Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen?

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 04 sept 2013 11:16 #433939

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
roozeboos schreef :
je leert in ieder geval dat techneuten het meestal niet eens zijn :silly:

hahaha, dat klopt. Maar dat wist ik al wel. In techneutenland zijn er vele wegen die naar Rome leiden. En de ene gaat via de snelste, de ander via de mooiste en de volgende via de leukste. Maar ja.......wat is dan de snelste, of de mooiste, of de leukste?? :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 04 sept 2013 13:48 #433979

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Tony2920 schreef :
(Dus zeker de meetdraden te voorzien van zekeringen (100 ma ) want het moet toch maar naar een digitale meter.)
Wordt waarschijnlijk ombouw van de bedrading zodat startstroom en alternator laadstroom niet meer over dezelfde draad moeten.
Lijkt me wel zo veilig.

Nou, veiliger niet, maar wel handiger omdat je waarschijnlijk ook twee accugroepen hebt. En eigenlijk dus een shunt wilt in de massa van beide groepen en e.e.a. of omschakelbaar wilt maken of twee meters.

Maar goed, een ding dat ik je nog wil meegeven: gebruik voor de meetdraden een afgeschermde kabel. Je meet een potentiaalverschil van een paar milivolt (of tienden daarvan), en een inductiestroompje kan die meting in de war schoppen. Afscherming kun je gewoon eenzijdig aan de massa hangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 04 sept 2013 16:53 #434051

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
koko schreef :
roozeboos schreef :
je leert in ieder geval dat techneuten het meestal niet eens zijn :silly:

hahaha, dat klopt. Maar dat wist ik al wel. In techneutenland zijn er vele wegen die naar Rome leiden. En de ene gaat via de snelste, de ander via de mooiste en de volgende via de leukste. Maar ja.......wat is dan de snelste, of de mooiste, of de leukste?? :silly:

Helemaal juist en als je die keus kan maken mag je jezelf deskundig noemen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 04 sept 2013 16:58 #434056

jezelf deskundig noemen kan altijd.
Maar of je het echt bent, is een heel ander punt natuurlijk :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 04 sept 2013 17:09 #434060

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
roozeboos schreef :
jezelf deskundig noemen kan altijd.
Maar of je het echt bent, is een heel ander punt natuurlijk :)

Nee hoor, goed lezen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 11 sept 2013 19:53 #436711

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Vandaag een uurtje op de motor gevaren. Mooie gelegenheid om met de shunt de werking van de alternator te testen. Ik had al gezien dat er tot 35A uit komt. Vandaag mooi kunnen zie dat de alternator met het stijgen van het voltage steeds verder terug regelt tot hij nog maar 7A levert

Helemaal goed dus, blij blij
Laatst bewerkt: 12 sept 2013 04:27 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 12 sept 2013 05:42 #436762

koko schreef :
Vandaag een uurtje op de motor gevaren. Mooie gelegenheid om met de shunt de werking van de alternator te testen. Ik had al gezien dat er tot 35A uit komt. Vandaag mooi kunnen zie dat de alternator met het stijgen van het voltage steeds verder terug regelt tot hij nog maar 7A levert

Helemaal goed dus, blij blij

Nou , 7 ampere als de accu helemaal vol is is wel verkeerd hoor.
Of had je een stel verbruikers aan staan?
Als de accu('s) echt helemaal vol zijn ( dus 12,8 Volt in ruststand) en er geen gebruiers zijn moet de alternator uiteraard naar vrijwel nul terug regelen.
Anders kost het de accu en gaat die gassen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 12 sept 2013 07:08 #436782

Die 7 ampère is natuurlijk geen absoluut getal. Ligt er natuurlijk aan wat voor kwaliteit multimeter je gebruikt, nauwkeurigheid en resolutie. Een shunt heeft ook nog een afwijking, klasse, de weerstand verloopt ook nog een beetje door de temp verhoging. Er kan rustig een afwijking in zitten van 3 ampère.

Wil je weten of de accu overladen wordt zou ik de klemspanning meten, is deze hoger dan 14,5 dan zou ik me zorgen maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 12 sept 2013 07:21 #436787

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Er stonden nog wat verbruikers aan en de spanning op de accu was 14,1V.

Bedankt voor de feedback!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 12 sept 2013 08:13 #436807

happybuccaneer schreef :
Die 7 ampère is natuurlijk geen absoluut getal. Ligt er natuurlijk aan wat voor kwaliteit multimeter je gebruikt, nauwkeurigheid en resolutie. Een shunt heeft ook nog een afwijking, klasse, de weerstand verloopt ook nog een beetje door de temp verhoging. Er kan rustig een afwijking in zitten van 3 ampère.

Wil je weten of de accu overladen wordt zou ik de klemspanning meten, is deze hoger dan 14,5 dan zou ik me zorgen maken.

Tja , daarom was een echte accumonitor beter geweest.
Bij die van mij ( Nasa , jaja ik weet het....) klopt in ieder geval prima en valt bij een volle accu en geen gebruikers netjes naar 0.
Ook de verbruiken met de verchillende gebruikers klopt precies.
Wil je dat met een multimeter bereiken heb je inderdaad een dure nodig die al gauw evenveel kost als een accumonitor.
Trouwens , ik denk dat de nauwkeurigheid en de invloed van de temperatuur op de shuntweerstand wel mee zal vallen hoor. Als het het tenminste een goede kwaliteit shunt is.
Normaal zijn die van een speciale legering ( nchroom of chromel) gemaakt waarvan de temperatuurinvloed gering is.
Voor koper is het trouwens ongeveer 4% per 10 graden .
Wordt dus de shunt 50 graden i.p.v. 20 graden scheelt dat bij 7 amp minder dan 1 amp.
Overigens , als het eigenlijk nul moet zijn kan de invloed van temperatuur of shunt nauwkeurigheid geen rol spelen.
Immers , er loopt geen stroom en er kan dus helemaal geen weerstand worden gemeten! :huh: :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 12 sept 2013 08:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 12 sept 2013 09:04 #436820

Ja je hebt gelijk, een accumonitor is speciaal ontworpen voor dit soort dingen, rekening gehouden met de shunt enzo.

mV metingen met een multimeter kan z´n beperkingen hebben. Heeft de meter een automatische nul afstelling of kan je dit met de hand doen als de dynamo niet draait. De meetkabels kunnen als `antenne´ werken en inducties opvangen en aan boord van een gemiddeld jacht heb je ook geen echte aarde.

Alleen een menselijk lichaam heeft een potentiaal van ongeveer -20 mV en je kunt de toestand van je lichaam bepalen ahv de hoeveel mV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 12 sept 2013 09:52 #436836

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
happybuccaneer schreef :
Ja je hebt gelijk, een accumonitor is speciaal ontworpen voor dit soort dingen, rekening gehouden met de shunt enzo.

mV metingen met een multimeter kan z´n beperkingen hebben. Heeft de meter een automatische nul afstelling of kan je dit met de hand doen als de dynamo niet draait. De meetkabels kunnen als `antenne´ werken en inducties opvangen en aan boord van een gemiddeld jacht heb je ook geen echte aarde.

Alleen een menselijk lichaam heeft een potentiaal van ongeveer -20 mV en je kunt de toestand van je lichaam bepalen ahv de hoeveel mV.

Graag hier even iets meer uitleg bij.
Waar gemeten ? ( tussen hoofd en voeten ? )
Hoe gemeten ? ( positieve pool waar ? negatieve pool ? )
Op welke stand en met welke meter ? draaispoel of electronische meter ?
En wat kun je afleiden als de spanning minder of meer als 20mV bedraagt?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 12 sept 2013 10:02 #436843

Aha , dat doet me denken aan de zogenaamde Kirlian fotografie die in de zestiger jaren in was maar nog steeds bestaat.Men beweert dat je daarmee je "aura" zichtbaar kunt maken maar dat waag ik te betwijfelen.
Je kon met een beetje handigheid zelf zo'n apparaat in elkaar knutselen.
Hebben we indertijd op de HBS nog gedaan.
Google er maar eens op.
Ad
Laatst bewerkt: 12 sept 2013 10:02 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 12 sept 2013 10:32 #436855

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
happybuccaneer schreef :
mV metingen met een multimeter kan z´n beperkingen hebben. Heeft de meter een automatische nul afstelling of kan je dit met de hand doen als de dynamo niet draait. De meetkabels kunnen als `antenne´ werken en inducties opvangen en aan boord van een gemiddeld jacht heb je ook geen echte aarde.

Kwestie van afschermen. Maar hoe denk je dat die accumonitor meet? Inderdaad, die gebruikt precies diezelfde meting en dat is hartstikke nauwkeurig. Niet als je het met de hand vast houdt, maar dat doe je natuurlijk normaal niet. Normaal gaat er netjes een afgeschermd kabeltje van shunt naar meter (al dan niet een multimeter of accumonitor).

Het enige verschil is dat zo'n accumonitor elke paar seconden het verbruik sampled en daarmee gaat rekenen. In combinatie met het voltage probeert zo'n ding dan algoritmisch te bepalen hoeveel Ah capaciteit er nog resteert in je accu's. Door te integreren over het verbruik, maar hopelijk ook door continu te leren op basis van de verbruik/voltage curve om de totale accucapaciteit te bepalen (en bij te houden, want die wisselt over de tijd). Hoe betrouwbaar die weergave is hangt sterk samen met het gebruikte algoritme. Het is in ieder geval in zoverre geen exacte wetenschap dat er nog een fors aantal veriabelen zijn waar de accumonitor geen (direct) zicht op heeft.

Ik vermoed dat een Victron bijvoorbeeld nauwkeuriger zal zijn dan een Nasa. Waarom? Omdat er bij Victron volgens mij toch echt wel wat meer kennis over accu's, (ont)ladingskarakteristieken, etc zit.

Als je geen accumonitor hebt maar gewoon alleen de huidige stroom meet doe je niets anders dan de stroom die /nu/ wordt verbruikt inzichtelijk maken, zonder historie en zonder dat je daar ook de resterende capaciteit automatisch vanaf leidt. Minder informatie, maar zeker ook heel erg nuttig en ik kan zonder accumonitor altijd prima inschatten hoe vol of leeg mijn accu's zijn. Immers, je bent zelf aan boord, weet wat je verbruikt hebt en hoe lang, ziet altijd actueel verbruik en voltage op het display en met die info kun je een prima educated guess maken over je resterende accucapaciteit.
Laatst bewerkt: 12 sept 2013 10:35 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 12 sept 2013 11:35 #436879

Het is inderdaad maar een indicatie maar er zijn enkele invloeden en meetfouten die er geen absoluut getal van maken. Er zit al een wezenlijk verschil in precisie tussen een hobby meter of bv een Keithley multimeter. Het zal niet schokkend wezen maar in de mV range heb je vele malen meer last van invloeden van buitenaf dan als je 600 volts meet.

Een menselijk lichaam geeft een negatieve spanning af van rondom 20 mV tov aarde. Goede multimeter moet volstaan om dit te meten vanaf je handen naar een goed aardpunt. Cardiogram werkt ook volgens dit principe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 12 sept 2013 12:52 #436926

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
happybuccaneer schreef :
Het is inderdaad maar een indicatie maar er zijn enkele invloeden en meetfouten die er geen absoluut getal van maken. Er zit al een wezenlijk verschil in precisie tussen een hobby meter of bv een Keithley multimeter. Het zal niet schokkend wezen maar in de mV range heb je vele malen meer last van invloeden van buitenaf dan als je 600 volts meet.

Een menselijk lichaam geeft een negatieve spanning af van rondom 20 mV tov aarde. Goede multimeter moet volstaan om dit te meten vanaf je handen naar een goed aardpunt. Cardiogram werkt ook volgens dit principe.

Als ik dit goed lees ben jij dus negatief ten opzichte van de aarde ?

( grapje ).
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 12 sept 2013 12:57 #436933

Ja ik hoop het anders is er toch iets mis met me
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 12 sept 2013 14:06 #437006

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1680
En nu we toch bezig zijn, welk effect heeft een in werking zijnde pacemaker?

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 12 sept 2013 14:29 #437019

Vooralsnog dat je hart blijft kloppen, maar ik dacht iets in de grootte van 1 tot 2.5 volt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 12 sept 2013 14:57 #437040

happybuccaneer schreef :

Een menselijk lichaam geeft een negatieve spanning af van rondom 20 mV tov aarde. Goede multimeter moet volstaan om dit te meten vanaf je handen naar een goed aardpunt. Cardiogram werkt ook volgens dit principe.

Of dat zo is betwijfel ik (tenzij je statisch opgeladen bent maar dan is het veeeeel meer nl duizenden volts!).
ls je gewoon met een multimeter meet door de meetstiften op je huid en de grond te houden meet je niks anders dan de contactspanningen tussen twee verschillende, geleidende materialen op beide plaatsen.En omdat die voor je huid en de bodem verschjillend zijn komt daar een spanningkje uit.
Wat je meet zal dan ook o.a. afhangen van de vochtigheid van je huid en bijv. of je zweet.
Op diezelfde manier werkt een thermokoppel en omgekeerd een Peltier element.
Maar dat heeft niks met de spanning van je lichaam te maken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 12 sept 2013 15:01 #437042

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
happybuccaneer schreef :
Een menselijk lichaam geeft een negatieve spanning af van rondom 20 mV tov aarde. Goede multimeter moet volstaan om dit te meten vanaf je handen naar een goed aardpunt. Cardiogram werkt ook volgens dit principe.

We hebben het hier over een metertje dat ergens op een boot vast gemonteerd zit in een paneel, als het goed is aangelegd met een afgeschermde kabel verbonden met een shunt. Hoezo menselijke handen en 20mv? Waar heb je het over? Er is echt geen verschil met de meting die een accumonitor uitvoert, dat zit immers /exact/ hetzelfde in elkaar, behalve dat die dus die meting elke X seconden sampled, dat integreert en daarmee gaat rekenen en niet alleen huidig verbruik aangeeft, maar ook (al dan niet) iets zinvols zegt over de resterende capaciteit van je accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 12 sept 2013 15:07 #437049

Ja bedoel ermee dat een millivolt moeilijk precies te meten is. Dat menselijk lichaam was meer zoiets dat hoe klein dat voltage is dat zelfs door je cellen opgewekt wordt, heeft er verder niks mee te maken.

De strekking is dat je er 3 ampere naast kan zitten door onnauwkeurigheid met een multimeter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 12 sept 2013 15:11 #437054

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
happybuccaneer schreef :
De meetkabels kunnen als `antenne´ werken en inducties opvangen en aan boord van een gemiddeld jacht heb je ook geen echte aarde.

Daarom gebruik je aan boord ook altijd twisted-pair en per paar afgeschermd. FTP kabel is een prima alternatief.
Nooit problemen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 12 sept 2013 16:04 #437084

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
WADnWIND schreef :
happybuccaneer schreef :
De meetkabels kunnen als `antenne´ werken en inducties opvangen en aan boord van een gemiddeld jacht heb je ook geen echte aarde.

Daarom gebruik je aan boord ook altijd twisted-pair en per paar afgeschermd. FTP kabel is een prima alternatief.
Nooit problemen.

Voor welke soort toepassing is dat? Ik neem aan meetapparatuur of ook bijvoorbeeld de voeding naar een log/diepte meter of GPS (die relatief kleine verbruiken kennen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 12 sept 2013 16:07 #437086

WADnWIND schreef :
happybuccaneer schreef :
De meetkabels kunnen als `antenne´ werken en inducties opvangen en aan boord van een gemiddeld jacht heb je ook geen echte aarde.

Daarom gebruik je aan boord ook altijd twisted-pair en per paar afgeschermd. FTP kabel is een prima alternatief.
Nooit problemen.
FTP? of UTP
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl