Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen?

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 16:48 #433713

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Kost wel een hoop negatieve energie, zo'n shunt. :S
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 16:56 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 16:50 #433714

oh ik zeg ookniet dat de adviezen expres foutief zijn, dat zou wat wezen. Het zal ongetwijeld goed bedoeld zijn.
Maar soms klopt het gewoon niet, en dan moet er m.i. een tegengeluid klinken.

Ik weet uiteraard niet hoe diep de kennis van koko gaat op dit gebied.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 16:51 #433715

Faran schreef :
Kost wel een hoop negatieve energie, zo'n shunt. :S
ja inderdaad, krijg er vlekken van in mn nek.. tijd om te kappen :) :)
Terug naar mn software.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 16:52 #433717

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ja koko wel, maar wat als lijpe edje met die stalen beenhakkervlet met kajuitje naast je in de haven het leest en denkt dat hij over zijn 20a shunt wel een ongeregelde Kinzo/einhell type 50a acculader kan plaatsen terwijl de accu rot is en lekker staat te gassen.

vervolgens gaat hij van boord - boot vol waterstofgas - en de shunt wordt na enkele uren zo heet dat het waterstof ontstoken wordt door de vonk die het geeft als ie knapt.

maar punt is denk ik idd wel duidelijk zo dus idd tijd om te kappen
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 16:54 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 16:55 #433718

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Jongens jongens, er gaat helemaal niets stuk, er vliegt niets in de fik, het ergste dat er kan gebeuren is dat bij langdurig starten (motorproblemen oid) die shunt wellicht een beetje opwarmt en daardoor tijdelijk iets hogere waarden geeft. Wat een ramp..

Even het andere scenario, Koko plaatst een 200A/50mV shunt - oftewel: 0,00025 ohm. 1mV is dan 4A. Dat is wel heel onhandig meten als je een gewone multimeter in het mV bereik wilt gebruiken. Met een spanningsdeler kun je naar 1A==0,1mV toe. Maar dan ga je er dus in resolutie een factor 10 op achteruit ten opzichte van die 50A=50mV shunt. En waarom? Nergens voor nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 17:39 #433737

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
roozeboos schreef :
En toch he. een "normale" shunt.
Wie zegt mij dat de shunt van koko "normaal" is??
- 6 keer nominaal en hoe lang dan?????

Ja sorry hoor, ik kan me hier echt over opwinden.
Het zijn geen van alle onderbouwde adviezen.
Koko, kijk alsjeblieft even naar het type. Google en je weet het.

okee, meer dan aannemelijk dat het wel goed zit, maar je zal maar net een aparte shunt hebben die niet tegen 150% overbelasting kan en doorbranden.

Ik denk dat je meer verstand hebt van multiplexers.......

Ten 1e moet een shunt gedimensioneerd zijn voor 100% continue gebruik, dit geld met name voor de warmte ontwikkeling die ontstaat uit de spanningsval X stroom. Hiertoe dient ook rekening gehouden te worden met de aansluitweerstand van de kabelogen.

Verder....
Een "snelle" zekering met de B-karakteristiek gaat pas stuk bij 3-5x de nominale stroom, dus in dit geval bij 150-250Ampere als de zekering 50Amp zou zijn voor de 50A shunt.

Bij een trage zekering met C-karakteristiek is dit zelfs 5-10x de nominale stroom. Dit zou dus 250-500 Ampere zijn.

Om deze reden moet een shunt wel deze piekstromen kunnen verdragen voordat de zekering er eindelijk een keer uit gaat.

In jachtenland gebruikt men liever geen zekeringen, maar een 50A zekering is geen luxe, zelfs niet in de plusleiding van een dynamo.

Zelfs in de startleidingen van de startmoter gebruikt met mespatronen, dit schrijft het binnenschepen besluit en de witte rules van Register Holland zelfs voor.

600% procent is dus voor een Faget shunt of vergelijkbaar type heel normaal. We praten dan wel over slechts 30 seconden o.i.d.

Bij de shunt van de O.P. staat zelfs 300%, daar kan hij dus rustig over starten.

50A x 0,05V = 2,5 watt
150A x 0,150v = 22,5 watt, daar gaat de shunt echt niet stuk van.
300A x 0,3V = 90 watt, dat wordt serieus, maar voor enkele seconden geen probleem.

Waar wind jij je nu over op?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 18:42 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 17:42 #433738

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
roelb schreef :
Jongens jongens, er gaat helemaal niets stuk, er vliegt niets in de fik, het ergste dat er kan gebeuren is dat bij langdurig starten (motorproblemen oid) die shunt wellicht een beetje opwarmt en daardoor tijdelijk iets hogere waarden geeft. Wat een ramp..

Even het andere scenario, Koko plaatst een 200A/50mV shunt - oftewel: 0,00025 ohm. 1mV is dan 4A. Dat is wel heel onhandig meten als je een gewone multimeter in het mV bereik wilt gebruiken. Met een spanningsdeler kun je naar 1A==0,1mV toe. Maar dan ga je er dus in resolutie een factor 10 op achteruit ten opzichte van die 50A=50mV shunt. En waarom? Nergens voor nodig.

Precies Roelb, een hoop lawaai in dit topic en weinig ervaring met grote stromen denk ik........ :)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 17:42 #433739

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Faran schreef :
Kost wel een hoop negatieve energie, zo'n shunt. :S

heb je hem door ;)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 17:45 #433742

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
roozeboos schreef :
Het is net als met alle andere dingen, bijvoorbeeld verven. Wanneer op de pot staat "niet gebruiken onder 10 graden" en je gaat verven bij 5 graden met die verf, dan kan je er mee weg komen. Tuurlijk, dat gaat wel.
Of niet :unsure: :unsure: :unsure:

maar dan niet zeuren he?

Als je beslissing zelf neemt, prima. Maar als er vragen gesteld worden op een forum, met een verzoek om advies, ga dan niet bijdehand doen maar geef een gedegen en onderbouwd advies.

Thermometer, kom op zeg. Keiharde gegevens dat willen we.

Meten is weten, niet altijd vertrouwen op gedrukte informatie.
gewoon even infrarood thermometer er bij :whistle:
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 17:49 #433746

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Free Bird schreef :
roelb schreef :
...wat er "quasi" is aan de wet van ohm, de soortelijke weerstand van koper en de specificaties van een startmotor die je aan boord van dit schip kunt verwachten...
Mijn laatste post in deze discussie:

Jouw gebruik van de wet van Ohm is quasi. De brandweer zal het een zorg zijn die wet. Want vroeg of laat vliegt het in de fik als je het zo uitvoert. Ik weet niet wat je opleiding is maar om de vraagsteller te adviseren om de startmotorstroom door een 50A shunt (goh, waar zou die 50A op slaan?) te voeren is ronduit dom.

Om dat te doen bij een DAF 1160 met een 5-8Kw Bosch startmotor is niet verstandig.

Maar bij een startmotor van 1,2 Kw op 12 volt is maat 100 Amp. Ik zie geen probleem. Je kan problemen ook verzinnen.

Zekeringen in startleidingen wil ook niemand, toch zit het bij heel veel grote motoren, en kan ook prima.

Als je met die shunt lang gaat doorstarten omdat je te lui bent om te ontluchten of je motor het echt gewoon niet doet, tja, niet verstandig met zo'n kunststof voetje.

Een shunt monteer je ook op Holec steunen:
shop.hagemeyer.nl/medias/sys_m...es/9589364391966.jpg
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 18:39 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 17:58 #433752

Ben overigens net bezig met een stroommeetcircuit die ook op het nmea multiplexer printje zit.

er kan een 10 ampere meetweerstand op de print of en externe shunt zoals koko gebruikt.
Via de SYM worden de waardes doorgegeven. Dwz spanning, stroomwaarde en stroomrichting. De stroom wordt gemeten door een dedicated chipje, en ingelezen door een 10 bit A/d converter. Werkt al mooi.
Ik bereken ook Ah in en Ah uit.
Galvanisch Geisoleerde schakeling uiteraard.

het kleine chippie links is de stroommeter, de grote is de 8 bit microcontroller met a/d converter. Verder nog een extra a/d converter voor de spanningsmeting( 12 bit) en twee spannings referenties voor de nauwkeurigheid. Opgenomen stroom is 6,5 mA.

Gaat deze week op de tapas. En kan ik dus online zien hoe het staat met de accu.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 18:00 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 18:06 #433757

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Ik heb het nergens over een C type zekering gehad. maar een zekering volgens de IEC 60127 standaard.

ABC is een niet gestandaardiseerde categorisering. op moderne zekeringen staat een waarde, bijvoorbeeld T250 8A

dat beschrijft veel beter aan wat je kan verwachten met de gekozen zekering.

1.FF (very Fast), < 1 ms
2.F (Fast), 1-10 ms
3.T (Slow Blow), 10-100 ms
4.TT (Very slow acting), 100 ms - 1 s

allen idd wel minimaal 10x de nominale waarde.

T250 8A is 8 ampère/250 volt en wanneer er meer als 8 ampère door gaat, dan gaat dit 10-100 ms goed, daarna smelt de zekering er uit.

ik verbaas me gewoon over het gemak waarmee jullie specificaties aan de kant schuiven. ongeacht of iets kan in de praktijk of niet terwijl er hier op het forum over andere regeltjes wel tot in het zieke gezeurd wordt.

stel er gaat toch iets fout met de shunt omdat ie toch verbrand is terwijl je startte en iets mee neemt met schade aan een ander ten gevolg.

de shunt bleek met de waarde die er op zat ver boven de theoretische gegevens uit het spec sheet te zitten. goedkoop chinees modelletje van 10A met 50A als opgegeven waarde.. of een goedkoop chinees kopie met een klein foutje waardoor ie de specs niet haalt

vervolgens komt meneer de expert in opdracht van de verzekering aan boord en constateert dat de elektrische installatie niet voldeed omdat er een te lichte shunt geplaatst was en dus de hele handel af keurt waardoor jij niet uitbetaald krijgt. en de schade aan de tegenpartij zelf op mag hoesten.

ga jij hem dan ook dat verhaal vertellen? feit blijft dat de shunt te licht was. had je beter een paar euro meer uit kunnen geven voor iets dat wel voldoet.

nou ja bij jullie gebeurt dat niet, want jullie weten het allemaal zo goed...
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 18:08 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 18:08 #433758

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Wat een discussie ...
Om een shuntje.

Had TS het maar bij een accumonitor gehouden, scheelt een hoop.....
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 18:09 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 18:12 #433760

hypervisor, hoewel je helemaal gelijk hebt, dit heeft geen zin verder, teveel betweters. Maakt niet uit, koko kan vast wel kiezen wat hij wil. en daar gaat 't om toch?
Heeft geen zin om er verder over door te zagen denk ik.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 18:13 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 18:34 #433769

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
roozeboos schreef :
Ben overigens net bezig met een stroommeetcircuit die ook op het nmea multiplexer printje zit.
er kan een 10 ampere meetweerstand op de print of en externe shunt zoals koko gebruikt.
Via de SYM worden de waardes doorgegeven. Dwz spanning, stroomwaarde en stroomrichting. De stroom wordt gemeten door een dedicated chipje, en ingelezen door een 10 bit A/d converter. Werkt al mooi.
Ik bereken ook Ah in en Ah uit.
Galvanisch Geisoleerde schakeling uiteraard.

het kleine chippie links is de stroommeter, de grote is de 8 bit microcontroller met a/d converter. Verder nog een extra a/d converter voor de spanningsmeting( 12 bit) en twee spannings referenties voor de nauwkeurigheid. Opgenomen stroom is 6,5 mA.

Gaat deze week op de tapas. En kan ik dus online zien hoe het staat met de accu.

Mooi!
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 18:46 #433773

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
roozeboos schreef :
hypervisor, hoewel je helemaal gelijk hebt, dit heeft geen zin verder, teveel betweters. Maakt niet uit, koko kan vast wel kiezen wat hij wil. en daar gaat 't om toch?
Heeft geen zin om er verder over door te zagen denk ik.

Daar gaan we weer.
- Ik roep iets uit ervaring
- Jij wind je op
- Ik weerleg de motivatie waarom het zo bedoeld is
- Jij vind te veel betweters.

Je lijkt m'n zoontje van 9 wel. :)

ga de multiplexwer maar lekker testen, dan horen we volgende week wel de resultaten.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 18:48 #433775

dank voor het compliment.
Voor de rest, je hebt een PB.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 19:02 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 20:29 #433800

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Oeps, pittige discussie geworden jongens. Het schetst maar weer de grote mate van betrokkenheid bij het forum en haar leden, naast de grote deskundigheid die je op het forum kunt vinden. In mijn beleving is dat toch een groot goed wat gekoesterd moet worden.
Voor mijzelf had ik al besloten geen risico te nemen en niet te starten over de shunt. Het was Tonyxxxx die die vraag nog eens expliciet stelde.
Voor mijzelf geldt op dit gebied dat ik voldoende weet om meer dan voorzichtig te zijn, maar onvoldoende om zelf echt te kunnen oordelen wat echt kan en wat echt niet. Daar heb ik dan jullie input en kennis bij nodig, waarvoor mijn grote dank.
Zoals gezegd kies ik hier de veilige marge en ja: ik heb de meetdraden beveiligd met een zekering strak op de shunt en de laadkabel(16mm2) met passende krimpogen op de shunt gezet.
Ik zal morgenavond kijken naar de datasheet van mijn shunt, dat advies neem ik zeker ter harte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 20:52 #433802

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
hypervisor schreef :
Ik heb het nergens over een C type zekering gehad. maar een zekering volgens de IEC 60127 standaard.

ABC is een niet gestandaardiseerde categorisering. op moderne zekeringen staat een waarde, bijvoorbeeld T250 8A

dat beschrijft veel beter aan wat je kan verwachten met de gekozen zekering.

1.FF (very Fast), < 1 ms
2.F (Fast), 1-10 ms
3.T (Slow Blow), 10-100 ms
4.TT (Very slow acting), 100 ms - 1 s

allen idd wel minimaal 10x de nominale waarde.

T250 8A is 8 ampère/250 volt en wanneer er meer als 8 ampère door gaat, dan gaat dit 10-100 ms goed, daarna smelt de zekering er uit.

Dat gemak noemen ze ervaring :)

Wat denk je dat er gebeurd in die 100mS als er kortsluiting is? dan blijft die stroom niet beperkt tot 8A. de piek in die 10-100mS is aanzienlijk meer dan die 8A.
Jij hebt het over glaszekeringen, die niet voor dynamo's bedoeld zijn en gebruikt worden.
Ik noem gewoon de normen die internationaal gelden zoals Legrand die op internet heeft staan en gelden voor b.v.automaten.

Industriële (mes)zekeringen die voor dit doel wel geschikt zijn hebben toch wat andere aanduidingen.
Middeltraag heet dan: Type aM (accompagnement Moteur) maar dit terzijde.

Waar het om gaat is dat een shunt zonder problemen grote piekstromen moet kunnen verdragen. Het is niet meer dan een homp koper en messing die gemakkelijk 300 graden kan verwerken.
De beperkende factor is de voet of opstelling.

Ik heb dat in een verleden wel eens mogen aanschouwen hoe dat fout ging
bij 24 volt. Je kan je de lichtshow wel voorstellen....
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 04 sept 2013 03:42 #433816

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 04 sept 2013 04:48 #433828

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Fly-Tour schreef :
Had TS het maar bij een accumonitor gehouden, scheelt een hoop.....
nee hoor, daar hoort ook een shunt bij. En er zijn merken die er standaard een 100A shunt bij leveren. Dezelfde discussie :)
Gelukkig zat bij de mijne een 500A variant, ik maak me weinig zorgen.
Laatst bewerkt: 04 sept 2013 04:50 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 04 sept 2013 05:17 #433833

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
koko schreef :
Oeps, pittige discussie geworden jongens. Het schetst maar weer de grote mate van betrokkenheid bij het forum en haar leden, naast de grote deskundigheid die je op het forum kunt vinden. In mijn beleving is dat toch een groot goed wat gekoesterd moet worden.
Voor mijzelf had ik al besloten geen risico te nemen en niet te starten over de shunt. Het was Tonyxxxx die die vraag nog eens expliciet stelde.
Voor mijzelf geldt op dit gebied dat ik voldoende weet om meer dan voorzichtig te zijn, maar onvoldoende om zelf echt te kunnen oordelen wat echt kan en wat echt niet. Daar heb ik dan jullie input en kennis bij nodig, waarvoor mijn grote dank.
Zoals gezegd kies ik hier de veilige marge en ja: ik heb de meetdraden beveiligd met een zekering strak op de shunt en de laadkabel(16mm2) met passende krimpogen op de shunt gezet.
Ik zal morgenavond kijken naar de datasheet van mijn shunt, dat advies neem ik zeker ter harte.

@koko
Ik heb dezelfde shunt en onvoldoende kennis van grote stromen hier een veilige oplossing voor te vinden, daardoor dat ik de vraag stelde.
Om de shunt in de bestaande bedrading op te nemen wou ik zekerheid dat ik daarmee de shunt niet overbelast en geen onveilige situatie zou veroorzaken.
De meningen zijn hierover verdeeld, en dat is meestal een indicatie dat extra voorzichtigheid verstandig is.

@allen
Bedankt voor de informatie, ik ga er nog eens goed over nadenken.
Ben zeer verbaasd over de felheid van de antwoorden, maar dat maant mij alleen aan tot extra voorzichtigheid.
(Dus zeker de meetdraden te voorzien van zekeringen (100 ma ) want het moet toch maar naar een digitale meter.)
Wordt waarschijnlijk ombouw van de bedrading zodat startstroom en alternator laadstroom niet meer over dezelfde draad moeten.
Lijkt me wel zo veilig.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 04 sept 2013 05:32 #433841

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
koko schreef :
Dat is dus een normale shunt die rustig 5-6x de nominale stroom mag hebben voor enkele seconden. De beperking is de plastic sokkel, die kan niet tegen hitte.
Voor de veiligheid monteerden wij dat soort shunts op de eerder genoemde Holec blokken (3x 95mm2) die wel erg hitte bestendig zijn, maar ook veel meer plaats in nemen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 04 sept 2013 08:53 #433904

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Fly-Tour schreef :
Wat een discussie ...
Om een shuntje.

Had TS het maar bij een accumonitor gehouden, scheelt een hoop.....

Ondertussen heb ik van deze discussie wel een hoop opgestoken, dat is vele malen meer waard dan de shunt itself. Een accumonitor is een heel ander apparaat, al maakt ook die gebruik van een shunt.
En nog het verschil in aanschafprijs........Ik ben blij met mijn shunt EN de opgedane kennis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 04 sept 2013 08:58 #433906

je leert in ieder geval dat techneuten het meestal niet eens zijn :silly:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl