Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen?

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 13:21 #433634

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Free Bird schreef :
Een shunt heeft wel degelijk een maximale stroom en ik zou me er maar aan houden. Met je eigen quasi berekeningen toon je dit ook al aan trouwens.

Nou, leg dat dan eens uit. Want je claimt alleen maar je eigen gelijk maar vertelt niet waarom. En dan mag je ook meteen uitleggen wat er "quasi" is aan de wet van ohm, de soortelijke weerstand van koper en de specificaties van een startmotor die je aan boord van dit schip kunt verwachten.

Er is echt geen enkel probleem om dit zo te schakelen als dat deze vraagsteller voorstelt. Als ik jouw woorden dan gebruik, mensen onnodig bang maken zonder enige uitleg moet ook verboden worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 13:22 #433636

een willekeurige shunt van 50 ampere mag 1.2 keer zijn waarde continue voeren. En gedurende 5 seconden 10 keer de waarde, dus 500 Ampere.
Je zal er dus wel mee wegkomen.
Maar je kan een shunt dus overbelasten.

bijvoorbeeld zie : www.farnell.com/datasheets/30037.pdf

kan natuurlijk per shunt verschillen
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 13:23 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 13:22 #433637

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
vergeet niet dat de spanning zakt tijdens het starten en de amperes dus omhoog gaan. zeker wanneer je een keer wat moeilijker kan starten is die 160A (bij 12,5 volt! niks maximum stroom) zo 200A - een gezonde accu zakt zo maar tot 10 volt in tijdens het starten.

en een stukje koper heeft wel degelijke en minimum en maximum dat er doorheen kan.

een normale 50A shunt mag max 3 sec 300% van zijn waarde als belasting hebben waar hij het bij 100% ook maar 5 minuten aan kan.

en dan is 200 ampere wel heel veel door een dun plaatje zoals in een 50A shunt zit.

met wat geluk gaat ie als zekering werken als je 200 A aan je startmotor aan het voeren bent.
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 14:31 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 13:23 #433638

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
roozeboos schreef :
een willekeurige shunt van 50 ampere mag 1.2 keer zijn waarde continue voeren. En gedurende 5 seconden 10 keer de waarde, dus 500 Ampere.
Je zal er dus wel mee wegkomen.
Maar je kan een shunt dus overbelasten.

waar heb je die waardes vandaan? www.bluesea.com/products/9228/...og_Meter_Shunt_-_50A
deze geeft een heel stuk lagere waardes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 13:36 #433640

  • Free Bird
  • Free Bird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 3701
roelb schreef :
...wat er "quasi" is aan de wet van ohm, de soortelijke weerstand van koper en de specificaties van een startmotor die je aan boord van dit schip kunt verwachten...
Mijn laatste post in deze discussie:

Jouw gebruik van de wet van Ohm is quasi. De brandweer zal het een zorg zijn die wet. Want vroeg of laat vliegt het in de fik als je het zo uitvoert. Ik weet niet wat je opleiding is maar om de vraagsteller te adviseren om de startmotorstroom door een 50A shunt (goh, waar zou die 50A op slaan?) te voeren is ronduit dom.
Groet, Jaap (Jeanneau S.O. 29.2)

Zet het blauw van de zee
tegen het blauw van de hemel
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op
(Willem Hussem)

Free Bird is overleden op 29 februari 2016
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 13:36 door Free Bird.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 13:39 #433641

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
roozeboos schreef :
een willekeurige shunt van 50 ampere mag 1.2 keer zijn waarde continue voeren. En gedurende 5 seconden 10 keer de waarde, dus 500 Ampere.
Je zal er dus wel mee wegkomen.
Maar je kan een shunt dus overbelasten.

Overbelasten is in dit geval: zoveel vermogen er doorheen jagen dat de shunt zodanig heet wordt dat het niet meer veilig is of de shunt smelt. En onhandig door de grote spanningsval.

Maar bij 10 watt is dat nog echt niet het geval. En laat het kortstondig 40 watt zijn, dan nog niet.

Maar de genoemde nominale stroom is natuurlijk geen "maximum". Er ontploft niets als er meer stroom doorheen gaat. Er gaat ook geen belletje rinkelen of lampje branden. Er wordt alleen geen 2,5 watt maar 5 of 10 watt vermogen opgenomen door de shunt, en dus omgezet in warmte.

En daar kun je aan rekenen, en op basis van een normale omgevingstemperatuur kun je dan bepalen wat de maximale temperatuur van die shunt wordt. En dan kun je, samen met de eigenschappen van het (vaak kunststof) materiaal van het montageplaatje, een "veilige" stroom bepalen die je inderdaad continu, jaar in, jaar uit door die shunt kunt trekken zonder dat er sprake is van enige noemenswaardige warmteontwikkeling.

Maar we hadden het hier over een startmotortje. Eventjes een paar seconden een iets hogere stroom. Laat het 200A zijn. Zet maar eens een thermometer op die shunt en ga starten, wat mij betreft 1 minuut lang. Ik ben benieuwd hoe warm die shunt gaat worden, maar ik vermoed dat het niet heel erg schokkend zal zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 14:03 #433647

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Free Bird schreef :
startmotorstroom door een 50A shunt (goh, waar zou die 50A op slaan?) te voeren is ronduit dom.

Tja, onderbouwd met duidelijke berekeningen. Natuurlijk, daarin geen rekening gehouden met toename weerstand door toename temperatuur, maarja, dat is hier ook niet heel relevant. Er is geen "maximale" stroom. De stroom die je verantwoord door zo'n shunt kunt sturen is een functie van de tijdsduur. Niemand heeft hier gezegd dat het verstandig is om continu 200A door deze shunt te sturen. De vraag was: kan ik de massa van mijn startmotor ook gewoon via die shunt aansluiten.

En overigens wordt dat alles ook mede onderbouwd door bijvoorbeeld de spec sheets van fabrikanten. Zie de post van roozebos, maar bijvoorbeeld ook: www.produktinfo.conrad.com/dat...Shunt_A_50A_60mV.pdf

In spec sheets van SMD shunts zie je bijvoorbeeld ook vaak grafiekjes met stroom, tijdsduur, temperatuur. Of waarden voor continu gebruik, 2 minuten, 5 seconden. Interessant en zeker de moeite waard om aan te rekenen als het allemaal kleiner wordt en warmte en koeling veel sneller kritisch wordt. Maar we hebben het hier over een lompe shunt op een boot, ik gok gemonteerd op een montageplaat van zeker 10 bij 3 cm en enorme kabelschoenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 14:12 #433649

ik ben zo blij dat ik geen shunt heb, nergens voor nodig ook, zo'n ding in mijn boot.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 14:30 #433662

aan allen:
zie de door mij geqeven datasheet en lees m ook even.
dit type shunt mag deze overbelasting hebben.
Het is maar een voorbeeld, maar andere shunts zullen niet veel anders zijn.
Nu kan iedereen eigenwijs gaan doen, met eigen maximale waardes. Maar dit is gewoon een keiharde datasheet van een gelijke shunt.
simpel als dat. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 14:41 #433664

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
roozeboos schreef :
waardes. Maar dit is gewoon een keiharde datasheet van een gelijke shunt.
simpel als dat. :)

En als je het niet vertrouwt: gewoon aansluiten, zelf een thermometer er aan hangen en meten wat er gebeurt en conclusies trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 14:48 #433665

kun je met een thermometer ook al stromage meten?

ik denk zo dat een shunt die warmer wordt een andere weerstand krijgt, en dan is je hele shunt verder nutteloos.....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 14:53 #433668

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
vinden jullie het heel erg als jullie dat mogen gaan uittesten?

ik houd liever de waardes van de bijbehorende specsheet van de gebruikte shunt aan. niet van een willekeurige, en anders die van de slechste die ik wel kon vinden zoals die van www.bluesea.com/products/9228/...og_Meter_Shunt_-_50A dan kan het in de praktijk alleen maar meevallen.

de shunt die roozeboos aandraagt is toevallig een hele goede, de gemiddelde meegeleverde shunt bij ampère meters haalt dat echt niet.

een shunt mag m.i. nooit de zwakste schakel in het systeem worden, daar hebben we namelijk zekeringen voor. nog buiten het brandgevaar ivm de hitte die ontstaat of - nog erger - een motor die niet start in een noodsituatie
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 14:55 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 15:22 #433676

roelb schreef :
roozeboos schreef :
waardes. Maar dit is gewoon een keiharde datasheet van een gelijke shunt.
simpel als dat. :)

En als je het niet vertrouwt: gewoon aansluiten, zelf een thermometer er aan hangen en meten wat er gebeurt en conclusies trekken.
nee!!!!!
Datasheet opzoeken van het type wat je hebt.
Dat is de ENIGE garantie op succes.
zo moeiljik is het echt niet!! Effe googlen en je weet t .
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 15:24 #433678

hypervisor schreef :

de shunt die roozeboos aandraagt is toevallig een hele goede, de gemiddelde meegeleverde shunt bij ampère meters haalt dat echt niet.
het was maar een simpel voorbeeld van hoe zoiets aan te pakken. Vandaar.

kijk naar de datasheet van het gebruikte onderdeel, en blijf binnen de aangegeven grenzen. Niet meer, niet minder.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 15:26 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 15:26 #433680

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Baasklusje schreef :
stromage

Baasje, baasje, hoe vaak moet ik het nu nog zeggen??? Verder zijn we samen blij. :laugh: :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 15:55 #433692

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Baasklusje schreef :
kun je met een thermometer ook al stromage meten?

ik denk zo dat een shunt die warmer wordt een andere weerstand krijgt, en dan is je hele shunt verder nutteloos.....

Waardeloos is een groot woord, hij zal inderdaad een andere weerstand krijgen. een 50A==50mV shunt is dat ook alleen bij de temperatuur die wordt opgegeven (zal zo tussen de 20 en 25 graden zitten). Wordt ie warmer, dan zal de weerstand toenemen, en dus eenzelfde stroom tot een grotere spanningsval leiden en een hogere meetwaarde geven.

Wordt die shunt 50 graden warmer (en dat wordt 'ie echt niet!) dan is de weerstand toegenomen tot 0,0012 ohm: (.004*50+1)*0,001.

Maar in dit slechte scenario (en dan moet je langdurig hoge stromen door dat ding jagen) heb je 20% afwijking. Bij een toename van de temperatuur tot 40 graden, bijvoorbeeld doordat de shunt in een warm motorruim gemonteerd zit of gewoon omdat het zomer is heb je ook al forse afwijkingen (5% oid). Als je nauwkeurigheid wilt zul je dat moeten compenseren. Ook dat kan natuurlijk, maar als het puur gaat om een indicatief verbruik lijkt me dat allemaal wat overdreven.

Meten is weten, en dus met een thermometer kun je zelf vaststellen wat de impact is van die startmotor. Ik kan je de uitslag alvast verklappen: die is verwaarloosbaar.

Zomaar dingen uit specsheets gebruiken zonder na te denken is ook niet de manier. Het is veel belangrijker om te begrijpen /waarom/ iets zo is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 16:09 #433696

roelb schreef :
Baasklusje schreef :
Zomaar dingen uit specsheets gebruiken zonder na te denken is ook niet de manier.

Ik zeg niet dat je niet hoeft na te denken. Nadenken moet altijd. vandaar deze draad.

Wanneer je een component uitkiest en de datasheet leest weet je waar je je aan moet houden. Zo simpel is dat echt!
Ga je over de specs, door bijvoorbeeld teveel stroom er doorheen te jagen, dan neem gebruik je het component en buiten zijn specs en gaat ie stuk. Blijft ie heel? dan heb je mazzel. :)

Beter is het om dan een groter component te kiezen die wel heel blijft.

Ik ga niet mijn electrisch systeem ophangen aan mazzel.

Vandaar dus passende onderdelen,bedrading en zekeringen.


Ik blijf erbij: RTFD

oftewel read the f** datasheet!!!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 16:10 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 16:12 #433697

Het is net als met alle andere dingen, bijvoorbeeld verven. Wanneer op de pot staat "niet gebruiken onder 10 graden" en je gaat verven bij 5 graden met die verf, dan kan je er mee weg komen. Tuurlijk, dat gaat wel.
Of niet :unsure: :unsure: :unsure:

maar dan niet zeuren he?

Als je beslissing zelf neemt, prima. Maar als er vragen gesteld worden op een forum, met een verzoek om advies, ga dan niet bijdehand doen maar geef een gedegen en onderbouwd advies.

Thermometer, kom op zeg. Keiharde gegevens dat willen we.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 16:15 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 16:19 #433699

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
hypervisor schreef :
vinden jullie het heel erg als jullie dat mogen gaan uittesten?

ik houd liever de waardes van de bijbehorende specsheet van de gebruikte shunt aan. niet van een willekeurige, en anders die van de slechste die ik wel kon vinden zoals die van www.bluesea.com/products/9228/...og_Meter_Shunt_-_50A dan kan het in de praktijk alleen maar meevallen.

de shunt die roozeboos aandraagt is toevallig een hele goede, de gemiddelde meegeleverde shunt bij ampère meters haalt dat echt niet.

een shunt mag m.i. nooit de zwakste schakel in het systeem worden, daar hebben we namelijk zekeringen voor. nog buiten het brandgevaar ivm de hitte die ontstaat of - nog erger - een motor die niet start in een noodsituatie

Een normale industriële shunt mag kortstondig 6x I-nominaal hebben.
Ik kan me voor stellen dat de getoonde shunt iets minder mag hebben.
het starten van een jachten motor is echt niet meer dan 70-150A en lijkt me dus geen probleem.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 16:24 #433701

En toch he. een "normale" shunt.
Wie zegt mij dat de shunt van koko "normaal" is??
- 6 keer nominaal en hoe lang dan?????

Ja sorry hoor, ik kan me hier echt over opwinden.
Het zijn geen van alle onderbouwde adviezen.
Koko, kijk alsjeblieft even naar het type. Google en je weet het.

okee, meer dan aannemelijk dat het wel goed zit, maar je zal maar net een aparte shunt hebben die niet tegen 150% overbelasting kan en doorbranden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 16:25 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 16:26 #433703

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
gaan we weer beginnen wad 'n wind?

je moet het risico gewoon niet opzoeken, is namelijk helemaal niet nodig.

een 50 A TT type trage zekering kan ik heel kortstondig ook 300 A over trekken.. maar dat betekent niet automatisch dat ik ook een 300 A FF zekering in dezelfde houder kan plaatsen met het idee de zelfde beveiliging te hebben, of dat het een 2e keer ook gaat

je moet spullen gewoon niet buiten de specificaties in het datasheet willen gebruiken als je er 100% op moet kunnen vertrouwen of het een ander aan moet bevelen.

er zijn niet voor niets datasheets met de specificaties van de shunt te vinden. houd die gewoon aan, dan zit je altijd goed.
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 16:28 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 16:27 #433705

+++ dat zeg ik. precies mijn punt
Dank je wel Hypervisor. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 16:41 #433710

maar iedereen mag in nederland toch gewoon zijn eigen spullen kapotmaken? dat is toch niet verboden?
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 16:43 #433711

Uiteraard, maar niet op een misplaatst advies van een ander.
als koko zelf beslist het wel te doen, prima toch?

Weet je, je vraagt advies omdat je iets niet (zeker) weet. En dan ga je ervan uit dat je dan antwoorden krijgt die kloppen. Gelukkig is dit forum druk genoeg dat er altijd wel iemand met een weerwoord komt. Dus niet meteen het eerste advies opvolgen, maar een paar dagen wachten en dan je conclusie trekken als Ts. Zo werkt het gelukkig goed.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 16:47 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Shunt tussen plus of tussen massadraad plaatsen? 03 sept 2013 16:45 #433712

roozeboos schreef :
Uiteraard, maar niet op een misplaatst advies van een ander.
als koko zelf beslist het wel te doen, prima toch?

Zeker, een ander adviseren om zijn spullen stuk te maken is niet aardig.
Maar Koko is niet gek (anders had hij natuurlijk nooit de 24uurs mee mogen varen, de boel had wel in de fik kunnen vliegen) :lol:
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl