Ik heb inmiddels 4 helmstok drives.
De eerste nr1 die ik kocht was een nieuwe Raymarine spx5, kompleet met "computer", fluxgate kompas, en st6002 bediener.
Zie hier
Die heb ik netjes gemonteerd waarbij ik de fluxgate verving voor een nmea2000 rategyro kompas van Airmar. De fluxgate heb ik weggegeven.
Daarmee heb ik dit jaar voor 100% gestuurd met erg goed gevolg.
De drive is zwaar overpowered volgens het boekje, hij drijft boten tot ik geloof 6000kg, waar mijn bootje kaal 1200 weegt.
Ik kies daarvoor omdat ik dagen aaneen solo wil kunne zeilen zonder gezeur met de automaat.
Op marktplaats kocht ik vervolgens in één deal twee reserve drives: beide Autohelm 4000.
Één daarvan (nr2) heb ik inmiddels groot onderhoud gegeven en ligt als reserve op het bootje. De ander (nr3) fungeerde als donor voor de ene (nr2) en heeft nu een nieuwe motor nodig.
Op eBay kocht ik vervolgens nr4: een Raymarine drive van spx5 GP (Grand Prix!! Jaja!) Dat is de sterkste drive die RM maakt voor deze serie, geschikt voor bootjes tot 7500kg. Het nec plus ultra voor de echte freak.
Dat ding was geknakt waar motorhuis koppelt. Inmiddels heb ik die met een onderdeel uit de donor nr3 weer 100%.
Wat ik nooit begrepen heb en waarin RM ook erg vaag is wat de verschillen zijn tussen de gewone en de GP uitvoering. Het gekke is dat RM voor beide drives een max "thrust" aangeeft van 84kg.
Zoek maar eens naar foto's van de GP: het blijkt mij dat er op internet niet één goede foto te vinden is die 'm goed afbeeldt, laat staan ergens waar de complete verschillen uitgelegd staan.
Het prijsverschil is enorm: spx5 compleet zoals ik kocht is €1000; de GP is €2000. De set is compleet gelijk op de drive na: stel dat de spx5 drive 500 kost, dan kost de GP drive dus.... 1500. Dat vindt ik te gek, en ik denk dat daarom RM zo vaag is over het ding. De echte gekken kopen het toch wel.
Inmiddels ben ik bezig om de zaak diepgaand te documenteren met tekeningen, foto's en beschrijving. Dat wordt een uniek document!
Daarover later meer.
Eerst maar even het aan de buitenkant zichtbare verschil tussen de gewone en de GP: de drive van de GP heeft een dikkere motor: het ongeveer 10cm lange buisdeel is 48mm dik, de rest 44. De gewone is geheel 44.
Nu alvast een eerst interessante ontdekking: de motor van de gewone is een
Mabuchi RS555. Dat zijn Japanse motortjes die met name in China gemaakt worden. Dat motortje wordt in massa gemaakt voor allerlei zaken, boormachientjes en met name ook printers. Ook in vibrators schijnen ze in te zitten, maar ik heb alleen belangstelling voor zeilen. Bovendien lijkt me 44mm beetje veel voor mijzelf.
Je kunt ze op het internet kopen voor.... vanaf... een paar euro!
prijsvoorbeeld hier Dan moet je wel het tandwieltjes van je oude kapotte motor omzetten en klaar is Kees. Dat ga ik dus doen met nr3. Ik heb inmiddels twee motortjes voor €8 op de kop getikt.
Echter, de dus iets dikkere motor van de GP is een
"Portescap 35NT". Dat zijn.... Zwitserse motortjes (yeahh!) ook made over de hele wereld, de mijne komt uit India. Dit Zwitserse precisie ding kost op internet ....
..€250 tot €300!!
De verdere verschillen kom ik later op terug, dit stuk wordt vervolgd zullen we maar zeggen.
Uw autopilot anatoom,
Sunday
Edit: wat in-tekst links toegevoegd