Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Optima accu's vs traditionele

Re:Optima accu's vs traditionele 27 jan 2011 22:41 #173409

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
web schrijft:
Philip schrijft:
Accu's waar niet duidelijk semi-tractie bij staat (vrachtwagen start accu?) heb ik er uit gelaten.
Die moet je als gewone startbatterij beschouwen inderdaad.

Link: Een bron voor de ontladings-richtlijnen die ik noemde.

Zeepbellen moet je altijd wantrouwen en zeker niet als referentie aanvoeren...
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 27 jan 2011 22:54 #173410

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Als je een accu werkelijk gaat gebruken naar de extreme eigenscappen van AGM of deep-cycle AGM, dan moet je hem gewoon kopen, Northstar of optima.

Als je dus niet de extremen nodig hebt, hoge stromen, scheef staan met vleoistof, diep ontladen, extreem snel laden etc. dan moet je het niet doen.

Ook optima's kunnen bloemkolen hebben....

Voordeel van een optima is dat je ze kan regenereren als ze ingezakt zijn door weinig gebruik. Je kan ze terug halen tot 95-97%, we doen dit altijd nog regelmatig op de zaak. Zelf heb ik 3x optima, ook vanwege het scheef gaan en ontbreken van zuur en de compactheid.

Samen met een zonnepaneel is perfect, kost effe wat...
Ik moet toegeven dat de Optima's die ik nu 5 jaar gebruik aan boord al 2e hands waren en al 5 jaar oud. Na 10 jaar geen centje pijn en dus altijd z'n geld waard.

Wel parallel schakelen volgens de spelregels.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 28 jan 2011 08:22 #173432

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Het zal aan mij liggen maar met zo'n Optima krijg je 'maar' 55Ah per accu terwijl bij een hoop mensen 200 - 300 Ah vrij normaal is. Leuk dat je een hoge stroom uit zo'n ding kan trekken, handig voor een ankerlier, maar als service-accu geef ik toch de voorkeur aan een ordi-deepcycle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 28 jan 2011 08:43 #173437

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
sigdock schrijft:
Het zal aan mij liggen maar met zo'n Optima krijg je 'maar' 55Ah per accu terwijl bij een hoop mensen 200 - 300 Ah vrij normaal is. Leuk dat je een hoge stroom uit zo'n ding kan trekken, handig voor een ankerlier, maar als service-accu geef ik toch de voorkeur aan een ordi-deepcycle.

Alles is relatief. Optima's en AGM-accu's zijn er inderdaad niet in grote capaciteiten. Maar je kan ze natuurlijk ook parallel schakelen. Dat is niet ideaal, maar een accu van 200 Ah uit een accubak trekken is dat ook niet.

Ik heb zelf 2 x 100 ah 'ordinaire' semi-tractie accu's als service-accu's, parallel geschakeld. Zo'n 100 Ah is wel het maximum dat ik wil tillen en versjouwen.

Ik lees hier en daar dat 'merkloze' AGM's per Ah inmiddels bijna net zo duur zijn als gewone accu's. Dat is waarschijnlijk het geval als alle marketing-praat over die accu's (dieper te onladen, 55Ah=90Ah, usw.) volledig waar is, wat ik hier overigens niet ter discussie wil stellen.

Hoe het ook zij: de 2 x 100 Ah van hierboven heb ik pas een jaar. Ik hoop daar nog tenminste 7 jaar me te doen. Tegen die tijd zijn AGM's de norm, vermoed ik. Best kans dat ik dan overschakel. Of misschien zijn Li-On accu's dan al the big thing..
Want het is wel een feit dat research en development van accu's een behoorlijke boost heeft gekregen nu de electrische auto in opkomst is.

Edit: ik zit net even te kijken naar AGM-accu's en die zijn er wel degelijk in een capaciteit van 270 Ah. Maar zo'n ding weegt dan wel 73 kg.

--
stegman
Laatst bewerkt: 28 jan 2011 08:55 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 28 jan 2011 08:57 #173439

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
lodewijk stegman schrijft:
Alles is relatief. Optima's en AGM-accu's zijn er inderdaad niet in grote capaciteiten.
AGM is gewoon te krijgen tot 230Ah

lodewijk stegman schrijft ook:
Ik lees hier en daar dat 'merkloze' AGM's per Ah inmiddels bijna net zo duur zijn als gewone accu's. Dat is waarschijnlijk het geval als alle marketing-praat over die accu's (dieper te onladen, 55Ah=90Ah, usw.) volledig waar is, wat ik hier overigens niet ter discussie wil stellen.
Ze zijn bijna evenduur als ik merkloze (althans, PBQ lijkt minder merkloos te zijn dan ik dacht) AGM met eveneens merkloze semi-tractie vergelijk. Waarvan je ook maar moet aannemen dat het er dikke loodplaten etc. inzitten en niet een startaccu-achtige is. Ik kan me voorstellen dat er binnen alles wat semi-tractie genoemd wordt, ook nog wel aardige verschillen zitten.

Als ik echter merk AGM (bijv. Victron) vergelijk met merk semi-tracktie (bijv. VMF, exide of centurion) scheelt dat ook niet veel in euro's per Ah. Neemt dat je twijfel over marketing een beetje weg? Zowel PBQ als Victron leveren mooie grafiekjes met verwachte cycli bij bepaalde ontladingspercentages. Blijft natuurlijk de vraag of die waar zijn maar daar ga ik bij de a-merken maar even van uit. Zowel bij semi-tracie als AGM.
Laatst bewerkt: 28 jan 2011 09:00 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 28 jan 2011 10:10 #173458

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Philip schrijft:
lodewijk stegman schrijft:
Alles is relatief. Optima's en AGM-accu's zijn er inderdaad niet in grote capaciteiten.
AGM is gewoon te krijgen tot 230Ah
Sterker nog: zijn er zelfs met een capaciteit tot 270 Ah (zie de edit bij mijn vorig pots.
Als ik echter merk AGM (bijv. Victron) vergelijk met merk semi-tracktie (bijv. VMF, exide of centurion) scheelt dat ook niet veel in euro's per Ah. Neemt dat je twijfel over marketing een beetje weg? Zowel PBQ als Victron leveren mooie grafiekjes met verwachte cycli bij bepaalde ontladingspercentages. Blijft natuurlijk de vraag of die waar zijn maar daar ga ik bij de a-merken maar even van uit. Zowel bij semi-tracie als AGM.
Ach, ik geloof best dat AGM en Optima superieur is aan een normale loodzuuraccu. Ik heb echter al 25 jaar ervaring in het gebruik van normale accu's op boten. Afgezien van een paar domme fouten, waarmee ik wel eens een accu om zeep heb geholpen, heb ik geen reden om ontevreden te zijn met ordinaire loodzuuraccu's.
Het belangrijkste is dat je goed met accu's omgaat. Je moet een normale accu inderdaad een beetje liefde geven, zoals Fer schreef. Spanning in de gaten houden, niet grotendeels ontladen laten staan, een paar keer per seizoen het peil van de cellen controleren en zonodig bijvullen. Op die manier moet je moeiteloos 8 jaar met een normale accu doen.
Het kosten/kwaliteitsverhaal is van veel variabelen afhankelijk. Of AGM's en normale accu's bijna even duur zijn per Ah is nauwelijks exact te bepalen. De belangrijkste motivatie voor het gebruik van Optima accu's lijkt me vooralsnog het gegeven dat ze compacter zijn voor dezelfde capaciteit en dat ze lekvrij zijn. Beide aspecten motiveren mij echter nog niet genoeg.

Maar dit tijd komt vast nog wel. Eerst even mijn bestaande accu's verslijten.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 28 jan 2011 17:59 #173529

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
lodewijk stegman schrijft:
Hier begrijp ik niet veel van, eerlijk gezegd.

Als je niet snapt wat cycli zijn (in acculand) snap ik niet dat je deze discussie voert.
Snap ook niet dat je steeds stellingen als kletsverhaal en flauwekul bestempeld (is ook niet zo leuk voor de sfeer op het forum), terwijl je enkel 25 jaar ervaring hebt met lood/zuur accu's en daar alles op baseert.

Ik zal het proberen uit te leggen, een cyclus is het geheel ontladen van een accu.
Als ik het voorbeeld van 120 ah nat en 60 ah AGM nog eens neem, nat kan je maar 30 % ontladen dus van je 120 ah gebruik je maar 36 ampére. Die AGM van 60 ah kan je met 70 % (is eigenlijk meer) ontladen dus daar gebruik je 42 ampére van. Dus uit een 60 ah AGM haal je meer dan uit een 120 ah nat en ben je vaak nog goedkoper uit. Een ampére is dus inderdaad een ampére maar dat op een accu 120 ampére staat betekent niet dat je dat er ook uit kan halen, eigenlijk is die natte accu maar 36 ampére.
Reken daarnaast nog eens het aantal cycli mee(keer dat je dat ontladen kan) van 300 keer bij nat en b.v. 600 keer bij AGM (1028 voor optima uit de test).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 28 jan 2011 19:38 #173557

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Volgens mij heeft deze discussie inmiddels ook iets "cyclisch"...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 28 jan 2011 20:03 #173566

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
jouzers schrijft:
lodewijk stegman schrijft:
Hier begrijp ik niet veel van, eerlijk gezegd.

Als je niet snapt wat cycli zijn (in acculand) snap ik niet dat je deze discussie voert.
Je had even kunnen vragen wat ik niet snap. Maar je vindt het spannender om op voorhand aan te nemen dat ik niet snap wat een cyclus is. Maar ja; dat is het probleem dus niet.
Snap ook niet dat je steeds stellingen als kletsverhaal en flauwekul bestempeld (is ook niet zo leuk voor de sfeer op het forum), terwijl je enkel 25 jaar ervaring hebt met lood/zuur accu's en daar alles op baseert.
Wat ik niet snap: als de sfeer op dit forum jou zo na aan het hart ligt, waarom kies je dan deze insteek?
Ik geloof niet dat ik stellingen steeds als flauwekul of kletsverhaal bestempel. Als jij kunt aantonen dat ik dat onterecht heb gedaan, nodig ik je uit even een lijstje daarvan aan te leveren. Dan trek ik graag het boetekleed aan.
Ik heb inderdaad slechts ervaring met normale loodzuuraccu's. Maar waar het om gaat: dat zijn goede ervaringen. Ik lees hier verhalen van mensen die maar drie jaar met hun accu's doen. Of het nu ordinaire accu's, Gel-accu's of AGM's zijn. Evengoed begrijpen ze niet hoe dat komt.
Ook al kan ik niet uit eigen ervaring meepraten over de kwaliteiten van van de luxere accu's; ik begrijp wel exact wat de verschillen zijn en ik weet ook exact hoe ik een lange levensduur uit een ordinaire accu kan krijgen.
Daarom denk ik toch een zeker recht van spreken te hebben.
Ik zal het proberen uit te leggen, een cyclus is het geheel ontladen van een accu.
Als ik het voorbeeld van 120 ah nat en 60 ah AGM nog eens neem, nat kan je maar 30 % ontladen dus van je 120 ah gebruik je maar 36 ampére.
Ja, stop hier maar even. Een natte accu waarvan je maar 30 % kan gebruiken, is geen semi-tractie accu, maar een startaccu. Een semi-tractie accu kun je namelijk, volgens alle geleerden, ontladen tot 50 %. Laten mijn ordinario's van 100 Ah nou net semi-tractie accu's zijn.
Reken daarnaast nog eens het aantal cycli mee(keer dat je dat ontladen kan) van 300 keer bij nat en b.v. 600 keer bij AGM (1028 voor optima uit de test).
Het aantal cycli dat je haalt met een AGM is ongetwijfeld groter dan bij een gewone natte accu. Of die verhouding zo ligt als jij voorspiegelt weet niemand. Ik heb ook andere verhoudingen gezien die iets minder gunstig voor de AGM uitpakten.

Maar goed: als je de rest van de draad hebt gelezen, dan ben je er misschien inmiddels achter dat er wat mij betreft een aanzienlijke kans is dat mijn volgende setje accu's van een wat luxer type is. Ongetwijfeld is de prijs/kwaliteitsverhouding dan nog beter dan ie nu is.

Laat ik het er maar op houden dat ik mij met de twee 100 Ah semi-tractie ordinario's waarmee ik het voorlopig mee moet doen niet miskocht voel. Ze kostten 99 oiro per stuk. Als ze acht jaar meegaan een prima prijs/kwaliteitverhouding. Dus moet ik nou gaan zitten kniezen? Ik vind van niet.
Maar als jij wel stevig hebt geïnvesteerd in AGM's moet je daar ook niet wakker van liggen. Don't worry. Be happy.

--
stegman
Laatst bewerkt: 28 jan 2011 20:06 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 28 jan 2011 20:51 #173573

Die agm's uit hypolitushoef zijn idd fantastisch! Mijn ouders zette via een omvormer er gewoon een electrisch kacheltje op.

Ik zelf heb voor het starten een accu die 5 jaar geleden al in de boot zat toen ik hem kocht. Aan de dubieuze sticker Tre zien komt 'ie zo uit eoa cheapo autoshop. Maar door een paar keer per seizoen het vloeistofniveau te controleren, ze 's winters uit de boot te halen en halverwege de winter nog even aan de lader te hangen doen 'ie het nog altijd goed...

Een accu kun je denk ik gewoon het beste uizoeken bij waarvoor je het wilt gebruiken...

(zal je zien dat ik bij de te water lating van het voorjaar met geen mogelijheid mijn boot gestart krijg ;-)
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Laatst bewerkt: 28 jan 2011 20:53 door visser_rick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 28 jan 2011 22:14 #173589

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik geloof niet dat ik stellingen steeds als flauwekul of kletsverhaal bestempel.

Tuurlijk niet steeds, maar in mijn functie let ik veel op de sfeer in topics en dit soort reacties en het valt me wel op bij jou, ook twee keer in dit topic. Of hetgeen waarop je reageert echt flauwekul, klets is of niet maakt niet uit, het zijn de woorden die een topic in een slechte sfeer brengen, ik kies dus ook geen insteek maar reageer op jouw woord, actie - reactie.
Ja, stop hier maar even.
precies, heb het over start accu's, weet niet wat voor accu's je hebt en ben ook niet bezig jouw accu's aan te vallen, schets alleen een voorbeeld ;).
Maar als jij wel stevig hebt geïnvesteerd in AGM's moet je daar ook niet wakker van liggen. Don't worry. Be happy.

Nope, heb ze gratis :laugh:. Jaar of 8 geleden ook een accu gekregen van een klant van mij. De firma welzorg had een gebruikte optima bij de oude accu's staan, was zwaar gebruikt op een scoot mobiel en afgeschreven.
Heb hem nog 6 jaar op 2 boten gebruikt, voor deze was hij te klein dus niet meegenomen maar de nieuwe eigenaar vaart er vast nog steeds mee rond.

Op mijn huidige boot staat nu een paar jaar een Mastervolt AGM, heb bij die toko gewerkt en deze werd aan de pijnbank gelegd voor een test. Ze hebben hem heel langzaam tot 0 ontladen en daarna een jaar leeg laten staan, dit is het ergste wat je kan doen en killing voor bijna alle accu's.
Test was klaar, weer opgeladen en uitgebreid gemeten en optimaal bevonden. Accu kon natuurlijk niet meer verkocht worden dus kreeg ik hem om verder in de praktijk te testen.
Werk er nu niet meer dus geef de test verslagen niet meer door maar heeft nog steeds geen verlies.

Dus no worries en very happy hier en lig zeker nergens wakker van, mijn euro - ampére verhouding ligt zeker goed :).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 28 jan 2011 22:55 #173592

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
jouzers schrijft:
Ik geloof niet dat ik stellingen steeds als flauwekul of kletsverhaal bestempel.

Tuurlijk niet steeds, maar in mijn functie let ik veel op de sfeer in topics en dit soort reacties en het valt me wel op bij jou, ook twee keer in dit topic. Of hetgeen waarop je reageert echt flauwekul, klets is of niet maakt niet uit, het zijn de woorden die een topic in een slechte sfeer brengen, ik kies dus ook geen insteek maar reageer op jouw woord, actie - reactie.
Nou... actie - reactie... je deed een niet onaardige poging om me te kleineren door op voorhand te veronderstellen dat ik niet wist wat een laadcyclus was. En het dan ook nog gaan uitleggen.. Als je dit draadje goed hebt gevolgd had je beter kunnen weten. Maar dat ik voor een slechte sfeer zorg zie je wel.
Verder ben ik van mening dat je als moderator weliswaar de plicht hebt om onaangenaam gedrag aan kaak te stellen, maar een moderator moet dat naar mijn idee niet doen door kwaad met kwaad te vergelden, nog los van de vraag hoe kwalijk mijn optreden is geweest. Mij op mijn falen wijzen kan ook op een andere toon.
Ja, stop hier maar even.
precies, heb het over start accu's, weet niet wat voor accu's je hebt en ben ook niet bezig jouw accu's aan te vallen, schets alleen een voorbeeld ;).
Het is in de context van deze draad niet logisch om over startaccu's te praten. In het algemeen wordt bij startaccu's maar een klein deel van de capaciteit gebruikt. Ze blijven bijna continue volledig geladen. De vraag hoever je een accu kunt ontladen is interessant voor service-accu's die bedoeld zijn voor relatief diep ontladen.
Het was dus een verkeerd voorbeeld dat de discussie vertroebelt in plaats van hem verder te helpen. Of je mijn accu's aanvalt interesseert me niet zo. Ik kijk wel door je argumenten heen, maar anderen geef je de verkeerde indruk. Er is al veel te veel verwarring op dit punt.

Overigens wat betreft het aantal cycli dat een AGM-accu haalt, hier nog een aardige link. Daar staat weer iets anders dan jij vertelde. Relativeren helpt..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 29 jan 2011 09:14 #173613

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
lodewijk stegman schrijft:
hier nog een aardige link. Daar staat weer iets anders dan jij vertelde. Relativeren helpt..

Lekkere bron en dan ook nog van een Victron :laugh: ook niet elke AGM is hetzelfde, zie de test uit mijn link.

Maar goed ik ga me distantiëren van deze discussie, iemand die zo eigenwijs is en blijft leunen op zijn eigen ervaringen met 200 ah accu's op een 28 voeter met waarschijnlijk amper verbruik is toch niet te overtuigen.
Ik heb een grotere boot met veel verbruikers en een 70 ah AGM als verbruikers accu ter info.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 29 jan 2011 10:32 #173624

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
jouzers schrijft:
lodewijk stegman schrijft:
hier nog een aardige link. Daar staat weer iets anders dan jij vertelde. Relativeren helpt..

Lekkere bron en dan ook nog van een Victron :laugh: ook niet elke AGM is hetzelfde, zie de test uit mijn link.
Als niet iedere AGM hetzelfde is, dan toont dat nog eens de relativiteit van de hele discussie aan, lijkt mij. Toch meen jij te weten dat er bij mij aan boord sprake is van overcapaciteit. Als je de link mag geloven valt dit wel mee. Als je met deze AGM meer cycli wilt halen dan met een normale semi-tractie accu, dan houdt het ook bij 50% ontladen op.
En hoezo: lekkere bron?
Maar goed ik ga me distantiëren van deze discussie, iemand die zo eigenwijs is en blijft leunen op zijn eigen ervaringen met 200 ah accu's op een 28 voeter met waarschijnlijk amper verbruik is toch niet te overtuigen.
Vind je dit nu een frisse manier van discussiëren?
Wat weet je nu helemaal van mijn verbruik? Ik ga dit voorjaar een koelkastje inbouwen en ik wil grotendeels onafhankelijk zijn van walstroom. Daarom komt er ook een zonnepaneel van rond de 90W op. Is 200 Ah (zijnde géén AGM Ah's!) accucapaciteit dan overkill?
Ik heb een grotere boot met veel verbruikers en een 70 ah AGM als verbruikers accu ter info.
De maat van de boot bepaalt niet de benodigde capaciteit. Dat doen de verbruikers die aan boord zijn. Als je altijd aan de walstroom hangt kom je misschien met een 70 Ah AGM nog redelijk uit.
Dat neemt niet weg dat je niet lijkt te begrijpen dat het gebruik van electriciteit en de behoeften die daaruit voortkomen aan veel variabelen onderhevig zijn.
Jouw boot is niet de maat der dingen.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 29 jan 2011 11:12 #173636

  • BBWSR
  • BBWSR's Profielfoto
Leg het ons eens uit Lodewijk wat er allemaal aan stroomverbrukers aan boord is bij jou, dan kunnen we de discussie voeren op basis van feiten; nu komt het (bij mij althans) wat hakke-takkerig over allemaal..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 29 jan 2011 12:41 #173641

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
BBWSR schrijft:
Leg het ons eens uit Lodewijk wat er allemaal aan stroomverbrukers aan boord is bij jou, dan kunnen we de discussie voeren op basis van feiten; nu komt het (bij mij althans) wat hakke-takkerig over allemaal..
Dat het hakketakkerig overkomt, komt naar mijn idee niet door onduidelijkheid van mijn kant. Bovendien wordt de discussie vertroebeld omdat er een persoonlijk aspect bij is gekomen. Dat is ook niet door mij geïntroduceerd. Maar dit even terzijde.

Er komt een koelkast aan boord, zoals ik al zei, en verder zijn er alle normale verbruikers die de meeste andere jachten ook hebben. Stuurautomaat, marifoon, gps, laptop, lampjes, weerontvanger, normale radio, lampjes voor binnenverlichting, navigatieverlichting. Verder wil ik mijn GSM aan boord kunnen opladen, evenals de portofoon.
Zonder die koelkast zou ik het een heel eind kunnen uitzingen met 1x 100 Ah, is mijn vermoeden. De koelkast is echter verhoudingsgewijs een grootverbruiker, zelfs als het om een compressorkoelkastje gaat.

Daar komt nog bij dat ik zoveel mogelijk walstroom onafhankelijk wil zijn.
Bij mijn vorige boot heb ik gemerkt dat in het zomerseizoen, bij zonnig weer, de energie die uit een 40W zonnepaneeltje komt, meer is dan een 75 Ah accu kan bergen. De regelaar stond vaak de halve dag kortgesloten om overladen te voorkomen. Ook als er elke dag gebruikers werden ingeschakeld (stuurautomaat, marifoon, gps, lampjes - geen koelkast). In de praktijk lag ik nooit meer aan de walstroom.
Ik wil binnenkort het grootste zonnepaneel, dat ik fatsoenlijk op een beugel op het achterdek kwijt kan, aan de installatie toevoegen. Iets tussen de 90 - 135 W. Om de energie die daar uitkomt volledig te kunnen benutten, heb je volgens mij wel iets meer nodig dan 100 Ah aan accucapaciteit.
Ik ga het voorlopig dus maar eens proberen met 2 x 100 Ah. Dat is trouwens helemaal niet zo'n absurd grote capaciteit, als ik het vergelijk met veel boten in mijn omgeving.

Let wel: ik beweer niet dat ik met bovenstaande opzet een perfecte energiebalans krijg. Dat zal grotendeels in de praktijk moeten blijken. Ik denk echter wel dat er geen sprake is van overkill qua accucapaciteit.

Ik vind het trouwens wel een beetje vreemd dat juist aan mij wordt gevraagd de discussie te voeren op basis van feiten. En niet aan mijn geachte opponent van de afgelopen potsen. Ik geloof ook niet dat mijn verhalen mank gaan aan een gebrek aan feiten. Je hebt de draad toch wel helemaal gelezen?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 29 jan 2011 12:52 #173643

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
Lief spelen jongens, jij ook Lodewijk. Iets meer respecte voor elkaar kan geen kwaad.
Let wel: samen weten we heeeeeel veel,en er is altijd iemand die het beter weet. Das geen schande.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 29 jan 2011 13:29 #173651

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Vraag me af of de topic starten nu nog word geholpen met deze discussie :(

Misschien is het verstandig om er maar gewoon mee op te houden of een slotje als daar tenminste mee gewerkt word op dit forum

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 29 jan 2011 13:31 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 29 jan 2011 14:43 #173660

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Met sommige laadregelaars is het mogelijk om overdag direct stroom af te nemen voor verbruikers. Zeker als je al volle accu's hebt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 29 jan 2011 15:09 #173661

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
Een slotje zou ik jammer vinden want ik volg dit topic met veel interesse. Discussie is natuurlijk prima, maar het zou fijner zijn als die niet op personen word gericht.

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 29 jan 2011 16:28 #173672

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ok, verder ontopic nu en niet op de man. Liet me zelf ook een beetje gaan maar irriteerde me mateloos aan de respectloze opmerkingen als kletspraat, flauwekul en veer in de reet.

Voor de topicstarter: ik denk dat een optima een perfecte keuze is voor jouw toepassing, zeker omdat je hem ook gebruikt om je motor mee te starten. AGM accu's kunnen diep ontladen worden maar kunnen ook goed tegen de hoge ontlaadstromen van je startmotor.

Zorg wel voor een goede acculader en een niet al te hoge laadstroom, doordat de glasfiber matten warmte isoleren kan de AGM daar minder goed tegen.

@ Lodewijk: tot 135 watt aan zonnepaneel lijkt me erg veel, dan ga je meer dan 10 Ah laden, kan me niet voorstellen dat het verbruik continu zo hoog is. Daarnaast gaat het erg duur en een groot paneel worden.

Ik zou eerst zorgvuldig de energie balans opmaken en een z.g. gelijktijdigheids factor berekenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 29 jan 2011 19:13 #173692

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Met 85 W aan zonnepanelen bleven de accu's overdag vol om de koelkast en de laptop te voeden. De koelkast staat niet continu mee te draaien, zeg maar 50%. Met meer grote afnemers wordt het uiteraard anders maar dan moet je een keuze maken. Als ik het 's nachts koud heb, doe ik de Webasto aan, de koelkast kan zeker in de zomermaanden niet gemist worden. Meerdere leds in gebruik en geen walstroom meer nodig.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 29 jan 2011 19:41 #173698

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
ik ben vanmiddag bij correct in de winkel langsgeweest. zie ook correct.nl
De agm deep cycle accu's zijn van het merk landport en zien er netjes uit.
De andere "agm semi-tractie" accu's lijken mij meer onderhoudsvrije semitractie's. Overigens komen de landport 200ah op philips overzicht op de 10e plaats.

Wat mij wel opviel is dat er bij de accu's een acculader lag waarmee de accu's in de winkel bijgehouden worden (zo'n grote ctek).

Is dit een normale praktijk bij de accuhandel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 29 jan 2011 19:45 #173699

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
jouzers schrijft:
@ Lodewijk: tot 135 watt aan zonnepaneel lijkt me erg veel, dan ga je meer dan 10 Ah laden, kan me niet voorstellen dat het verbruik continu zo hoog is.
Was het maar waar dat een 135 W zonnepaneel zonder mankeren meer dat 10A laadstroom kan leveren. Dat is helaas niet zo. Op hele zonnige dagen komt er maximaal 7 - 8 Ampere uit. Op minder zonnige dagen valt dat al snel terug tot de helft. In voor- en naseizoen is het nog minder.
Waar komt toch die obsessie voor overcapaciteit van vandaan?
Ik zou eerst zorgvuldig de energie balans opmaken en een z.g. gelijktijdigheids factor berekenen.
Maak je geen zorgen. Dat komt allemaal best goed.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 29 jan 2011 19:53 #173701

lodewijk stegman schrijft:
Ik wil binnenkort het grootste zonnepaneel, dat ik fatsoenlijk op een beugel op het achterdek kwijt kan, aan de installatie toevoegen. Iets tussen de 90 - 135 W. Om de energie die daar uitkomt volledig te kunnen benutten, heb je volgens mij wel iets meer nodig dan 100 Ah aan accucapaciteit.
stegman

Dit snap ik niet helemaal... Je benut de energie uit je zonnepaneel toch pas als je die gebruikt? De accu gebruikt geen energie, die levert energie
Een accu wordt alleen maar geladen als `ie niet vol is, dus in mijn ogen heeft het alleen zin een groot zonnepaneel te plaatsen als je ook veel energie verbruikt. Echter, dan levert het zonnepaneel eigenlijk de energie voor je verbruikers (okee, meestal via de accu) en heb je dus geen enorme accu`s nodig. Ik zou zeggen dat je die grote accu`s en een groot zonnepaneel samen alleen nodig hebt als je 1) nog meer energie verbruikt dan je paneel levert, of 2) als je `s nachts ook veel energie verbruikt

Klopt dit, of mis ik iets?

Groeten,
Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.219 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl