jouzers schrijft:lodewijk stegman schrijft:Hier begrijp ik niet veel van, eerlijk gezegd.
Als je niet snapt wat cycli zijn (in acculand) snap ik niet dat je deze discussie voert.
Je had even kunnen vragen wat ik niet snap. Maar je vindt het spannender om op voorhand aan te nemen dat ik niet snap wat een cyclus is. Maar ja; dat is het probleem dus niet.
Snap ook niet dat je steeds stellingen als kletsverhaal en flauwekul bestempeld (is ook niet zo leuk voor de sfeer op het forum), terwijl je enkel 25 jaar ervaring hebt met lood/zuur accu's en daar alles op baseert.
Wat ik niet snap: als de sfeer op dit forum jou zo na aan het hart ligt, waarom kies je dan deze insteek?
Ik geloof niet dat ik stellingen steeds als flauwekul of kletsverhaal bestempel. Als jij kunt aantonen dat ik dat onterecht heb gedaan, nodig ik je uit even een lijstje daarvan aan te leveren. Dan trek ik graag het boetekleed aan.
Ik heb inderdaad slechts ervaring met normale loodzuuraccu's. Maar waar het om gaat: dat zijn goede ervaringen. Ik lees hier verhalen van mensen die maar drie jaar met hun accu's doen. Of het nu ordinaire accu's, Gel-accu's of AGM's zijn. Evengoed begrijpen ze niet hoe dat komt.
Ook al kan ik niet uit eigen ervaring meepraten over de kwaliteiten van van de luxere accu's; ik begrijp wel exact wat de verschillen zijn en ik weet ook exact hoe ik een lange levensduur uit een ordinaire accu kan krijgen.
Daarom denk ik toch een zeker recht van spreken te hebben.
Ik zal het proberen uit te leggen, een cyclus is het geheel ontladen van een accu.
Als ik het voorbeeld van 120 ah nat en 60 ah AGM nog eens neem, nat kan je maar 30 % ontladen dus van je 120 ah gebruik je maar 36 ampére.
Ja, stop hier maar even. Een natte accu waarvan je maar 30 % kan gebruiken, is geen semi-tractie accu, maar een startaccu. Een semi-tractie accu kun je namelijk, volgens alle geleerden, ontladen tot 50 %. Laten mijn ordinario's van 100 Ah nou net semi-tractie accu's zijn.
Reken daarnaast nog eens het aantal cycli mee(keer dat je dat ontladen kan) van 300 keer bij nat en b.v. 600 keer bij AGM (1028 voor optima uit de test).
Het aantal cycli dat je haalt met een AGM is ongetwijfeld groter dan bij een gewone natte accu. Of die verhouding zo ligt als jij voorspiegelt weet niemand. Ik heb ook andere verhoudingen gezien die iets minder gunstig voor de AGM uitpakten.
Maar goed: als je de rest van de draad hebt gelezen, dan ben je er misschien inmiddels achter dat er wat mij betreft een aanzienlijke kans is dat mijn volgende setje accu's van een wat luxer type is. Ongetwijfeld is de prijs/kwaliteitsverhouding dan nog beter dan ie nu is.
Laat ik het er maar op houden dat ik mij met de twee 100 Ah semi-tractie ordinario's waarmee ik het voorlopig mee moet doen niet miskocht voel. Ze kostten 99 oiro per stuk. Als ze acht jaar meegaan een prima prijs/kwaliteitverhouding. Dus moet ik nou gaan zitten kniezen? Ik vind van niet.
Maar als jij wel stevig hebt geïnvesteerd in AGM's moet je daar ook niet wakker van liggen. Don't worry. Be happy.
--
stegman