Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Optima accu's vs traditionele

Re:Optima accu's vs traditionele 29 jan 2011 20:15 #173707

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
lodewijk stegman schrijft:
Waar komt toch die obsessie voor overcapaciteit van vandaan?

Die obsessie heb jij, ik heb juist een apathie tegen overcapaciteit ;) :silly: .

Maar serieus, ook al is het 7-8 ah, vind ik nog erg veel voor je gebruik.
Maar daar gaat dit topic niet over, die gaat over Optima vs traditioneel. Ik wil het topic met alle plezier splitsen hoor...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 29 jan 2011 21:14 #173722

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
jouzers schrijft:
lodewijk stegman schrijft:
Waar komt toch die obsessie voor overcapaciteit van vandaan?

Die obsessie heb jij, ik heb juist een apathie tegen overcapaciteit ;) :silly: .

Maar serieus, ook al is het 7-8 ah, vind ik nog erg veel voor je gebruik.
Maar daar gaat dit topic niet over, die gaat over Optima vs traditioneel. Ik wil het topic met alle plezier splitsen hoor...

Nee, laat maar.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 29 jan 2011 21:40 #173734

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
ReinierZeilt schrijft:
Klopt dit, of mis ik iets?
We zijn hier off-topic bezig inmiddels, dus dit is het laatste wat ik erover schrijf. temeer omdat alles eigenlijk al gezegd is.

Je krijgt veel energie binnen als het erg zonnig weer is.
Op een wat meer bewolkte dag verbruik je met een koelkastje dat regelmatig aanslaat en een andere essentiële verbruiker zoals een stuurautomaat al heel gauw meer dan er binnenkomt. Dat effect wordt nog versterkt in voor- en najaar.
Dan is het natuurlijk wel fijn als je een stevige buffer hebt. Als je 's nachts vaart treedt hetzelfde verschijnsel op; dan heb je je lichten er nog bij.
Het zou heel zonde zijn om in een paar uur met een zonnepaneel een accu van een kleine capaciteit te vullen, waarna de regelaar tussen paneel en accu de rest van de dag in kortsluitstand gaat, omdat de accu vol is. Je hebt dan een veel kleinere buffer èn je benut de capaciteit van het zonnepaneel heel slecht.
Als je elke avond aan de walstroom gaat, kun je met veel minder accucapaciteit toe. Dan moet je ook niet aan zonnepanelen beginnen, naar mijn idee, want stroom van het net is nog altijd goedkoper dan van een zonnepaneel. Maar ik wil zo min mogelijk afhankelijk zijn van walstroom.

--
stegman
Laatst bewerkt: 29 jan 2011 21:41 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 10 feb 2011 23:21 #176333

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Proost schreef :
Toch blijft me een interview met een engelsman bij, weliswaar misschien gekleurd vanwege eigen zaak, in het blad Zeilen uit 2003, waar hij de zin en onzin over accu's duidelijk maakte. Jammer dat die uitgave uitgeleend is en niet meer terug gegeven.
Zijn commentaar was niet echt positief voor de dure accu's in mijn beleving. Mogelijk dat een van onze forumgenoten dit artikel nog heeft liggen.
Was het misschien deze engelsman waarover het ging ?

Volgens mij niet zo gekleurd want zelfs iemand met een eigen zaak zou duurdere batterijen promoten wat hij nu net niet doet...

Ik ga me niet uitspreken over batterijen en zogezegde levensduur gepromoot door de verkopers en fabrikanten. In de wagen net een 2 jaar oude (natuurlijk net buiten garantie) peperdure (onderhoudsvrije) Varta startbatterij mogen vervangen, die ging het ook jaaaaren uithouden...
En natuurlijk is het nu geen Varta meer maar een goedkoop winkelmerk. Elders hier nog een topic gezien over een Optima die het na één jaar ook al heeft begeven. Dat noemen we dan maar pech zeker ?

Ik overweeg voor mijn boot een aparte startbatterij en voor de rest een setje Trojan tractiebatterijen... (maar ik heb nog even tijd...)
:P
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 11 feb 2011 05:46 #176339

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Bedenk wel dat dit hele oude tests zijn uit de begintijd van AGM, nu zijn ze veel goedkoper en krijg je een heel andere verhouding.

Net zo als je nu AGM naast Li-ion gaat zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 11 feb 2011 14:28 #176429

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
jouzers schreef :
Bedenk wel dat dit hele oude tests zijn uit de begintijd van AGM, nu zijn ze veel goedkoper en krijg je een heel andere verhouding.

Net zo als je nu AGM naast Li-ion gaat zetten.
Inderdaad, ten juisten tijde zet ik wel de prijzen en specificaties van AGM en pure tracties tegenover elkaar.
Ik denk dat ik dan ook even kijk wat er op dat moment in heftrucks zit, als die op AGM draaien zal de technologie zich wel bewezen hebben...

:silly: :silly:
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 11 feb 2011 15:20 #176440

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Djeeke schreef :
jouzers schreef :
Inderdaad, ten juisten tijde zet ik wel de prijzen en specificaties van AGM en pure tracties tegenover elkaar.
Dan kom je er waarschijnlijk achter dat Trojan's ook niet goedkoop zijn. Het zijn vaak 6V accu's en je moet er dus altijd in twee in serie schakelen om aan 12V te komen. Voor 1 bank van 12V en (ik noem maar wat) 225 Ah zit je dan ook op pakweg 350 euro.
Trojan heeft wel 12V accu's maar die zijn redelijk onbetaalbaar.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl