Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Optima accu's vs traditionele

Re:Optima accu's vs traditionele 26 jan 2011 22:29 #173150

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Het ging mij niet zozeer over de 'water' dichtheid.

Volgens mij heb je spanningsverlies als een gedeelte van de platen droog staat.
Dus als je langdurig op één oor zeilt, vb oversteek naar UK met Z wind, 22 uur varen.
Dus 's-nachts doorvaren, verlichting en apparaten aan, GPS aan, radar aan, stuurautomaat regelmatig aan.

Wat doet dat met je accu's als ze in de lengte richting van je boot geplaatst zijn.
Ik heb de accu's om die reden overdwars op de lengte van de boot geplaatst, getuige de schets.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 26 jan 2011 22:44 #173151

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
web schrijft:
lodewijk stegman schrijft:
De afgelopen maanden heb ik je een beetje gevolgd
Ik ben juist de afgelopen paar maanden maar heel weinig actief geweest hier, doch dat terzijde :)
Laat je vooral geen veer in je gat steken. Los van wel of niet aanwezig; ik meende wat ik schreef.

lodewijk stegman schrijft:
Daarnaast heeft een normale loodaccu zelfs onder de meest optimale omstandigheden een zelfontlading van enkele procenten per maand. Als we uitgaan van 3 %, dan is de accu na 48 maanden gewoon zo dood als een pier.
Ik denk dat die 3% per maand van jou niet klopt.
Google eens op zelfontlading. Die 3% zit aan aan de lage kant van de range die je in de literatuur aantreft. Als ik mijn eigen accu's na ga (ze staan nu hier in m'n onderhuis) dan halen die de genoemde 3 % ruimschoots.

lodewijk stegman schrijft:
Dan moet het dus aan die auto's liggen, lijkt me. En dan vooral de jouwe, want ik het al veertien jaar dezelfde auto, waar inmiddels de tweede accu in staat en guess what: nog nooit een bloemkool of er buitenaan klevend zuur.
Dat zijn welgeteld twee datapunten. Sorry, maar dat zijn er dus niet voldoende om de conclusie aan te verbinden dat het nooit voorkomt. Ik heb er vanuit serieuze autohobby en enkele gelijkgestemden in de vriendenkring vele tientallen. En dan kom je het dus wel eens tegen. Niet vaak, maar de exemplaren die het hebben zijn er niet minder irritant om.
Ik beweer ook niet dat het nooit voorkomt. Het komt "wel eens" voor, zeg jij. Dan lijkt me dat je die gevallen eens goed moet vergelijken met je zelf doet met die accu's. In een andere pots constateer ik dat niet alle accu's gelijk zijn uitgevoerd qua doppen die op de cellen zitten. Ik denk dat moderne accu's loodzuuraccu's (zijnde geen Optima's) zelden last hebben van zuurlekkage. Mijn ervaring met een Varta Blue Dynamic (lood-calcium accu) is dat je die rustig op z'n kant houden. Komt niks uit. Bij een niet gesloten (navulbare) accu, moet je wat voorzichtiger zijn.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 26 jan 2011 23:20 #173156

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Intruder schrijft:
Accu in de langsrichting plaatsen?

Zou het niet beter zijn accu's overdwars te plaatsen?
Komen de platen minder snel droog te staan, als je langdurig op één oor ligt.


Weer zo'n leuk detail waar je nooit over hoort. Om exact dezelfde reden staan ze bij mij ook dwarsscheeps.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 27 jan 2011 09:18 #173196

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Over welk tijdsbestek praten we bij "langdurig op een oor" liggen, wat eventueel schadelijk zou kunnen zijn voor de accu?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 27 jan 2011 09:54 #173212

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Proost schrijft:
Over welk tijdsbestek praten we bij "langdurig op een oor" liggen, wat eventueel schadelijk zou kunnen zijn voor de accu?.
Daar valt alleen naar te gissen. Het lijkt me zelfs niet gezegd dat dit probleem echt bestaat. Levert het tijdelijk buitenspel staan van een hoekje plaat wel permanente schade op, of doet dan gewoon een paar procent van de capaciteit tijdelijk niet mee?

Ook zou ik willen opmerken dat de lengte x breedte verhouding in de schets van Intruder voor de meeste accu's wat overdreven is. Vooral bij de grotere accu's zal bij dwarse plaatsing ook een stuk van een paar platen droog kunnen vallen.
Laatst bewerkt: 27 jan 2011 09:55 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 27 jan 2011 10:33 #173232

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Het stukje droogstaan van de platen gebeurt bij elke stand onder helling van de accu of deze in de breedte of in de lengte staat. Schade daardoor heb ik in 50 jaar nog niet gehoord. Ook zal onder helling niet een groot vermogen aan de accu onttrokken worden. Bij ons is met het gangboord in het water nog geen accu vloeistof kwijt geraakt, zo'n vaart zal het wel niet lopen. Houdt ze zelf op niveau dus regelmatige controle. Wanneer je plat gaat is het misschien een ander verhaal als je er gewone vuldoppen op hebt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 27 jan 2011 10:36 #173233

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
lodewijk stegman schrijft:
Laat je vooral geen veer in je gat steken. Los van wel of niet aanwezig; ik meende wat ik schreef.
Okay okay, dank voor het compliment ;)

lodewijk stegman schrijft:
Google eens op zelfontlading. Die 3% zit aan aan de lage kant van de range die je in de literatuur aantreft. Als ik mijn eigen accu's na ga (ze staan nu hier in m'n onderhuis) dan halen die de genoemde 3 % ruimschoots.
Laat ik uitgaan van 40 maanden. 0.97^40 = 0.296. Krap aan, maar op krap 30% laadtoestand moet een auto nog wel kunnen starten.

Dat werkt natuurlijk alleen zo, als er maandelijks 3% van de laadtoestand op dat moment zou verdwijnen. Exponentiele zelfontlading dus. Hebben we het over elke maand een vaste zelfontlading die 3% van de maximale laadtoestand bedraagt - lineaire zelfontlading - dan zou elke loodaccu na 34 maanden altijd compleet plat zijn. Dat is in mijn ervaring dus onwaar.

Een accu die onderhevig is aan dagelijkse temperatuurcycli en af en toe een scheutje vorst, is trouwens met een paar maanden tot hoogstens een halfjaar meestal al plat.

Theorie is mooi, maar toetsen aan de praktijk blijft nuttig.

lodewijk stegman schrijft:
Ik beweer ook niet dat het nooit voorkomt. Het komt "wel eens" voor, zeg jij. Dan lijkt me dat je die gevallen eens goed moet vergelijken met je zelf doet met die accu's.
Doe ik, en het blijkt telkens opnieuw dat een vervangende accu op dezelfde plek met dezelfde behandeling niet lekt, mits de laadspanning in orde is.

Natuurlijk krijg je ook lekkage bij een kapotte spanningsregelaar. Wat overigens aan boord net zo goed kan gebeuren als in de auto, en dan krijg je met natte accu's dus net zo goed met accuzuurschade aan boord te maken.

Non-spillable accu's gaan natuurlijk ook kapot aan extreem overladen, maar richten daarbij tenminste geen andere schade aan (zolang de vorming van knalgas binnen de perken blijft)

lodewijk stegman schrijft:
Ik denk dat moderne accu's loodzuuraccu's (zijnde geen Optima's) zelden last hebben van zuurlekkage.
Jij zet met deze stelling jouw "educated guess", tegenover mijn praktijkobservatie. Daarmee laat ik me dus niet direct overtuigen.

lodewijk stegman schrijft:
Mijn ervaring met een Varta Blue Dynamic (lood-calcium accu) is dat je die rustig op z'n kant houden. Komt niks uit. Bij een niet gesloten (navulbare) accu, moet je wat voorzichtiger zijn.
Die Varta's zijn absoluut goeie duurzame accu's, die ik nog niet heb zien lekken. Maar ook daarin zitten onder het bovendeksel gewoon zes (aan het deksel gegoten) doppen met rubber ringetjes. Zo'n deksel met ingewikkelde ontluchter is inderdaad stukken beter dan de oude losse doppies, maar geen garantie voor een lekvrije accu-op-leeftijd. Dat is ook wel eens gebleken. Het was een gelijkaardige onderhoudsvrije accu (geen Varta, wel een daar sterk op gelijkend ontwerp) die me destijds een trui kostte.

Dus ik vertrouw geen enkele natte accu volledig, maar inderdaad de moderne Varta's een stuk meer dan de oude "losse doppies" modellen. En het risico op gevolgschade bij overladen houd je ook altijd.

Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 27 jan 2011 18:41 #173339

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
web schrijft:
Laat ik uitgaan van 40 maanden. 0.97^40 = 0.296. Krap aan, maar op krap 30% laadtoestand moet een auto nog wel kunnen starten.

Dat werkt natuurlijk alleen zo, als er maandelijks 3% van de laadtoestand op dat moment zou verdwijnen. Exponentiele zelfontlading dus. Hebben we het over elke maand een vaste zelfontlading die 3% van de maximale laadtoestand bedraagt - lineaire zelfontlading - dan zou elke loodaccu na 34 maanden altijd compleet plat zijn. Dat is in mijn ervaring dus onwaar.
Die 0.97 in je berekening kan ik niet plaatsen, maar dat zal wat te maken hebben met het exponentiële karakter van de berekening.
Maar goed. Toen je de accu gebruikte om de auto te starten had ie dus nog 30% van z'n capaciteit. Als het toen nog foutloos lukte om er een auto mee te starten dan zal het wel een accu met veel Ah's zijn geweest. Normaal gesproken kun je een startaccu maar tot 80 % ontladen, zonder dat er schade optreedt. Die van jou heeft pakweg een jaar onder de 50 - 60 % van de capaciteit gezeten. En nog kan de auto er mee worden gestart. Ik vind het een mooi verhaal, maar vanuit elke redelijke redenering blijft het tamelijk ongelofelijk..
Natuurlijk krijg je ook lekkage bij een kapotte spanningsregelaar. Wat overigens aan boord net zo goed kan gebeuren als in de auto, en dan krijg je met natte accu's dus net zo goed met accuzuurschade aan boord te maken.
Het lijkt er inderdaad op dat die accuproblemen van jou in auto's iets met de instelling van de spanningregelaar te maken hebben. Die Varta Blue Dynamic calciumaccu's waar ik het eerder over had kunnen wat meer laadspanning aan dan een ordinaire loodzuuraccu. Het is heel lastig om ze te overladen en overmatig te laten gassen. Om ze optimaal uit te nutten is het zelfs dienstbaar om de spanningsregelaar iets hoger af te stellen dan de 14.4 V die voor normale loodzuuraccu's als maximum wordt gezien.
Nou wil het geval dat veel startaccu's in auto's tegenwoordig van het calcium-type zijn. Als de spanningsregelaar daarop is afgesteld en je zet er een normale loodzuuraccu in dan kook je die binnen de kortste keren droog. Van die dingen..
Jij zet met deze stelling jouw "educated guess", tegenover mijn praktijkobservatie. Daarmee laat ik me dus niet direct overtuigen.
We agree to disagree. Maar zoals ik al eerder aangaf: dat verhaal van de miraculeuze overleving van die startaccu van je overtuigd mij ook nog steeds niet.

--
stegman
Laatst bewerkt: 27 jan 2011 18:54 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 27 jan 2011 18:51 #173342

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
web schrijft:
Ook zou ik willen opmerken dat de lengte x breedte verhouding in de schets van Intruder voor de meeste accu's wat overdreven is. Vooral bij de grotere accu's zal bij dwarse plaatsing ook een stuk van een paar platen droog kunnen vallen.
Kijk, Marcel. Dat bedoel ik. Dat zie je toch weer tamelijk scherp.

Bij de breedte van de accu die Intruder tekent past qua schaal inderdaad een veel bredere cel. Als Intruder de losse cel nou ook nog even onder dezelfde hoek tekent als de in de langsrichting geplaatste accu, dan kun je redelijk zeker voorspellen dat ook bij dwarse plaatsing een aanzienlijk deel van de platen droog komt te staan.
En geen driehoekje, zoals bij langs-plaatsing, maar een rechthoek. Het is dus nog maar helemaal de vraag in welke situatie meer plaatoppervlak droog komt te staan.

Een kletsverhaal van de eerste orde dus. Maar goed, sommige mensen zijn bevestigd in de juiste keuze van plaatsing. En daar gaat het maar om.
Anderzijds moeten we toch eens ophouden met elkaar gelukkig te maken met aantoonbare onzin.

--
stegman
Laatst bewerkt: 27 jan 2011 18:55 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 27 jan 2011 19:11 #173349

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1680
Zonder ook maar enige kennis van hoe het werkt, constateer ik dat er op mijn scheepje 3 optima accu's staan. Hiervan een startaccu, en 2 huishoudaccu's. Volgens de sticker uit 2002. Wetend dat de vorige schippers onzorgvuldig, onnadenkend, roekeloos waren, komen er bij eventuele vervanging dezelfde accu's in.

Waarom?

Na bijna 9 jaar mishandeling, 25000 mijl gevaren en als gezegd ernstig mishandeld, ik geen zin heb in verbouwen standplaats, lader, dynamo, diodebruggen of welk ander onderdeel dan ook. Ook de capacieit is voor mijn huidig gebruik voldoende. Bijplaatsen grote gebruikers komt wel, maar dan kan ik er nog een extra kwijt, fysiek.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 27 jan 2011 19:14 #173350

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Ik beweer niets; ik vroeg het me alleen maar af.

Als de accu's in de lengterichting van de boot geplaatst worden, dan kunnen wellicht alle platen een stukje droog komen te staan.
Bij plaatsing overdwars geldt dat dan voor de helft van het aantal platen.

En met een langere tocht bedoel ik bij voorbeeld een oversteek naar Engeland, waarbij je 's-nachts wat meer stroom verbruikt.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 27 jan 2011 19:22 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 27 jan 2011 19:17 #173352

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Zonsnel heeft 2 diepcycle accu's aan boord van 105 amp. Heb een nieuwe accubak gemaakt van 580 x 350mm, hoogte max 260mm.
Wat is het beste accupaket wat hier in past?
Wil zo lang mogelijk doorgaan alvorens weer te laden.
En kan dat met een 20 amp 3 traps lader veilig en goed?
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 27 jan 2011 19:32 #173356

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Vanwege dat droog kunnen staan van de platen kan je dus beter een AGM (absorbed glass matt) of Gel accu gebruiken, bij AGM blijft het zuur vast zitten tussen de glasmatten en bij gel tussen de gescheurde gel.

En om het aantal cycli, diep ontlading en dus levensduur natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 27 jan 2011 19:43 #173360

  • Beau4
  • Beau4's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Fijn dat er zoveel reactie is gekomen op m'n vraag ivm Optima's!
Blijkt dat er idd goedkopere alternatieven zijn, waaronder goede AGM's etc.
Mijn huidige accu staat in een daarvoor voorziene plaats (280*175*175) in een bakskist. Eerst was ik aan het overwegen om een AGM op z'n kant te plaatsen maar kvind het al bij al niet zo'n praktische oplossing. Aangezien het een Etap is -waar ik verder heel tevreden van ben- heb ik zowel aan SB als BB maar 1 bakskist, onder de andere kuipbanken is de ruimte vol schuim.
De ruimte die ik dus over heb dienen voor fenders, lijnen, etc.
Nog meer ruimte opofferen voor een grotere accu zie ik niet echt zitten. (wil nog wat reserve hebben ;) )
Bij Advitek vind ik een Optima voor 200€, een vergelijkbare AGM ongeveer 175€.
Ik lees hier dat Optima gebruikers er zeer tevreden over zijn. Ondanks de meerprijs denk ik toch maar voor een Optima te gaan; geen extra ruimte op te offeren en voor z'n grote een hoge capaciteit.
Groet,
Beau4
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 27 jan 2011 19:47 #173361

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
jouzers schrijft:
Vanwege dat droog kunnen staan van de platen kan je dus beter een AGM (absorbed glass matt) of Gel accu gebruiken, bij AGM blijft het zuur vast zitten tussen de glasmatten en bij gel tussen de gescheurde gel.

En om het aantal cycli, diep ontlading en dus levensduur natuurlijk.
Je hebt ongetwijfeld gelijk.
Maar met doodordinaire loodzuuraccu's doe ik ook 8 jaar of langer. Ondanks het scheefhangen.
Het is gewoon een kwestie van rekenen. Pas als een AGM- of gelaccu evenredig met de hogere prijs langer meegaat worden ze voor mij interessant.

Nu wachten op iemand die al 12 - 16 jaar doet met zo'n ding.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 27 jan 2011 19:53 #173366

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Intruder schrijft:
Als de accu's in de lengterichting van de boot geplaatst worden, dan kunnen wellicht alle platen een stukje droog komen te staan.
Bij plaatsing overdwars geldt dat dan voor de helft van het aantal platen
Ja, maar een driehoek met dezelfde hoogte en breedte als een rechthoek heeft maar de helft van de oppervlakte.
Ik stel voor dat we het erop afmaken dat het in de praktijk weinig uitmaakt.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 27 jan 2011 19:56 #173367

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
De grootste AGM of Optima die in die ruimte past, zal je de meeste nuttige capaciteit opleveren.

@stegman: het betrof een 60Ah accu in een auto waarvoor 44Ah voldoende was. Inderdaad wat overcapaciteit, maar niet extreem.

Het verbaasde mij ook, ik beschouw het dan ook niet als regel maar als positieve uitzondering. Toch geeft het wel aan dat er een fors verschil is tussen buiten en binnen bewaren van een accu, en dat is eigenlijk het enige wat ik ermee wilde zeggen. Het was zeker niet de bedoeling om het als normaal te presenteren, wel als extreem voorbeeld van hoe een constante temperatuur het leven van een accu kan rekken.

De 0.97 is gewoon 1 - 3%. Drie procent ergens af halen is hetzelfde als vermenigvuldigen met 0,97. En als je dat 40 keer doet, dan krijg je een vermenigvuldiging met 0,97^40.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 27 jan 2011 19:56 #173368

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
lodewijk stegman schrijft:
jouzers schrijft:
Vanwege dat droog kunnen staan van de platen kan je dus beter een AGM (absorbed glass matt) of Gel accu gebruiken, bij AGM blijft het zuur vast zitten tussen de glasmatten en bij gel tussen de gescheurde gel.

En om het aantal cycli, diep ontlading en dus levensduur natuurlijk.

Maar met doodordinaire loodzuuraccu's doe ik ook 8 jaar of langer. Ondanks het scheefhangen.
Het is gewoon een kwestie van rekenen. Pas als een AGM- of gelaccu evenredig met de hogere prijs langer meegaat worden ze voor mij interessant.

Nu wachten op iemand die al 12 - 16 jaar doet met zo'n ding.

--
stegman

Dan heb je een over capaciteit aan accubank staan, tegenover een bijvoorbeeld 120 ah open start zou je een 60 ah gel (of AGM) kunnen zetten.

Het is heel simpel, een gel en agm doet veel meer cycli dan een loodzuur, heb je een hele grote loodzuur bank staan komt hij zelden aan een volledige cyclus en heb je dus ook heel veel cycli.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 27 jan 2011 20:17 #173373

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
levensduur en kosten. Het gaat om de ah kosten per jaar.
Maar ik begrijp ook dat een AMG accu meer nuttige ah oplevert in de zelfde ruimte.


Waar kan je goede AMG accu's het beste kopen?
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 27 jan 2011 20:17 #173374

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Hier een test waar de optima heel goed uit komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 27 jan 2011 20:21 #173375

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
jouzers schrijft:
Dan heb je een overcapaciteit aan accubank staan, tegenover een bijvoorbeeld 120 ah open start zou je een 60 ah gel (of AGM) kunnen zetten.
Die overcapaciteit is natuurlijk flauwekul. Alle Ah's zijn hetzelfde. En bij gelijkblijvende verbruikers heb je evenveel nodig, of het nou ordinaire accu's zijn of AGM's. Als startbatterij is een diepontlader overigens overkill, want normaal gesproken wordt een startbatterij nooit ver ontladen. Tenzij je hem als huishoudaccu gaat gebruiken, wat volgens mij nooit slim is.
Een AGM accu is bij dezelfde capaciteit in Ah's compacter en hij kan wat verder ontladen worden dan een klassieke semi-tractie loodaccu.
Het voornaamste voordeel is dus dat je minder ruimte nodig hebt en wat minder gewicht aan boord hoeft te slepen. Over die aspecten maak ik me niet zoveel zorgen. Ik kan zelfs wel wat gewicht gebruiken aan de kant waar de accu's staan, maar dit terzijde
Het is heel simpel, een gel en agm doet veel meer cycli dan een loodzuur, heb je een hele grote loodzuur bank staan komt hij zelden aan een volledige cyclus en heb je dus ook heel veel cycli.
Hier begrijp ik niet veel van, eerlijk gezegd.

--
stegman

Edit: om de een of andere onduidelijke reden ben ik plotseling afgescheiden geraakt van het oorspronkelijke draadje. Mijn excuses. Was niet de bedoeling. Ik weet ook niet hoe ik het moet corrigeren. Het zij zo..
Laatst bewerkt: 27 jan 2011 20:31 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 27 jan 2011 21:36 #173390

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
lodewijk stegman schrijft:
Maar met doodordinaire loodzuuraccu's doe ik ook 8 jaar of langer. Ondanks het scheefhangen.
Het is gewoon een kwestie van rekenen. Pas als een AGM- of gelaccu evenredig met de hogere prijs langer meegaat worden ze voor mij interessant.
Als je mijn linkje van de vorige pagina volgt, zie je dat AGM accu's nauwelijks duurder zijn dan gewone. 1,82 per effectieve Ah voor semi-tractie met 50% ontlading, 2,04 voor AGM met 70% ontlading. Beide 230Ah accu's. Beide niet van 'de grote merken'. Die geringe meerprijs vind ik wel prima voor niet lekkende, lichtere accu's. Eventuele langere levensduur is dan mooi meegenomen maar is niet eens perse nodig voor het rendabel maken van AGM.
Laatst bewerkt: 27 jan 2011 22:00 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 27 jan 2011 21:55 #173399

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Toch blijft me een interview met een engelsman bij, weliswaar misschien gekleurd vanwege eigen zaak, in het blad Zeilen uit 2003, waar hij de zin en onzin over accu's duidelijk maakte. Jammer dat die uitgave uitgeleend is en niet meer terug gegeven.
Zijn commentaar was niet echt positief voor de dure accu's in mijn beleving. Mogelijk dat een van onze forumgenoten dit artikel nog heeft liggen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 27 jan 2011 21:59 #173400

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Misschien ook niet meer van deze tijd omdat AGM accu's in die 8 jaar tijd stukken goedkoper zijn geworden. AGM moest toen dan weel erg veel langer mee gaan of veel meer capaciteit hebben om grote prijsverschillen te compenseren.

Weet je ook het nummer? Kan ik het even opzoeken al duurt het even voor ik weer bij mijn collectie zeilen kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 27 jan 2011 22:02 #173401

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Nee, jammer genoeg weet ik het niet meer. Zou ik ook even in het grote magazijn moeten kijken of ik dat jaar heb liggen en de maand mis.

Kan ook nog augustus 2002 zijn.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 27 jan 2011 22:05 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl