lodewijk stegman schrijft:De afgelopen maanden heb ik je een beetje gevolgd
Ik ben juist de afgelopen paar maanden maar heel weinig actief geweest hier, doch dat terzijde
lodewijk stegman schrijft:Iedereen weet dat de zelfontlading van een normale loodaccu het laagst is als de accu vorstvrij, maar verder zo koel mogelijk wordt bewaard.
Geen idee eigenlijk. Heb wel eens gelezen dat de levensduur bij warmte korter is, maar of dat gelijk staat aan zelfontlading durf ik niet te zeggen. De capaciteit is echter wel weer hoger, bij hogere temperaturen, dat compenseert een verschil in zelfontlading misschien weer wat.
lodewijk stegman schrijft:Daarnaast heeft een normale loodaccu zelfs onder de meest optimale omstandigheden een zelfontlading van enkele procenten per maand. Als we uitgaan van 3 %, dan is de accu na 48 maanden gewoon zo dood als een pier.
Ik denk dat die 3% per maand van jou niet klopt. Ik denk ook dat de suggestie die ik gewekt heb, dat-ie echt 4 jaar onaangeroerd gebleven is, onjuist is. Het zijn er ongeveer 3 geweest, van medio 1999 tot winter 2002-2003. Feit is wel, dat de auto er tot m'n stomme verbazing direct op startte. Waar je absoluut geen volle accu voor nodig hebt, maar met een volkomen platte lukt het niet. Ik spreek nu eens niet vanuit theorie, maar uit praktijk observatie.
lodewijk stegman schrijft:Ja en dan zet je ze maar in de woonkamer, waar het altijd 20 graden is? Behalve zomers, wanneer het af en toe 25 graden is? En 's nachts wanneer je de thermostaat op 15 graden zet? Ik vind het een mooi verhaal, maar een constante temperatuur vindt je alleen in een koelcel.
In dat huis was geen klokthermostaat. De temperatuur zal inderdaad met hittegolven jaarlijks iets gefluctueerd hebben, maar zeker niet de sterke dag/nacht variatie van soms 10+ graden, 365 maal per jaar, die je buiten hebt. Het was dan wel geen koelkast, maar wel een factor honderd beter dan ruimtes zonder centrale verwarming.
Overigens is mijn koelkast ook bepaald geen wonder van constante temperatuur, maar daar gaat het ff niet over
lodewijk stegman schrijft:Natuurlijk blijft het verstandig om er een paar maal per jaar even een (bij voorkeur moderne) lader aan te hangen
Ik denk dat het noodzakelijk is.
Ja, maar niet zo vaak (of zelfs permanent) als soms aangeraden wordt. Heb genoeg accu's vroegtijdig zien overlijden die permanent aan druppelladers (stalling) geknoopt waren, zelfs in "centraal verwarmde" ruimtes. Volgens de theorie moet het kunnen, maar de uitval bleek toch wel heel hoog.
En over dat (exemplarische) "zweten":...
Je moet me niet kwalijk nemen, maar begrijp je nu eigenlijk zelf wat er gebeurd en hoe dit te voorkomen is?
Nee: ook weer praktijk observatie, zonder verklaring of theoretische basis.
lodewijk stegman schrijft:Dan moet het dus aan die auto's liggen, lijkt me. En dan vooral de jouwe, want ik het al veertien jaar dezelfde auto, waar inmiddels de tweede accu in staat en guess what: nog nooit een bloemkool of er buitenaan klevend zuur.
Dat zijn welgeteld twee datapunten. Sorry, maar dat zijn er dus niet voldoende om de conclusie aan te verbinden dat het nooit voorkomt. Ik heb er vanuit serieuze autohobby en enkele gelijkgestemden in de vriendenkring vele tientallen. En dan kom je het dus
wel eens tegen. Niet vaak, maar de exemplaren die het hebben zijn er niet minder irritant om.
En ja, ik weet echt wel dat je een accu rechtop moet houden, en ver van je kleren, of in extra lagen plastic. DAT is bij mij dus nog nooit misgegaan (afkloppen).
Ik kan helaas niet zeggen dat het me nooit een kledingstuk heeft gekost, maar dat zat anders... dat was meen ik een trui die wat achteloos opgehangen was, met een mouw perongeluk tegen een schoongemaakte en schoon lijkende accu aan. Die kennelijk toch iets minder schoon was dan gedacht. Kon zelfs wel eens dezelfde accu zijn die ik hierboven ook noem...
Vraag niet wat kleding in dezelfde ruimte als een losse auto accu doet, daar heb ik maar 1 woord antwoord op: "student"