Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Optima accu's vs traditionele

Re:Optima accu's vs traditionele 25 jan 2011 12:33 #172838

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Er zijn meer gebruikers met gewone of niet dure accu's, dat is bekend.

Zo zijn er toch nog superaccu's, de mijne gaan op de boot minimaal 8 jaar mee (hoezo goedkoop is duurkoop?) en in de auto 7 jaar!.
Wat belangrijk is bij een accu dat je tijdens of direct na ontladen weer bijlaadt. Vandaar dat een zonnepaneel leeftijdverlengend werkt voor een accu. De laadstroom hoeft niet hoog te zijn als er maar geladen wordt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 25 jan 2011 13:00 #172848

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
hmm toch maar eens even een excel sheetje gebouwd met wat accu leveraniers en hun prijzen. Klik voor een html versie. Als je een andere sortering wil zien of de sheet wil hebben, roep maar.

Iemand gehoord van PBQ AGM accu's? die zijn nauwelijks duurder per effectieve Ah dan eveneens merkloze semi-tractie batterijen. En zelfs victron AGM valt me mee. En dan neem ik niet eens eventuele extra levensduur, het mindere gewicht per effectieve Ah en het niet kunnen lekken mee.

Optima's hangen wel ergens onderaan, ook bij effectieve Ah's. En ik heb Web's richtlijnen over ontlading meegenomen. Accu's waar niet duidelijk semi-tractie bij staat (vrachtwagen start accu?) heb ik er uit gelaten.
Laatst bewerkt: 25 jan 2011 13:04 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 25 jan 2011 13:05 #172849

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Philip schrijft:
Accu's waar niet duidelijk semi-tractie bij staat (vrachtwagen start accu?) heb ik er uit gelaten.
Die moet je als gewone startbatterij beschouwen inderdaad.

Link: Een bron voor de ontladings-richtlijnen die ik noemde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 25 jan 2011 13:18 #172853

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
En zogenaamde 'Deep Cycle', 'werk accu', 'heavy duty' of andere krachttermen die je volgens de verkopende partij 'dieper mag ontladen'? Ook maar er uit gelaten, ben bang dat dit in veel gevallen niet veel meer is dan een start of start/licht accu. Dus ergens tot 35% ontlading.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 25 jan 2011 13:30 #172855

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Om mijn eigen vraag maar je beantwoorden PBQ lijkt me prima of heeft iemand andere ervaringen of andere goede AGM accu's (die ik dan in de excel er bij zet).

Edit: mocht er iemand toch een optima willen..
Laatst bewerkt: 25 jan 2011 14:37 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 25 jan 2011 13:35 #172858

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Philip schrijft:
En zogenaamde 'Deep Cycle', 'werk accu', 'heavy duty' of andere krachttermen die je volgens de verkopende partij 'dieper mag ontladen'? Ook maar er uit gelaten, ben bang dat dit in veel gevallen niet veel meer is dan een start of start/licht accu. Dus ergens tot 35% ontlading.
Zou mijn inschatting ook zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 25 jan 2011 15:16 #172872

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Zoals de fabrikant zelf aangeeft semi-tractie, www.centurion-akku.nl/products...ducts/robustak.htm&2
Hier al jaren een tevreden klant! ook wat prijs betreft na ff zoeken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 25 jan 2011 15:35 #172874

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
OK. Ik zal die als semi-tracie er bij zetten met max. 50% ontlading. Dan komt ie op een 19e plaats tussen allerlei grotere AMG accu's in de prijs per effective Ah chart ;)

Maar daarom heb ik die gevallen er in eerste instantie niet bijgezet. Het is geen doen om bij elke accu in het grijze gebied te gaan zoeken wat de max ontlading is.

Op de site van centurion staat dit:
"speciale separatie met glasmat geschikt voor diepe ontladingen en actieve massa van hoge dichtheid."
Ook wat AGM trekjes dus, soort van intermediate?
Laatst bewerkt: 25 jan 2011 15:46 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 25 jan 2011 16:21 #172882

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Los van de marketing-blabla, is een accu met zes van die dopjes geen AGM hoor...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 25 jan 2011 16:23 #172883

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Dat zeg ik ook niet, hij staat dan ook tussen de semi-tractie accu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 25 jan 2011 17:16 #172885

Ik heb merkloze AGM accu's gekocht bij ACH in Hippolytushoef. Kostte meen ik minder dan een euro per Ah.
Ik gebruik ze nu 3,5 jaar met aan boord wonen en onregelmatig laden, inclusief gebruik van 1500W stofzuiger, een wasmachine, schuurmachines, zelfs een klein lasapparaat, ik kan nog geen veroudering vaststellen in spanningsverlies na 280 kAh verbruik uit een 440 Ah (24v) accubank.

Precies dezelfde accu's gebruik ik voor de motor. Deze zijn 160Ah, ook 24 volt en we kwamen er bij toeval achter dat na tig keer motor starten de lader van deze accu's niet werkte, ze gaven nog geen krimp.

Ik koop ze zo weer als deze versleten zijn, zonder zelfs te onderzoeken wat er nog meer op de markt is.

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 25 jan 2011 18:14 #172891

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
web schrijft:
Vier jaar zonder laden op de plank gaat goed, als het een verwarmde plank is, dus thuis in de centrale verarming. Dat is me zelfs met een doodgewone natte startaccu wel eens gelukt. Sterker nog, die overleefde het niet alleen: de auto startte er zelfs direct op toen ik 'm nodig had. Gewoon nog grotendeels vol dus, na jaren stilstand.
De afgelopen maanden heb ik je een beetje gevolgd en over het algemeen ben je naar mijn idee opvallend goed op de hoogte. Beter dan het gemiddelde van de scribenten hier. Maar bovenstaande kan ik niet geloven.
Iedereen weet dat de zelfontlading van een normale loodaccu het laagst is als de accu vorstvrij, maar verder zo koel mogelijk wordt bewaard.
Daarnaast heeft een normale loodaccu zelfs onder de meest optimale omstandigheden een zelfontlading van enkele procenten per maand. Als we uitgaan van 3 %, dan is de accu na 48 maanden gewoon zo dood als een pier. Hij heeft namelijk al een jaar volledig ontladen gestaan en van een dergelijke verwaarlozing herstelt een accu niet meer.
Het zijn met name de temperatuurcycli die een buiten bewaarde accu (die niet bijgeladen wordt) de das om doen
Ja en dan zet je ze maar in de woonkamer, waar het altijd 20 graden is? Behalve zomers, wanneer het af en toe 25 graden is? En 's nachts wanneer je de thermostaat op 15 graden zet? Ik vind het een mooi verhaal, maar een constante temperatuur vindt je alleen in een koelcel.
Maar als het een argument is om een accu niet zomer en winter in een boot achter te laten, dan heb je een punt.
Maar dan staat een accu in mijn onderhuis toch gemiddeld 10 graden koeler, ook met ongeveer 10 graden verschil tussen zomer en winter.
Natuurlijk blijft het verstandig om er een paar maal per jaar even een (bij voorkeur moderne) lader aan te hangen
Ik denk dat het noodzakelijk is.
En over dat (exemplarische) "zweten": Misschien dat het bij boten door net even andere bewegingen minder vaak gebeurt, maar ik heb menige vieze bloemkool in auto's gehad. Momenteel zit er weer zo eentje in de Alfa... die kun je schoonmaken wat je wil, binnen een paar weken is het weer een vieze bende, en het is echt accuzuur wat er dan weer buitenaan kleeft. Gek genoeg werkt ie verder prima. Vervang je de accu dan blijft het weg, en de laadspanning is ook niet te hoog ofzo. Zo heb ik er al een aantal gehad. Als ik een schatting moet maken is het misschien 1 op de 10 oudere accu's die dat doet.
Je moet me niet kwalijk nemen, maar begrijp je nu eigenlijk zelf wat er gebeurd en hoe dit te voorkomen is? Je weet niet eens of het bij boten ook voorkomt. Tja; volgens mij niet.
Dan moet het dus aan die auto's liggen, lijkt me. En dan vooral de jouwe, want ik het al veertien jaar dezelfde auto, waar inmiddels de tweede accu in staat en guess what: nog nooit een bloemkool of er buitenaan klevend zuur. Kan ook komen omdat in de meeste auto's volgens mij tegenwoordig gesloten accu's van het calcium-type staan.
Ik heb één keer meegemaakt dat er accuzuur uit een accu kwam. Dat was toen ik hem achter in m'n bestelwagentje had staan, waar ie teveel ruimte had en bij een iets te snel genomen bocht omviel. Maar als je een accu in de langsrichting van de boot plaatst, dan moet je knap scheef gaan wil er accuzuur uit komen. En als ik ze transporteer houd ik ze natuurlijk gewoon rechtop. Ik snap al die problemen met zuur op dure Levi's dus ook totaal niet. Temeer omdat je geen dure Levi´s moet aantrekken als je naar de boot gaat. Maar dit terzijde.

--
stegman
Laatst bewerkt: 25 jan 2011 18:33 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 25 jan 2011 18:26 #172895

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
lodewijk stegman schrijft:
Maar dit terzijde.

gelukkig ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 25 jan 2011 19:36 #172909

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Accu in de langsrichting plaatsen?

Zou het niet beter zijn accu's overdwars te plaatsen?
Komen de platen minder snel droog te staan, als je langdurig op één oor ligt.

Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 25 jan 2011 19:42 #172910

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Intruder schrijft:
Accu in de langsrichting plaatsen?

Zou het niet beter zijn accu's overdwars te plaatsen?
Komen de platen minder snel droog te staan, als je langdurig op één oor ligt.
De cellen staan langs de bovenzijde van de accu met elkaar in verbinding, volgens mij. Anders kan de gasdruk bij het gassen niet weg.
Ik heb geen idee hoe scheef de accu kan staan in die stand voordat het zuur er via de ventilatieopening uitloopt en/of de ene cel in de andere overloopt.
Daarom lijkt plaatsen in de lengterichting me safer.

Maar ik kan me vergissen..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 25 jan 2011 20:27 #172924

  • BBWSR
  • BBWSR's Profielfoto
lodewijk stegman schrijft:
...
De cellen staan langs de bovenzijde van de accu met elkaar in verbinding, volgens mij. Anders kan de gasdruk bij het gassen niet weg.
Ik heb geen idee hoe scheef de accu kan staan in die stand voordat het zuur er via de ventilatieopening uitloopt en/of de ene cel in de andere overloopt.
Daarom lijkt plaatsen in de lengterichting me safer.

Maar ik kan me vergissen..

--
stegman

Dat hangt van de accu af. Het kunnen ook losse cellen zijn die niet met elkaar in verbinding staan qua vloeistof. Als ze verbonden zijn is dat inderdaad aan de bovenkant.

Niet zo heel scheef, maar voor de niet 'extreem' zeilende leden op dit forum schuin genoeg ;)

Zoals met veel dingen geldt ook hier: alle waar is naar z'n geld. Persoonlijk zou ik altijd voor de blue-top (of vergelijkbare accu's) gaan, en iets meer uitgeven: wel alle voordelen van dien... Gemak en veilgheid dient de mensch.
Laatst bewerkt: 25 jan 2011 20:28 door BBWSR. Reden: typo..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 25 jan 2011 20:46 #172934

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
mij Varta 180ah loodaccu is een zwaar ding en aan vervanging toe.
In hoeverre kan ik een optima vergelijke qwa capaciteit ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 25 jan 2011 20:49 #172935

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Aangenomen dat het het een semi-tractie is, heb je 90 Ah aan effectieve Ah. Daar heb je dus al gauw 2 van die optiman's voor nodig en dat tikt wel lekker aan financieel gezien. Een leuke AGM of Gel weegt ook een stuk minder bij gelijke hoeveelheid effectieve Ah's. Zie ook hier voor andere alternatieven.
Laatst bewerkt: 25 jan 2011 20:51 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 25 jan 2011 21:42 #172948

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
BBWSR schrijft:
Dat hangt van de accu af. Het kunnen ook losse cellen zijn die niet met elkaar in verbinding staan qua vloeistof. Als ze verbonden zijn is dat inderdaad aan de bovenkant.
Elke cel moet een mogelijkheid hebben om z'n druk kwijt te raken. Als ze niet onderling verbonden zijn (zolang de accu rechtop staat alleen via de lucht; qua vloeistof staan ze dan dus niet met elkaar in verbinding), dan moet iedere cel zijn eigen ventiel hebben. In de praktijk zie ik bij elke normale loodzuuraccu maar 1 uitlaat, of hoogstens 2 (één aan elke kop). Daaruit leid ik af dat de cellen geen afgesloten eenheden vormen, maar met elkaar in verbinding staan.

Maar nogmaals: wie het beter weet mag het zeggen...

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 25 jan 2011 22:07 #172951

  • BBWSR
  • BBWSR's Profielfoto
Er zijn ook accu's die per cel een drukaflaat hebben (meestal verwerkt in het vuldopje van die cel), of waarbij de overloop per cel in een kanaaltje terechtkomt (maar geen vloeistofoverloop is)

Plaatje (niet super groot)waarop je dit kunt zien (per cel) staat bijvoorbeeld hier:
home.kpn.nl/paulusjm/electrischeinstallatie.htm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 25 jan 2011 22:19 #172954

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
BBWSR schrijft:
Er zijn ook accu's die per cel een drukaflaat hebben (meestal verwerkt in het vuldopje van die cel), of waarbij de overloop per cel in een kanaaltje terechtkomt (maar geen vloeistofoverloop is)
Nu ik er nog eens over nadenk herinner ik me dat ik vroeger een accu heb gehad waarbij die doorverbindingen inderdaad buitenom liepen via de kap waar ook de doppen van de cellen in waren opgenomen. Trok je die kap eraf, dan stonden alle cellen open. Aan het eind van de kap zat een nippeltje waarop je eventueel een slangetje kon zetten om het knalgas af te voeren.
Mijn huidige accu's hebben echter maar 1 nippel aan de zijkant. De vuldoppen van de cellen schroeven in hun gaten en zijn zo goed als luchtdicht.

Het varieert dus.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 26 jan 2011 07:50 #172976

xkipper schrijft:

Hoi Fer, wat bedoel je met een beetje liefde. Het maakt bij mij niet uit. Ik heb traditionele loodaccu's gebruikt, een keertje een optima red top, een high-tech accu met glasvlies tussen de loodaccu (geen northstar maar een nebbisch alternatief) maar al mijn accu's gaan maar drie jaar goed mee. Daarna is het klote. Na ieder tochtje gaan we aan de walstroom en de accu's worden eigenlijk nooit diep ontladen. 's winters gaan ze mee naar binnen. Wat moet ik er nog meer mee doen? zoenen??[/quote]

Kan het zijn datje de lader niet goed ingesteld hebt? Ik heb een mooie waeco lader. Een vorige natte accu een tijdje geladen op een verkeerde instelling... staat ie op een gegeven moment wel droog te koken (te hoge laadspanning/ ongunstige laad cyclus). Bij de nieuwe accu wel de goede instelling gekozen voor die accu en dat help enorm :)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 26 jan 2011 19:27 #173094

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Zoenen, over zijn bolletje aaien . :laugh:


Ik ken de situatie bij jou aan boord niet maar ik heb dus onderhoudsvrije lood accu’s die worden geladen door een Victron acculader.

Wat vaak mis gat is dat de accu’s continu op de lader staan en dan inderdaad aan de kook gaan of/en sneller verouderen.

Accu’s hoeven echt niet continu aan de lader te hangen, zeker niet als deze niet zelf goed laadstroom regelt (de wat goedkopere lader hebben dit niet).

Accu’s in de winter perioden goed op laden dan afsluiten en ze komen wel de winter door.

Afsluiten beteken de polen los.

En ISO788 Hans heeft helemaal gelijk wat betreft de verkeerde instellingen op de wat duurder laders , dit moet goed zijn.

Meten is weten

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 26 jan 2011 19:31 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 26 jan 2011 22:01 #173140

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
lodewijk stegman schrijft:
De afgelopen maanden heb ik je een beetje gevolgd
Ik ben juist de afgelopen paar maanden maar heel weinig actief geweest hier, doch dat terzijde :)

lodewijk stegman schrijft:
Iedereen weet dat de zelfontlading van een normale loodaccu het laagst is als de accu vorstvrij, maar verder zo koel mogelijk wordt bewaard.
Geen idee eigenlijk. Heb wel eens gelezen dat de levensduur bij warmte korter is, maar of dat gelijk staat aan zelfontlading durf ik niet te zeggen. De capaciteit is echter wel weer hoger, bij hogere temperaturen, dat compenseert een verschil in zelfontlading misschien weer wat.

lodewijk stegman schrijft:
Daarnaast heeft een normale loodaccu zelfs onder de meest optimale omstandigheden een zelfontlading van enkele procenten per maand. Als we uitgaan van 3 %, dan is de accu na 48 maanden gewoon zo dood als een pier.
Ik denk dat die 3% per maand van jou niet klopt. Ik denk ook dat de suggestie die ik gewekt heb, dat-ie echt 4 jaar onaangeroerd gebleven is, onjuist is. Het zijn er ongeveer 3 geweest, van medio 1999 tot winter 2002-2003. Feit is wel, dat de auto er tot m'n stomme verbazing direct op startte. Waar je absoluut geen volle accu voor nodig hebt, maar met een volkomen platte lukt het niet. Ik spreek nu eens niet vanuit theorie, maar uit praktijk observatie.

lodewijk stegman schrijft:
Ja en dan zet je ze maar in de woonkamer, waar het altijd 20 graden is? Behalve zomers, wanneer het af en toe 25 graden is? En 's nachts wanneer je de thermostaat op 15 graden zet? Ik vind het een mooi verhaal, maar een constante temperatuur vindt je alleen in een koelcel.
In dat huis was geen klokthermostaat. De temperatuur zal inderdaad met hittegolven jaarlijks iets gefluctueerd hebben, maar zeker niet de sterke dag/nacht variatie van soms 10+ graden, 365 maal per jaar, die je buiten hebt. Het was dan wel geen koelkast, maar wel een factor honderd beter dan ruimtes zonder centrale verwarming.

Overigens is mijn koelkast ook bepaald geen wonder van constante temperatuur, maar daar gaat het ff niet over ;)

lodewijk stegman schrijft:
Natuurlijk blijft het verstandig om er een paar maal per jaar even een (bij voorkeur moderne) lader aan te hangen
Ik denk dat het noodzakelijk is.
Ja, maar niet zo vaak (of zelfs permanent) als soms aangeraden wordt. Heb genoeg accu's vroegtijdig zien overlijden die permanent aan druppelladers (stalling) geknoopt waren, zelfs in "centraal verwarmde" ruimtes. Volgens de theorie moet het kunnen, maar de uitval bleek toch wel heel hoog.
En over dat (exemplarische) "zweten":...
Je moet me niet kwalijk nemen, maar begrijp je nu eigenlijk zelf wat er gebeurd en hoe dit te voorkomen is?
Nee: ook weer praktijk observatie, zonder verklaring of theoretische basis.

lodewijk stegman schrijft:
Dan moet het dus aan die auto's liggen, lijkt me. En dan vooral de jouwe, want ik het al veertien jaar dezelfde auto, waar inmiddels de tweede accu in staat en guess what: nog nooit een bloemkool of er buitenaan klevend zuur.
Dat zijn welgeteld twee datapunten. Sorry, maar dat zijn er dus niet voldoende om de conclusie aan te verbinden dat het nooit voorkomt. Ik heb er vanuit serieuze autohobby en enkele gelijkgestemden in de vriendenkring vele tientallen. En dan kom je het dus wel eens tegen. Niet vaak, maar de exemplaren die het hebben zijn er niet minder irritant om.

En ja, ik weet echt wel dat je een accu rechtop moet houden, en ver van je kleren, of in extra lagen plastic. DAT is bij mij dus nog nooit misgegaan (afkloppen).

Ik kan helaas niet zeggen dat het me nooit een kledingstuk heeft gekost, maar dat zat anders... dat was meen ik een trui die wat achteloos opgehangen was, met een mouw perongeluk tegen een schoongemaakte en schoon lijkende accu aan. Die kennelijk toch iets minder schoon was dan gedacht. Kon zelfs wel eens dezelfde accu zijn die ik hierboven ook noem...

Vraag niet wat kleding in dezelfde ruimte als een losse auto accu doet, daar heb ik maar 1 woord antwoord op: "student" ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Optima accu's vs traditionele 26 jan 2011 22:12 #173146

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Intruder schrijft:
Accu in de langsrichting plaatsen?

Zou het niet beter zijn accu's overdwars te plaatsen?
Komen de platen minder snel droog te staan, als je langdurig op één oor ligt.

Jij en de volgende discussie illustreert heel fraai waarom een AGM of andere "non-spillable" batterij zo handig is: een zorg minder ;)

Moet toegeven dat de moderne "sealed" accu's best een hoop kunnen hebben. Ik heb wel eens een slechte (van modern "dicht" soort) bewust gekanteld om te kijken of er nu echt niks uit zou komen, en de ventilatiegaatjes bleven keurig droog. Op z'n kop zetten heb ik maar niet gedaan. Wel alle vier de kanten op volledig gekanteld (90 graden, niet heel lang) en dat ging goed.

Wel is die "waterdichtheid" mede afhankelijk van hele dunne rubber ringetjes, die ook niet het eeuwige leven hebben. Misschien is dat de oorzaak van de zweterij die ik wel eens tegenkom op wat oudere accu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl