Proost schreef :
Ik ga niet graag ankeren waar grote schepen varen. Daarom hangt het ankerlicht lager dan de zalingen. De boten die in de buurt komen zijn motor- of zeiljachten en men moet al hoog zitten wil je een lamp op 4 tot 6 meter boven de waterlijn over het hoofd zien als je een ankerplaats zoekt. Op binnenwater heeft een licht op 12 meter hoogte of meer totaal geen functie tenzij je over de weilanden heen wilt zien of er een boot ligt. Het aantal boten wat op groot water als het IJsselmeer ankert is zo klein dat ook hier niet een ankerlicht op grote hoogte nodig is. Men ziet rustig een stekje zoekend je echt wel liggen. En als het slecht weer is wil je er niet liggen.
Dat is natuurlijk allemaal wel waar, maar ook wel erg geredeneerd vanuit relatief klein water zoals de Friese meren of de Biesbos. Overal waar zichtlijnen langer dan honderd meter zijn is, een hooggeplaatst ankerlicht beter dan een laaggeplaatst licht. Het steekt namelijk duidelijk boven de horizon uit en kan veel moeilijker worden verward met een licht op de wal.
Op de Grevelingen of in Schelphoek werkt een hooggeplaatst ankerlicht uitstekend.
Het is erg afhankelijk van de vraag hoeveel lichten er op de wal in de omgeving zijn.
Ik heb het ook jaren met een olielampje aan de achterstag gedaan, overigens. In een volledig donkere omgeving werkt dat ook prima. Iemand die uit z'n doppen kijkt, ziet je echt wel. Een ander voordeel van een laaghangend licht is dat het vaak ook de boot een beetje beschijnt, die daardoor zelf ook beter zichtbaar is.
De argumenten voor of tegen hoog- of laaggeplaatste licht zijn dus maar net zo lang als ze breed zijn.
Een lichtje (hoog of laag) is altijd beter dan géén lichtje.
--
stegman