Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: geforceerde/permanente ventilatie

Re: geforceerde/permanente ventilatie 25 okt 2011 13:37 #234787

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roozeboos schreef :
Er ligt inderdaad wel wat water in de bilge, maar daar zal toch weinig mee gebeuren met deze temperaturen?? Ik zal m morgen even droog pompen, kijken of het uitmaakt.

de binnenvochtigheid moet precies hetzelfde patroon volgen als de buitenvochtigheid, want de temperaturen binnen en buiten zijn vrijwel gelijk (binnen loop ietsje achter). DUS de RV binnen moet hetzelfde worden als die buiten, gewoon omdat de lucht warmer wordt.

En binnen zit natuurlijk overal iets vocht in, in de matrassen, de dlaapzakken, de kussens, de grodijntjes, de boeken, het zoutvaatje, alles is daar vochtig als de RV zo bij de 80 a 90% ligt. En dat gaat allemaal beetje verdampen als de boel warm wordt.
groet
t
Laatst bewerkt: 25 okt 2011 13:39 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 27 okt 2011 13:50 #235500

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
was vandaag in medemblik, om de boot klaar te maken voor op de wal.
Afgelopen vrijdagavond had ik de droger aan gezet, en de boel met tape etc dichtgemaakt.
Voor het kajuitraam hangt, binnen, een ouderwetse hygrometer.
Die geeft ietsje te weinig aan, na een uurtje in een natte lap staat hij op 95% ipv 100%.
Vanmorgen om 11u, het was 13 graden buiten, stond de meter op 45%, dus wellicht 50% in het echt. Volgens het KNMI was de buitenlucht 78% vocht.

Het werkt dus weer, dichtmaken en actief drogen gedurende een paar dagen.
Boot is nu weer dicht, dinsdag eruit, ben benieuwd hoeveel % we dan scoren (droger staat aan).

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 27 okt 2011 13:53 #235502

Is dat dicht maken echt nodig? Ik lees vergelijkbare waardes af bij ons aan boord, maar omdat we zelf aan boord verblijven hebben we uiteraard ventilatie nodig. Evengoed is het binnen veel droger dan buiten terwijl de kachel (nog) niet heel veel aanstaat, erg veel temperatuur verschil hebben we dus ook niet (alleen in de ochtend, dan is het om en nabij de 12-13 graden verschil met buiten).
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 27 okt 2011 14:08 #235507

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Erikdejong schreef :
erg veel temperatuur verschil hebben we dus ook niet (alleen in de ochtend, dan is het om en nabij de 12-13 graden verschil met buiten).

als je buitenlucht van 100% RV en 7 graden opwarmt naar 20 graden zakt de RV naar 40%, je ventileert én warmt op.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 27 okt 2011 14:39 #235518

Maar in de namiddag is er vrijwel geen verschil met binnen en buiten temperatuur, maar na een uurtje de droger aan met een raam open is er wel 30-35% verschil in RV, dat bedoelde ik eigenlijk. Is aftapen echt nodig of is gewoon het luik dicht doen al voldoende?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 27 okt 2011 14:46 #235521

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
koude buitenlucht met hoge RV kan op 2 manieren zijn waterdamp bij jou aan boord krijgen:
- ventilatie, dan komt het water gewoon met de lucht mee. Afhankelijk van de hoeveelheid wind aan boord (= ventilatie) dus meer of minder vocht mee naar binnen.
- diffusie. Als je niet ventileert maar er is wel een opening naar de buitenlucht (of naar het water, door een open afsluiter) stuiteren de watermoleculen door de Brownse beweging soms toevallig naar binnen. Dat zal vast langzamer gaan dan met ventileren.

Overigens is de hoeveelheid zuurstof die een mens in een nacht verbruikt erg gering, dat is geen reden om een raampje open te zetten!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 27 okt 2011 14:55 #235523

Ik heb me behoorlijk ingelezen afgelopen dagen.

1 graad verschil heeft al 5% verschil in RV
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 27 okt 2011 14:58 #235525

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roozeboos schreef :
1 graad verschil heeft al 5% verschil in RV

precies, verwarmen (of afkoelen) heeft een heel groot effect!
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 27 okt 2011 15:00 #235528

ik heb gistermiddag nog de hele bilge leeggepompt en verder droogemaakt. Maar ik zie daar geen verschil in resultaat.

www.star-tracking.com/trData/+midden/tapas1.php
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 27 okt 2011 15:03 #235529

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ik had al gekeken ;-)
blijft heel vreemd dat ondanks de hogere temp overdag de vochtigheid gewoon hoog blijft. Kan alleen maar verdamping ergens vandaan zijn.....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 27 okt 2011 15:09 #235533

En dus ben ik benieuwd of het laten draaien van een simpel ventilatortje de RV binnen sterk kan verlagen wanneer RV binnen dus hoger wordt gemeten dan binnen.

Na deze meetgegevens van afgelopen twee weken zou dat verschil dan naar boven moeten komen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 27 okt 2011 15:41 #235544

Capolavoro schreef :
Overigens is de hoeveelheid zuurstof die een mens in een nacht verbruikt erg gering, dat is geen reden om een raampje open te zetten!

groet
t

Weet je dat zeker?

Stel:
- in de boot zit 10 m3 lucht.
- er zijn 2 mensen aan boord

Linkje: "In rust heb je als mens ongeveer een kwart liter zuurstof per minuut nodig": 30 liter per uur voor 2 mensen dus.

De lucht bevat 21% zuurstof, dus van die 10m3 is 2100 liter zuurstof.

Arbo zegt "Indien er minder dan 18% zuurstof in de lucht aanwezig is, veroorzaakt dat nadelige effecten op het functioneren van het menselijk lichaam"
21% - 18% = 3% verbruik, dus 0.03*2100 = 63 liter zuurstof. Daar doe je dus met z`n 2'en slechts ongeveer 2 uur over...

Stel dat er 20m3 lucht in de boot zat, en je bent alleen, dan doe je er dus 8 uur over...1 nachtje slapen dus...

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 27 okt 2011 15:43 #235546

Het gaat hier niet om zuurstof, maar vooral om vocht, zonder dsat er iemand aan boord is.
Is er wel iemand aan boord dan gaat het hard omhoog hoor!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 27 okt 2011 15:53 #235549

ReinierZeilt schreef :
Weet je dat zeker?

Stel:
- in de boot zit 10 m3 lucht.
- er zijn 2 mensen aan boord

Linkje: "In rust heb je als mens ongeveer een kwart liter zuurstof per minuut nodig": 30 liter per uur voor 2 mensen dus.

De lucht bevat 21% zuurstof, dus van die 10m3 is 2100 liter zuurstof.

Arbo zegt "Indien er minder dan 18% zuurstof in de lucht aanwezig is, veroorzaakt dat nadelige effecten op het functioneren van het menselijk lichaam"
21% - 18% = 3% verbruik, dus 0.03*2100 = 63 liter zuurstof. Daar doe je dus met z`n 2'en slechts ongeveer 2 uur over...

Stel dat er 20m3 lucht in de boot zat, en je bent alleen, dan doe je er dus 8 uur over...1 nachtje slapen dus...

Reinier
dat lijkt me redelijk te kloppen, als er geen ventilatie is word ik altijd met hoofdpijn wakker ondanks dat we een 50 voeter hebben met +/- 90 kuub lucht daarin.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 27 okt 2011 16:43 #235560

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Erikdejong schreef :
dat lijkt me redelijk te kloppen, als er geen ventilatie is word ik altijd met hoofdpijn wakker ondanks dat we een 50 voeter hebben met +/- 90 kuub lucht daarin.

90m3 in een 50-voeter?
15 meters lang bruikbare ruimte waar lucht in zit?
4 meters breed minstens?
2,1 meters hoog
maakt 120m3 of zoiets....

de berekening van Reinier klopt wel, alleen die 18% is voor prestaties (ARBO), niet voor slaap, dan kan je best met minder.

Zoals hij uitrekent kun je in 20m3 slapen zonder ventilatie; dat is een slaapkamertje van 3*3*2 m1, daar kan maar nét een bed in, maar lucht genoeg!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 27 okt 2011 16:50 #235563

moet je wel gelijk gaan slapen, bij middelzware arbeid verbruik je zo'n 40 l/min x2 ..... ;) :P B)
groet Erik

kijk ook eens op www.notre-ami.blogspot.com

ALS JE GEEN ZIN MEER HEBT, KUN JE ER GEEN PUNT ACHTER ZETTEN

STEEL NIET!!!! DE OVERHEID DULD GEEN CONCURENTIE!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 27 okt 2011 17:01 #235566

Capolavoro schreef :
Erikdejong schreef :
dat lijkt me redelijk te kloppen, als er geen ventilatie is word ik altijd met hoofdpijn wakker ondanks dat we een 50 voeter hebben met +/- 90 kuub lucht daarin.

90m3 in een 50-voeter?
15 meters lang bruikbare ruimte waar lucht in zit?
4 meters breed minstens?
2,1 meters hoog
maakt 120m3 of zoiets....

de berekening van Reinier klopt wel, alleen die 18% is voor prestaties (ARBO), niet voor slaap, dan kan je best met minder.

Zoals hij uitrekent kun je in 20m3 slapen zonder ventilatie; dat is een slaapkamertje van 3*3*2 m1, daar kan maar nét een bed in, maar lucht genoeg!

groet
t
Onze boot loopt in een punt aan de voorkant, redelijk smal aan de achterkant, is 4.50 breed, 225 hoog, maar de voorste 3 meter en de achterste 2 meter zijn afgeschermd van de rest met waterdichte (en lucht dichte) schotten. Verder gaat het volume van het interieur en motorkamer er nog af. Voor de kachel had ik ooit eens berekend dat we 88m3 moeten verwarmen als we de waterdichte deuren in de andere schotten open houden.
Anyway, ik word wakker met hoofdpijn als er niet minimaal een raamje op een kiertje open staat.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 27 okt 2011 17:14 #235574

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Erikdejong schreef :
Anyway, ik word wakker met hoofdpijn als er niet minimaal een raamje op een kiertje open staat.

dan ga je waarschijnlijk niet meteen slapen ;-)
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 01 nov 2011 18:40 #237011

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
update van de droogte in de Capolavoro.....

donderdag 27 okt de boot de hele dag open gehad,
na een kleine week dichtgetaped en met de electrische droger erin.
Vandaag 1 november (dus na 4 dagen droger aan) weer aan boord geweest.
De RV stond op 45%:



Na een half uurtje de kajuitingang open gehad te hebben werd dat 65%:



In de opvangbak voor het condenswater van de droger zat, dus na 4 dagen de droger aan, 7 cm hoog water. De bak is een kleine 50cm diameter, dus dat betekent 11 liter.



Een verbazende hoeveelheid, 11 liter water in 4 dagen, in een compleet dichtgeplakte boot waarin de droger al eerder een weekje had staan draaien. Toen boven de wasbak, dus de hoeveelheid niet gemeten, maar omdat dat de eerste 'droogweek' was zal het zeker nog meer geweest zijn.
Al met al dus binnen 2 weken 25 liter water afgevoerd uit een boot zonder openingen naar de buitenlucht, bizar eigenlijk.
Hij ruikt en voelt wel al erg droog en fris, nu.
De droger is uit, alles is weer dichtgemaakt. Kijken hoe droog het blijft....

groet
t
Laatst bewerkt: 01 nov 2011 18:41 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 01 nov 2011 19:58 #237040

mmm ,dat is een aardige hoeveelheid water inderdaad. Je zou eens een weekje kunnen proberen zonder alles extreem dicht te tapen! Zien of er verschil is, en of je je de moeite van het tapen kan besparen.

En wat was de temperatuur binnen?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 01 nov 2011 20:00 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 01 nov 2011 22:12 #237069

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
[quote="roozeboos"

En wat was de temperatuur binnen?[/quote]

Dat is een beetje het probleem, de temperatuur is buiten erg hoog nu.
De RV meting wordt hierdoor behoorlijk beïnvloed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 02 nov 2011 05:33 #237081

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roozeboos schreef :
En wat was de temperatuur binnen?

's morgens toen ik aankwam (11u) was het buiten 13 graden en binnen ook, er was nog geen zon en opwarming.
Dat de RV binnen met 20% stijgt met het luik open, terwijl de RV buiten op dat moment daalt omdat het nog 3 graden opwarmde (zon) betekent wel dat het binnen ruim 25% lagere RV was.

Ik denk dat veel vocht binnen niet zomaar uit de lucht komt, maar dat alle matrassen, kussens, boeken, houtwerk, grodijntjes allemaal vochtig waren en nu droog.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 02 nov 2011 10:27 #237147

roozeboos schreef :
mmm ,dat is een aardige hoeveelheid water inderdaad. Je zou eens een weekje kunnen proberen zonder alles extreem dicht te tapen! Zien of er verschil is, en of je je de moeite van het tapen kan besparen.

En wat was de temperatuur binnen?
Wij trekken per dag 8 tot 10 liter water uit het interieur met twee luchthappers open als niet geforceerde ventilatie. We verblijven ongeveer 10 uur per dag aan boord waarvan we er ongeveer 7 slapen. Buitentemperatuur schommelt tussen de -4 en +4 en de vochtigheid binnen is meestal tussen de 46 en 59%, afhankelijk van het tijdstip van de dag en de temperatuur binnen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 02 nov 2011 11:17 #237166

Toch is er iets aande hand, mijn metingen gaan parallel met de AEX! :blink: :blink:
www.star-tracking.com/trData/+midden/tapas1.php
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 02 nov 2011 11:23 #237169

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
toch is en blijft het drijfnat binnen bij jouw boot, ruim boven de 90RV, zelfs als het opwarmt....
Als je de trend bekijkt over de hele grafiek ga je van 86 naar 96% RV,
wil je nog meer bewijs voor 'ventilatie is een condenspomp' ;-)
Krijg je niet de neiging een droger erin te zetten? Lenen?

groet
t
Laatst bewerkt: 02 nov 2011 11:47 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl