Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: geforceerde/permanente ventilatie

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 12:19 #233586

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Zet de ontvochtiger met zout dan tegen over de elektrische ontvochtiger.

Waarschijnlijk werkt de elektrische veel beter.

De zout vullingen werken pas goed als het vocht percentage hoog is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 12:35 #233590

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
Erik, welk type heb je aangeschaft ? Ik sta op punt De'Longhi DEM10 Compact Dehumidifier
aan te schaffen. De "drain facility" spreek me erg aan. Slangetje naar buiten,klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 14:29 #233619

Ik heb deze:
www.canadiantire.ca/AST/browse...difier.jsp?locale=en

Heeft ook een afvoer, maar dat moet wel ergens heen kunnen lopen, vandaar dat ik zei dat je hem bij de gootzteen moet zetten, of in een mobiel badkuipje :)
wij trekken gemiddeld 7-8 liter per dag uit de lucht.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 15:53 #233643

was vandaag niet aanwezig, vandaar de wat late reactie.
De druppels hangen bij ons sochtends aan het plafond van de kajuit, dat is eigenlijk het probleem. Als we aan boord slapen in de hersft en winter, maar ook als we niet aan boord zijn.
Daar willen we wat aan doen. En ik wil niet de hele winter een kachel hebben draaien.

afgelopen etmaal:
Tijd   Binnen   Buiten
       C %      C %    
00:00  8 93     7 95
01:00  7 92     6 94
02:00  7 93     6 96
03:00  6 93     5 96
04:00  5 93     4 96
05:00  5 93     3 97
06:00  4 93     3 98
07:00  4 94     3 98
08:00  4 94     3 98
09:00  4 95     3 99
10:00  5 95     6 98
11:00  6 92     8 97
12:00  8 90     9 92
13:00 10 89    11 87
14:00 11 90    13 80
15:00 12 90    14 75
16:00 12 92    12 78
17:00 12 93    11 79
18:00 11 93    10 86
19:00  9 93     7 90 

Nu is het dus pas rond het middaguur binnen natter dan buiten!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 21 okt 2011 15:54 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 16:38 #233653

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ik vind je meetwaarden wel erg hoog, voor vandaag.
Is die meting geijkt?
ik heb een ouderwetse hygrometer aan boord, die gaf vanmiddag met het luik open maar wel de kachel aan een RV van 35% aan. De buitenlucht is glashelder, weinig vocht dus. Het KNMI geeft NU, 20.10u een RV van 70 tot 80%, en het is nu al veel kouder dan vanmiddag....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 17:03 #233657

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2322
Is het erg als ik dit topic niet helemaal begrijp :)

Roozeboos wil een conditieafhankelijk ventilatiesysteem maken. Op zich natuurlijk prachtig maar de reden waarom hij dat wil is omdat in zijn bootje de druppels aan het plafond hangen. Ik zou in dat geval onafhankelijk van de luchtvochtigheid als de wiedeweerga gaan ventileren. Te beginnen met natuurlijke ventilatie.

Roostertjes in deurtjes, luchthappertje op voorluik etc.

Mocht dat niet voldoende zijn kun je altijd nog zo'n luchthappertje met zonnecel aanschaffen.

Afgelopen week een aardige rondtocht over de Zeeuwse wateren gemaakt. Over het algemeen geen vocht in de boot totdat ik vanuit mijn kooi de kachel aanzet in de ochtend. Tsja dan verwarm ik de binnenlucht zonder extra te ventileren. Pas dan krijg ik condens tegen het onderdeks. Gelukkig is de capaciteit van de kachel zo groot dat je binnen 20 minuten de tent uitzweet.

De oplossing is simpel. Een paar luikjes open en de hitte en de condens verdwijnen.
Laatst bewerkt: 21 okt 2011 17:03 door zeehond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 17:06 #233658

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
zeehond schreef :
kachel aanzet in de ochtend. Tsja dan verwarm ik de binnenlucht zonder extra te ventileren. Pas dan krijg ik condens tegen het onderdeks.

waarschijnlijk zet je ook pas je bril op als het warm wordt ;-)
anders zag je die condens wel eerder.

In verwarmde lucht kan veel meer waterdamp dan in koude lucht. Dus je observatie kan niet kloppen, tenzij je een kachel hebt die veel waterdamp produceert, zoals een gaskachel zonder afvoerpijp.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 17:34 #233678

zeehond schreef :
Is het erg als ik dit topic niet helemaal begrijp :)
nee natuurlijk is dat niet erg :)

Gezien alle discussies, waar in iedereen het een beetje lijkt te weten, dacht ik eerst maar eens te gaan meten.
Ik heb niet zoveel zin om vocht de boot IN te ventileren.
dus ik dacht met mijn simpele ziel, ik meet vochtigheid binnen en buiten,en wanneer het buiten droger is, ga ik ventileren met een pc ventilatortje.

De sensoren zijn gecalibreerd, en +- 2% op de RV nauwkeurig. De waardes lijken nu wel wat hoog inderdaad. Schiphoil staat nu op 83%
Misschien hangt er nu een druppel aan mn sensor?? :angry:

Door ook de temperatuur te meten kan ik zien of het er binnen beter van zou moeten worden wanneer ik ventileer.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 21 okt 2011 17:36 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 17:38 #233682

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2322
@ capo,

Op het moment dat ik de kachel bij heb staan vergroot ik het temperatuurverschil tussen de lucht en van de oppervlakken van de boot en daardoor versnel ik condensatie. Niet zo heel ingewikkeld dus.

Een bril draag ik niet en heb er ook geen nodig. Beetje domme opmerking dus.
Laatst bewerkt: 21 okt 2011 17:39 door zeehond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 17:38 #233683

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Een mooie controle: de binnen- en buitensensoren eens verwisselen en zien of dat hetzelfde beeld geeft. Heb je alleen wel een paar dagen op rij ongeveer hetzelfde weer nodig.

En uit deze reeks: wederom pas na 13:00u ventileren als ik dit zo zie, blijft verrassend. Nuja, dat is wel het moment dat buiten alle dauw en condens eindelijk pas ECHT verdwijnt, maargoed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 17:48 #233686

dit vond ik via google op een site>

... te hoge luchtvochtigheid, die in veel gevallen de oorzaak van het optreden van oppervlaktecondensatie is, kan het gevolg zijn van:


- Een onvoldoende afvoer van de in de woning geproduceerde of binnengedrongen waterdamp (ventilatiepro­bleem);
- Een bovenmatige productie of binnendringing van waterdamp in de woning, waardoor bij normaal ventileren de luchtvochtig­heid te hoog blijft (vocht uit kruipruimte, bouwvocht);
- Lekkage.



Dus je moet afvoeren en voorkomen dat er vocht binnenkomt!
Voglens mij heeft het weinig zin om vochtige lucht naar binnen te ventileren, beter is het om drogere lucht naar binnen te blazen, zo dacht ik.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 21 okt 2011 17:49 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 17:53 #233690

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
zeehond schreef :
Op het moment dat ik de kachel bij heb staan vergroot ik het temperatuurverschil tussen de lucht en van de oppervlakken van de boot en daardoor versnel ik condensatie.

als je de kachel aanzet maak je de lucht binnen warmer. Dan kan er lineair meer waterdamp in. En dientengevolge zal de (verdere) condensatie minder worden en niet méér. Het temperatuurverschil heeft er niets mee te maken.
Condensatie kun je op 2 manieren versnellen:
- de lucht afkoelen
- er waterdamp in brengen.

Niet door verwarmen......
Tenzij je kachel heel erg vochtige lucht aanzuigt, die vervolgens lekker opwarmt en dan de kajuit inblaast. Dan voeg je zoveel waterdamp toe aan die ruimte dat je meer condens zou kunnen krijgen op plekken die nog heel koud zijn. Lijkt me onwaarschijnlijk, maar wel een goede reden om de verwarmingslucht ergens ander vandaan te gaan aanzuigen.

Zo'n domme opmerking vind ik het zelf niet.... ;-)

groet
t
Laatst bewerkt: 21 okt 2011 17:54 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 18:01 #233698

maar lucht van 30C heeft een dauwpunt van 28 graden bij 90 % vochtigheid
lucht van 10 graden heeft een dauwpunt van 8.4 C bij 90% vochtigheid

dus zal je oppervlakte bij warme lucht al gaan condenseren bij onder de 28 graden! Wanneer de temperatuur van het oppervlakte even nog gelijk blijftr zal ook een niet gecondenseerd deel ook gaan condenseren wanneer de lucht warmer wordt. Precies wat Zeehond ervaart!

Volgens mij moet je eigenlijk het oppervlak (polyester) verwarmen, en lucht koud houden. Daarmee voorkom je condensatie. Maar dat is natuurlijk niet reeel.

Het dauwpunt gaat ook naar beneden door de vohtigheid laag te houden. Diezelfde 10 graden lucht met 20% vocht heeft een dauwpunt van -11 graad!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 21 okt 2011 18:08 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 18:20 #233710

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2322
Ik herinner me een topic waarin Markiezin beschrijft hoe hij isolatie aanbrengt om vocht te voorkomen in de winter. Hij is er blijkbaar van overtuigd dat condensatie optreedt bij een koel(er( oppervlak. Net zoals bij je bootje dus.

Bestel een koel biertje op een terrasje bij 30 graden en zie een hoe mooi de condens op het glas komt. Je krijgt er dorst van. Condenseren kan alleen maar gebeuren als of de dampspanning overschreden wordt of dat er lokaal een lagere dampspanning mogelijk is en dat gebeurt dus bij een relatief koud oppervlak.

De opomerkingh van capo was natuurlijk wel dom omdat ook hij weet dat een bril niet zal beslaan als die de temperatuur van de omringende lucht heeft. Als het vocht uit de lucht dan niet spontaan condenseert zoals bij mist zal het ook niet op de bril condenseren. Normale mensen bewaren hun bril niet aan dek of zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 18:22 #233712

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roozeboos schreef :
maar lucht van 30C heeft een dauwpunt van 28 graden bij 90 % vochtigheid
lucht van 10 graden heeft een dauwpunt van 8.4 C bij 90% vochtigheid

dus zal je oppervlakte bij warme lucht al gaan condenseren bij onder de 28 graden!

knappe kachel die lucht van 30 graden en 90% RV weet te produceren!
als je koude lucht (8 graden) met een RV van 90 % tot 30 graden opwarmt hoort de RV te dalen met een factor 4 ongeveer, dus naar 22%.
En dat is erg, heel erg ver van het dauwpunt!

voor de liefhebbers een tabelletje:
de hoeveelheid water in verzadigde lucht (100% RV) bij verschillende temperaturen: (het water in cm3 water per m3 lucht):

cm3/m3 graad
5 1,4
6 2,4
6 3,4
7 4,4
7 5,4
8 6,4
8 7,4
9 8,4
9 9,4
10 10,4
11 11,4
11 12,4
12 13,4
13 14,4
14 15,4
15 16,4
16 17,4
17 18,4
18 19,4
20 20,4
21 21,4
23 22,4
24 23,4
26 24,4
28 25,4
30 26,4

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 18:23 #233713

ja het DAUWPUNT toch?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 18:25 #233715

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
zeehond schreef :
De opomerkingh van capo was natuurlijk wel dom omdat ook hij weet dat een bril niet zal beslaan als die de temperatuur van de omringende lucht heeft.

ik heb nergens gezegd dat een bril zal beslaan. Pls geen niet-bestaande 'citaten' de wereld in helpen.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 18:29 #233719

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2322
Waarmee capo natuurlijk aangeeft dat er geen condens optreedt zonder temperatuursverschil tussen de lucht in de boot en het oppervlak. Dat is wat ik maar steeds duidelijk probeer te maken. We zijn het dus hel+emaal eens.

Ik weet niet of dit nog wel een verdere bijdrage aan het topic geeft. Dus laten we maar weerterug naar de metingen van roozeboos gaan want die zijn interessant genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 18:32 #233722

Capolavoro schreef :
als je koude lucht (8 graden) met een RV van 90 % tot 30 graden opwarmt hoort de RV te dalen met een factor 4 ongeveer, dus naar 22%.
En dat is erg, heel erg ver van het dauwpunt!

8 graden 90% > dauwpunt 6,5 graad
30 graden 22% > dauwpunt ongeveer 5,8 graad

(bron www.tabellenboekje.nl/meteo-tabel-dauwpunt.php)

Dus dat maakt niet zoveel uit. Kwa condens. Alleen op een gegeven moment wordt je oppervlakte ook warmer, waardoor het dauwpunt niet meer gehaald wordt.

Correct me if I am wrong!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 21 okt 2011 18:33 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 18:35 #233723

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
zeehond schreef :
Waarmee capo natuurlijk aangeeft dat er geen condens optreedt zonder temperatuursverschil tussen de lucht in de boot en het oppervlak. Dat is wat ik maar steeds duidelijk probeer te maken. We zijn het dus hel+emaal eens.

dát zijn wel wel eens. Maar je riep ook dat toevoegen van warme lucht uit je kachel het condenseren versnelde. En dat nu is onzin, tenzij je een kachel met waterinjectie hebt die maximaal vochtige lucht in je kajuit brengt. (zoals een open gaskachel zonder afvoer)
In nórmale warme lucht uit een kachel is de RV 20 a 30%, en zal het condenseren tegen die koude oppervlakten dus áfnemen, simpel omdat er nog veel meer water in de lucht zelf kan en zal gaan zitten.
Zijn we het daar ook over eens?
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 18:56 #233724

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2322
Neen daar zijn we het niet over eens. De kachel vreet gewoon lucht van buiten die normaliter iets koeler is dan binnen en dus minder vocht bevat.

Ik schat dat de ingevoerde lucht ongeveer 10 minuten nodig heeft om alle lucht in de kajuit te vervangen, maar dat is een gok het kan ook wel langer zijn.

De relatieve vochtigheid van de lucht zal dus iets afnemen in de tijd. Tot zo ver ga ik met je mee.

Het temperaturrverschil tussen die lucht en het onderdeks zal echter groter worden daardat de lucht binnen opwarmt en de het onderdeks in ieder geval minder snel opwarmt de isolatie is beperkt en bovendien duurt het even voordat de massa van het dek bijvoorbeeld opwarmt.

Condensatie is dus het gevolg. Puur door de opwarming van de lucht en het daarmee gepaard gaande grotere temperatuurverschil. Wellicht dat Roozeboos kan aantonen dat het temperatuurverschil het ´condeserend vermogen´ van het koude oppervlak te boven gaat.

capo, als je echt het laatste woord wil hebben moet je nog maar even reageren. Ik doe dat niet meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 19:11 #233732

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
zeehond schreef :
De relatieve vochtigheid van de lucht zal dus iets afnemen in de tijd.

mijn laatste woord dan:
in bovenstaande zin ga je in de fout. de RV neemt heel erg veel af door de temperatuurverhoging, niet 'iets'. De warme lucht die je kachel erin blaast heeft een RV van 20 a 30%. Dat is niet 'iets' lager dan de 80 a 90% RV van de lucht in de kajuit. Het verschil is zelfs zo groot dat je er niet meer maar minder condens van krijgt ;-)

Dank voor de gelegenheid tot laatste woord.
Als je alsnog de behoefte voelt om je ongelijk toe te geven, laat niets je dan weerhouden ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 22 okt 2011 05:25 #233759

Volgens mij is het toch zo, dat het niet uitmaakt of er nu koud of warme lucht aanwezig is, maar hoe koud het oppervlakte is. Is tie onder dauwpunt , dan condenseert het.

Aan de hand van de tabel kun je zien wat het dauwpunt is, afhankelijk van : temperatuur en RV.

Dus een van de beide, of allebei moet worden aangepast om het dauwpunt aan te passen.
Verwarmen ga ik niet doen de hele winter, dus blijft RV over.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 22 okt 2011 05:26 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 22 okt 2011 06:26 #233766

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
Precies, verwarmen heeft ook weinig zin zolang je nog hele koude oppervlaktes in de boot heb.
Ik heb b.v. een massief polyester dek en kajuit en rvs kozijnen met glas, allemaal prima condensatie platen.
Als ik b.v. in de punt s'ochtends wakker word met een buitentemperatuur onder de 10 graden, zit het planfond boven mijn hoofd vol met drupels. (luik op een aardige kier) je doet er niets aan.
Het verhaal van de ontvochtiger in combinatie met de boel luchtdicht afsluiten lijkt mij gewoon de beste optie voor de winter. Kwa stroom valt het wel mee denk ik, het vocht hoeft er maar 1x uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 22 okt 2011 06:49 #233769

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Zeehond schrijft: De kachel vreet gewoon lucht van buiten die normaliter iets koeler is dan binnen en dus minder vocht bevat.


De Webasto haalt voor de verbranding lucht van buiten maar voor de verwarming lucht uit het interieur, dus recirculatie.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl