Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aanvaring stuw Grave

Aanvaring stuw Grave 08 jan 2017 08:50 #798250

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Waar gehakt word vallen spaanders en eens in de zoveel jaar vind er een gebeurtenis plaats.
Op zee missen ze b.v. geen afslag, maar varen ze op eilandjes en niet alleen Wouter
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 08 jan 2017 09:08 #798259

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1823
douwe schreef :
Waar gehakt word vallen spaanders en eens in de zoveel jaar vind er een gebeurtenis plaats.
Op zee missen ze b.v. geen afslag, maar varen ze op eilandjes en niet alleen Wouter

Helemaal mee eens. Hoe vervelend dit ook is voor alle betrokkenen, dit ga je nooit 100% voorkomen, ook niet met opleiding of techniek.
Het toont vooral aan hoe kwetsbaar onze infrastructuur is; het ziet er fantastisch en indrukwekkend uit, maar één domme oliebol kan het aardig in het honderd jagen.
Wat mij betreft zetten ze voor die stuw een paar betonnen remmingen in de rivier. Dat geeft ook een hoop rotzooi als je er op vaart, maar dan blijft het misschien nog te overzien.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 08 jan 2017 09:31 #798266

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
Wat het wel verwarrend maakt bij deze stuw is, dat je er wel door mag/kan als hij omhoog staat.

Als de stuw gesloten is zou dat wel beter kunnen worden aangegeven. In de mist is dat boeienlijntje niet voldoende. Om Brambo tegemoet te komen (de sluis moet het oplossen): plaats een Racon op de stuw.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 08 jan 2017 09:31 #798267

Vergelijkbare risico's qua kosten maar ook qua mensen heb je in de chemische) industrie.
Daar worden niet voor niets met enige regelmaat Hazop/what if /swift analyses gedaan waarbij allerlei denkbare ramoscenario's worden doorgespit .Ik heb aan heel wat van dat soort studies deelgenmomen.
Gezien de discussies nu hebben ze dat duidelijk nooit voor stuwen en sluizen gedaan anders lagen de draaiboeken al klaar.
En dat vindt ik knap nalatig van overheden die immers die studies voor o.a. de chemische industrie verplicht stellen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 08 jan 2017 09:39 #798271

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Als je dat allemaal bij elkaar neemt, werd er aan boord wel naar de VHF geluisterd?
Stond die wel op het juiste kanaal ?
Waar was de schipper mee bezig ? En in welke toestand, ziek, moe, dronken bevond hij zich?
Allemaal vragen waar we voorlopig nog geen antwoord op krijgen, maar gezien dat de man gearresteerd is lijkt het er toch op dat er iets niet helemaal pluis is.
Ik weet niet hoe het er uit zou hebben gezien moest tanker wel lek zou zijn geraakt, ik moet er niet aan denken.
Zou er iemand beseffen hoe veel geluk de mensen daar hebben gehad dat de tanker heel is gebleven?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 08 jan 2017 09:40 #798272

CaptainRob schreef :
Juist, I rest my case.
Opleiding, opleiding, opleiding.
Zonder ervaring wordt het met een opleiding nog niks. Ook in de luchtvaart moeten er heel wat vlieguren gemaakt worden om iets te bereiken. Zo ook in mist op binnenwateren, daar komt het echt op ervaring aan is mijn mening.
Laatst bewerkt: 08 jan 2017 09:42 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 08 jan 2017 10:50 #798289

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Its all in the game!
Als je niet laat stoppen door mist, gladheid en ander natuurlijk ongemak loop je grote risico's met soms grote gevolgen. We varen en rijden door want we hebben toch het een en ander aan hulpmiddeltjes waar we ons mee behelpen. De laatste dagen is dat toch wel weer duidelijk geworden met die gladheid op de weg. Verstandiger was het om thuis te blijven en beter af te wachten maar ja, dat kan niet meer hè :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 08 jan 2017 11:32 #798303

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Het komt grotendeels voort uit verkeerde zuinigheid. Waarom een joego-slavische schipper op een tanker met een gevaarlijke lading.

Volgens de berichten nam deze al eerder een verkeerde afslag ? Voer de schipper hier voor het eerst ? Met zo'n schip een verkeerde afslag nemen ? Je kunt je dat haast niet voorstellen ??

Natuurlijk, volgens de reder was de schipper zeer ervaren. Maar waar ?

En het bekende verhaal: dat nederlandse of duitse schippers niet te krijgen zijn. Dat hoor je ook bij fruittelers waar Polen aan het werk zijn. En ook bij vrachtwagen ondernemers.

De enige echte reden is goedkoop personeel.

Spreekt zo'n schipper wel de nederlandse of Duitse taal ?

Ook op zo'n sluis ontbreken moderne hulpmiddelen. Bezuinigingen bij RWS. Alles uitbesteden en wel zo goedkoop mogelijk.

Gevolg is, het kost nu allemaal vele malen meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 08 jan 2017 11:35 #798309

brambo schreef :
Waarom een joego-slavische schipper op een tanker met een gevaarlijke lading.

Dat land bestaat al sinds 1992 niet meer. Dus vermoedelijk was het doorvaren van de stuw een actie van Isis.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 08 jan 2017 12:56 #798347

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
brambo schreef :
Het komt grotendeels voort uit verkeerde zuinigheid. Waarom een joego-slavische schipper op een tanker met een gevaarlijke lading.

Volgens de berichten nam deze al eerder een verkeerde afslag ? Voer de schipper hier voor het eerst ? Met zo'n schip een verkeerde afslag nemen ? Je kunt je dat haast niet voorstellen ??

Natuurlijk, volgens de reder was de schipper zeer ervaren. Maar waar ?

En het bekende verhaal: dat nederlandse of duitse schippers niet te krijgen zijn. Dat hoor je ook bij fruittelers waar Polen aan het werk zijn. En ook bij vrachtwagen ondernemers.

De enige echte reden is goedkoop personeel.

Spreekt zo'n schipper wel de nederlandse of Duitse taal ?

Ook op zo'n sluis ontbreken moderne hulpmiddelen. Bezuinigingen bij RWS. Alles uitbesteden en wel zo goedkoop mogelijk.

Gevolg is, het kost nu allemaal vele malen meer.


hmmm komt over als ¨gelul van een dronken aardbei ¨ :laugh: :laugh: :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 08 jan 2017 13:38 #798358

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Zal er verder geen commentaar op geven.

Och ja, een tanker met gevaarlijke lading neemt eerst de verkeerde afslag en vaart daarna dwars door de stuw. Kan gebeuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 08 jan 2017 13:40 #798360

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Valt mij op dat veel forumers van mening zijn dat de sluiswachter meer vantwoordelijkheid moet nemen.
Nog niet zo lang geleden liep het hele forum uit tegen een sluiswachter die dat deed, en jachten weigerde te schutten. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 08 jan 2017 13:44 #798362

brambo schreef :
De enige echte reden is goedkoop personeel.

Gevolg is, het kost nu allemaal vele malen meer.
Het is altijd zo'n makkelijk verwijt. Denk je nu echt dat men niet kan rekenen en niet zouden weten dat goedkoop personeel meer kan gaan kosten dan ze ermee dachten te bezuinigen? Helemaal in de binnenvaart waar het vaak familiebedrijfjes zijn heeft men echt liever Nederlands personeel. Ze hebben vaak echter geen andere keuze dan ook op personeel te bezuinigen omdat de bank ze anders gelijk al sommeert te 'ontschepen'.
Laatst bewerkt: 08 jan 2017 13:48 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 08 jan 2017 13:46 #798363

Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 08 jan 2017 14:05 #798365

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
Jaren geleden stond er in het blad "Kijk" een verhaal wat er gebeuren zou als een met vloeibaar gas geladen tankschip een ongeluk zou krijgen op het Noordzeekanaal. De gevolgen daarvan zijn niet te overzien: er ontstaat een lek, het gas ontsnapt en vormt een grote wolk, ergens in die wolk komt één vonkje en de hele zooi ontploft. In de wagenwijde omgeving is dan alles stuk door de explosie of door de daarop volgende brand.

Het is nooit gebeurd, en het zal misschien ook nooit gebeuren, maar de kans bestaat. Er varen regelmatig gastankers door het Noordzeekanaal, en ook die kunnen een aanvaring krijgen en daarbij een lek oplopen. Ik woon vlak bij het Noordzeekanaal, heb zelfs een tijd op het kanaal gewoond, maar ik maak me geen zorgen. Als zoiets gebeurt dan is dat zo, en dan zien we daarna wel verder. Als je rekening gaat houden met alle risico's van alle mogelijke gebeurtenissen dan heb je geen leven meer. En daarmee moet je ook niet gaan proberen om alle risico's af te vangen met steeds meer regelgeving. Dat leidt tot andere problemen.

Iedere nieuw in te voeren regel kost geld. Direkt doordat er meer apparatuur of mankracht nodig is, indirekt door opgelopen vertragingen. Kijk maar naar de extra veiligheidsmaatregelen in de luchtvaart na de terroristische aanslagen in de VS. Die extra maatregelen hebben niet tot meer veiligheid geleid, maar de aanslagen worden nu gepleegd bij de rijen wachtenden. Het irriteert wel dat ik mijn zakmes niet mee mag nemen in een vliegtuig. Of een nagelschaartje zelfs. Als we nu ook alle risico's van de scheepvaart willen afvangen dan mag je binnenkort niet meer varen tussen de beroepsschepen, want stel je voor dat door een manoeuvre van jouw zeilbootje een vrachtschip moet uitwijken en daardoor een brug of stuw ramt. Zitten we daarop te wachten? Ik niet in ieder geval.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 08 jan 2017 14:26 #798369

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
plusfast schreef :
Jaren geleden stond er in het blad "Kijk" een verhaal wat er gebeuren zou als een met vloeibaar gas geladen tankschip een ongeluk zou krijgen op het Noordzeekanaal. De gevolgen daarvan zijn niet te overzien: er ontstaat een lek, het gas ontsnapt en vormt een grote wolk, ergens in die wolk komt één vonkje en de hele zooi ontploft. In de wagenwijde omgeving is dan alles stuk door de explosie of door de daarop volgende brand.

Het is nooit gebeurd, en het zal misschien ook nooit gebeuren, maar de kans bestaat. Er varen regelmatig gastankers door het Noordzeekanaal, en ook die kunnen een aanvaring krijgen en daarbij een lek oplopen. Ik woon vlak bij het Noordzeekanaal, heb zelfs een tijd op het kanaal gewoond, maar ik maak me geen zorgen. Als zoiets gebeurt dan is dat zo, en dan zien we daarna wel verder. Als je rekening gaat houden met alle risico's van alle mogelijke gebeurtenissen dan heb je geen leven meer. En daarmee moet je ook niet gaan proberen om alle risico's af te vangen met steeds meer regelgeving. Dat leidt tot andere problemen.

Iedere nieuw in te voeren regel kost geld. Direkt doordat er meer apparatuur of mankracht nodig is, indirekt door opgelopen vertragingen. Kijk maar naar de extra veiligheidsmaatregelen in de luchtvaart na de terroristische aanslagen in de VS. Die extra maatregelen hebben niet tot meer veiligheid geleid, maar de aanslagen worden nu gepleegd bij de rijen wachtenden. Het irriteert wel dat ik mijn zakmes niet mee mag nemen in een vliegtuig. Of een nagelschaartje zelfs. Als we nu ook alle risico's van de scheepvaart willen afvangen dan mag je binnenkort niet meer varen tussen de beroepsschepen, want stel je voor dat door een manoeuvre van jouw zeilbootje een vrachtschip moet uitwijken en daardoor een brug of stuw ramt. Zitten we daarop te wachten? Ik niet in ieder geval.

Ja je hebt gelijk, het moet allemaal betaalbaar blijven anders worden de vervoerde producten niet meer verkocht en hebben we dat weer. Er kan natuurlijk altijd wel wat gebeuren en als de hemel naar beneden komt zijn we ook allemaal dood maar de techniek maar ook de eisen worden steeds aangescherpt. De ADN binnenvaart vaart naar ik meen alleen nog met dubbelwandige schepen.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 08 jan 2017 14:51 #798374

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Waren dat niet de maatschappelijk en economische oprekbare & aanvaardbare risico's? Al dan niet afgewogen tegen hetzelfde maatschappelijk en economisch belang?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 jan 2017 14:52 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 08 jan 2017 15:29 #798385

ook in de luchtvaart wordt er wel eens op een verkeerde baan geland...

www.dailymail.co.uk/travel/tra...ay-Pisa-airport.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 08 jan 2017 16:07 #798391

brambo schreef :
Zal er verder geen commentaar op geven.

Och ja, een tanker met gevaarlijke lading neemt eerst de verkeerde afslag en vaart daarna dwars door de stuw. Kan gebeuren.

Nee dat zou een Nederlandse schipper nooit zijn overkomen, die zijn GOED joh !!! :woohoo: :woohoo:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 08 jan 2017 18:28 #798426

Tony2920 schreef :
Zou er iemand beseffen hoe veel geluk de mensen daar hebben gehad dat de tanker heel is gebleven?
Dat is geen geluk, daar zijn ze op ontworpen.... Dat is namelijk wel verplicht onder de wetgeving.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 08 jan 2017 18:31 #798428

svalk schreef :
De ADN binnenvaart vaart naar ik meen alleen nog met dubbelwandige schepen.
Dat is inderdaad verplicht. En nog veel meer veiligheidsvoorzieningen zoals kreukelzones, van te voren bepaalde deelbaarheidslokaties voor schepen over 110m, maximale grootte van de individuele tanks routing van de ladingpijpen, gebruik van kofferdammen voor functie scheiding en ga zo maar door.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 08 jan 2017 18:32 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 08 jan 2017 18:35 #798429

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6731
Erikdejong schreef :
Tony2920 schreef :
Zou er iemand beseffen hoe veel geluk de mensen daar hebben gehad dat de tanker heel is gebleven?
Dat is geen geluk, daar zijn ze op ontworpen.... Dat is namelijk wel verplicht onder de wetgeving.

Schip had ook de peiler kunnen raken..
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 08 jan 2017 18:41 #798432

Dat had het schip zonder lekkende lading tanks doorstaan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 08 jan 2017 18:42 #798434

Kapiteinmomo schreef :
Erikdejong schreef :
Tony2920 schreef :
Zou er iemand beseffen hoe veel geluk de mensen daar hebben gehad dat de tanker heel is gebleven?
Dat is geen geluk, daar zijn ze op ontworpen.... Dat is namelijk wel verplicht onder de wetgeving.

Schip had ook de peiler kunnen raken..

maar dat heeft hij niet.....dus ????

Begint een beetje een zeur draadje te worden :evil: vol met dingen had, als en waarschijnlijk.

In wat er gebeurd is komen 3 woorden zeker niet voor :whistle: :whistle: :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 08 jan 2017 18:44 #798435

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.217 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl