plusfast schreef :
Jaren geleden stond er in het blad "Kijk" een verhaal wat er gebeuren zou als een met vloeibaar gas geladen tankschip een ongeluk zou krijgen op het Noordzeekanaal. De gevolgen daarvan zijn niet te overzien: er ontstaat een lek, het gas ontsnapt en vormt een grote wolk, ergens in die wolk komt één vonkje en de hele zooi ontploft. In de wagenwijde omgeving is dan alles stuk door de explosie of door de daarop volgende brand.
Het is nooit gebeurd, en het zal misschien ook nooit gebeuren, maar de kans bestaat. Er varen regelmatig gastankers door het Noordzeekanaal, en ook die kunnen een aanvaring krijgen en daarbij een lek oplopen. Ik woon vlak bij het Noordzeekanaal, heb zelfs een tijd op het kanaal gewoond, maar ik maak me geen zorgen. Als zoiets gebeurt dan is dat zo, en dan zien we daarna wel verder. Als je rekening gaat houden met alle risico's van alle mogelijke gebeurtenissen dan heb je geen leven meer. En daarmee moet je ook niet gaan proberen om alle risico's af te vangen met steeds meer regelgeving. Dat leidt tot andere problemen.
Iedere nieuw in te voeren regel kost geld. Direkt doordat er meer apparatuur of mankracht nodig is, indirekt door opgelopen vertragingen. Kijk maar naar de extra veiligheidsmaatregelen in de luchtvaart na de terroristische aanslagen in de VS. Die extra maatregelen hebben niet tot meer veiligheid geleid, maar de aanslagen worden nu gepleegd bij de rijen wachtenden. Het irriteert wel dat ik mijn zakmes niet mee mag nemen in een vliegtuig. Of een nagelschaartje zelfs. Als we nu ook alle risico's van de scheepvaart willen afvangen dan mag je binnenkort niet meer varen tussen de beroepsschepen, want stel je voor dat door een manoeuvre van jouw zeilbootje een vrachtschip moet uitwijken en daardoor een brug of stuw ramt. Zitten we daarop te wachten? Ik niet in ieder geval.
Ja je hebt gelijk, het moet allemaal betaalbaar blijven anders worden de vervoerde producten niet meer verkocht en hebben we dat weer. Er kan natuurlijk altijd wel wat gebeuren en als de hemel naar beneden komt zijn we ook allemaal dood maar de techniek maar ook de eisen worden steeds aangescherpt. De ADN binnenvaart vaart naar ik meen alleen nog met dubbelwandige schepen.