Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aanvaring stuw Grave

Aanvaring stuw Grave 03 jan 2017 17:23 #796829

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 03 jan 2017 20:12 #796895

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7042
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 03 jan 2017 20:36 #796905

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Als ik die oude foto's zo zie vraag ik mij af hoe de stuwen destijds gebouwd zijn zo midden in de rivier? Er stroomde dan toch water ? ,hoe kun je daar bouwen? Of is het gedaan in een tijd dat de rivier bijna droog stond? Of hebben ze het omgheind met damwand destijds?
Ik geloof tussen 1918 en 1929 werden de stuwen gebouwd. Voor die tijd blijkbaar geen scheepvaart mogelijk op de Maas...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 03 jan 2017 20:39 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 03 jan 2017 21:04 #796914

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12002
@ F.T.
Een methode was/is, met damwanden een bouwput maken tot halverwege de overkant en daar het "kunstwerk" zover te bouwen totdat het veilig in de stroom kan staan.
Dan worden de damwanden verwijderd en kan de tweede bouwput vanaf het midden naar de overkant geplaatst worden.
Zo kan het water én de scheepvaart er tijdens de bouw van de stuw nog steeds
langs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 03 jan 2017 21:27 #796919

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1438
De Maas is ook een aantal keer verlegd, wat bochten eruit etc. Dit was bij Overasselt, wat weer dicht bij Grave is. Kan best zijn dat het gelijktijdig is gedaan.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 03 jan 2017 22:22 #796942

  • iFolkboot
  • iFolkboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 285
Fly-Tour schreef :
Als ik die oude foto's zo zie vraag ik mij af hoe de stuwen destijds gebouwd zijn zo midden in de rivier? Er stroomde dan toch water ? ,hoe kun je daar bouwen? Of is het gedaan in een tijd dat de rivier bijna droog stond? Of hebben ze het omgheind met damwand destijds?
Ik geloof tussen 1918 en 1929 werden de stuwen gebouwd. Voor die tijd blijkbaar geen scheepvaart mogelijk op de Maas...

Op deze foto is te zien dat er destijds ook gebruik werd gemaakt van een damwand om 1 sectie droog te leggen voor de aanbouw van de stuwbrug

Maar dat zal zeker in de laagwater periode gebeurd zijn lijkt mij.


Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 03 jan 2017 22:51 door iFolkboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 03 jan 2017 22:24 #796943

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Niet vergeten dat de scheepvaart in die tijd met veel kleinere binnenschepen werd gedaan als wat er nu rondvaart.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 03 jan 2017 22:30 #796945

  • iFolkboot
  • iFolkboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 285
fer2nand schreef :
De Maas is ook een aantal keer verlegd, wat bochten eruit etc. Dit was bij Overasselt, wat weer dicht bij Grave is. Kan best zijn dat het gelijktijdig is gedaan.

Die bocht die er daar ooit uitgehaald is lag tussen Grave en Ravenstein, dus na de huidige brug.


Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 03 jan 2017 22:31 door iFolkboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 04 jan 2017 10:47 #797047

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik vermoed ook dat het water destijds uit zichzelf hoger bleef staan door alle extra bochten die er lagen. Ook bij lagere afvoeren... Bij lange droogte zal het toch af en toe slechts een beekje geweest zijn, zou je zeggen. Want als je ziet wat de bronnen van de maas zijn, is het niet denkbaar dat deze de rivier op een fatsoenlijk peil konden houden het hele jaar lang, zoals de Duitse Rijn en Waal hier.

Toch vraag ik mij af of er nu ook gewoon niet gevaren kan worden met beperkte diepgang van een meter of 2. Toen ik een poos geleden nog veel op de Maas voer, stond er meestal wel een meter of 6 water... Tenslotte op de Geldersche Ijssel wordt bij laag water ook gewoon gevaren , weliswaar is het oppassen geblazen. De vraag is natuurlijk hoeveel water er nog staat boven de sluisdrempels. Wellicht NIET voldoende, wellicht wel genoeg om enkele lege vrachtschepen die nog ergens op het leeggelopen stuk liggen, weg te kunnen laten komen daar , zodat die schippers weer (elders) aan het werk kunnen. Zo beperkt men misschien de schade nog een beetje.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 04 jan 2017 10:56 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 04 jan 2017 11:03 #797057

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Als een schip leeg ligt is de vraag of ie weg kan waar die is, ligt ie droog, drempel voor de haven?
Ben benieuwd hoeveel schepen überhaupt nog drijven in leeggelopen pand....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 04 jan 2017 14:07 #797115

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Wat in de haven van Cuijk ligt kan sowieso geen kant op.
Lekker zeg , je zal er als beroepsschipper maar liggen. Je hebt dan voorlopig vast en zeker helemaal geen inkomen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 04 jan 2017 14:44 #797132

meeste zijn allemaal goed verzekerd ;-) hoop ik voor ze :silly:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 04 jan 2017 15:47 #797161

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
Jeroen Pion schreef.
meeste zijn allemaal goed verzekerd ;-) hoop ik voor ze :silly:

Dat vraag ik mij af ik denk dat de meeste van deze ondernemers zelf dit soort risico's moeten dragen.
Beetje offtopic allemaal maar ik heb het idee dat deze ondernemers onderling nogal aardig verschillen want al varend over de rivieren afgelopen jaar van en naar Zeeland ben ik kleine oude schepen en nieuw achtige goede schepen tegen gekomen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 04 jan 2017 16:09 #797169

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Risico van het vak. Dan moet je m maar aan water neerleggen waar je niet kan worden 'opgesloten' zullen ze wel zeggen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 04 jan 2017 17:36 #797192

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4491
De Noordzee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 04 jan 2017 17:52 #797195

  • CeesT
  • CeesT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
Jeroen-pion schreef :
meeste zijn allemaal goed verzekerd ;-) hoop ik voor ze :silly:

Vergeet het maar.....Verzekering betaalt alleen schade aan schip, geen verlette tijd of inkomstenderving.

Familie van mij heeft paar jaar geleden 6 weken stil gelegen als gevolg van omgeslagen zuurtanker op de rijn in Duitsland. Heeft een boel geld gekost.
Uiteindelijk zijn er zelfs faillissementen uit voort gekomen, temeer omdat het ook al in het diepste punt van de crisis gebeurde.

Vrees dat er nu weer klappen gaan vallen.
Laatst bewerkt: 04 jan 2017 17:53 door CeesT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 04 jan 2017 18:06 #797200

wat ik begreep gister op radio1 is dat het bedrag wat de verzekering zal uitkeren aan een maximum vast zit. (internationale afspraken blijkbaar))
Het budget zal opgemaakt worden aan de reparatie van de stuw.
De rest heeft pech. (ondernemerisico)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 04 jan 2017 18:19 #797204

  • CeesT
  • CeesT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
roozeboos schreef :
wat ik begreep gister op radio1 is dat het bedrag wat de verzekering zal uitkeren aan een maximum vast zit. (internationale afspraken blijkbaar))
Het budget zal opgemaakt worden aan de reparatie van de stuw.
De rest heeft pech. (ondernemerisico)

Het zijn niet alleen de ondernemers, maar ook het personeel aan boord. Vergeet niet dat een tanker van het type welke de schade heeft veroorzaakt ongeveer 9 man personeel in dienst heeft, zijn wel 9 gezinnen die hun inkomen kwijt zijn als het fout gaat. Ieder zandschip op de maas, en daar zijn er tientallen, zo niet meer als honderd, hebben ook bijna allemaal personeel in dienst.

Ook de bedrijven die afhankelijk zijn van scheepvaart op de maas, en dat zijn er nogal wat, zullen klappen gaan krijgen, wat doet dat niet met werkgelegenheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 04 jan 2017 18:32 #797209

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik heb een poosje gewerkt op een beunschip. Ik schat wel 7 van de 10 reizen hadden iets met dat stuk Maas van doen. Vaak moest er zand gehaald worden bij Teunesen in de haven van Heijen/Gennep . Verder moest er wel eens zand gehaald worden in Aijen, net boven Sambeek. Dit waren altijd reizen die een bestemming stroomafwaarts hadden. (Effe om over het Albertkanaal gaat t niet echt worden voor zoiets)

Heijen-Aalst, Heijen-Oudenbosch, Heijen-Alphen ad Rijn, Heijen-Amersfoort enzovoort enzovoort enzovoort...
Die heeft dus ook een probleem, ondanks dat hij niet in het getroffen gebied lag met het schip.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 04 jan 2017 18:53 #797226

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik kwam het filmpje van schipper Gijs tegen op Omroep Brabant ,die met zijn lege schip opgesloten ligt ( in Heijen.) Volgens mij staat er boven de bovendrempel in Grave genoeg water om in ieder geval de lege schepen het pand te kunnen laten verlaten. Hij is niet de enige schipper met een leeg schip op dat stuk Maas. De RWS 27 vaart volgens Marinetraffic ook door de sluis heen steeds. Deze patrouilleboot zal ook minimaal een meter diep steken, wat een leeg schip ook vaak steekt.
Het moet dus kunnen als je vrij ligt.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 04 jan 2017 18:55 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 05 jan 2017 18:14 #797501

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Deze schippers kunnen in ieder geval (hetzij elders) hun werk weer oppakken.



Gelukkig denkt RWS in dit geval niet stug: gestremd is gestremd, maar denken ze mee en hebben ze de schippers toestemming gegeven om weg te varen en weg te schutten in Grave. Moet prima kunnen met een ongeladen schip, zoals te zien is ..
Wel ben ik benieuwd of het veel over hield bij de bovendrempel van de sluis.....
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 05 jan 2017 18:21 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 05 jan 2017 19:22 #797526

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
La Mavare schreef :
Ze hebben gewoon de afslag naar de sluis gemist en met een knoope of 8 in de stuw terechtgekomen.



En natuurlijk kan dat niet gebeuren als
- je de reis goed voorbereid
- op je plotter kijkt
- op je radar kijkt

Maar zo is er ook eens eentje door de sluisdeur van het Volkerak gevaren.

Op zich moet bij mist voldoende uitkijk zijn. Dus alleen de schipper aan het roer kan dan niet, maar is wellicht wel gebeurd.
De afstand van de afslag tot de stuw is minder dan een kilometer en je hebt stroom mee. Dus even rondraaien (kop voor) zal ook niet even makkelijk zijn in de maximaal 4 minuten tussen afslag missen en stuw rammen.

Nu ben ik eens gaan kijken hoe de stuwen zijn op de maas boven Grave.
De 2 bovengelegen stuwen zitten de sluizen aan de linkerkant van de maas ( stroomafwaarts kijkend.) ( Gekeken via flashearth )
Die van Grave zit aan de rechterkant.
Het zal toch niet zo zijn dat degene die aan het roer stond, er van uit is gegaan dat alle sluizen aan de zelfde kant zitten ?
Niet om een nieuwe polemiek te veroorzaken, maar ik weet graag hoe dit kon gebeuren.
Is mijn veronderstelling dat de bovenliggende sluizen links zitten en die van Grave rechts juist.
Is die van Grave een uizondering, of zitten sluizen zowel links als rechts ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 05 jan 2017 19:47 #797539

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
Is eigenlijk niet zo relevant. Hij moest naar de Rijn, had dus ook al die afslag naar Maas-Waal-kanaal gemist.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 05 jan 2017 22:41 #797604

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Dat is op zich natuurlijk al zeer opmerkelijk. Zou hij dan via het sluisje bij Sint Andries willen gaan omdat rondgaan en terug geen optie was in de mist? Die sluis is ook niet zo groot, maar mogelijk paste dat net. Hij zal hoe dan ook al voor het ongeval in een niet zo'n beste stemming geweest zijn.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 05 jan 2017 23:00 #797605

CeesT schreef :
Ook de bedrijven die afhankelijk zijn van scheepvaart op de maas, en dat zijn er nogal wat, zullen klappen gaan krijgen, wat doet dat niet met werkgelegenheid.
Ik denk dat de werkgelegenheid niet veranderd. De vraag en aanbod balans veranderd namelijk niet door dit voorval, het aantal beschikbare personeelsleden ook niet, het aantal schepen (indien er geen schade is) ook niet. Er zullen best koppen rollen op financieel gebied, en er zullen scheepseigenaren zijn die de weken van stilliggen niet kunnen bekostigen. Maar die schepen verdwijnen niet van de aardbodem, en het personeel ook niet. Die schepen worden dus opgekocht door andere mensen en die hebben weer personeel nodig om de vraag naar transport weer aan te kunnen. Netto veranderd er dus feitelijk helemaal niets. Enkelen zullen er aan ten onder gaan, anderen hebben er weer economisch voordeel van.

Uiteindelijk kost het de belastingbetaler een hoop geld, dat stuw moet namelijk gerepareerd worden en direct of indirect komt dat geld toch bij de burger vandaan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.245 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl