Nu ben ik geen echte waterbouwer, maar ik weet wel ongeveer hoe dit soort zaken werkt.
De stuw heeft een betonnen onderdorpel. Damwanden heien is dus geen optie. Bovendien verdwijnt dan de werkruimte voor het uitvoeren van de definitieve reparatie.
Caissons moeten dan ook enkele tientallen meters voor de stuw worden afgezonken, over de hele breedte. Gezien de waterdruk, vermoed ik ook nog in een bocht om deze druk te kunnen weerstaan. Om deze goed op de zijkanten aan te laten sluiten, moet er ook een inkassing in de dijk gemaakt worden. Dit is ongewenst, de dijk wordt al anders belast dan waar deze voor ontworpen is.
Gezien de instabiliteit van de dijken en kades in het gebied, wordt het ook nog een klus om de caissons er te krijgen, zonder schade aan te richten. Los van de vraag welke ingenieur zijn handtekening durft te zetten onder stabiliteitsberekeningen van de kades. Groot varend werkverkeer heeft ook nog een uitdaging om er te komen. Kunnen die wel door de sluis bij het gebied komen? Is er nog genoeg vaardiepte?
Andere oplossing is aanbrengen van een tijdelijk dijklichaam van gond/klei. Zelfde logistieke uitdaging, hoe krijg ik de materialen op de juiste plek in deze omvang.
Complicerende factor is dat het op grensgebieden ligt van gemeente Grave en gemeente Heumen, provincies Gelderland en Noord-Brabant, Waterschap Rivierenland en Aa en Maas, Rijkswaterstaat. Van wie de Provinciale weg is die er op ligt weet ik niet precies, maar logischerwijs van genoemde provincies.
Ook de verzekeraars hebben hier een mening over.
Ieder heeft ook zijn eigen belangen. Politiek. Publieke opinie. Verantwoordelijkheid voor de openbare veiligheid. Geld. Imago. Voor een belangrijk deel lopen die overigens wel gelijk....
Alle genoemde partijen hebben wel kennis in huis, maar de grootste kennis en capaciteit moet bij aannemers vandaan komen. Die hebben ook belangen. Als ze iets neerleggen, en het stort in elkaar, staat hun naam erbij... En toen was iedereen ook nog op vakantie.
Dit alles gecombineerd leidt ertoe dat er niet 1,2,3 een oplossing bedacht is, in stelling is gebracht en met voorlopige maatregelen wordt begonnen.
En hoe vervelend ook voor binnenvaart, naastliggende bedrijven en woonbootbewoners, zolang er geen levensgevaarlijke situatie is, moet het publiek er op wachten.
Wat ik je wel kan verzekeren is dat bij alle genoemde partijen snoeihard wordt gewerkt aan een tijdelijke oplossing, bewaking van de huidige situatie en dijkveiligheid. Met in acht nemen van ieders belangen, met ieder zijn eigen gewicht.
Daarna door voor een definiteive oplossing. Repareren, een nieuwe stuw, een innovatieve oplossing.
Als laatste uiteraard nieuw beleid om dit in de toekomst te voorkomen.
Dekadent