Knar schreef :
Om wat meer bij de feitelijkheden te blijven is het wellicht interessant om het rapport te lezen dat ooit opgesteld is door PWC in opdracht van het Ministerie van EZ. Het gaat over marktverstoring door de overheid:
PWC Rapport Marktverstoring
Hierin kun je lezen dat de markt voor ligplaatsen door de overheidssteunmaatregelen inderdaad verstoord wordt. De meeste klachten samen met een zeer hoge mate van verstoring.
Voor hen die geïnteresseerd zijn in het rapport: het verhaal over jachthavens begint op pag. 123.
Het tabelletje op blz. 126 is illustratief voor de gedegenheid van het rapport.
Daar komen namelijk een aantal nuanceringen aan de orde die van belang zijn. Bijvoorbeeld dat er wel degelijk sprake kan zijn van een behoefte aan goedkopere ligplaatsen. Ook aan het gegeven dat bij watersportverenigingen vaak een werkplicht geldt, wordt aandacht besteed. Het rapport maakt zonder meer duidelijk dat de gemiddelde watersportvereniging niet zomaar een marktpartij is als alle andere.
De conclusie (linksonder in de tabel) luidt desondanks toch dat er sprake is van een hoge mate van verstoring. De enige onderbouwing is eigenlijk dat men het prijsverschil tussen commerciële havens en verenigingshaven c.q. gemeentehavens niet kan verklaren.
Terwijl mij dat toch niet zo heel moeilijk lijkt.
Kortom, als er op dit rapport beleid moet worden gebaseerd, dan wens ik de dames en heren politici veel succes..
Ik zal nog eens, op een andere manier, uitleggen waarom dat gekakel over 'marktverstoring' niks anders is dan goedkoop opportunisme en vluchtgedrag.
Het verschijnsel watersportvereniging bestaat in Nederland al heel lang. Waarschijnlijk minstens zo lang als er commerciële havens zijn. Deze twee hebben in de aflopen eeuw vreedzaam naast elkaar bestaan. De markt was namelijk verdeeld. Wie weinig geld had, werd lid van een wsv en nam genoegen met het feit dat daar meestal een aanzienlijke wachtlijst gold voor wie een ligplaats wilde. Wie geld had en snel wilde varen, huurde een ligplaats bij een commerciële haven.
Iedereen blij. Nou ja; de mensen op die wachtlijsten nog het minst, maar die hadden niks te willen, natuurlijk. Nooit hoorde je iets over valse concurrentie.
Sinds een aantal jaren echter krimpt de watersport als activiteit.
De watersport vergrijst; er is een botenoverschot en zo langzamerhand is er ook een ligplaatsenoverschot. Wie in een commerciële haven ligt, merkt dat de wachtlijsten bij de verenigingen ook slinken en verkast, als het even mogelijk is, naar een ligplaats daar, die al gauw de helft goedkoper is dan bij een commerciële haven.
U raadt het al. Nu de commerciële havens de aanwezigheid van goedkopere verenigingsligplaatsen beginnen te voelen, begint ook het gepiep van hun kant. Erg menselijk, natuurlijk, maar is het terecht?
Waarom zouden burgers niet in collectiviteit iets voor zichzelf mogen regelen?
Bij de bestaande verenigingen is van overheidssteun niet of nauwelijks sprake. Het water waarin de accomodatie ligt wordt in de meeste gevallen van domeinen of van de gemeente gehuurd en ik denk dat er weinig clubhuizen zijn waaraan de overheid heeft meebetaald. Mijn voorlaatste vereniging regelde de bouw van een clubhuis door een renteloze lening van € 1500,- per lid aan haar leden te vragen. De Verenigingen bedruipen zichzelf volledig.
De eigenaren van de commerciële havens zijn de ondernemers en zij zullen zelf het hoofd moeten bieden aan de teruglopende inkomsten waar ze last van hebben. Daarbij moet worden vastgesteld dat er in de afgelopen vijftig jaar veel geld te verdienen was. Als al dat geld niet is uitgegeven aan onnutte luxe, dan is er ook een reserve of er zijn er vette pensioenen. Of er kan opnieuw worden geïnvesteerd in andere havenconcepten.
Ik zie dit probleem niet anders dan het probleem in de vastgoedsector. Waar overcapaciteit is moet worden gesaneerd. Helaas pindakaas.