Windmolens vergelijken met centrales gaat allen op wanneer je opbrengst met brandstofkosten per Kwh vergelijkt.
Al die geldstromen er omheen heeft weinig met die energie te maken.
Dat geld moet wel ergens vandaan komen, de burger dus, maar die draait overal voor op.
De corruptie en het zakkenvullen gaat gewoon wat beter wanneer je alles heel troebel/onoverzichtelijk maakt.
Zowel voor als tegenstanders liegen dat ze barsten om hun ideen door te drukken.
En dat motorjacht heeft gewoon onvoldoende opgelet, heeft nergens met molens te maken.
Ik heb het ooit eens uitgerekend wat de kosten waren, een heel karwei, ga ik niet opnieuw doen, ieder kan dat voor zichzelf doen.
Ik houd het even globaal, de vóór en tegens van wind:
Electra kan niet worden opgeslagen, dat gaat in een andere vorm.
Bij centrales zit die opslag in de brandstoftank en is op aanvraag op te nemen
Wind is grillig, daar heb je stuwmeren of accu´s voor nodig om energie op te slaan.
In alle ontwikkeling zit een leercurve, bij windmolens is die nog gaande.
Centrales hebben die leer curve ook gehad.
Een molen neerzetten kost 20% meer dan een centrale neerzetten.
Die 20% kan in een half jaar terugverdiend zijn door brandstof besparing.
Daarna gaat een centrale pas geld kosten, één kg brandstof per 5Kwh, het is wel niet de prijs die we betalen wanneer we tanken, maar zou vijf cent per Kwh een redelijk bedrag zijn?
Windmolens draaien helemaal automatisch, een centrale heeft een 4 ploegen bemanning. Prijs per Kwh?
Onderhoud van molens is véél goedkoper dan centrales, dat doe je per molen en bij windstilte.
Een centrale is weken buiten bedrijf.
Een molen regelt zichzelf bij in seconden, automatisch.
Een centrale heeft daar vele uren voor nodig. Soms moest de straat verlichting overdag blijven branden omdat de centrale niet snel genoeg volgen kon.
De (technische) levensduur van molens is zeker gelijk aan die van centrales, zo niet langer.
Dat ze die levensduur niet altijd gehaald hebben komt doordat de ontwikkelingen zo snel gingen.
Nabij Gibraltar staan molens al meer dan 35 jaar te draaien.
Totaal verouderde dingen, maken een klere herrie, maar niemand die er daar last van heeft.
En er staat daar altijd behoorlijk wind, of Oost of west, de posities zijn hierop aangepast.
Een molen verdient zichzelf terug in een jaar of zes, dit is sterk afhankelijk van de windsterkte.
Haalt een centrale dat?? Brandstof hoort ook in die prijs, dat zal duidelijk zijn.
Wind is eindig over enkele millioenen jaren, bij het einde der tijden,
wanneer ALLES op z´n einde is.
Aardolie is er nog (bij huidig consumptiepeil) voor hoeveel jaren?
Verbranden van aardolie is het domste wat je ermee kunt doen, er is zoveel van te maken, wat je nadien alsnog kunt verbranden.
Vliegen gaat vooralsnog alleen op olie, hoe lang kan dat nog, voor al die dingen nutteloos op de vliegvelden staan?
Het verhaal van die vele dode vogels is een fabeltje, er zal best wel eens een vogel sneuvelen, gieren en zo, die de thermiek van de molen gebruiken om hun prooiveld te overzien.
Een vogel is op zoek naar eten en vindt dat kort bij de bodem, of hij moet er vandoor voor de kat, vrijwel altijd vèr beneden molen hoogte.
Auto´s, die maken vogel slachtoffers.
Een reden om de auto in de ban te doen?
In plaats van de laatste centrales was het beter geweest om in een zwaarder transport net te investeren, dan kon die stroom handiger overal heen getransporteerd worden.
Maar daar is dan weer samenwerking voor nodig van diverse overheden.
Dit zou eigenlijk iets voor EUROPA behoren te zijn!!!!!
De (technische) missers bij molenbouw is het niet herkennen van de juiste plaats om ze neer te zetten.
Net zoals je de brandstof tank naast je centrale zet, opslag en produktie kort bij elkaar, moet je die molens nabij stuwmeren zetten, op de bergtoppen waar de de meeste wind is.
Kijk eens op deze link wat er mogelijk is.
demanda.ree.es/generacion_acumulada.html
Het is lang niet altijd zo mooi als vandaag.
Olie maatschappijen hebben heel andere belangen 3n zijn heel machtig!!!!!
Het probleem ligt bij de zakken vullerij.
Een centrale beheerder is helemaal niet gebaat bij zuinige apparaten, die wil zoveel als mogelijk stroom verkopen, tegen een zo hoog mogelijke prijs.
Electra auto´s horen volgeplakt te zijn met solar panelen en zo weinig mogelijk aan een laadpaal te staan. Maar dan oogt zo´n auto niet en daarmee kun je jezelf niet vertonen, toch?