[quote="WADnWIND" post=651129
Jij pakt zeker ook de fiets i.p.v. de APK keuring van je auto?
APK voor een jacht is helemaal zo gek nog niet.[/quote]
Ik heb een (Lloyds)verzekering die de keuring verzorgd, ze verzekeren ook niet in marktwaarde of dagwaarde maar in aangenomen waarde dus duidelijke afspraken.
Eisen zijn dan wel dat de boot door een afgevaardigde van de maatschappij nagezien wordt met vooral aandacht op afsluiters, doorvoeren, gasinstallatie, elektriciteit installatie, staand want, puttings, kortom alles wat met veiligheid en zeewaardigheid te maken heeft.
Dat sluit niet uit dat ikzelf wettelijk verantwoordelijk blijf voor regelmatig nazicht en dus de veiligheid van mezelf en opvarenden !
Het probleem is dat deze verzekering niet even via internet afgesloten kan worden tegen het "goed"koopste tarief en je boot moet geregistreerd zijn.
En daar knelt het schoentje soms, wel een boot en alles van leuke extra's en speeltjes die "erbij horen" maar wanneer het op nazicht, kennis opdoen (opleiding, vaarbewijs enz.) en onderhoud aan komt dan moet het zo weinig mogelijk kosten in moeite en centen...
Een APK keuring voor boten vereist dan controle en registratie en extra kosten, daar gaat de HISWA (beroeps)vereniging op staan juichen, kassa...
Maar ik vermoed dat de watersportfederaties dat nooit gaan laten gebeuren ondanks dat het feitelijk in het belang van hun eigen leden en iedere waterweg gebruiker is.
Over NORMEN en hun waarde...
![:lol: :lol:](/media/kunena/emoticons/grin.png)
Wanneer je dan weet dat bijvoorbeeld onderwaterafsluiters volgens de geldende Europese voorschriften ISO norm 9093-1, goedgekeurd zijn sinds 1998 voor de jachtbouw in Europa en dat ze slechts 5 jaar moeten meegaan in het beste geval...dan is er voor de "normen" en verantwoordelijke overheden-jachtbouwers ook nog een lange weg op verbetering te gaan. Lees dit maar eens en huiver wanneer je met zo een boot vaart :
www.zeilen.nl/?qa=hartekreet-v...ontruste-keurmeester
nog normen :
Veel mensen weten niet dat bijvoorbeeld de blauwe busjes Campinggas international in bijvoorbeeld de USA verboden zijn op aandringen van de verzekeraars, veiligheidsnormen verschillen dus naargelang waar je woont, hier worden ze gewoon gebruikt het is big business...en (belachelijk)duur gas dat via een plastic afsluitertje voldoet aan EU normen.
Maar er vallen spijtig genoeg nog altijd meer dodelijke slachtoffers en gewonden in de watersport door verkeerde maneuver's en te weinig inzicht dan door gas explosies , misschien daar ook eens aan werken te beginnen met een verplicht vaarbewijs met een aantal uren praktijk opleiding.
Ik denk echter dat we nog zeer lang op het gezond boerenverstand en de verantwoordelijkheid van de eigenaars moeten vertrouwen, en hoop dat dit voldoende aanwezig is
Voor de gasgebruikers :
www.anwbwatersport.nl/assets/f...ekje%20Gasveilig.pdf
Niet alles zeggend maar toch nuttig misschien.
veilig vaargenot.