Informatie is de helft van het werk.
Voor Griekenland gebruik ik de Heikel pilot maar heb ook de Griekse Ellias pilot. Die laatste bestaat uit zes boeken, is duur maar vele vele keren uitgebreider dan de Heikel. Informatie is in Grieks en Engels. Aan te raden, volg je de Heikel vaar je vele kleine maar wondermooie plaatsen en havens voorbij. Ook wat informatie voor het ankeren betreft is de Elias duidelijk 300 % beter.
www.eagleray.gr/index.php/products/greece-sea-guide
Google Earth is ook een aanrader. Neem nu de ZO kust van Rhodos bijvoorbeeld. Heikel heeft het over 3 tot vier plaatsjes, Ellias een stuk of tien en kijk je met GE zie je minstens drie nieuwe havens die nergens vermeld worden. Dus wil ik een voor mij onbekende plaats aanlopen maak ik ( Via Wifi ) uitgebreide kaarten van de GE satellietbeelden en zet die in CPN. Met de kaarten die ik in CPN heb ( Gratis uit het net EN Navionics ) lig ik vaak op land geankerd, De kaarten zijn gemaakt net na Napoleon. Met mijn GE kaarten lig ik exact op de juiste plaats en na enige oefening kun je zelfs onderwater rotsen en wiervelden zien liggen.
In ZO Turkije heb ik eens een onder water gekomen Lycies graf gevonden. Meetkundig symmetrische vormen op de zeebodem zijn verdacht. Ook overgroeide ruien zijn met GE te vinden.
Nog een voorbeeld. Ben eens in een ongelooflijk onweer gekomen en wou onder Keros eilandje schuilen. Onderstaand de kaart en wat GE laat zien. Ik had toen wegens reeds lang onderweg geen GE kaarten van Keros gemaakt ( was ook slechts een schuiloord ) en kon aan de hand van de kaarten de Y vormige baai niet eens vinden. Van zee zie je slechts rotsen, zelfs een diepe baai zie je niet, en mijn kaart plaatsbepaling was net zover mis dat ik de baai niet vond.
Het is toen goed gegaan, heb kunnen reven zonder het zeil aan flarden te laten flapperen, makkelijker was die heerlijke beschutte baai geweest.