Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Norna Biron

Norna Biron 13 juli 2021 18:25 #1304447

We ronden nu het noorden van de Orkney's. De eerste 4G boei geeft gelegenheid voor een update.

Norna Biron naar de Faeröer (2))

Zaterdag.
Het probleem met de stuurautomaat blijkt een slechte verbinding met het kompas te zijn. Wel weer lekker om het wiel los te kunnen en juist op het moment dat zelf sturen niet meer zo interessant is. We zijn de shipping lane over op een verder oliegladde zee. De motor zorgt voor de voortgang. Het boordleven krijgt langzaam vorm en we stellen het wachtschema in, 7/24 3 uur op en 6 uur af. Je krijgt daarmee meer dan genoeg slaapt en de wachten verschuiven per etmaal ook drie uur. Dus je hebt niet steeds dezelfde wacht. Happy hour is rond 17.00 en we spreken af dat zo rond 19.00 het avondeten achter de kiezen zit. Ben benieuwd welke culinaire hoogstandjes geleverd gaan worden. Aan de verse voorraad gaat het niet liggen, daar is de badkuip mee gevult.





Ik mag eerst, van 21.00 tot 24.00, het begin van een ritme voor de komende 5 dagen, zo heerlijk. Joost lost mij om 24.00 af en ok heb het eerste geluks momentje van wacht af en de warme kooi in. Er zullen er nog vele volgen :)

Zondag.
Mijn volgende wacht is weer om 6.00 uur. De zon begint al aardig op te warmen en nog fijner, er lijkt wat wind te komen. Volgens de grib gaat die ook verder toenemen. Tijd om de zeilen te hijsen. De kluiver is gisteren al uitgerold en nu komt het (nieuwe) grootzeil er ook bij. Ik laat de automaat de boot vrijwel in de wind sturen en begin de ochtend gymnastiek. Dat is niet alleen het grootzeil omhoog lieren maar ook een paar sprintjes tussen lier en achterlijk grootzeil. De zeillatten blijven één voor één achter de lazy jacks hangen en hebben wat handmatige hulp nodig om daar voorbij te komen. Een bekend fenomeen natuurlijk maar in je eentje heb je daar dan toch wat werk aan om de boel omhoog te krijgen. De andere twee liggen nog in diepe rust.

Het nieuwe zeil is prachtig en duidelijk met veel toeweiding gemaakt. De wind draait verder naar achteren en neemt weer af maar de stilte zo zonder motor maakt weer veel goed. Als Edmond mij straks gaat aflossen zal ik hem vragen om de spi uit het vooronder te halen. Bij wijze van grap natuurlijk, er is helemaal geen spi aan boord. Helaas, ik vergeet het te zeggen.

Zondagmiddag ligt er ineens een grote blauwe zak op het voordek met een knalgele spinnaker erin.

Hè ??

Nooit geweten en de zak, kennelijk uit het diepe vooronder, was mij niet eerder opgevallen. Er is alleen een probleempje, we weten niet wat er precies in zit en we hebben geen spinnaker boom. De suggestie om het als halfwinder te hijsen wordt verworpen als bij het uitpakken de gele hoop doek een symmetrische spi lijkt te zijn. Er zijn wel twee korte boompjes aan boord maar geen ophouder en neerhouder. Die laatste is gauw gemaakt en de ophouder is even tijdelijk van vlees en bloed bij het hijsen.





De spi is nog best groot.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]


Maar niet groot genoeg.

Het zal een koddig gezicht zijn maar niettemin zorgt het gele ding wel voor de voortgang vandaag. De belettering op het gele doek laat los en de eerste A van de kennelijke sponsor van het zeil wappert weg en valt in zee.

Het gemis van de ophouder zorgt ervoor dat het korte boompje maar moeilijk te fixeren blijft en daardoor tegen de verstaging aan een zelfdestructief proces is begonnen. Ik bedenk dat ik met het andere boompje wel iets kan fabrieken om dat te voorkomen. Een ophouder maar dan net ff anders.





Voor de rest is het leven vandaag zeer eenvoudig en genieten we van het mooie weer en Norna’s voortgang. Tegen de avond halen we de spi weer naar beneden en zeilen onder voltuig verder noordwaarts. (grootzeil, kotterfok en kluiver)

Terwijl ik dit schrijf passeren we in deze tweede nacht op zee een hele reeks olie platformen aan stuurboord. Hod, Valhall, Eldfisk en Ekofisk verderop.

Het begint te miezeren.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 05 aug 2021 09:54 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 13 juli 2021 18:26 #1304448

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
We ronden zodadelijk de NE unt va de Orkneys:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 14 juli 2021 08:35 #1304598

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Noballast schreef :
Aan de verse voorraad gaat het niet liggen, daar is de badkuip mee gevuld.

Het zal niet voor alle verse vooraad nodig of beter zijn, maar op een boot als de Norna Biron had ik eigenlijk wel een koelbox ter grootte van een badkuip verwacht..

Hoe dan ook: bedankt voor de update!
Laatst bewerkt: 14 juli 2021 08:36 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 15 juli 2021 03:15 #1304845

Norna Biron naar de Faeröer (3)

Maandag 12-7
Een top zeildag met 12-15 knopen halve wind en 7-8kn bootsnelheid. De ochtend begon met regen en een koerswijziging voor het passeren van het Pierce Oil Field. Bovenlangs durf ik niet aan dus dan maar onderlangs hetgeen Norna op een wat wiebeliger ruime koers brengt. Ik stel de gevoeligheid van de automaat één streepje omhoog om haar iets beter op de ruimere koers te houden. Een uurtje later kunnen we weer wat opsturen. We schuiven het ene na het andere oil field voorbij. Aan bakboord sleept een schip een lange seismografische kabel met zich mee. De lengte daarvan wordt gemarkeert met virtuele AIS boeien. Wel te zien op Isailor, niet te zien op Weather4D, maar dat kan ook aan een instelling liggen.

Joost doet de routering op de Ipad met Weather4D. Dat wilde ik ook graag leren en heb daarom ook deze App aangeschaft. Zo’n leermeester bij de hand scheelt gewoon een week puzzelen. Met zijn hulp had ik het dan ook al snel aan het draaien. Er zijn best veel instellingen te doen maar het lukt al vrij snel om een routering te doen. Daarvoor is de polar van Norna Biron ook in mijn app gekopieerd. Het enige is dat de track van mij en die van Joost op zijn Ipad nogal van elkaar afwijken. Dat is raar, het zal wel aan de instellingen liggen maar het geeft mij wel een eerste gevoel van wantrouwen. Het wordt er niet beter op als het daarna helemaal niet meer lukt. Het starten van de routering geeft een error. Ik kom er niet uit, alles geprobeerd, handleiding van voor naar achteren en weer terug bestudeerd, nada. Maar ook Joost komt er niet uit. Het doet het ergste vermoeden, opnieuw installeren maar dan ben ik ook alle kaarten kwijt. Dat was wel een paar avonden werk om die goed erin te krijgen. En een goede Wifi verbinding. Balen.

Het diner wordt vandaag verzorgt door Edmond met een heerlijk Risotto. Gekookt voor 2 dagen, dus de kok morgen heeft het makkelijk.

Dinsdagochtend rond 6 uur schuiven we het `Claymore Oil Field voorbij. Het schiet al op en de wacht krijgt het makkelijk met alleen nog maar zee voor zich zonder obstakels tussen hier en Fair Isle Channel. De salon wordt een prettiger wachtplek dan de natte kuip. Leve de vooruitgang ;)

Het probleem met de routering in mijn Ipad heeft Joost ook bezig gehouden en komt triomfantelijk melden dat-ie-het-weer-doet, maar met een polar van een X37. Een paar polars worden in het programma meegegeven, o.a. die van een Hanse en dus ook deze X. Daar werkt het prima mee, het probleem zit kennelijk in de polar van Norna.

ASSUMPTION IS THE MOTHER OF ALL FUCK-UPS !

Natuurlijk geeft de handleiding allerlei oorzaken van de error. Één daarvan zit in de polar settings. Maar dat is toch een kopie van de werkende polar uit de Ipad van Joost. Dat kan het niet zijn. Wel dus ….

Maar het werkt en ik kan naar hartelust oefenen. Het lukt al snel om een grib van de Iridium satelliet te downloaden. Machtig is dit. Een andere leuke verrassing van Weather4D is de grafische weergave van de CPA. De te verwachten kortste afstand bij het passeren van ons bootje met dat van de vijand wordt aangegeven met een stippellijntje tussen de verwachte posities van beiden ten tijde van de kortste afstand. Erg mooi.

We koersen zo’n beetje midden op de Orkney’s af. Tussen de eilanden door is geen optie vanwege de te verwachten harde tegenstroom. Ook de wind is inmiddels zodanig afgenomen dat de voortgang van Norna richting de 2kn gaat. Tijd voor een koersverandering en de motor bij. Als het een beetje meezit ronden we de Orkney’s met stroom mee. En het zit mee. De 4G boei vinden we ter hoogte van Dennis Head in het uiterste Noordoosten van de Orkney’s. Er is even contact met het thuisfront en ik kan een verslagje naar het ZF sturen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 05 aug 2021 09:53 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 15 juli 2021 07:18 #1304874

Jullie zijn toch bij het reisdoel de Faroer aangekomen?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 15 juli 2021 07:57 #1304889

Mooi verslag! Hopelijk hebben jullie binnenkort internet zodat we misschien ook van wat actie foto’s mogen genieten...

Veel plezier!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 15 juli 2021 08:18 #1304901

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3733
helmsman 38 schreef :
Jullie zijn toch bij het reisdoel de Faroer aangekomen?

Zitten vast al aan de koffie..


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 15 juli 2021 08:28 #1304907

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 469
wat een verademing, dergelijk leuk en interessant verslag (ipv het gebral van sommige andere 'reisverslagen' )

keep up the good work mannen! we lezen graag mee :-)
Ned 9000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 16 juli 2021 15:15 #1305343

Norna Biron naar de Faeröer (4)

Zojuist heb ik het boek ”Terug uit de witte hel” uitgelezen, over hoe poolreiziger Sjef van Dongen een nationale held werd. (ISBN 978 94 600 3-74 1 Uitgeverij Balans) Aanrader! Het onthult in een spannend verhaal hoe Nederland een poolheld kreeg. Maar ook hoe een held wordt gemaakt door de schrijvende media die de overdrijving niet schuwing en waarheid en fictie straffeloos hand in hand laten gaan.

Inmiddels neemt de wind toe tot stormachtig. De matige wind van de afgelopen dagen heeft nog geen deining laten ontstaan, maar de genadeloos toeslaande en snel opbouwende windgolven geven Norna er flink van langs. Ondanks haar 30 ton kijken we al regelmatig door de kajuitramen onder de golven. Terwijl de Kluiver al veel eerder is ingerold en er al één rif in het grootzeil zit zucht Norna onder de nu snel toenemende wind. De windmeter gaat al dik over de 40 knopen, Bf9. Verrast door de heftige storm moet er nu veel dieper gereefd worden. De nietigheid is bij allen voelbaar in dit spel der grote, blinde elementen en natuurkrachten.

Mijn wacht was zwaar, nat en koud en ik verlang naar mijn kooi. Maar eerst moet er nog dieper gereefd worden om Norna weer meer in balans te brengen met de natuurkrachten. Net als iedereen het zwaar weer oliegoed heeft aangetrokken en we de zeilen willen innemen zien we water boven de vloer. Zeewater spuit langs alle kieren en gaten omhoog de kajuit in. We zijn lek! Alle hens onderdeks. De motor en accu’s staan al onder water en door de heftige bewegingen van Norna loopt het zeewater nu vrijelijk over de kajuitvloer. De bemanning raakt niet in paniek, gewent als we zijn om plotselinge nood situaties het hoofd te bieden. Maar actie is nodig om niet met de 30 ton staal ten onder te gaan. De paar lenspompjes halen niets uit. Norna moet minstens 6 ton zwaarder zijn geworden voordat het water de diepe bilge heeft gevuld en boven de vloerdelen kan uitkomen.



Buiten is het inmiddels een heksenketel geworden. Er staat veel te veel zeil voor de inmiddels tot bf10 toegenomen wind. Het gereefde grootzeil, weliswaar ver uitgevierd, wordt gegeseld door de wind en de verstaging alwaar ze zich omheen probeert te krullen. De witte schuimkoppen waaien van de golven af en benemen het zicht bovendeks. Maar daar heeft de bemanning nu even niets te zoeken, we moeten Norna drijvende houden. Het doet zeer om haar zo aan dit natuur geweld over te laten. Tot overmaat van ramp ligt er ook nog een schip op ramkoers, CPA 20m, maar pas over 30 minuten. Opzouten joh, wij hebben voorrang! Hopelijk begrijpt die Oosteuropese dan wel Fillipijnese stuurman wat we van hem verlangen. Debielen zijn het, vaak.

Uit het vooronder komt een zware klokpomp met dito slang. De slang is van brandweer formaat en leiden we door één van de kajuitraampjes naar buiten. Om de slang in bedwang te houden binden we hem vast aan dek. De druk van het opgepompte water maakt van de platte brandweerslang en nauwelijks nog te hanteren stijve paal die terug naar binnen wil. De pomp doet het goed. Bij toerbeurt hangen we op de kop in de bilge boven en onder het van diesel, vet en olie verzadigde water. Één houdt de voeten van de ander vast, de ander begeleid de brandweerslang zo goed mogelijk richting het kajuitraampje aan lij. De pomp moet begeleid worden en los drijvende rotzooi moet worden afgevangen voordat de pomp verstopt. Soms gaan we vrijwel plat en komt er net zo veel water door het geopende raampje naar binnen als dat de pomp afvoert. De man in de bilge wordt bij toerbeurt afgelost om dan de voeten van de ander vast te houden en tegelijk de maag te legen. De geur en de verticale positie van het lichaam zal voor elke doorgewinterde zeerob genoeg zijn om stront misselijk te worden. Wij doen daar niet voor onder, behalve Joost, die heeft nergens last van, maar daar is die dan ook de schipper voor. Één van ons haalt steeds de emmer niet en leegt de maag gewoon in de bilge. Geeft niet, het vermengd snel met de andere smurrie en wordt wel weer weggepomp.

Na een tijd die eindeloos lijkt te zijn zien we nu toch het waterpeil dalen. Als het water zich tot de diepere delen van de bilge heeft terug getrokken gaat het snel en komt de bodem in zicht.

In de tussentijd speuren we naarstig naar het lek, wat we niet kunnen vinden. We verdenken de doorvoer van de schroefas. Het water dat nu nog binnen komt is makkelijk met de bilgepomp bij te houden.

Nu dit onder controle is gaan Joost en Edmond aan dek om de zeilen dicht te reven. Ze kunnen zich in de woestenij nog maar net en met moeite staande houden. Vanachter de vaste buiskap houd ik de mannen in de gaten om eventueel snel te kunnen ingrijpen in geval van een calamiteit. Praten of schreeuwen is zinloos. Het gehuil van de wind is oorverdovend en overstemt alles. Onze communicatie gaat met de universele handgebaren. Het nieuwe grootzeil blijkt onwaarschijnlijk sterk te zijn en heeft de geselingen van de storm tot nu toe goed doorstaan. Het afwikkelen van de steekbout neem ik niet meer waar. De bovenmenselijke inspanningen vereisen hun eerste slachtoffer. Mijn laatste wacht heeft zijn tol geeist en ik zit inmiddels ook al ruim in de noodzakelijke rusttijd. Het is mooi geweest zo, en zoek mijn kooi op om mij op de volgende taak te richten. Luisteren naar het lek. (Vrij naar Albert 45 ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 05 aug 2021 09:52 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 16 juli 2021 15:23 #1305346

Wow, wat een wending!!

Prachtig geschreven....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 16 juli 2021 15:44 #1305354

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 469
het leest als een thriller ... het zal ook wel een thriller zijn. Spannend en hopelijk loopt het allemaal weer goed af . Ik denk dat iedereen wél erg benieuwd is naar de oorzaak . Succes mannen!
Ned 9000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 16 juli 2021 15:48 #1305356

Maar ook hoe een held wordt gemaakt door de schrijvende media die de overdrijving niet schuwing en waarheid en fictie straffeloos hand in hand laten gaan?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 16 juli 2021 15:57 #1305360

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2730
Het leest als een spannend avontuur maar wat zullen jullie je
slecht gevoeld hebben. Mooi beschreven en prachtige foto.
Gelukkig ligt de Norna Biron veilig in Torshavn.



A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 16 juli 2021 16:23 #1305372

Heel boeiend geschreven!

Veel plezier daar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 16 juli 2021 16:30 #1305378

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Ze hebben elkaars pillen ingenomen bij het ontbijt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 16 juli 2021 16:53 #1305381

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
We weten allemaal dat die hele Corona ophef een complot is van de internationale farmaceutische industrie en wapenhandel. Alles vanuit een geheim 5G laboratorium in de Chinese stad Huawei.
Toch moesten we er hier in Thorshavn aan geloven. Pas met deze negatieve test mogen wij ons onder de bevolking begeven. Op naar het café!

Laatst bewerkt: 16 juli 2021 17:04 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 16 juli 2021 17:04 #1305385

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
Proost Joost, en geniet ervan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 16 juli 2021 17:58 #1305397

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Spannend verhaal. Gelukkig goed afgelopen. Goed dat jullie zulke ervaren zeezeilers zijn. Ben benieuwd naar de oorzaak van de lekkage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 16 juli 2021 17:59 #1305400

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Zo gezegd, zo gedaan!
Het is niet alleen maar kotsen en zout water in je nek: bier op kosten can de schipper!
Laatst bewerkt: 16 juli 2021 18:01 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 16 juli 2021 18:15 #1305406

Goed verhaal voor aan de bar wel. :blink:

Sterkte met de naweeën, hopelijk valt de oorzaak van de lekkage mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 16 juli 2021 18:49 #1305418

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 469
oh no :side: Joost don't walk that path please .... :laugh:Sunday schreef :
We weten allemaal dat die hele Corona ophef een complot is van de internationale farmaceutische industrie en wapenhandel. Alles vanuit een geheim 5G laboratorium in de Chinese stad Huawei.


Ned 9000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 16 juli 2021 20:53 #1305487

Ja, een oude schippers wijsheid: niks hoost sneller als een bange…



…. Technerd die toevallig een overmaatse klok pomp op plutonium in het vooronder bewaard!
En dat bilge alarm dan?

Wat een spannende toestand zeg, en wat fijn om ongeschonden aan het bier te gaan! Knap opgelost heren! Proost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Norna Biron 16 juli 2021 21:16 #1305496

Pfff... wat een verhaal en idd goed en zeer pakkend geschreven. Zit het hele verhaal met ingehouden adem te lezen.
Gelukkig liggen jullie veilig en wel in de haven. Met een zeer verdiend biertje!!
Maarrrr mannen wat is de oorzaak van die lekkage?
Laatst bewerkt: 16 juli 2021 21:17 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Norna Biron 16 juli 2021 21:37 #1305511

  • agvisser
  • agvisser's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 236
Bij een goed verhaal 'mogen waarheid en fictie straffeloos hand in hand gaan'. Dus...
www.agvisser.nl (maritiem antiquariaat)
www.pintails-curlews.nl (over Rossiter schepen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 17 juli 2021 02:33 #1305532

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2871
OOTG schreef :
wat een verademing, dergelijk leuk en interessant verslag (ipv het gebral van sommige andere 'reisverslagen' )

keep up the good work mannen! we lezen graag mee :-)

Ik dacht exact hetzelfde +1
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.926 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl