Ik denk dat tegenwoordig alleen zeilers die al in de 60er en 70er jaren op ruim water als Ijsselmaar , wadden en zee voeren de kennis van de klassieke navigatie zonder electronica of marifoon nog kunnen waarderen en op zijn belang inschatten
Vooral degenen die pas na de eeuwwisseling begonnen zijn kun je dat niet meer aan het verstand brengen vrees ik.
Totdat het een keer onontkoombaar wordt, dan moet de reddingsdienst eraan te pas komen.
Net als dat velen tegenwoordig het niet alleen hebben maar ook constant gebruiken van een smartophone onontkoombaar vinden.
In genoemde jaren bouwde je kennis langzaam op door telkens een stapje verder te gaan werd het eerder geleerde in de praktijk getoest en groeide inzicht en ervaring op gelijke voet met de afmetingen van het schip.
Ik denk dat dat de juiste manier is.
De laatste jaren verschijnen (binnen mijn horizon) steeds meer net gekchte, zo groot mogelijk schepen met een schipper aan boord die z´n eerste trip maakt.
Alle equipment aan boord met de nodige reserves, maar niet weten hoe er mee om te gaan.
Een 50 voeter probeert een keer of 8 voorstrooms af te meren aan het eind van een steiger.
Ik vaar het lokale veerbootje nogal eens en hij zit me voortdurend in de weg.
Op zeker moment kan ik hem toch duidelijk maken dat het zo niet gaat. "Vaar maar achter me aan en doe wat ik aangeef"---- "ja maar dat gaat niet dat is voorwinds"--
Uiteindelijk doet hij toch wat ik aanbeveel. En hij legt moeiteloos aan.
"Hoe kan dat nu, het was voorwinds!!!"
Dat stond in z´n boekje: Altijd tegen wind aanleggen!! Het was z´n eerste trip.
Z´n plan was om de volgende dag een stuk verder de rivier op te gaan.
Het kostte nog best wat moeite om hem te overtuigen dat er te veel rotsen net onder water lagen.
Hij had kennissen die daar ook geweest waren zonder problemen. Ja maar wel met een loods.
Een schip met een Blue Ensign vlag meert af aan een steiger waar de stroom scheef onder door loopt.
Helemaal precies volgens zijn boekje.
Hij maakt eerst de verkeerde kant vast, het schip wordt van de steiger gestroomd, de persoon aan de andere lijn valt in het water en wordt een stuk verder opgevist door iemand met een dinghy.
Gelukkig kinkte de lijn op het juiste moment en iemand kon hem net op tijd nog grijpen en schade voorkomen. Het kostte vreselijk veel moeite om de schipper te overtuigen hoe het wel goed kon gaan.
Door te handelen zoals de situatie het dicteerde en niet zoals het in het boekje staat.
Dat geeft naar mijn mening precies aan waar het mis gaat met de verhouding inzicht en equipment