Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd?

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 11:41 #978151

  • JanSr
  • JanSr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
@Pimpel
Iedereen die op stroom vaart zou moeten begrijpen wat de samenhang is tussen koers, verzeiling, drift en dergelijke.
Voor dat begrip hoef je geen sommetje te maken.
Enig inzicht vectoren kan geen kwaad. Het samenspel tussen de vectoren snelheid, drift en verzeiling dien je te begrijpen.
Ook daarvoor hoef je geen sommetje te maken.
Het examen toetst niet op begrip maar op de vaardigheid om sommetjes te maken. Daar zit mijn grote bezwaar.

Elke GPS maakt alle sommetjes foutloos. Zelfs VMG, die je met potlood en papier bij variërende omstandigheden tot razernij en vage en vooral foute uitkomsten zou brengen.

Toch is VMG één van de nuttigste gegevens die een GPS je kan leveren. Al was het alleen al voor je zeiltrim aan de wind.
Het Behoud(VMG) is de snelheid over de grond naar je doel. Hoe hoger die snelheid, des te eerder ben je bij je doel. Uitertst nuttig om te weten in een kruisrak. Onontbeerlijk bij een kruisrak op stroom. Maar je zou ze de kost moeten geven die er geen idee van hebben.

Als je dat niet weet en je zeilt op groot water, dan mis je echt wel wat. Toch een standaard functie in de simpelste gps.

Maar ja, geen examenvraag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 11:53 #978153

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Pimpel schreef :
3Noreen, sorry dan heb ik je verkeerd begrepen (en begrijp het nog niet zo goed). Juist al die rotzooi in de Noordzee kan je toch helpen met de plaatsbepaling?

Veel zaken zijn "slechts" virtueel aanwezig. Zoals een verkeersscheiding of een windmolenpark in aanleg e.d. Er zijn wel wat boeien maar die kunnen bijvoorbeeld alleen op hoekpunten staan. Bij matig zicht makkelijk over het hoofd te zien. Een boei op twee mijl is als lastig bij goed zicht.
Zo'n 20 jaar geleden kon je wel aan de bootjes die ofwel van rechts of links kwamen de conclusie trekken dat je bij het verkeersscheiding was aangekomen. En dus een beetje haaks op de vaarrichting moest. Tegenwoordig is het een complex geheel van routes die nogal door elkaar lopen. Dus is het nauwelijks nog te zien zonder je eigen gps positie te kennen in welke route een vrachtschip zit.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 11:53 #978154

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
In het vaarbewijs examen zitten wel meer dingen die ik in de praktijk nooit zo zou doen.

Die hele verhandeling over aanmeren en afvaren (welk touwje eerst) is baarlijke nonsens.

Ook hebben de heren examinatoren tenminste 2 examenvragen niet nauwkeurig genoeg uit getekend en zitten ze er zelf een graad naast. (nagerekend)

Dus tja.

En als je dan het gedrag op t water ziet van diegenen die een vaarbewijs moeten hebben (snelle motorboten en tatoobrommers), zou ik zeggen: gooi dat hele ding maar weg.

Werd een keer door zo'n gast in een soort lollig Japans aangesproken. Juist. Vanwege de solo-vaan in het achterstag. Nog ergens blijven hangen dan dit soort vaantjes iets betekenen? Blijkbaar niet.
Laatst bewerkt: 12 sept 2018 11:55 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 11:55 #978156

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 640
Ok, ik begin je te begrijpen. Echter zie ik de ernst er niet zo van in in de huidige opzet. Je moet op zo'n schriftelijk examen inderdaad één uitkomst geven. Dat lijkt me puur een implicatie van het examen zelf. Wil je dat anders doen kom je denk ik al gauw bij behoorlijke nakijk-procedures of mondelinge o.i.d. examens. CBR zou er geen moeite mee hebben om dat zo te doen, is weer omzet.
Verder heb je voor alle opgaves alsnog het inzicht nodig om tot het juiste antwoord te komen. En inderdaad, het is lullig als je dan zakt omdat je het antwoord net 1% verkeerd hebt uitgerekend/uitgetekend.

Volgens mij zijn verder de meeste bruikbare GPS begrippen prima toegelicht in de cursusstof. Hoe het apparaat zelf werkt is een handleiding voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 12:10 #978160

  • JanSr
  • JanSr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Pimpel schreef :
Volgens mij zijn verder de meeste bruikbare GPS begrippen prima toegelicht in de cursusstof. Hoe het apparaat zelf werkt is een handleiding voor.

Voorbeeld van prima toelichting?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 12:16 #978162

JanSr schreef :
@Pimpel
Het examen toetst niet op begrip maar op de vaardigheid om sommetjes te maken. Daar zit mijn grote bezwaar.
Als dit inderdaad het geval is, ik weet dat niet meer, dan is het nog steeds zo dat begrip mede groeit door te doen/oefenen (met sommetjes). Maar als het op het examen alleen maar zou gaan om sommetjes oplossen, dan kan ik je geen ongelijk geven dat dit de lading in de praktijk niet dekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 12:35 #978166

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2889
JanSr schreef :
Pimpel schreef :
Volgens mij zijn verder de meeste bruikbare GPS begrippen prima toegelicht in de cursusstof. Hoe het apparaat zelf werkt is een handleiding voor.

Voorbeeld van prima toelichting?

Er is bij KVB geen sprake van "de cursusstof", want dat verschilt per aanbieder.
Vamex maakt de examens op basis van de exameneisen die de overheid heeft opgesteld. In de afbakening van het examen KVB2 staat dit vermeld over GPS:
Enige kennis van de werking, mogelijkheden, gebruik en de beperkingen van het Global Positioning System (GPS).

Het principe en gebruik GPS (toepassen)
  • werking en segmenten (ruimte, controle en gebruikers)
  • betrouwbaarheid, nauwkeurigheid
  • toepassingmogelijkheden gecombineerd met andere apparatuur
  • kaartdatum
  • bijhouden bestek met behulp van GPS
Begrippen (toepassen)
  • POS, COG/Track, SOG, BRG, DST, TTG, ETA, XTE, MOB.
www.vamex.nl/content/uploads/Afbakening-KVB2.pdf
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Laatst bewerkt: 12 sept 2018 12:35 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 13:05 #978173

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Joop66 schreef :
In het vaarbewijs examen zitten wel meer dingen die ik in de praktijk nooit zo zou doen.

Die hele verhandeling over aanmeren en afvaren (welk touwje eerst) is baarlijke nonsens.

Ook hebben de heren examinatoren tenminste 2 examenvragen niet nauwkeurig genoeg uit getekend en zitten ze er zelf een graad naast. (nagerekend)

Dus tja.

En als je dan het gedrag op t water ziet van diegenen die een vaarbewijs moeten hebben (snelle motorboten en tatoobrommers), zou ik zeggen: gooi dat hele ding maar weg.

Werd een keer door zo'n gast in een soort lollig Japans aangesproken. Juist. Vanwege de solo-vaan in het achterstag. Nog ergens blijven hangen dan dit soort vaantjes iets betekenen? Blijkbaar niet.

Solo vlag betekend niet zoveel,www.varendoejesamen.nl/kennisc...vlag-wel-niet-voeren
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 13:16 #978178

Ik denk dat tegenwoordig alleen zeilers die al in de 60er en 70er jaren op ruim water als Ijsselmaar , wadden en zee voeren de kennis van de klassieke navigatie zonder electronica of marifoon nog kunnen waarderen en op zijn belang inschatten :whistle:
Vooral degenen die pas na de eeuwwisseling begonnen zijn kun je dat niet meer aan het verstand brengen vrees ik.
Totdat het een keer onontkoombaar wordt, dan moet de reddingsdienst eraan te pas komen.
Net als dat velen tegenwoordig het niet alleen hebben maar ook constant gebruiken van een smartophone onontkoombaar vinden.

Is heelaas niet anders. :(
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 13:25 #978184

  • JanSr
  • JanSr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
En voor wie dat abracadabra is:

POS, Positie. (kijk je bijna nooit naar, want dan moet je op je papieren kaart plotten waar je zit.)
COG/Track, Course over ground. Vrijwel altijd in beeld. Hierin zit drift en verzeiling verdisconteerd.
SOG, Speed over ground. Vrijwel altijd wel ergens in beeld
BRG, Bearing: peiling naar je doel.
DST, Distance naar je doel.
TTG, Time to go
ETA, Estimated time of arrival. Aankomsttijd bij huidige koers en vaart
XTE, Cross Track Error. (Leuk, nog nooit nodig gehad.)
MOB Man Over Board: zeer belangrijk dat iedereen aan boord weet dat je op de MOB knop moet drukken bij een calamiteit.

Je ziet hier aan dat de vragen zich niet toespitsen op de mogelijkheden, maar focussen op de oude (m.i. nutteloze) vectormethodes.
De echte grap is dat de GPS je precies laat zien wat je nodig hebt en alle ballast weglaat.
Zeker als je met een plotter vaart is m.i. een gegeven als XTE en COG nutteloos.
Plotters zijn nog best prijzig, maar een oud laptopje, laat staan een tablet niet.
En dan zie je op elk moment precies waar je bent, met alle gewenste gegevens in beeld.

Het roer moet echt om. Weg met de sommetjes, weg met van-kaart-naar -kompas vv. Weg met de 1/12e regel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 13:50 #978188

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 640
Welke stof zie je dan graag terugkomen in het examen?

En zie je het liefst dit soort vraagstukken verdwijnen:?
Vanaf de havenuitgang van Stavoren stuurt u kompaskoers 242°. Er staat een matige zuidenwind. De drift wordt geschat op 5°. De variatie is 4° west. Er staat geen stroom. Gebruik de hiernaast afgebeelde stuurtafel 01. Wat is de koers die in de kaart moet worden afgezet om de gegiste positie in de kaart te kunnen bijhouden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 13:51 #978189

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Yellow Boat schreef :
Ik denk dat tegenwoordig alleen zeilers die al in de 60er en 70er jaren op ruim water als Ijsselmaar , wadden en zee voeren de kennis van de klassieke navigatie zonder electronica of marifoon nog kunnen waarderen en op zijn belang inschatten :whistle:
Vooral degenen die pas na de eeuwwisseling begonnen zijn kun je dat niet meer aan het verstand brengen vrees ik.
Totdat het een keer onontkoombaar wordt, dan moet de reddingsdienst eraan te pas komen.
Net als dat velen tegenwoordig het niet alleen hebben maar ook constant gebruiken van een smartophone onontkoombaar vinden.

Is heelaas niet anders. :(
Ad

Mijn dochter van 21 zeilt het liefst met een hand GPS en papieren kaart waar ze de koers in uitzet, ook op zee. Natuurlijk hebben we allerlei elektronische navigatie aan boord maar het blijft toch leuk.
Je bent op die manier bewuster bezig met je navigatie dan dat je alleen maar een schermpje afleest.
Onder haar leeftijdgenoten zie je wel meer retro-achtige zaken zoals buizenradio's en platenspelers.
Afgezien van de vraagstelling bij VB2 denk ik toch dat de basale navigatiekennis belangrijk blijft.
Aanvulling van de lesstof voor het gebruik van moderne apparatuur is zeker wel nodig.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 13:54 #978190

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
Laten we eerst de vaarbewijzen maar eens verplicht maken
Dan kunnen we tijdens dat traject over de invulling gaan praten

Voorlopig is enige kennis niet verplicht (helaas) en mag iedereen zonder enige kennis van zaken een bootje kopen en zich op het water begeven en medevaarwatergebruikers in gevaar brengen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 12 sept 2018 13:54 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 13:57 #978193

Palomine,

Ik kan je een aantal staaltjes van hevig geblunder door ambtenaren vertellen.
Ik heb meermaals de ombudsman voor die blunders benaderd en nadat betreffende ambtenaren met de mattenklopper gekregen hadden was het probleem opgelost

Uitschrijven uit NL nam een half jaar in beslag door blunders van NL ambtenaren.
Inschrijven in m´n huidige woonland koste me een half uur.
Laat ik het tot dit ene voorval beperken om aan te geven wat vele arogante exemplaren onder, ongetwijfeld ook vele correcte, ambtenaren, kunnen verklooien.

Maar de kern van het verhaal is dat men vreselijk afhankelijk is van de techniek die zeer frequent faalt.
En dat het gewoon handig is om te begrijpen hoe iets werkt waarmee je bezig bent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 13:59 #978195

Lijkt me fantastisch. Wat wordt het heerlijk rustig op het water, zou Baasklusje zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 14:08 #978196

ReneK schreef :
Laten we eerst de vaarbewijzen maar eens verplicht maken
Dan kunnen we tijdens dat traject over de invulling gaan praten

Voorlopig is enige kennis niet verplicht (helaas) en mag iedereen zonder enige kennis van zaken een bootje kopen en zich op het water begeven en medevaarwatergebruikers in gevaar brengen

En daar zit nou juist het gevaar van die moderne electronica.
Iedereen die met computerspelletjes kan omgaan denkt dat hij daarmee ook de zee op kan. Een plotetr is immers eerder simpeler dan een computerspel. :huh:
Inderdaad kan dat alleen opgelost worden door een verplicht vaarbewijs maar dan wel inclusief classieke navigatiekennis .
Maar aangezien dat een politieke beslissing is vrees ik dat zo'n wet niet gauw een meerderheid zal krijgen. Daarvoor gebeuren er waarschijnlijk nog te weinig ongelukken op het water :evil:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 14:26 #978204

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2447
Pimpel schreef :
Welke stof zie je dan graag terugkomen in het examen?

En zie je het liefst dit soort vraagstukken verdwijnen:?
Vanaf de havenuitgang van Stavoren stuurt u kompaskoers 242°. Er staat een matige zuidenwind. De drift wordt geschat op 5°. De variatie is 4° west. Er staat geen stroom. Gebruik de hiernaast afgebeelde stuurtafel 01. Wat is de koers die in de kaart moet worden afgezet om de gegiste positie in de kaart te kunnen bijhouden?

Zalig! :cheer: :cheer: :cheer:
Heb je de stuurtafel 01 ook voor me? :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 14:26 #978205

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Daarvoor gebeuren er waarschijnlijk nog te weinig ongelukken op het water :evil:
Even de cijfers van de KNRM over 2017 :)

280 keer een 'navigatiefout', blijkbaar valt er nog wel wat te verbeteren aan de navigatie kunde. (Behalve bij de ZF'ers natuurlijk)
529 keer motorstoring. De suggestie van wat aanvullende motorkennis is dus ook zo gek nog niet.
Terwijl ook de onvoldoende kennis/ervaring met 55x mi veel te hoog is.

En het aantal akties bij >6Bft 4,3%. We zijn met z'n allen wel heel erg mooi weer zeilers, en dan nog gaat het mis.
Laatst bewerkt: 12 sept 2018 14:29 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 14:42 #978210

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 640
Airgead schreef :
Zalig! :cheer: :cheer: :cheer:
Heb je de stuurtafel 01 ook voor me? :lol:

zeker!

Over het juiste antwoord moet het forum maar uitsluitsel geven.. ;)

Ben benieuwd wie er allemaal nog eentje zelf (kunnen) maken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 14:59 #978217

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2447
Pimpel schreef :
Airgead schreef :
Zalig! :cheer: :cheer: :cheer:
Heb je de stuurtafel 01 ook voor me? :lol:

zeker!

Over het juiste antwoord moet het forum maar uitsluitsel geven.. ;)

Ben benieuwd wie er allemaal nog eentje zelf (kunnen) maken...

haha! Oeps! Bedankt!

Dit is een gevalletje "verbeteren" we gaan van KK (Kompaskoers) naar ware koers (geen stroming om het gemakkelijk te maken)

Dus: 242 +(+3) + (-4) + 5 = 246 graden.

-4 omdat het west is, + 5 graden omdat de zuiden wind je verder naar het oosten (met de klok mee) weg zet.
Laatst bewerkt: 12 sept 2018 15:00 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 15:04 #978220

Pimpel schreef :
Airgead schreef :
Zalig! :cheer: :cheer: :cheer:
Heb je de stuurtafel 01 ook voor me? :lol:

zeker!

Over het juiste antwoord moet het forum maar uitsluitsel geven.. ;)

Ben benieuwd wie er allemaal nog eentje zelf (kunnen) maken...

Ok daar gaan we, is kijken of ik het nog kan
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
Laatst bewerkt: 12 sept 2018 15:06 door Christiaan 676.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 15:15 #978225

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2447
@ Christiaan:da's niet eerlijk! Dat had ik ook al haha! :laugh:
Complimenten.

Inderdaad, om eerlijk te zijn, hoe vaak gebruik je het in de praktijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 15:30 #978230

Je was me net voor inderdaad :angry:

Nooit. Maar het is wel handig om te begrijpen dat de koers en snelheid die je door het water vaart afwijken ten opzicht van de kaart. En dat waar je heen stuurt je niet altijd terecht komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 15:31 #978231

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1095
Inderdaad is die stof volledig uit de tijd en bevat om die reden nogal wat nutteloze kennis en vaardigheden. De vraag is alleen of dat te vermijden is.

Het is nu eenmaal zo dat bij dit soort disrupties het onderwijs altijd zal na-ijlen, louter omdat het nu eenmaal tijd kost voordat de educatieve specialisten het zelf ook diepgaand begrijpen en de bijbehorende lesstof ontwikkeld en gevalideerd is.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 15:37 #978235

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Zo zijn er veel dingen die je geleerd hebt in het verleden achterhaalt. Is nu allemaal ballast waar je in geval van nood op terug kunt vallen.
Dat mist degene die zich toespitst op het gebruik van alleen maar moderne apparaten. Of dat een gemis is zal blijken in geval van nood.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.240 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl