Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Plan B(uitenom)

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 07:13 #648627

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 498
Wij zouden voor de vakantie de staande mast route van Westeinderplassen naar Zeeland nemen. Maar nu met de ravage in Alphen aan de Rijn moeten we een nieuw plan maken. We kunnen natuurlijk het IJsselmeer verkennen maar we kunnen ook buitenom. Alleen Noordzee ervaring hebben we niet en de boot hebben we pas kort.
Om met de boot te beginnen, die is op zich geschikt (vd Stadt 34) maar ik weet natuurlijk niet zeker of ze in conditie is (motor net onderhoud gehad). Waar moet ik speciaal op letten? Drap in de dieseltank, en verder? Ik heb overigens geen vlot of bijboot. Wel alle andere veiligheidsmiddelen; marifoon, vesten, vuurpijlen.
Dan wij zelf, de zwakste schakel. Geen Noordzee ervaring. Wel klein vaarbewijs 2, en voldoende kajuitjacht ervaring waaronder ook groter water, Delta, Middellandse zee.
Wat denken jullie, beter wel of beter niet doen? Waar aan te denken?
Laatst bewerkt: 04 aug 2015 07:13 door Aswin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 07:18 #648628

Gewoon gaan. Het is de gehele week een rustig windkrachtje 3. Het is alleen jammer dat het een windje uit het zuiden is.. Dat wordt of laveren of een heel eind motoren. Ik zou in dat geval rekening houden met het getij zodat je op z'n minst stroming mee hebt voor een groot deel.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 07:19 #648629

Hoe zit het met zeeziekte? De wat andere golven (hoger en eindeloos doorgaand) op zee kunnen wat eerder zeeziekte veroorzaken dan je gewend bent.

Verder valt het allemaal reuze mee op zee, als het niet harder dan 4B waait.
De afstanden zijn wat groter, maar allemaal binnen een dag te doen.
Wel even opzoeken hoe je de aanloop van de Nieuwe Waterweg ook weer moet oversteken (route, boeien en VHFkanaal staan in de kaart).
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 07:22 #648630

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6461
Doen! Er gaan nu zat boten dezelfde kant uit en op dezelfde tijd (tij),kun je mooi samen opvaren. Dagtripjes, eerst naar Scheveningen om op verhaal te komen, daarna Stellendam, zo hebben wij het gedaan de eerste keer, daarna wil je alleen nog maar op zee!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 07:52 #648635

  • SailerBe
  • SailerBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Op zee tel ik altijd een bft bij de verwachte kracht. Ook al gaat het om relatieve korte afstanden, belangrijk om goed voor te bereiden. Aantal zaken:
- getij
- marifoonkanalen van verkeerscenrtrales en havens
- aanloopinfo (ijmuiden/sluis), scheveningen, maasmond, overige havens).
- waypoints
- benodigde scheepspapieren (zo heb ik in scheveningen douane op bezoek gehad)
- radarreflector
- is je kaart actueel? Op nautin tref je actuele boeienposities aan.
- zeeziektepillen voor degene die mogelijk ziek kunnen worden. Ook op een rustige zee kan het je zomaar overkomen vanwege een andere deining dan je gewend bent.

Oh ja, formeel ben je ook verplicht een passagierslijst te maken.

En kijkende naar de weersverwachting, hoef je geen problemen te verwachten.

Succes !
Laatst bewerkt: 04 aug 2015 07:53 door SailerBe. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 08:44 #648654

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1301
Als je nog even leest van te voren hoe je de maasgeul over moet steken en je netjes aan de voorschriften houdt is het prima te doen om in een dagje van IJmuiden naar Stellendam/Roompot te varen.
Eventueel kan je proberen een opstapper zien te vinden voor de etappe op zee als je ervaring mist in je bemanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 09:00 #648663

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Als je er ter hoogte van de Maasgeul genoeg van hebt kun je nog via Rotterdam maar dat vraagt ook enige moed tussen al die grote scheepvaart. De afstanden moet je niet onderschatten IJmuiden - Stellendam 60 mijl en Roompot zo'n 70 mijl. Een tussenstop in Scheveningen na 30 mijl is wel ontspannen, behalve dan de volle haven.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 09:09 #648665

  • jieter
  • jieter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 88
Deze pdf even printen/meenemen:

www.varendoejesamen.nl/sites/d...kust2015%20def02.pdf

Staat de oversteek van de Maasmond helder in. En ook de aanloop van Scheveningen, Slijkgat, Roompot...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 09:11 #648666

Aswin schreef :
......
Om met de boot te beginnen, die is op zich geschikt (vd Stadt 34) maar ik weet natuurlijk niet zeker of ze in conditie is ....

Dat zou ik toch echt willen weten voordat ik de zee op ga. Zonder zekerheid over tuigage/puttingen/mast/huiddoorvoeren en motor zou ik het riskant vinden. Gewoonweg omdat de afstanden er wat groter zijn.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 09:22 #648669

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1301
@Captain Koek
Ik kan me herinneren dat de TS een keuring heeft laten uitvoeren voor hij (dit voorjaar?) zijn boot kocht. Als het weer en de bemanning het toelaat zou ik van IJmuiden naar Stellendam gaan buitenom, is 50 mijl meen ik? Moet met tij meet in 8/9 uur wel te doen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 10:52 #648721

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 498
De boot is inderdaad gekeurd voor aankoop en daarna heb ik nog wat slangen bij de motor laten vervangen. Maar je weet natuurlijk nooit wat je uiteindelijk tegen komt. Zo lag ik vorige week naast iemand die direct na aankoop zijn mast overboord had gevaren, verstaging in de mast niet gezekerd.

Een plotter heb ik niet, ik zal dus iig actuele kaarten moeten kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 11:03 #648725

Gewoon over het IJsselmeer. Gehaast en ongepland even de Noordzee gaan bevaren (nieuwe boot, bemanning onervaren, geen zee ervaring, geen reddingsvlot, geen ervaring met zeeziekte, waarschijnlijk ook nog nooit 30 mijl aan een stuk gevaren) klinkt als een slecht plan. Als het tegen gaat zitten dan heb je kans dat je bemanning daarna nooit meer naar zee wil. En dat zou echt zonde zijn. En zonder plotter sta je ieder uur/half uur je positie in te tekenen benedendeks. Wel eens gedaan als je zeeziek bent? :evil:
Laatst bewerkt: 04 aug 2015 11:11 door Accountopverzoekverwijderd5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 11:17 #648728

Handig dit forum. Duidelijke en eensluidende adviezen zodat je precies weet wat je wel en niet moet doen.

:lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 11:19 #648730

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1301
Blijft natuurlijk een gevoelskwestie, de vraag is natuurlijk wanneer je wil vertrekken.
t/m aankomend weekend is de weersverwachting redelijk gunstig te noemen.

Vraag is natuurlijk ook een beetje wat de samenstelling van de bemanning is, geen plotter hoeft geen bezwaar te zijn, maar een stuurautomaat is op zo'n tocht wel een hele fijne..
Zo kan de TS zelf denk ik het beste afwegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 11:33 #648734

volgens mij gewoon de kust volgen. alleen op het juiste moment afslaan.
Anders zit je ineens in belgie
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 11:34 #648735

Aswin schreef :

Een plotter heb ik niet, ik zal dus iig actuele kaarten moeten kopen.

Jij of iemand anders aan boord zal toch wel een smartphone hebben?
Dan ben je met de Navionics Boating app plus EU kaart voor nog geen €40 klaar.
play.google.com/store/search?q=navionics%20boating
Gebruik ik als backup voor mijn plotter.

Heb je ook de getijden en op veel plaatsen stromen .
Wil natuurlijk niet zeggen dat een papieren backup niet nodig is :dry:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 11:44 #648743

Als iemand op dit forum de TS op de steiger zou tegenkomen met zijn verhaal dat de boot wel gekeurd is en "daarna heb ik nog wat slangen bij de motor laten vervangen", hoeveel van jullie durven dan in zijn gezicht te zeggen dat hij dan maar vooral moet gaan? Laten we elkaar niet voor de gek houden, TS heeft geen flauw idee hoe zijn boot en motor in elkaar steekt en wat te doen als het even niet volgens plan gaat. Dat is niet de fout van TS maar is gewoon een kwestie van tijd voordat hij dat in de vingers krijgt. Roozeboos kan hem nog wel vertellen hoe hij moet ontluchten maar voor de rest zijn het hier misschien wel de armchair zeilers van het forum die hem hier nu aanmoedigen vooral maar te gaan, terwijl ze zelf nog nooit de Vinkeveense plassen zijn af geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 11:45 #648744

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Ik sluit mij aan bij de forummers die zeggen: gewoon gaan. Ja, zee is anders, het is verstandig om van te voren wat zaken op orde te hebben (hoef je je er ook geen zorgen over te maken) en met een setje 1801 en een GPS kom je er echt wel. De afstanden zijn wat groter, maar als je je daarop instelt en zorgt voor een hapje en een drankje aan boord overkomt je echt niets wat je al niet aankunt. Het grootste verschil zijn de golven, dat is zeker anders.

Het water op zee is ongeveer even nat als binnen de dijken, het zeilen gaat ongeveer ook hetzelfde. Ja, je kan je mast verliezen en je kunt verslonden worden door zeekraken, maar of je j e daar nu moet laten tegenhouden....
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 11:52 #648751

Rob10 schreef :
de armchair zeilers van het forum die hem hier nu aanmoedigen vooral maar te gaan, terwijl ze zelf nog nooit de Vinkeveense plassen zijn af geweest.

het voordeel van de zee boven de Vinkeveense Plassen is dan weer dat er om de paar mijl alweer een KNRMstation gereed staat om je van zee te slepen.
Dat is op de Vinkeveense Plassen wel anders! Geen redder te bekennen daar!
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 11:54 #648752

Baasklusje schreef :
Rob10 schreef :
de armchair zeilers van het forum die hem hier nu aanmoedigen vooral maar te gaan, terwijl ze zelf nog nooit de Vinkeveense plassen zijn af geweest.

het voordeel van de zee boven de Vinkeveense Plassen is dan weer dat er om de paar mijl alweer een KNRMstation gereed staat om je van zee te slepen.
Dat is op de Vinkeveense Plassen wel anders! Geen redder te bekennen daar!

Daarom vermijden we de Vinkeveense plassen ook. Te gevaarlijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 11:55 #648754

Ik zou een persoon met ervaring naar een aantal technische zaken laten kijken + een rubberbootje ritselen voor eventueel plan C. Dan heb je de meeste risico's afgedekt.

Ja, ik zit nu in een stoel met armleuningen, maar geef Rob10 groot gelijk dat je adviezen op een forum niet al te serieus mag nemen :)
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 04 aug 2015 11:56 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 12:00 #648756

Misschien is het Ijsselmeer ook al uitdaging genoeg, dan dit jaar maar geen Zeeland.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 12:00 #648757

Het leuke aan de vraag is de uitkomst: gaat het goed dan hadden de "optimisten" gelijk en moeten de "pessimisten" niet zeuren. Gaat het fout dan hadden de "pessimisten" gelijk. Achteraf zou je dan kunnen denken dat je een goede keuze hebt gemaakt. De uiteindelijke uitkomst heeft echter niks te maken met het feit of het een verstandige keuze is geweest.
Laatst bewerkt: 04 aug 2015 12:03 door Accountopverzoekverwijderd5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 12:05 #648762

Hurley Ruud schreef :
Misschien is het Ijsselmeer ook al uitdaging genoeg, dan dit jaar maar geen Zeeland.

Het IJsselmeer (en een beetje Wad, en misschien langs de vangrail van Den Helder naar IJmuiden) is natuurlijk sowieso veel leuker dan Zeeland. Veel meer water, veel meer leuke plaatsen, eventueel naar Amsterdam, dagje Harlingen, en dat alles zonder ellende en wachten bij de sluizen.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 12:48 #648770

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
"Het IJsselmeer (en een beetje Wad, en misschien langs de vangrail van Den Helder naar IJmuiden) is natuurlijk sowieso veel leuker dan Zeeland. Veel meer water, veel meer leuke plaatsen, eventueel naar Amsterdam, dagje Harlingen, en dat alles zonder ellende en wachten bij de sluizen"

Ja in Zeeland is weinig water, en er is niks te zien ... :whistle:

Indien je schip is gekeurd en je hebt zelf alles eens nagelopen en in orde bevonden dan zou je ervan uit mogen gaan dat je met het juiste weer (binnen uw bemanning hun comfortzone)rustig deze tocht kunt maken.
-Zorg voor eten en drinken dat maar te pakken is, indien er deining is kan je dan zonder te lang onderdeks te hoeven toch wat binnen krijgen.
-Zorg voor je navigatie, overzichtskaart en zoals gesuggereerd een elektronisch hulpje op smartphone of tablet is voldoende en geeft rust.., en maak van tevoren enkele tabellen met de waypoints - VHF kanalen van de belangrijkste kruispunten,sluizen , maasmond, Roompot enz.

Bekijk het getij en reken terug vanaf je aankomst punt voor de juiste stroming.

Zorg dat je papieren allemaal aan boord zijn controle op zee komt wat vaker voor.

Succes, goede wind en stroming en veel plezier gewenst.
Laatst bewerkt: 04 aug 2015 12:50 door Happydart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl