Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Plan B(uitenom)

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 14:45 #648791

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1301
nog niet genoemd hier, maar ook niet geheel onbelangrijk denk ik..

Wanneer moet je terug zijn, het weer kan nu mooi zijn voor een tochtje over zee naar het zuiden, maar als je over 3 weken terug moet zijn kan het een stuk minder fraai zijn en de vraag is dan of de SMR weer open is.. ander MOET je over zee terug ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 14:52 #648792

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
ManneeB schreef :
nog niet genoemd hier, maar ook niet geheel onbelangrijk denk ik..

Wanneer moet je terug zijn, het weer kan nu mooi zijn voor een tochtje over zee naar het zuiden, maar als je over 3 weken terug moet zijn kan het een stuk minder fraai zijn en de vraag is dan of de SMR weer open is.. ander MOET je over zee terug ook.

Dat is juist mooi, hoef je ook niet meer te twijfelen:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 14:54 #648793

ManneeB schreef :
nog niet genoemd hier, maar ook niet geheel onbelangrijk denk ik..

Wanneer moet je terug zijn, het weer kan nu mooi zijn voor een tochtje over zee naar het zuiden, maar als je over 3 weken terug moet zijn kan het een stuk minder fraai zijn en de vraag is dan of de SMR weer open is.. ander MOET je over zee terug ook.

Dat is uiteraard niet juist.
Het is altijd mogelijk de mast te strijken met een officiele mastenkraan of eventueel zelfs met een gehuurde kraan, eventueel met ondersteuning van een mastenmaker.
Ik denk ook dat zoiets zelfs goedkoper kan zijn als wachten en de boot een tijd in een jachthaven te stallen om later op te halen.
Gezien de zojuist gegeven persconferentie, waar gezegd werd dat de puinhopen nog niet eens stabiel zijn en dus nog niet met opruimen begonnen kan worden, vrees ik dat het wel wat langer dan een paar dagen zal duren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 14:59 #648795

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Reken maar op 1-2 maanden. Voordat dít hijsplan is goedgekeurd .........
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 15:49 #648808

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Je hebt een PB

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 19:58 #648886

  • SailerBe
  • SailerBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Tsja, wat te doen. Ik kan wel zeggen dat de afgelopen jaren respect voor de zee heb gekregen. Eigenlijk heeft de zee het respect afgedwongen. Eens moet de eerste keer zijn, maar je schip moet wel in orde zijn. Daarover mag m.i. geen twijfel over zijn. Maar als dat zo is en je bereidt je goed voor: waarom niet?
Succes met het nemen van de beslissing. Als je het gaat doen: kort reisverslagje zou leuk zijn ;-)
Laatst bewerkt: 04 aug 2015 19:59 door SailerBe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 22:55 #648949

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 704
Je schip is gekeurd, je motor op orde, dus geen reden om aan te nemen dat er iets mis is.
Je kan zeilen....
Als je benodigde veiligheids middelen aan boord hebt, en tot 4 bft voorspelling uitvaart...

Op tablet of telefoon nav installeren, als je er maar 1 hebt ook kaarten kopen...

Ik zou gaan.

Nu heb ik geen ruime ervaring op zee....dus weet wie het zegt :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 04 aug 2015 23:02 #648950

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik zou het gewoon doen, erg moeilijk is het allemaal niet en als je met de huidige weersvoorspellingen in de problemen zou komen op zee, dan zou je daar ook last van hebben gehad op het IJsselmeer. Maar schip is gekeurd dus zou ik niet van een probleem uitgaan.

Wel rekening houden met de grotere afstanden, die nog wat groter worden doordat je naar het ZW wil (waar de wind veelal vandaan komt). De 60 mijl van IJmuiden naar Stellendam worden dan zomaar 100 mijl, een afstand die je op het IJsselmeer niet vaak zult varen.
Volgens het KNMI gaat de wind in de loop van deze week tijdelijk naar het N, als je daarmee kunt rekenen zou het perfect zijn. Vereist wel goede monitoring van het weer, maar dat lijkt me een mooie uitdaging ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 05 aug 2015 07:08 #648980

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Het lijkt me dat wind met een oostlijke component 4-6Bf ideaal is, lekker dicht onder de kust. Beetje op de 5-10 meter lijn blijven hangen?
Althans met een platbodem of motor scheepje lijkt me dat dan zelfs goed te doen. Met een kiel schip lijkt me dat zelfs geen probleem.

Ik zou persoonlijk wel op de oostelijke wind component wachten als je je gemoedsrust wilt hebben.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 aug 2015 07:09 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 05 aug 2015 07:32 #648987

WADnWIND schreef :
Ik zou persoonlijk wel op de oostelijke wind component wachten als je je gemoedsrust wilt hebben.

Dat kan ik me met een platbodem (vollopende kuip, glas-in-lood-ramen, geen snelheid) wel voorstellen, maar voor de gemoedsrust van alle zeilers met een kajuit en kiel: het kan ook met Zuid, West, Noord, en alles daartussen.

Mijn zwager is eens met een Vollenhovense Bol van 8 meter helemaal buitenom van Vlieland naar Zeeland gevaren met mooi rustig weer en oostenwind. Toch vond hij het achteraf wel een beetje gevaarlijk.... en terecht.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 05 aug 2015 07:35 #648989

Die aankoop keuring, daar heb ik wel wat twijfels over... Was dat een grondige keuring waarbij weinig negatieve bevindingen zijn opgemerkt, dan is er natuurlijk niet veel om je zorgen over te maken. Was de keuring een kort rondje over de boot en of zijn er negatieve bevindingen vermeld, dan wordt het verhaal natuurlijk een beetje anders...
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 05 aug 2015 08:14 #649002

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1479
Een ander tip (iets om rekening mee te houden) is dat de aanloop van Stellendam en de Roompot onrustige zeegang kan hebben zijn bij NW wind, boven de -pak hem beet, beetje voorzichtig- 5 Bf.

Zeker als je uitgaand tij hebt (stroom en wind tegen elkaar inkunnen dan boven de ondieptes, grondzeeen ontstaan. Met name als het in de periode ervoor ook al harder gewaaid heeft uit noordelijk richtingen. Met name de aanloop van Stellendam is daar berucht om Roompot wat minder (is dieper).

Ik zou bij voorspelde harde wind uit de NW hoek dus liever niet vertrekken uit Scheveningen of IJmuiden om naar Stellendam / Roompot te varen en liever even wachten tot het wat tot rust is gekomen. Meestal duurt dat op de ondiepe Noordzee overigens niet meer dan een dag.

Mocht je per ongeluk toch in dat soort omstandigheden daar geraken, kun je contact zoeken met Post Oudorp (Marifoon) en vragen naar de omstandigheden ter plekke. (golfhoogtes / diepte). Uitwijk is dan: Nieuwe Waterweg (eerste jachthaven zit in Vlaardingen).
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 05 aug 2015 08:17 #649003

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 05 aug 2015 08:19 #649004

Een keurig zegt vrij weinig, geeft meer een algemene indruk over de staat van onderhoud en vaak wat puntjes om af te dingen (standaard opmerking over datum op gasslang etc).
* drap in tank wordt niet gecontroleerd
* staand want tot op ooghoogte gecontroleerd
* voorbehouden voor alle verborgen gebreken en alles wat niet gecontroleerd is (duhh)

JIJ bent als schipper en verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt. Heb jij zélf voldoende vertrouwen in je boot op basis van je eigen controles/algemene indruk/uitgevoerd onderhoud: lekker gaan! Maar niet gaan als je zelf twijfelt en denkt "het keuringsrapport heeft hier niets negatiefs over vermeld".

Veel plezier!
Laatst bewerkt: 05 aug 2015 08:20 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 05 aug 2015 08:31 #649008

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1037
Met de weersverwachting van de komende week zou ik zeggen: Gaan!

Boot is er geschikt voor en je beschikt over voldoende ervaring en apparatuur. Stellendam en/of Roompt zijn prima in 2 dagtochten te doen. Als je beide malen goed je tocht plant heb je bovendien 2x stroom mee en worden het tochten van max. 5 uur.

Een reddingvlot is voor kusthoppen met mooi weer m.i. net zo onzinnig als zwemvleugels voor een geoefend zwemmer in een zwembad. Bovendien geeft het naar mijn mening de meeste zeilers een vals gevoel van veiligheid. Leestip in dit verband : Fastnet windkracht 10 over de rampzalige race in 1979.

Nog 1 cruciaal veiligheidsmiddel ontbreekt in eerder genoemde adviezen : 2 brandblussers.

Tot slot: vergeet niet te genieten, de eerste keer dat je tussen de pieren van IJmuiden door zeilt zul je nooit vergeten!
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 05 aug 2015 08:31 #649009

captain koek schreef :
Die aankoop keuring, daar heb ik wel wat twijfels over... Was dat een grondige keuring waarbij weinig negatieve bevindingen zijn opgemerkt, dan is er natuurlijk niet veel om je zorgen over te maken. Was de keuring een kort rondje over de boot en of zijn er negatieve bevindingen vermeld, dan wordt het verhaal natuurlijk een beetje anders...

De aankoopkeuring zegt helemaal niks over de staat van de boot en de zeewaardigheid ervan. Het is een momentopname en ook nog door de ogen van iemand anders. 2 weken geleden spraken we een Engelsman die een boot had gekocht in Den Osse. 2 weken ervoor was de boot netjes gekeurd bij aankoop. 's-nachts brak een huiddoorvoer af en moest hij vechten om zijn boot niet op de bodem van de haven te laten belanden. Hij keek niet heel vrolijk. Gevoelsmatig zeg ik dat TS er nog niet klaar voor is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 05 aug 2015 09:40 #649026

  • Frodo
  • Frodo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Allemaal leuk die adviezen om maar te gaan. Maar TS heeft geen ervaring op zee, waarom dan nu zo geforceerd toch gaan? Ga lekker het IJsselmeer op, verken de havens, ga de wadden op en doe ervaring op met de boot. Volgend jaar lekker naar Zeeland, en dan met meer ervaring misschien wel over zee, wel zo leuk. Geen stress, dat is toch essentie van zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 05 aug 2015 09:50 #649029

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Ik zou iemand eerder een tochtje van stellendam naar IJmuiden, via Scheveningen adviseren dan lekker te gaan zeilen op het IJsselmeer. Lekker langs de kust af. Hij zal het Hollands diep en krammer al hebben gedaan, ook niet zonder risico's.
Bij goed weer gewoon doen. Zeeziekste gaat weer over.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 05 aug 2015 09:52 #649030

Big Time schreef :
Met de weersverwachting van de komende week zou ik zeggen: Gaan!

Een reddingvlot is voor kusthoppen met mooi weer m.i. net zo onzinnig als zwemvleugels voor een geoefend zwemmer in een zwembad. Bovendien geeft het naar mijn mening de meeste zeilers een vals gevoel van veiligheid. Leestip in dit verband : Fastnet windkracht 10 over de rampzalige race in 1979.

Welja joh doe er nog maar een schepje bovenop. Lekker binnen de 5 mijl van de kust varen, kun je makkelijk zwemmen :angry: De laatste keer dat we 14 dagen op zee zeilden zat de weersverwachting er 13 dagen naast. Slechts 1 dag was er precies het weer dat er voorspeld was. Meestal veel minder wind dan voorspeld maar ook soms veel meer. Het blijft een voorspelling. Mijns inziens kun je pas verantwoord de zee op als je ook een weertype met vertrouwen kunt handelen dat toevallig niet voorspeld was.
Laatst bewerkt: 05 aug 2015 09:53 door Accountopverzoekverwijderd5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 05 aug 2015 10:14 #649033

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 498
Dank voor al jullie adviezen.

Ik merk wel dat ik iets meer info had kunnen geven. De boot heeft inderdaad een aankoopkeuring ondergaan 2 maanden geleden. Dit was een uitgebreide keuring die ongeveer 6 uur duurde. De boot is ervoor uit het water geweest en ook onder zeil. De nadruk lag op de kwaliteit van de bouw, het is een hout-Epoxy zelfbouw boot. Maar de gehele boot is bekeken. Het eindoordeel luidde dat de boot zeer goed gebouwd is en in goede staat van onderhoud verkeert. Natuurlijk waren er ook minpuntjes, accu's en teakdek, en aandachtspunten, slangen motor en gasslangen ouder dan 3 jaar. Na aankoop heb ik me geconcentreerd op veiligheid en betrouwbaarheid. Gas- en motorslangen vervangen, nieuwe accu's en marifoon, kleppen gesteld. Ik moet nog het toplicht doen.
Het staand want en de mast zijn alleen visueel geïnspecteerd tot op ooghoogte, dat is een beperking waar ik me bewust van ben. Ook de dieseltank kan vol drap zitten. We hebben inmiddels meerdere korte trips gevaren en zijn geen onverwachte zaken tegengekomen.

Dan over de bemanning. We varen regelmatig tochten van 30 mijl op de Zeeuwse Delta (met gehuurde boten) maar dan hebben we wel altijd even rust bij sluizen. Zeeziek zijn mijn vrouw en ik nog nooit geweest. We zijn wel regelmatig in de gelegenheid geweest, zo herinner ik mij een whale safari in Noorwegen waar ik de potvissen afwisselend van onder en boven kon bekijken, bijna iedereen was ziek. Maar goed ik besef dat resultaten uit het verleden geen garantie geven voor de toekomst en dat het heel vervelend kan zijn als we beiden ziek worden.
We hebben geen haast, willen ook niet terug en zijn flexibel van geest. We kunnen dus rustig een goed moment afwachten in IJmuiden.

We denken dat we het maar gewoon doen. We zullen de zwemvesten nog inspecteren en zonodig upgraden en ervoor zorgen dat we ons aan kunnen lijnen. Ik zal ook kijken of ik de dieseltank kan/moet spoelen. Kaarten koop ik vanzelfsprekend. Mogelijk vragen we een opstapper mee, maar dan meld ik me wel hier een dag of twee van te voren. Ik zal tzt ook de planning hier voorleggen.

Wat heb ik nodig aan bootpapieren? Marifonie certificaat en verder?

Verder bedacht ik me dat het wel druk kan zijn op de route tot IJmuiden ivm Sail.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 05 aug 2015 10:14 #649034

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Baasklusje schreef :
Dat kan ik me met een platbodem (vollopende kuip, glas-in-lood-ramen, geen snelheid) wel voorstellen,

Ho Ho, zelflozende kuip en géén glas-in-lood (brrrrr).
2 meter golfhoogte is een zeegat overleefd. Maar gezellig? nee!
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 05 aug 2015 10:27 #649038

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
Aswin schreef :
....
Wat heb ik nodig aan bootpapieren? Marifonie certificaat en verder?

Verder bedacht ik me dat het wel druk kan zijn op de route tot IJmuiden ivm Sail.

Eigendomsbewijs + BTW-verklaring. Alle handleidingen van apparatuur aan boord.

PreSail IJmuiden begint de 15e. Dan liggen er een tiental tallships in de Visserijhaven en voor de Kleine Sluis. De meeste komen wat later aan. Hoe het met de kleinere schepen zit, geen idee.
Lijkt me dat je er t/m de 14e weinig last van zult hebben.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 11 aug 2015 22:03 #650804

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 498
Vandaag de eerste etappe gedaan, van IJmuiden naar Scheveningen. Vroeg vertrokken, windkracht 3 (?) NW. Met zo'n 5,5 knoop door het water en weinig deining ging het voorspoedig. Bij de pier viel de wind weg en keerde de stroom. Laatste stukje op de motor.
We hadden geen last van zeeziekte, hoewel de kinderen er soms tegenaan zaten. Onderweg hadden we nog even gezelschap van een nieuwsgierige zeehond, door de kinderen Knakkie gedoopt.
Leuk was ook dat we de hele reis gelijk optrokken met een ander jacht. Eenmaal in de haven bleek dat jacht al gauw 2-3 meter langer te zijn, dat hebben we niet slecht gedaan.
Morgen naar Duinrell, dat was de belofte aan de kinderen voor zo'n enge zeereis. Donderdag zien we verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 11 aug 2015 22:31 #650807

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Mooi man! Goed dat je het gedaan hebt op een rustig tijdstip. Dat geeft de bemanning vertrouwen en vermindert de spanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plan B(uitenom) 12 aug 2015 06:09 #650827

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Al ruim een week ligt dit schip voor anker bij Scheveningen:






www.roll-group.com/news/pressrelease-42.html

Dat kan toch een aardig alternatief zijn?
(ik zat deze week op dat vierkantje links en keek er naar)

:whistle:
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 aug 2015 06:11 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl