Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: dieselverbruik in zeegang?

dieselverbruik in zeegang? 06 juli 2015 09:16 #641568

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Als je googled op "brandstofverbruiksmeter boot" dan zie je dat er meer interesse is en dat er misschien ook al low cost oplossingen zijn of lijken te komen, ook voor oudere motoren.
Leuke ontwikkelingen maar een beetje strijdig met het KISS verhaal.
Op mijn boot houd ik alles zo basisachtig als mogelijk. Ik heb geen continue toerentalaanwijzing van de motor en de tank peil ik met een peilstok.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 06 juli 2015 09:50 #641577

Go west schreef :
Als je googled op "brandstofverbruiksmeter boot" dan zie je dat er meer interesse is en dat er misschien ook al low cost oplossingen zijn of lijken te komen, ook voor oudere motoren.
Leuke ontwikkelingen maar een beetje strijdig met het KISS verhaal.
Op mijn boot houd ik alles zo basisachtig als mogelijk. Ik heb geen continue toerentalaanwijzing van de motor en de tank peil ik met een peilstok.

Jan

Probleem bij bootmotoren is dat ze geen , zoals auto's, electronische computergestuurde inspuitregeling hebben.
Bij een auto is het momentane verbruik vrij eenvoudig in de boordcomputer uit te rekenen door de snelheid er ook naar toe te brengen.
Bij een boot zul je op een andere manier de dieselflow moeten meten , en wel zowel de flow naar de motor toe als de retourflow , en deze gegevens , samen met de snelheid als bijv. NMEA signaal naar een computertje brengen en omrekenen naar een verbruik.
Probleem is daarbij dat de nauwkeurigheid doordat je twee metingen hebt vrij laag zal zijn en bovendien flowmetingen voor dergelijek lage flows ( paar liters per uur) moeilijk te vinden zijn .
Zal allemaal best mogelijk zijn ( dergelijke metingen zijn er ook wel voor industrieële toepassingen maar behoorlijk prijzig) maar zal behoorlijk duur zijn.
Wordt denk ik geen apparaat van rond de €100-€200 maar eerder 10 keer zoveel. :ohmy:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 14 aug 2015 15:47 #651607

Het grote probleem is dat men niet weet wat een motor bij een bepaald toerental aan brandstof verbruikt.
Of je nu zeegang hebt of niet of stroom mee hebt.
Je laat je motor een bepaald toerental draaien die je op dat moment nodig hebt.
Weet je nu dat bij je kruissnelheid een bepaalt toerental hebt moet je er achter zien te komen wat het brandstof verbruik is.
En dieselservice station die dieselbrandstof pompen reviseert en afstelt weet bij welke brandstofpomp het toerental de brandstof hoeveelheid hoort. dus het brandstof verbruik is van de desbetreffende motor.
Hoe zwaarder je motor belast hoe hoger het brandstof verbruik.
Vol gas betekend dus maximale verbruik.
En of je dan een hoge of een lage snelheid hebt door tegenwind of zeegang maakt dan niets uit. je draait dan maximaal.
groetjes Wim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieselverbruik in zeegang? 14 aug 2015 16:24 #651612

Sorrie maar dat klopt dus niet!
Het dieselverbruik wordt bepaald door het toerental samen met het door de schroef aan het water afgegeven vermogen.
Aangezien het vermogen wat een schroef überhaupt kan opnemen niet lineair maar ruim kwadratisch met het toerental gaat klop jouw verhaal alleen op het kruispunt van de schroefcurve en de vermogenscurve.
Onder dat kruispunt wordt een dieselmotor op een boot in feite altijd onderbelast ( vandaar ook de aanbeveling een scheepsdiesel af en toe een tijdje öp zijn staart te trappen") waardoor het verbruik dan ook lager is als bij het volle beschikbare vermogen.
Zou wel de voor dat toerental berekende hoeveelheid diesel worden ingespoten dan zou het toerental hoger worden en zal de regulateur het terug brengen naar de waarde die bij de stand van de gashandel hoort.

Met de gashandel stel je dus een bepaald toerental in en de regulateur houdt dat constant door meer of minder diesel in te spuiten.

Dit onderwerp is in dit forum al veel vaker ter sprake geweest en ook met curves aangetoond.

Probleem is dat je e.e.a niet met een autodiesel moet vergelijken waar het benodigd vermogen heel anders van de snelheid afhangt.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl