Go west schreef :
Als je googled op "brandstofverbruiksmeter boot" dan zie je dat er meer interesse is en dat er misschien ook al low cost oplossingen zijn of lijken te komen, ook voor oudere motoren.
Leuke ontwikkelingen maar een beetje strijdig met het KISS verhaal.
Op mijn boot houd ik alles zo basisachtig als mogelijk. Ik heb geen continue toerentalaanwijzing van de motor en de tank peil ik met een peilstok.
Jan
Probleem bij bootmotoren is dat ze geen , zoals auto's, electronische computergestuurde inspuitregeling hebben.
Bij een auto is het momentane verbruik vrij eenvoudig in de boordcomputer uit te rekenen door de snelheid er ook naar toe te brengen.
Bij een boot zul je op een andere manier de dieselflow moeten meten , en wel zowel de flow naar de motor toe als de retourflow , en deze gegevens , samen met de snelheid als bijv. NMEA signaal naar een computertje brengen en omrekenen naar een verbruik.
Probleem is daarbij dat de nauwkeurigheid doordat je twee metingen hebt vrij laag zal zijn en bovendien flowmetingen voor dergelijek lage flows ( paar liters per uur) moeilijk te vinden zijn .
Zal allemaal best mogelijk zijn ( dergelijke metingen zijn er ook wel voor industrieële toepassingen maar behoorlijk prijzig) maar zal behoorlijk duur zijn.
Wordt denk ik geen apparaat van rond de €100-€200 maar eerder 10 keer zoveel.
![:ohmy: :ohmy:](/media/kunena/emoticons/shocked.png)
Ad