koko schreef :
Ad, het gaat om een Spirit 28, met klapschroef. Van de schroef heb ik even geen gegevens, maar we halen er 7,2 kts mee. Dat is bij mijn weten ook ongeveer de rompsnelheid. Ik ben heel benieuwd naar je rekensom.
Ik zal binnenkort kijken of ik het toerental kan bij kan houden. Dat lukt waarschijnlijk niet op heel korte termijn. Tenzij we morgen gaan ankeren en eten aan boord. .
Opvallend is het verschil in kts met een superschoon ows en en niet ze schoon ows. Met schoon os varen we op stationair toerental ruim 2 kts.
Mijn verbruik van een liter per uur gemiddeld is gebasseerd op waarneming met bhv een urenteller die telt als de motor draait. Dat hou nu twee seizonen in de gaten (al was het seizoen vorig jaar gehalveerd). Daarvoor deed ik dat zo'n beetje op de gok. De teller heeft inmiddels 100 uur mee gelopen met de motor. In die periode ook aardig wat langere ritjes op de motor moeten maken.
Na 10 uur op de teller past er net geen 10 ltr bij in de tank.
Ik heb er nog niet aan gerekend maar 7,2 knopen met een boot van 28 voet en 6,9 meter waterlijn halen met maximaal pk is volsterkt onmogelijk.
Ik neem aan dat je de log hebt gebruikt voor de snelheidsmeting? Dan wijst die zeker te hoog aan.
de rompsnelheid van jouw boot zal zo'n 6,4 knoop zijn en daarvoor heb je inderdaa ca. 13 pk nodig.
Voor 7,2 knopen zal dat minstens 17 pk moeten zijn.
Het lijkt er in ieder geval wel op dat de schroef aardig klopt anders zou je de rompsnelheid zeker niet halen.
Maar ik zal er vandaag wel eens aan rekenen.
Overigens , welke Spirit 28 is het , een v.d.Stadt of een Finch?
update: al gezien , een Finch kan niet want die begon pas in 1979 en de jouwe is van 1977.
Maakt wel niet heel veel uit maar de Finch wat zwaarder(dus meer vermogen nodig) en heeft een wat langere waterlijn wat de rompsnelheid grotendeels bepaald.
En dan nog wat, weet je heel zeker dat het om een MD7A gaat en niet om een MD11? Want dat zijn beide 2 cilinders maar de tweede heeft veel meer vermogen (23pk)
Ad