Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Tijdens zeilen gashandel in achteruit

Tijdens zeilen gashandel in achteruit 24 okt 2009 17:09 #95286

  • hadego
  • hadego's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 141
Tijdens het zeilen zet ik de gashandel altijd een stukje in z'n achteruit om het meedraaien van de schroefas te voorkomen.

Nu valt me de laatste tijd op dat als ik de gashandel weer in de neutraal stand wil zetten, dan gaat dit behoorlijk zwaar.

Iemand enig idee waardoor dit komt ? en hoe dit te voorkomen is ?

Ik hoor graag

Groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 24 okt 2009 18:08 #95290

  • Puck
  • Puck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Heb je dit altijd, of alleen als de motor niet draait?
Navigeren is simpel:
Zolang je niet teveel Noord stuurt:
boem is ho en het heet Engeland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 24 okt 2009 18:16 #95292

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2470
Dat is logies , alle tandwielen staan stil en dan loopt het niet soepel.
Ik start ook altijd eerst de motor en zet hem dan in de stand die ik hebben wil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 24 okt 2009 18:41 #95295

dat kan een versleten koppelingskabel zijn, preventief vervangen is niet echt onzinnig, je wilt niet graag dat de kabel tijdens 't manouvreren knapt...
(heb dat een keer als bestuurder van 40 meter binnenvaartschip gehad, minder grappig.... Goed afgelopen... )
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 24 okt 2009 20:00 #95300

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9637
Heb exact het zelfde. Niks aan de hand in mijn ogen. Je zet je motor hierdoor in de "versnelling". Er komt een geringe kracht op de keerkoppeling. Als het niet makkelijk gaat, de ene keer gaat het makkelijker dan de andere keer, om de motor weer in neutraal te zetten na het zeilen dan start je gewoon de motor in de achteruit. Na het starten, al dan niet aangeslagen, kun je hem gewoon weer in de neutraal zetten. Vervangen van de kabel lijkt me echt niet nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 25 okt 2009 00:55 #95323

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Wij hebben een Yanmar 2GM20 . Zet je deze met redelijk wat vaart door het water moet je niet raar opkijken als je helemaal niet meer de zaak in zijn neutraal krijgt. Sterten met de zaak in zijn achteruit is dan je enige uitweg ..... welke geen kwaad kan volgens de Dealer. Zet je hem in zijn achteruit terwijl je (nog) bijna stil ligt dan is het wel mogelijk.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 25 okt 2009 07:27 #95328

Gewoon even uit nieuwschierigheid: Waarom wil je per sé dat de schroef stil staat als je aan het zeilen bent? Is dit om de motor te sparen of om "minder" weerstand te genereren met de schroef?

Wij zetten de motor altijd het liefst in neutraal, zodat deze kan "windmillen" (weet er zo snel geen betere benaming voor, zo heet dit in de luchtvaart wanneer een motor in de lucht stilstaat, maar wel mee kan draaien).
Dit is voor zover ik verstand heb van stromingsleer de manier om de minste weerstand uit een schroef (of propellor for that matter) te krijgen als je deze niet gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 25 okt 2009 08:04 #95331

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2470
Als wij hem in vrij zetten en je komt binnen ,denk je dat er een straaljager langs komt.
Een gigantisch gejank .
En het is slijtage die niet nodig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 25 okt 2009 08:23 #95333

Comfort is een heel goed argument 8)
Wij hebben gelukkig dat probleem niet, met een BBM....

Was gewoon nieuwschierig :roll:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 25 okt 2009 08:29 #95335

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Ik doe het zoals wouter1220 beschrijft, dat geeft de minste weerstand met vaste schroeven maar vanaf +/- 3 knopen gaat de schroef pas meedraaien. Geluid is nauwelijks te horen onder de 5 knopen.
Wat mij bevreemd is de berichten over slijtage door meedraaien van de schroef. Daar wordt op gewezen maar concrete aanwijzingen dat schade expliciet door het meedraaien komt ontbreken meestal. Mogelijk had men oudere keerkoppelingen waar al slijtage was maar nog niet echt opgemerkt en waar later de schuld aan het meedraaien gegeven werd.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 25 okt 2009 08:57 #95340

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Extra slijtage zou kunenn optreden bij een schroefas die alleen smering krijgt bij draaiende motor. Dat lijkt me een redelijke exoot: ben ik nog niet tegengekomen.
Als horen en zien je vergaat bij een beetje meedraaiende schroefas, dan ben ik er van overtuigd dat je uitlijning ontzettend fout is, of je een droog lager hebt ofzo, en je zit te wachten op een flinke schade.
Met een vastgezette schroef krijgt die as ook extra klappen, en ik verwacht dat je juist veel slechter uitbent dan met gewoon laten meedraiien: meer weerstand, meer slijtage, en dus veel eerder hoge kosten.
Dat je nu de koppeling al niet meer normaal in neutraal krijgt is een veeg teken, tenzij dit simpelweg de afstelling van je koppelingskabel blijkt te zijn.
Ik ga bij dit verhaal natuurlijk uit van ene vaste schroef: heb je een klapschroef dan is vastzetten juist het meest stromingsgunstig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 25 okt 2009 09:01 #95341

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
In ieder geval (meteen) je kabels controleren en als er zelfs maar een kleine knik in zit, vervangen!

Ik had afgelopen zomer opeens geen achteruit meer. Uiteraard bij het invaren van een sluis met de wind van achter. Voor ik door had wat er technisch gezien was gebeurd voer ik al samen met de boot die ik aangevaren had de sluis uit om gegevens uit te gaan wisselen....

En idd, kleine knik in de kabel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 25 okt 2009 10:24 #95354

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1648
Tijdens het varen zet ik de gashendel ook vaak in de achteruit...
dit, om dat ik een vetgesmeerde schroefas heb. doe ik dat niet, moet ik veel vaker de as smeeren.
bij het in de neutraal zetten tijdens het varen, (schroevas staat stil)wel ietsje meer weerstand,.. doe het al lang zo,
de weerstand door stilstaande schroef is te verwaarlozen, gaat al een ander topic over ...
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 25 okt 2009 10:51 #95356

Nou heb ik zelf een bbm, dus voor mij speelt het probleem niet, maar ook met een vaste schroef zou ik nooit de motor zeilend in z'n werk zetten. Ik moet er niet aan denken wat voor schade je allemaal opbouwt als de motor mee gaat draaien zonder smering.... Dan zou ik er eerder voor kiezen om een rem op de schroefas te maken, hebben we op de grote schepen ook om de stroom van de rivier te neutraliseren.... Maar ja, dat is mijn mening....
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 25 okt 2009 13:32 #95370

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2470
Als wij hem in vrij zetten en je komt binnen ,denk je dat er een straaljager langs komt.
Een gigantisch gejank .
En het is slijtage die niet nodig is.

Dit is nu zo en was 32 jaar geleden ook zo. :)
Mijn schroefas is ca 20 cm lang, het is een sail drive.

Ik zal er over 20 jaar eens naar kijken. :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 25 okt 2009 16:29 #95387

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Weerstand van een 2 blads vaste schroef in stilstand is 1,5 x de weerstand van de meedraaiende schroef. Weerstand van een 3 blads vaste schroef is meer dan 4 x de weerstand van de meedraaiende schroef. Volgens deskundigen kan dit uitmonden in het ongunstigste geval van een halve knoop in snelheid. Is toch wel wat.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 25 okt 2009 19:31 #95405

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9637
maar ook met een vaste schroef zou ik nooit de motor zeilend in z'n werk zetten. Ik moet er niet aan denken wat voor schade je allemaal opbouwt als de motor mee gaat draaien zonder smering....

A) De Yanmar dealer heeft mij op het hart gedrukt dat dit geen enkel probleem is.
B) Ik heb geen supersonische trimaran en de krachten op mijn asje zijn echt niet zo hoog dat deze de motor in beweging krijgen.

Mijn 1100 cc motor aanduwen met de weerstand van de weg is al een hele kunst laat staan met de minimale weerstand van een schroef.

Ik zie het al voor me...
de KNRM komt langszij... "Ooo uw accu is leeg.."... "Gooi maar een trosje" "Even uw motor in het werk zetten dan trekken we u wel even aan" :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 25 okt 2009 20:16 #95416

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Dan meld ik me ook maar even met een Yanmar 2GM20, zelfde euvel (geluid als van een goedkope boormachine in zwaar beton, na motor in z'n achteruit gezet moeilijk in zijn vrij te zetten als de motor nog niet draait) en zelfde oplossing: gewoon in z'n achteruit zetten tijdens het zeilen en indien nodig starten met schroef in zijn werk. Toon mij aan dat of het een (schroef stil) of het ander (schroef meedraaien) beter is en ik pas mijn gedrag aan maar voorlopig kan ik me werkelijk geen extra slijtage door een van beide handelingen voorstellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 25 okt 2009 20:33 #95422

Ik zie het al voor me...
de KNRM komt langszij... "Ooo uw accu is leeg.."... "Gooi maar een trosje" "Even uw motor in het werk zetten dan trekken we u wel even aan" :D

;-) point taken....
Nou is mijn kennis van moderne diesels ook niet supergroot,ik werk meer met 't soort wat nog spoelpoorten heeft.... Maar toch, 't is een schrikbeeld van me, dan maar een keertje vaker 't smeerapparaat bijvullen of zorgen voor een watergesmeerde schroefas.... Zoals ik zei, mijn bescheiden visie... ;-)
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 25 okt 2009 22:21 #95465

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Nee, die Yanmar zal het probleem niet zijn. En als je een degelijke keerkoppeling hebt, dan zal die er ook wel tegen kunnen. Maar ik hoor hier niemand vertellen wat dat er voor eentje is, en de goedkope, licht gebouwde, worden het meeste verkocht. Als je ergens verhoogd risico kweekt, dan is het in de schroefas en de keerkoppeling.
Starten in zijn werk is al evenmin goed voor het geheel, al zal de dealer vast wel vertellen dat het geen kwaad kan: als het geheel slechts 15 jaar meegaat in plaats van 30 is de garantie tenslotte reeds langs verlopen, en is er toch 15 jaar eerder de kans om nieuw spul te verkopen.
Je staat de hele tijd tijdens het zeilen de hele schroefas-installatie te torderen, alle lagers mogen de draaiing van je schroef opvangen, en dan denk je dat dat minder schadelijk is dan laten meedraien, waarvoor het geheel tenslotte bedoeld is? Nee, wil je de schroefas vast zetten, maak dan een goede schroefas-rem, dat scheelt in ieder geval heel wat gewring in de keerkoppeling. Maar ik zou naar de oorzaak van de herrie op zoek gaan, en de schroef lekker laten meedraaien. Eventueel schroefas-dynamo erop en je hebt nog wat extra stroom ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 26 okt 2009 05:30 #95483

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9637
(geluid als van een goedkope boormachine in zwaar beton,
Dit geluid heb ik niet. Eerst wel maar toen bleek mijn uithouderlager versleten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 26 okt 2009 07:55 #95501

  • hadego
  • hadego's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 141
Tja, wat moet ik als niet techneut nu ?, verschillende meningen over wel of niet mee laten draaien van de schroefas.

Mijn eigenlijke vraag was en is ; Is het normaal dat , in deze situatie, de gashandel moeilijk terug in de neutraal stand te krijgen is ? en kan het kwaad ?

Blijkbaar komt dit bij diverse forumleden voor, maar het is me nog niet duidelijk of het kwaad kan ?

Uit diverse antwoorden heb ik ook begrepen , dat als dit het geval is je beter de motor kunt starten in de achteruit.

Het gaat overigens om een Volvo Penta MD 17D, 3 cylinder

De opmerkingen over een mogelijke knik in de kabel, kan volgens mij niet omdat bij het op de motor varen gaat de gashandel soepel naar voren of naar achteren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 26 okt 2009 08:23 #95507

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2470
Tja, wat moet ik als niet techneut nu ?, verschillende meningen over wel of niet mee laten draaien van de schroefas.

Dat is het mooie van deze wereld, kijk maar om je heen.
De éne vrouw is nog mooier als de andere,
en de éne vent is nog lelijker als de andere.
Uit diverse antwoorden heb ik ook begrepen , dat als dit het geval is je beter de motor kunt starten in de achteruit.

Heb je helemaal goed, doe ik al heel lang met mijn volvo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 26 okt 2009 14:05 #95555

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Op z'n minst even een afstel- en smeerbeurtje aan die koppelingskabel besteden, en natuurlijk controleren op knikken. Als die kabel er net naast staat, maak je het je keerkoppeling nodeloos moeilijk.
Verder zou je natuurlijk kunnen luisteren naar de positieve geleuiden, maar dat uithouderlager van Groom zou ik ook even nakijken deze winter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 26 okt 2009 19:22 #95601

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Nu zullen er wel weer andere techneuten op inspringen maar na vele jaren ervaring kan ik rustig stellen dat statische belasting net zo schadelijk kan zijn als dynamische belasting. Omdat je denkt dat er geen belasting optreedt geef je er geen aandacht aan. Dit is zeker het geval bij een stilstaande belaste schroef. Of denkt men dat vermoeiing alleen optreedt tijdens een draaiende beweging?.
Laat eenieder maar doen wat hij /zij wil maar mijn as en schroef draaien lekker rustig mee.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.210 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl