Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Tijdens zeilen gashandel in achteruit

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 26 okt 2009 19:40 #95610

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Mijn eigenlijke vraag was en is ; Is het normaal dat , in deze situatie, de gashandel moeilijk terug in de neutraal stand te krijgen is ? en kan het kwaad ?


Het verschijnsel dat het zwaar gaat is hier normaal, bij een draaiende motor wordt de bediening geholpen door de aandrijving van de motor, dit ontbreekt nu. Het meest schadelijke is het schakelen naar neutraal, vanuit achteruit met niet draaiende motor.

De keerkoppeling is nu eenmaal ontworpen om draaiend te schakelen, bij andere koppelingen met schuingestokken tandwielen zal het nagenoeg onmogelijk zijn om dit uit te voeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 27 okt 2009 07:05 #95668

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Bij elke normale keerkoppeling kan je met stilstaande motor prachtig schakelen hoor. Pas als je de hele zaak onder spanning hebt gezet, alles goed in elkaar is gedrukt door met vaste schroef te zeilen, krijg je dit verschijnsel. het is een duidelijk signaal dat je dingen doet die niet verstandig zijn.

Tenzij ik me vergis en je ook stilliggend in de haven hetzelfde probleem hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 27 okt 2009 18:32 #95766

  • hadego
  • hadego's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 141
Tenzij ik me vergis en je ook stilliggend in de haven hetzelfde probleem hebt.

Nee het "probleem " doet zich alleen voor tijdens het zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 27 okt 2009 18:33 #95767

  • hadego
  • hadego's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 141
Mijn eigenlijke vraag was en is ; Is het normaal dat , in deze situatie, de gashandel moeilijk terug in de neutraal stand te krijgen is ? en kan het kwaad ?


Het verschijnsel dat het zwaar gaat is hier normaal, bij een draaiende motor wordt de bediening geholpen door de aandrijving van de motor, dit ontbreekt nu. Het meest schadelijke is het schakelen naar neutraal, vanuit achteruit met niet draaiende motor.

De keerkoppeling is nu eenmaal ontworpen om draaiend te schakelen, bij andere koppelingen met schuingestokken tandwielen zal het nagenoeg onmogelijk zijn om dit uit te voeren.

Dank je het is me nu duidelijk en ik hoef me dus geen zorgen te maken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 29 okt 2009 10:14 #95979

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Mijn eigenlijke vraag was en is ; Is het normaal dat , in deze situatie, de gashandel moeilijk terug in de neutraal stand te krijgen is ? en kan het kwaad ?


Het verschijnsel dat het zwaar gaat is hier normaal, bij een draaiende motor wordt de bediening geholpen door de aandrijving van de motor, dit ontbreekt nu. Het meest schadelijke is het schakelen naar neutraal, vanuit achteruit met niet draaiende motor.

De keerkoppeling is nu eenmaal ontworpen om draaiend te schakelen, bij andere koppelingen met schuingestokken tandwielen zal het nagenoeg onmogelijk zijn om dit uit te voeren.

Dank je het is me nu duidelijk en ik hoef me dus geen zorgen te maken

Nope, is bij de koppeling van Volvo normaal. Je kan de schroef overigens gewoon laten draaien tijdens het zeilend, dat heeft geen negatieve gevolgen voor de keerkoppeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 23 juli 2011 15:43 #208990

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1917
Even dit topic onder het stof vandaan halen.
Bij mij betreft het een bbm in de bun.Het is een 9.9 high trust yamaha met afstandbediening.Ik zet de hendel steeds in neutraal tijdens het zeilen.Maar sinds kort komt er een iriterend gezoem uit tijdens het zeilen.Meestal vanaf 5knp begint het.Als ik de hendel in vooruit of achteruit zet is het over.Maar als ik dan aan de motor voel voel ik dat er leven in zit en hij een paar mm omhoog wordt geduwd.Kan het met een bbm kwaad om deze in voor-of achteruit te zetten?De lokale dealer zij dat het waarschijnlijk komt door een licht uitgesleten schroef en dat het niet verstandig is om hem in versnelling te zetten voor de tandwielen.Maar het leek mij of deze verkoper in de winkel niet erg zeker was van zijn uitleg...Later in de haven zag ik iemand met net dezelfde motor,en deze zei dat hij hem al vanaf aankoop(3jaar) steeds probleemloos in versnelling laat staan en dan de motor afzet...Wie heeft er kennis van zake?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 23 juli 2011 15:51 #208991

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Geen kennis van zaken wat betreft slijtage bij een bbm als de schroef meedraait in de vrijloop. Wel is bekend dat de weerstand van een stilstaande schroef behoorlijk hoog is. Dan is het ook logisch dat de motor omhoog geduwd wordt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 23 juli 2011 16:05 #208994

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Kan je de slagroomklopper dan niet kantelen

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 23 juli 2011 16:20 #208999

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1917
Fer schreef :
Kan je de slagroomklopper dan niet kantelen

Mvg Fer

Neen,deze zit in een bun.En is ook volledig weggewerkt met een plaat er over..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 23 juli 2011 16:36 #209001

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Het is vrij simpel, alles wat draai dat slijt

Nu is het niet zo dat je motor na een paar jaar tot den draai is versleten hoor en je kunt gewoon zo blijven doorvaren zonder daar je zorgen over te maken.

Remt de schroef meetbaar af bij het zeilen?

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 23 juli 2011 17:04 #209011

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Van 15" schroeven heb ik nog gegevens uit een oude Waterkampioen, nr.19 van 1996, waar met hulp van de TU Berlijn getest is op rendement en weerstand.

Daarbij is op een 3blads schroef meedraaiend een weerstand gemeten van 85N en stilstaand 353N. Dat scheelt een slok op een borrel.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 23 juli 2011 17:23 #209013

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Dat is een behoorlijk verschil Dennis dat had ik niet verwacht


Het verhaal van dat de schroef ligt is uitgesleten is onzin en dat van die tandwielen moet je ook maar niet al te serieus nemen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdens zeilen gashandel in achteruit 23 juli 2011 18:31 #209024

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1917
dus kan het volgens jullie geen kwaad om de hendel in voor of achteruit te zetten tijdens het zeilen?Met lich weer kan ik ze nog in vrijloop zetten.Met meer wind haal ik ook met de schroef vast wel de rompsnelheid,maar ben ik van dat gezoem vanaf..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl