De slijtage waar we het over hebben is, volgens mij, allemaal zo beperkt.
En zeker diesels die voor zeilboten zijn ontworpen worden ook ontworpen met de gedachte dat ze voor een zeilboot zijn, dus is er rekening mee gehouden.
Aan de motor zelf wordt weinig ontworpen voor een zeilboot. Nagenoeg alle (volgens mij zelfs alle van de huidige nieuwe) motoren voor in zeilboten zijn gemariniseerde industrie motoren die ook voor generators, tractors en welke diesel toepassing dan ook ontworpen zijn. Vaak zijn de de aanpassingen die tot een boot diesel leiden alleen gedaan aan de buitenkant: koeling, verf, soms electra, keerkoppeling etc.
Bij het gebruik in een zeilboot (dus vaak kort lopen) zal de motor minder draaiuren meegaan dan in zo'n generator toepassing maar daar is nu eenmaal niks aan te doen. Hooguit een beetje voorzichtig behandelen als de motor koud is. Langer laten lopen heeft weinig zin, de koude start is dan toch al geweest. wel adviseren sommige diesel experts om te motor toch op temperatuur te laten komen, zeker voor een winter stop. Hierdoor zou je vocht uit de motor en olie laten verdwijnen. Motor laten lopen omdat je hem over een half uurtje weer nodig hebt lijkt me ook niet heel erg zinvol, in die tijd blijft hij nog wel warm.
De enige echte oplossing lijkt mij een hybride aandrijving waarbij de je elektromotor gebruikt bij kortstondig motor gebruik en de diesel voor langere stukken waarbij meteen de accu's opgeladen worden. Alleen de prijs en ruimte die dit inneemt.... Verder zou een scheepsmotor duizenden uren mee moeten gaan dus die 230 uur van de topicstarter zijn nog peanuts
Bij boodschappen autootjes die alleen maar korte stukjes maken gaat de motor ook minder lang mee dan bij een auto die alleen op de snelweg te vinden is. Ik geloof dat de stelregel was dat een koude start even veel slijtage veroorzaakt als 500km rijden!