Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Hoe lang gaat een dieselmotor mee?

Hoe lang gaat een dieselmotor mee? 25 juni 2009 20:52 #77382

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Tja, qua boot heb ik daar weinig ervaring mee. In mijn Diamant staat een Nanni 2.50 Eco al 10 jaar te brommen. Er zitten zo'n 230 vaaruren op en hij start als een tierelier, absoluut geen rook. Ik verzorg hem goed.

Ik heb destijds een Citroen CX 2500 Turbo TRD II gehad, die motor liep in de soep bij 485.000 KM. 8)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe lang gaat een dieselmotor mee? 25 juni 2009 21:14 #77385

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Als je maakt wat kappot gaat eindeloos ..... 2000 draaiuren en geen probleem hier met een Yanmar 20gm20
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

levensduur 25 juni 2009 21:25 #77388

In principe gaat een diesel eeuwenlang mee als je niets geks doet.

Goed verzorgen, regelmatig verse olie, lekker filtertjes vervangen en een aai over het kleppendeksel zou je moeten garanderen van een lang plezier van je diesel.
Het probleem met zeilboten is dat de motoren kort maar intensief gebruikt worden in plaats van lang en regelmatig belast. Dat laatste vindt een diesel veel leuker als kort en snel.
De slijtage zal dus navenant hoger zijn, het gebruik natuurlijk minimaal. Als je erom denkt de motor goed voor te verwarmen en hier en daar iets langer op de motor door te varen zodat alle systemen goed gesmeerd blijven moet het geen problemen opleveren. Randapparatuur zoals startmotor, dynamo en aanverwanten gaan natuurlijk wel eens stuk, een boot is een onvriendelijke omgeving voor motoren. Het hartje zou echter moeten blijven kloppen.
Groeten, Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: levensduur 26 juni 2009 05:43 #77410

....Als je erom denkt de motor goed voor te verwarmen en hier en daar iets langer op de motor door te varen zodat alle systemen goed gesmeerd blijven moet het geen problemen opleveren....
Groeten, Hedzer

Deze opmerking heb ik al eens vaker langs zien komen: er is minder slijtage als je je motor langer laat lopen? Of moet ik het zo zien dat je, als je je motor langer laat draaien, smeert voor de volgende keer motoren?

Lijkt mij dat die smering allang weer naar beneden gezakt is voordat je de motor weer start, of klopt dat niet?

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe lang gaat een dieselmotor mee? 26 juni 2009 05:51 #77411

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Metalen zetten uit als ze warm worden, bij een koude motor zitten de onderdelen met wat meer ruimte in elkaar omdat de boel niet klem mag lopen als het warm wordt. Door de ruimte 'rammelen' de onderdelen bij een koude motor wat meer waardoor de boel meer slijt, bovendien is de olie nog niet optimaal verdeeld. Als de motor warm is passen de onderdelen beter en met een goed verdeelde dunne oliefilm is de slijtage minimaal.

Daarom zou een motor die je twee uur laat lopen veel minder kunnen slijten dan een motor die je twee keer een half uur laat lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe lang gaat een dieselmotor mee? 26 juni 2009 08:44 #77431

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7773
Hmmm, daar ben ik het niet helemaal mee eens!

Als een motor nou lang of kort draait, hij begint altijd koud. De eerste 'hogere' slijtage door het rammelen zal je dus altijd hebben. Echter als de motor op temperatuur is zal de slijtage veel minder worden, waardoor je, gemiddeld gezien minder slijtage hebt tov kort lopen.

Maar hij zal niet minder slijten als je vaak lang op de motor vaart, dan als je kort op de motor vaart.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe lang gaat een dieselmotor mee? 26 juni 2009 09:02 #77435

  • belle
  • belle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 283
Het gaat om het aantal draai uren. Als een motor zeg 400 draaiuren heeft, zal een mototr die de 400 uur heeft opgebouwd met lange draaitijden minder slijtage vertonen als een motor die de 400 heeft opgebouwd met alleen maar korte draaitijden. Maar een diesel gaat sowieso lang mee en als je nog geen problemen ziet niks aan doen en gewoon goed verzorgen. Zoals eerder gezegd de losse onderdelen gaan meestal eerder kapot.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe lang gaat een dieselmotor mee? 26 juni 2009 09:30 #77447

  • Marinus
  • Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Ik ben het er mee eens dat je een dieselmotor beter lang kan lopen dan vaak kort. Maar wat moet je hier in de praktijk mee. De motor onnodig lang laten lopen? Ik kan me niet voorstellen dat het beter is om de motor twee keer lang te laten draaien twee keer kort?

Bij vertrek laat ik de motor wel even warm lopen. Meestal een 5 minuten of zo.

Mijn motor draait nu al 51 uur zonder problemen :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe lang gaat een dieselmotor mee? 26 juni 2009 09:33 #77448

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7773
De slijtage waar we het over hebben is, volgens mij, allemaal zo beperkt.
En zeker diesels die voor zeilboten zijn ontworpen worden ook ontworpen met de gedachte dat ze voor een zeilboot zijn, dus is er rekening mee gehouden.

Uiteraard zal er verschil in zitten, maar bij goed onderhoud zal het geen problemen opleveren denk ik.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe lang gaat een dieselmotor mee? 26 juni 2009 09:48 #77453

  • belle
  • belle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 283
Je kan er inderdaad helemaal nietsmee. Maar het is zoals alles met gebruiksartikelen gewoon normaal gebruiken en als het kapot gaat, eerst even hard balen, en daarna een nieuwe kopen :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe lang gaat een dieselmotor mee? 26 juni 2009 10:00 #77456

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
De slijtage waar we het over hebben is, volgens mij, allemaal zo beperkt.
En zeker diesels die voor zeilboten zijn ontworpen worden ook ontworpen met de gedachte dat ze voor een zeilboot zijn, dus is er rekening mee gehouden.
Aan de motor zelf wordt weinig ontworpen voor een zeilboot. Nagenoeg alle (volgens mij zelfs alle van de huidige nieuwe) motoren voor in zeilboten zijn gemariniseerde industrie motoren die ook voor generators, tractors en welke diesel toepassing dan ook ontworpen zijn. Vaak zijn de de aanpassingen die tot een boot diesel leiden alleen gedaan aan de buitenkant: koeling, verf, soms electra, keerkoppeling etc.

Bij het gebruik in een zeilboot (dus vaak kort lopen) zal de motor minder draaiuren meegaan dan in zo'n generator toepassing maar daar is nu eenmaal niks aan te doen. Hooguit een beetje voorzichtig behandelen als de motor koud is. Langer laten lopen heeft weinig zin, de koude start is dan toch al geweest. wel adviseren sommige diesel experts om te motor toch op temperatuur te laten komen, zeker voor een winter stop. Hierdoor zou je vocht uit de motor en olie laten verdwijnen. Motor laten lopen omdat je hem over een half uurtje weer nodig hebt lijkt me ook niet heel erg zinvol, in die tijd blijft hij nog wel warm.

De enige echte oplossing lijkt mij een hybride aandrijving waarbij de je elektromotor gebruikt bij kortstondig motor gebruik en de diesel voor langere stukken waarbij meteen de accu's opgeladen worden. Alleen de prijs en ruimte die dit inneemt.... Verder zou een scheepsmotor duizenden uren mee moeten gaan dus die 230 uur van de topicstarter zijn nog peanuts :-)

Bij boodschappen autootjes die alleen maar korte stukjes maken gaat de motor ook minder lang mee dan bij een auto die alleen op de snelweg te vinden is. Ik geloof dat de stelregel was dat een koude start even veel slijtage veroorzaakt als 500km rijden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe lang gaat een dieselmotor mee? 26 juni 2009 10:20 #77459

Ik ben van mening dat je een diesel niet te lang stationair warm moet laten draaien ivm vervuiling van de olie met roetdeeltjes... starten, 1 minuut stationair laten draaien zodat de olie zich overal in het blok verspreidt en dan rustig afvaren.... Met veel wind of een lastige uitvaart waarbij de motor flink moet werken zou ik wel iets langer stationair draaien..... en in het najaar olie vervangen ipv in het voorjaar..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe lang gaat een dieselmotor mee? 26 juni 2009 10:42 #77465

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7773
Bij boodschappen autootjes die alleen maar korte stukjes maken gaat de motor ook minder lang mee dan bij een auto die alleen op de snelweg te vinden is. Ik geloof dat de stelregel was dat een koude start even veel slijtage veroorzaakt als 500km rijden!

Maar je hebt (bijna altijd) een koude start....

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe lang gaat een dieselmotor mee? 26 juni 2009 10:46 #77466

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284

Maar je hebt (bijna altijd) een koude start....

Groeten,
Globe_Trotti
Klopt maar volgens die stelregel zou 1 keer starten en 500 km rijden evenveel slijtage geven als twee koude starten. Maar zoals ik al zei, we schieten er weinig mee op. We moeten het ding toch starten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe lang gaat een dieselmotor mee? 26 juni 2009 13:48 #77473

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Je kunt natuurlijk van alles bedenken om een startprocedure te vervolmaken, zoals vooraf olie doorpompen (Transmesh 3D6) of olie voorverwarmen met speciale sets (GM, Detroit Diesel) en dat soort grappen meer maar waar maak je je druk over?
Iedereen wil licht, licht en nog eens licht en daarin schuilt juist het gevaar van doorgeslagen koppakkingen e.d. Bij Yanmar een veel voorkomend euvel in de twee en drie cylinder series.

Zoals Philip schrijft zou een hybride aandrijving een uitstekende oplossing zijn ware het niet dat hier een zeer stevig prijskaartje tegenover staat, een eigen gewicht dat stukken hoger komt te liggen niet alleen door de extra generator wat je misschien weg kan strepen tegen het vervallen van de reductiebak maar de hoogampèrige batterijpak zal toch zeker veel ruimte vergen en een 60 tot 80 kilo extra gewicht.

Voor de wat kleinere zeilboot < 12 meter ook niet ideaal.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe lang gaat een dieselmotor mee? 26 juni 2009 20:29 #77515

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
De slijtage waar we het over hebben is, volgens mij, allemaal zo beperkt.
En zeker diesels die voor zeilboten zijn ontworpen worden ook ontworpen met de gedachte dat ze voor een zeilboot zijn, dus is er rekening mee gehouden.
Nee hoor, niet in alle gevallen. Een Yanmar is in eerste instantie ontworpen voor de kleine vissersbootjes in de Aziatische wateren. Dat hij ook prima voldoet in onze jachtjes is mooi meegenomen.
Dat een diesel lang mee gaat komt voornamelijk omdat het toerental beperkt is en veel onderdelen 'ouderwets' overbemeten zijn.
De moderne, lichtgewicht, sneldraaiende hoogvermogendiesels die tegenwoordig in auto's worden gezet gaan niet veel langer mee dan vergelijkbare benzinemotoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe lang gaat een dieselmotor mee? 26 juni 2009 20:32 #77516

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6282
Laten warmdraaien voor vertrek is zinloos. Rustig vertrekken en rustig gasgeven met een koude motor (verstuivers!) en de motor zal onder belasting gezond op temperatuur komen.

Voor de winter de motor extra lang laten draaien is zinloos: eventueel water verdwijnt toch niet (komt er terug in door condens) en water uit de olie laten verdwijnen.... :lol: die olie heb je toch net ververst voor een winterstop?

Vele koudstarts laten dieselmengsel en onverbrande resten via de segmenten naar het carter "druppelen". Het is pas als de motor op temperatuur komt dat de segmenten hun werk behoorlijk gaan kunnen uitvoeren.
De kort-op-motor-vaarders doen er dus goed aan om jaarlijks de olie te verversen aangezien die sneller vervuild zal zijn. Theoretisch. De moderne oliën hebben bindstoffen voor deze probleempjes, dus zo'n vaart loopt het allemaal niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe lang gaat een dieselmotor mee? 26 juni 2009 21:15 #77518

  • dcourbois
  • dcourbois's Profielfoto
diesel motoren gaan makkelijk over de 7000 uur mee...ik heb ze al gezien die er 11.000 op hadden staan die begon wel aardig slecht te lopen!

gewoon goed onderhoud, en er goed mee omgaan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe lang gaat een dieselmotor mee? 29 juni 2009 07:36 #77738

  • MatOwn
  • MatOwn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
mijn auto (saab) heeft een bijverwarming (op diesel), die gaat automatisch aan als het koud is. Daar kan ook een standverwarming op, die warmt interieur en motor van te voren op. Die uitbreiding kost ongeveer 250 euri.
Het geheel is niet groter dan 3 pakken melk.
Zou dat ook niet kunnen bestaan voor een scheepsdiesel?
Boot: Matilda 20 & Aloa 23
Bootnaam: Mathilda & Easy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe lang gaat een dieselmotor mee? 29 juni 2009 17:36 #77793

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Zou dat ook niet kunnen bestaan voor een scheepsdiesel?
Vast wel. Misschien hebben ze een dergelijke installatie bij een reddingsboot. Brandweerwagens en ambulances hebben ook een dergelijke installatie. Voor een normaal schip lijkt het me overbodig, niemand belet je om rustig aan te doen terwijl de motor nog op temperatuur moet komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe lang gaat een dieselmotor mee? 29 juni 2009 17:47 #77794

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
En de meeste tochtjes toch in de zomer plaatsvinden en niet bij -10. Dat is ook de reden dat vooral de zweedse automerken deze dingen aanbieden: daar kan een koude start écht een koude start zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe lang gaat een dieselmotor mee? 16 juli 2009 23:15 #80114

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12154
MWmeu, Pros heeft een Faryman 1 pitter uit 1975 8 of 10 PK
Ze is min of meer nagekeken /bijgewerkt in 1998.
Sindsdien al 2 keer olie verwisselt en sinds verleden week een nieuwe accu.
Ja ze heeft wat aanloopprobleempjes maar ik hoor niets anders dan Die ouwe dingen moet je t liefst niets aan doen en zolang ze lopen is t goed.LOL
Hoeveel uur ze gedraaid heeft ikkuh nie wete
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel levensduur 18 juli 2009 09:28 #80189

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Een dieselmotor starten even laten draaien en rustig weg varen.
Bij zeilers word deze toch niet warm.
En als er een flink stuk gemoterd word even goed warm laten worden en dan maximaal 80% continu belasten.

Een dieselmotor vervuilt als deze niet belast word.
De yanmar hier word voor ieder winter olie ververst en filters vervangen.
Waarom:
Het oliefilter vangt al het zweefvuil op dat in de olie komt. Toch moet de olie van tijd tot tijd worden vervangen. Olie heeft een aantal eigenschappen die door het gebruik worden aangetast. Vooral bij veel korte draaien of langdurige stilstand van het voertuig zal de kwaliteit van de olie sneller achteruitgaan.
Ondanks het stilstaan van de motor ververs ik om dat alle verbrandingsresten en andere troep in de olie dan weg is en de verse olie de motor beschermt.

Olie wordt vervuild door verbrandingsresten, slijtage en deeltjes stof. Daarom is in het oliecircuit van uw motor een filter opgenomen, dat alle ongerechtigheden groter dan 10 micron uit de olie houdt. Hierdoor komt de olie schoon bij de bewegende delen. Voor een goede werking, dient het oliefilter regelmatig te worden vervangen. Het oliefilter zit aan de buitenzijde van de motor gemonteerd en zorgt zodoende ook voor koeling van de olie. Door het filtreren en koelen wordt de inwendige slijtage van de motor tot een minimum beperkt.

Naarmate olie in de motor warmer wordt, neemt de vloeibaarheid toe. De olie wordt dikker naarmate de temperatuur daalt. De vloeibaarheid van de olie wordt ook wel viscositeit genoemd.

De mate van de viscositeit staat vermeld op elke olieverpakking en bestaat uit 2 getallen gescheiden door de letter W. Dit wordt een SAE-specificatie (Society of Automotive Engineers) genoemd (Bijv. 10W-40). Het is van levensbelang om uw motor te vullen met het juiste type olie. Deze kunt u terug vinden in het onderhoudsboekje van uw auto of informeer hiernaar bij uw dichtstbijzijnde Profile Tyrecenter specialist.

5W / 10W / 15W
Hoe lager het eerste getal, des te dunner de olie blijft bij lage temperaturen. Dit maakt het starten van de motor bij kou gemakkelijker (W = Winter).

20 / 30 / 40 / 50
Hoe hoger het tweede getal, des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (zomer). Deze olie noemen we multigrade en houdt in dat deze zowel voor de zomer als voor de winter geschikt is (10W-40, 20W-50 etc.). Deze aanduiding heeft verder niets te maken met de kwaliteit van de olie.


Wat ik ook belangrijk vind is voor de winterstop wat carterolie in het brandstof filter mengen en dan bijna 1:1.
Brandstof filter is dan ook vervangen.
Zodra de diesel dan begint te roken weet ik dat er overal wat olie zich bevind.
in de brandstofpomp en verstuivers.
Dieselolie is schraal en bevat toch wel wat water.
Zo bescherm ik het brandstof systeem.
Hierna torn ik de motor nog wat zodat er ook olie op de zuigers komt.
Na deze handelingen word de motor weer gestart met het volgende vaar seizoen.
In de winterstalling ontlast ik de v-riemen zodat de lagers van dynamo en waterpomp geen puntbelasting krijgen.
Beter voor de v-riemen.
De yanmar is een 2GM20 direct in en direct uit met koelwater.
De uitlaat word afgedicht zodat er niets in kan kruipen en er geen wind of vuil in kan.
Luchtfilter tevens schoon maken of vervangen.
s'winters torn ik om de 2 maanden de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe lang gaat een dieselmotor mee? 18 juli 2009 10:19 #80194

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
dat klinkt beter dan Anjo die zegt dat hij sinds 1898 al 2 keer de olie heeft vervangen
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe lang gaat een dieselmotor mee? 18 juli 2009 10:20 #80195

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
1998 dus (maar blijft een lange tijd)
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl