Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook?

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 11 aug 2019 11:19 #1071178

Zeker bij dat soort oudere motoren moet je elke motordag voor gebruik het olieniveau controleren.
Dat staat bijv. in de manual van de nog veel in gebruik zijnde MD5A maar ook in de manual van de Sole waar het hier over gaat.
Dan zou een dermate grote bijvul hoeveelheid eigenlijk nooit kunnen voor komen. :whistle:
Maar ja , wie houdt zich nou nauwgelet aan zijn manuals ..........
Ad
Laatst bewerkt: 11 aug 2019 11:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 11 aug 2019 11:21 #1071181

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Noballast schreef :
Ik heb wel eens gehoord dat synthetische olie superieure eigenschappen heeft tov minerale olie. Is dat ook zo en is het voor nieuwe motoren beter om synthetisch te gebruiken ?

Ja! Vooral voor kleinere motoren met minimale lagerruimtes.
Dun als de olie nog koud is en dezelfde viscositeit als minerale olie wanneer de motor op temperatuur is.
Minder kans op koolvorming op hete motoronderdelen. B.v. tussen zuigerveren en groef en indien aanwezig bij de zeer hete turbolagers.
En nog wel wat andere voordelen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 11 aug 2019 11:32 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 11 aug 2019 11:41 #1071186

douwe schreef :
Noballast schreef :
Ik heb wel eens gehoord dat synthetische olie superieure eigenschappen heeft tov minerale olie. Is dat ook zo en is het voor nieuwe motoren beter om synthetisch te gebruiken ?

Ja! Vooral voor kleinere motoren met minimale lagerruimtes.
Dun als de olie nog koud is en dezelfde dikte als minerale olie wanneer de motor op temperatuur is.

Dat is bij de moderne minerale olies net zo hoor.
Dat is de betekenis van "multigrade" en dat zijn tegenwoordig vrijwel alle oliesoorten.
Daarnaar verwijzen ook de dubbele SAE getallen , bijv. 15W40 maar ook 5W30 .Alleen bijv. versnellingsbak olie is single grade omdat daar immers minder hoeg temperaturen ontsaan.
Elke normale vloeistof wordt bij hogere temperatuur dunner , dus ook normale olie. Door bepaalde toevoegingen te gebruiken hebben ze daar eind 70er jaren wat op gevonden wat dat effect verminderde of helemaal voorkwam en dat werd daarom "Multigrade" genoemd .
Lees anders bijv. hier eens: www.oliehandel.nl/blogs/2012/0...etiket-van-mijn-olie
Met mineraal of synthetisch heeft viscositeit niks te maken , die waarden gelden voro beide soorten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 11 aug 2019 12:04 #1071195

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
De synthetische olie gaat beter door de kleine kanalen en houden deze vooral schoner. Vergeet niet dat dit van toepassing is bij moderne motoren met bovenliggende nokkenassen en minder bij de "oude" motoren, waar onderliggende nokkenassen met klepstoters, kleppen en alle aanhang daarbij toch wat anders van olie voorzien worden.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 11 aug 2019 12:15 #1071199

Proost schreef :
De synthetische olie gaat beter door de kleine kanalen en houden deze vooral schoner. Vergeet niet dat dit van toepassing is bij moderne motoren met bovenliggende nokkenassen en minder bij de "oude" motoren, waar onderliggende nokkenassen met klepstoters, kleppen en alle aanhang daarbij toch wat anders van olie voorzien worden.

Dat olie van dezelfde grade oftewel viscositeit beter of minder goed door kleine kanalen zou gaan acht ik een fabeltje.
De snelheid waarmee een vloeistof door een kanaal of gat gaat hangt nl. alleen af van de viscositeit en het soortelijk gewicht , samen met de ruwheid van de wanden en de afmetingen ( lengte en diameter) van dat kanaal en niks anders.
Dat kanalen schoner blijven en dus niet nauwer worden of ruwer klopt inderdaad wel .En een klein beetje vervuiling heeft in een klein kanaaltje naturulijk veel meer invloed op de diameter en ook op de ruwheid t.o.v. die diameter dan in een groter kanaal .
Het zou eventueel ook zo kunnen zijn dat synthetische olie zich niet Newtons gedraagt waardoor de weerstan afneemt bij een grotere snelheid in een kanaal , dat in tegenstalling tot een zogenaamde Newtonse vloeistof waarvoro de verbanden die ik hier noemde gelden. Maar of Synthetische olie nuet en minerale wel Newtons is kan ik niet zeggen.
Beetje invleod over Newtonse en niet newtonse vloeistoffen en nog een apar andere hele leuke kun je hier wel vinden:
nl.wikipedia.org/wiki/Newtons_flu%C3%AFdum
En wil je er nog wat verder induiken , zie : eduweb.eeni.tbm.tudelft.nl/TB2...ewtonse_vloeistoffen
Een heel leuke is een zogenaamde Bingam plastic vloeistof wat net zoiets is als thixotropie en waar bijv. het spinproces van Aramide ( o.a. Kevlar en Twaron) op gebaseerd zijn .
Ad
Laatst bewerkt: 11 aug 2019 12:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 11 aug 2019 15:09 #1071263

IK begrijp dat de dunnere moderne olien de laatste decennia ook veel meer relevant zijn geworden omdat het vermijden van interne vrijving ook besparing bij brandstof oplevert, iets wat zeker relevant is nu.

Zef rijdt ik een Audi A2 3L (das dus 3L/100Km, geen V6). Deze auto rijdt sinds de start op synthetische olie 5W30 ofwel 0W30. De motor staat nu op bijna 480.000 Km. Bij een gemiddelde snelheid van 73Km/uur die ik haal zijn dat dus 6500 draaiuren. Motortje loopt nog steeds uitstekend.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 11 aug 2019 21:30 #1071419

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Noballast schreef :
Ik heb wel eens gehoord dat synthetische olie superieure eigenschappen heeft tov minerale olie. Is dat ook zo en is het voor nieuwe motoren beter om synthetisch te gebruiken ?

Ja! Vooral voor kleinere motoren met minimale lagerruimtes.
Dun als de olie nog koud is en dezelfde dikte als minerale olie wanneer de motor op temperatuur is.

Dat is bij de moderne minerale olies net zo hoor.
Dat is de betekenis van "multigrade" en dat zijn tegenwoordig vrijwel alle oliesoorten.
Daarnaar verwijzen ook de dubbele SAE getallen , bijv. 15W40 maar ook 5W30 .Alleen bijv. versnellingsbak olie is single grade omdat daar immers minder hoeg temperaturen ontsaan.
Elke normale vloeistof wordt bij hogere temperatuur dunner , dus ook normale olie. Door bepaalde toevoegingen te gebruiken hebben ze daar eind 70er jaren wat op gevonden wat dat effect verminderde of helemaal voorkwam en dat werd daarom "Multigrade" genoemd .
Lees anders bijv. hier eens: www.oliehandel.nl/blogs/2012/0...etiket-van-mijn-olie
Met mineraal of synthetisch heeft viscositeit niks te maken , die waarden gelden voro beide soorten.
Ad

Er bestaat ook nog zoiets als viscociteits index. Hoe beter , hoe minder verschil er is tussen de viscositeit van de olie bij temperatuursverandering. De viscositeit index van synthetische olie is beter dan die van minerale olie.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 11 aug 2019 22:18 #1071432

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Sailingcamelot schreef :
IK begrijp dat de dunnere moderne olien de laatste decennia ook veel meer relevant zijn geworden omdat het vermijden van interne vrijving ook besparing bij brandstof oplevert, iets wat zeker relevant is nu.

Zef rijdt ik een Audi A2 3L (das dus 3L/100Km, geen V6). Deze auto rijdt sinds de start op synthetische olie 5W30 ofwel 0W30. De motor staat nu op bijna 480.000 Km. Bij een gemiddelde snelheid van 73Km/uur die ik haal zijn dat dus 6500 draaiuren. Motortje loopt nog steeds uitstekend.

Ik heb een Ginaf 4446 vrachtwagen. 430 pk. Liter of twaalf inhoud. Maximaal 2500 toeren, wel turbodiesel. daar gaat gewone 10w40 van Beverol in inmiddels 19.000 uur. Starten, halve slag rond en lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 11 aug 2019 22:35 #1071434

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7042
Rikken schreef :
Ik heb een Ginaf 4446 vrachtwagen. 430 pk. Liter of twaalf inhoud. Maximaal 2500 toeren, wel turbodiesel. daar gaat gewone 10w40 van Beverol in inmiddels 19.000 uur. Starten, halve slag rond en lopen.

Maar zo'n motor is met hele andere toleranties gebouwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 12 aug 2019 04:39 #1071438

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Sonador schreef :
Rikken schreef :
Ik heb een Ginaf 4446 vrachtwagen. 430 pk. Liter of twaalf inhoud. Maximaal 2500 toeren, wel turbodiesel. daar gaat gewone 10w40 van Beverol in inmiddels 19.000 uur. Starten, halve slag rond en lopen.

Maar zo'n motor is met hele andere toleranties gebouwd.
Klopt, maar staat naar mijn idee wel dichterbije en scheepsdieseltje dan een hitech commonrail hoogtoeren diesel in een personenauto. Of ben je dat niet met me eens?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 12 aug 2019 05:28 #1071441

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Ook nieuwe jacht dieseltjes moeten aan een veel strengere norm voldoen. Dat oude vrachtwagen dieseltje van jou zal wel niet euro VI zijn toch ?
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 12 aug 2019 08:42 #1071489

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Na al die jaren luister ik goed naar mijn trouwe motor en ik hoor het als de motor olie behoeft.
De peilstok staat dan op of net boven minimum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 12 aug 2019 08:50 #1071491

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Juist zo luister ik ook naar mijn partner :) :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 14 aug 2019 20:55 #1072644

Ik heb het idee dat de olie er bij de peilstok uit komt.
Bij inspectie na wederom ca. twee dagen op de motor. bleek dat juist rondom de peilstok veel oliesporen zaten. Wellicht sluit de peilstok niet lekker af.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 14 aug 2019 20:55 door AccountVerwijderd12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 14 aug 2019 21:00 #1072647

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7042
Even kijken of de carterventilatie wel goed werkt.

Je hebt er niet teveel olie in gedaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 14 aug 2019 21:14 #1072650

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4131
Of de pijlstok er goed induwen.
Been there...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 14 aug 2019 21:48 #1072662

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Dan denk ik toch aan overdruk in het carter.
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 16 aug 2019 19:00 #1073422

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
3Noreen schreef :
Ook nieuwe jacht dieseltjes moeten aan een veel strengere norm voldoen. Dat oude vrachtwagen dieseltje van jou zal wel niet euro VI zijn toch ?
Nee, klopt, euro 3. Maar veel beter zijn de kleine jachtmotoren ook niet. de kleinste splinternieuwe Volvopenta heeft gewoon een ouderwetse brandstofpomp. Daarmee kom je niet eens aan euro 3. Heb ook een euro 5 truck en over een paar maanden waarschijnlijk ook een euro 6. Voor euro 5 ontkom je niet aan addblue en voor euro 6 moet daar ook nog uitlaatgasrecirculatie bij. Je weet wel, met zo'n egr klep. Als jij me kunt vertellen welk aandeel jachten rondvaart met een motor waar addblue in moet weten we direct hoe het in de praktijkm et de uitstoot is gesteld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 17 aug 2019 06:04 #1073551

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
3Noreen schreef :
Ook nieuwe jacht dieseltjes moeten aan een veel strengere norm voldoen. Dat oude vrachtwagen dieseltje van jou zal wel niet euro VI zijn toch ?

Onzin, Yanmar mag nog steeds een 1GM10 verkopen. Ik heb er zo eentje, en verstook zo'n 150 liter diesel (GTL) per jaar. Dat is minder dan een trucker in een dag verstookt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 17 aug 2019 08:40 #1073621

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Vinni, zit er een overdrukventiel op de motor? Dit kan niet goed werken als het vervuild is. Mogelijk er af te halen en schoonmaken. Blaast de overdruk weer op de gewone manier, mogelijk weer via een slangetje naar het luchtfilter. Kan ook nog dat er geen overdrukventiel is, maar een slangverbinding van carter naar luchtfilter.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 17 aug 2019 08:45 #1073624

Geen idee of er een overdrukventiel op zit. :unsure:
Overdruk voor de olie bedoel je dan.....
Ben niet zo'n dieselmonteur.

Zal het eens uitzoeken.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 17 aug 2019 08:46 door AccountVerwijderd12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 17 aug 2019 08:47 #1073625

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Overdruk ventiel of ontluchting zal op het carter zitten. Niet in het deel waar olie staat.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 17 aug 2019 08:48 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 17 aug 2019 08:53 #1073627

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Vinni schreef :
Geen idee of er een overdrukventiel op zit. :unsure:
Overdruk voor de olie bedoel je dan.....
Ben niet zo'n dieselmonteur.

Zal het eens uitzoeken.

Vinni

Proost zal wel de carterontluchter bedoelen. Zit op moderne motoren ergens geintegreerd in de motor. Kun je dus niet schoonmaken en wordt ook niet vuil.

Oplossing voor lekkende oliepeilstok. Haal de peilstok er uit een sluit het gaatje af.
En als je dan weer stil ligt peil je weer even.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 17 aug 2019 09:11 #1073632

De Sole mini26 is voro zover ik weet egbaseerd op de Mitsubishi L3E basismotor.
Daar heb ik de workshop manual van de L2 en L3 motoren van Mitsubishi en daarin zou wel iets moeten staan over de carterontluchting.
Ik zou zeggen , ga eens op zoek.
Ad

Bijlage:

Bestandsnaam: VetusL2Ewo...op-2.pdf
Bestandsgrootte:1,945 KB
Laatst bewerkt: 17 aug 2019 09:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen 15W40 verkrijgbaar....kan 5W30 olie ook? 17 aug 2019 12:12 #1073722

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Inderdaad Douwe, carterontluchting! Ook op oudere automotoren zit zo'n ontluchting. Die kon je er af halen, tenminste bij de auto's die ik gehad heb. Wel eens een zeer vervuilde gehad die na schoonmaken weer deed waar hij voor gemaakt was. Zat vertikaal gemonteerd en was gewoon een gewichtje in een kokertje wat door de vervuiling bleef hangen (En geen spetters meer via de pijlstok).
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl