Beste Luc,
Zo te zien zit er een RQ of RQV goeveneur (regelaar) op jouw hogedrukpomp. Ook jouw omschrijving dat de motor in onbelaste toestand uit zichzelf geleidelijk sneller gaat draaien als-ie op 1000 toeren is ingesteld, komt daarmee overeen.
Dat betekent dat je eigenlijk een auto-/vrachtwagenmotor hebt.
Op scheepsmotoren zou beter een RSV goeveneur kunnen zitten, dat is een regulator die elk ingesteld toerental zo nauwkeurig mogelijk vasthoudt, ongeacht de belasting.
Waarom die verschillende manieren van regelen bij auto's en schepen? Op een schip is het fijn dat het toerental goed instelbaar is, en dat de motor niet op hol gaat als de keerkoppeling uit z'n werk wordt getrokken. De RSV-regelaar houdt elk ingesteld toerental krampachtig vast.
In een auto is het fijn als niet het toerental, maar de kracht wordt geregeld via het gaspedaal.
Daarvoor zit er een RQ-regelaar op, die er voor zorgt dat enerzijds het stationairtoerental netjes wordt geregeld, en anderzijds het maximumtoerental niet wordt overschreden. Daar tussenin is het veel vager, soepeler.
Ik heb lang geleden in Delft een goedkoop oud mercedes-busje gehuurd, waar de verhuurder net een ruilmotor had ingezet. Achteraf gezien zat daar per ongeluk een RSV-goeveneur op, dus een scheepsregelaar. Er viel haast niet te rijden met dat kreng, want je werd helemaal gek van het heftige regelgedrag. Als ik (volgens de regelaar) 1 km/u te langzaam ging, gaf-ie 100% inspuiting, en als ik dan weer 1 km/u te snel ging, kneep-ie hem helemaal dicht. Ik zat beurtelings tegen de stoel gedrukt en dan weer tegen de voorruit geplakt.
Maar goed, jij hebt dus een (vracht)autoregelaar op je motor. Op zich kun je daar wel mee varen, hoewel het lastig zal zijn om te doseren tussen pakweg 900 en 1500 toeren.
Het door jou beschreven probleem zal te maken hebben met haperend centrifugaalgewicht of een haperende regelstang of een verkeerde afstelling van die regelstang, of (wat Douwe al opperde) een haperende stophendel. De laatste twee dingen zijn het meest waarschijnlijk.
In de ietwat roestkleurige pik, die op jouw foto helemaal aan de rechterkant uitsteekt, zit de aanslag die de regelstang tegenhoudt; het zou kunnen dat die te strak staat. Hij zou zó ingesteld moeten zijn dat de motor bij gasgeven een beetje zwart rookt, en dan een slagje teruggedraaid zodat-ie nèt niet meer rookt.
Wim.