Luc schreef :
Hallo beste mensen,
Gisteren nog maar eens bezig geweest met het uitzoeken van toerental probleem.
Met motor in vrijloop (schroef niet ingeschakeld) kunnen de 2400 rpm bereikt worden. Bij instellingen tussen de 600 (stationair) en 900 blijft de motor zijn ingestelde toeren behouden. Bij meer gas geven verhoogd het toerental maar begint de motor uit zichzelf vlugger te draaien. Met wat aan de gashendel te bewegen is dit “op hol slaan” +/- te controleren. Bij 2400 blijft rpm constant. Voor mij toch een bewijs dat de pomp het goed doet. Het fenomeen van uit zichzelf verhogen van toeren is bij dit type van pompen blijkbaar normaal, zoals reeds gezegd geweest door Wim.
Zodra de schroef is ingeschakeld, haal ik maar max 1200. Tot dus ver altijd in achteruit getest. Voor mij ligt er een ander jacht gemeerd, achter is vrij. Gisteren ook eens in vooruit geprobeerd en daar bereik ik 1500 rpm. Zelfde resultaat bij zowel afstand bediening als rechtstreeks op de pomp bediening.
De toeren worden gemeten op de alternator.
Vrijloop van de schroef gecontroleerd. Schroefas dichting (vetkoord) na gezien….misschien te hard aangespannen maar is ok. De schroefas kan zeer gemakkelijk links of rechts rondgedraaid worden….nul weerstand. Schroef is vrij van obstakels en aangroei.
Ervan uitgaande dat de motor ok is en de schroef vrij loopt, schiet er alleen maar de gearbox meer over. Zou dit misschien de oorzaak kunnen zijn ? Gearbox is een Pentagon P33L. Zou er ergens een weerstand kunnen onstaan als de gearbox is ingeschakeld die de motor afremt ?
Wat ik ook opgemerkt heb is als de motor draait en in neutraal staat, kan ik de schroefas vlotjes rond draaien in beide richtingen. Als de motor niet draait en ik zet de gearbox in vooruit/acheruit kan ik ook vlotjes de schroefas in beide richtingen ronddraaien. Is dit normaal ? Ik hoor geen opvallend geluid uit de gearbox.
Bij draaiende motor. Als de gearbox in vooruit wordt gezet, draait de schroef in de goede richting. Bij terug in neutraal zetten blijft de schroefas nog een paar minuten ronddraaien tot ze stopt.
Als de gearbox in achteruit wordt gezet, draait de schroef in de goede richting. Bij terug in neutraal zetten stopt de schroefas bijna onmiddellijk met achteruit draaien en draait nadien nog even in vooruit.
Ik denk niet dat dit normaal is !
Beste Luc,
De meeste verschijnselen die je omschrijft zijn normaal.
Allereerst de Paragon: dat is een mechanische keerkoppeling waarin de remband en de koppelingsplaten hydraulisch worden aangedrukt. Als hij functioneert zoals jij omschrijft, dan is hij in orde. Bij dit soort koppelingen is het helemaal normaal dat de schroef een beetje "meekruipt" in z'n vooruit als de koppeling in z'n neutraal staat.
Als er "iets" in deze keerkoppeling zwaar zou lopen, dan zou dat zich onmiddellijk uiten in het schakelgedrag. Maar dat is gewoon in orde. Kortom: je Paragonnetje is in orde.
Verder met de motor: het gedrag van de (vrachtwagen)regulateur als de motor onbelast draait, is ook helemaal zoals het hoort. Hij regelt keurig het stationairtoerental en het maximumtoerental, en is daar tussenin een beetje zwabberig, precies zoals het hoort. Dus de regulateur-an-sich is in orde.
Bedenk wel, dat als de motor
onbelast op 2400 toeren draait, dat er dan toch maar heel weinig brandstof wordt ingespoten, misschien maar 10% van het maximale.
Wat de kern van jouw probleem is, is dat de brandstofpompen kennelijk niet de volledige (100 procents) inspuiting kunnen geven, wat wel nodig zou zijn bij
belast 2400 toeren draaien.
Dus samenvattend en concluderend: het regulatordeel van de brandstofpomp is keurig in orde, maar de maximale opbrengst van de 6 pompunits is te laag.
Mogelijke oorzaken daarvoor heb ik al aangegeven in een eerder bericht, maar nogmaals: zeer waarschijnlijk is de eindaanslag van de regelstang te krap gesteld. Kwestie van effe
goed afstellen.
Iets minder waarschijnlijk maar toch mogelijk: er is iets misgegaan bij de montage waardoor de overbrenging van de regulateur naar de regelstang niet lekker loopt. Of de 6 draaibare pomphuisjes zijn een tandje verschoven op de regelstang. Of er zit een achtergelaten moertje of ringetje ergens klem. Of er zit een braampje op de regelstang.
(Edit: met de "regelstang" bedoel ik dus de stang met tandheugel die in het inwendige van de brandstofpomp zit, horizontaal gepositioneerd. Als deze stang verschuift, aangestuurd door de regulateur, dan verdraaien de pomphuisjes van de 6 hogedrukpompen. De stand van die pomphuisjes bepaalt op welk moment de inspuiting stopt en daarmee de ingespoten hoeveelheid brandstof. Het begin van de inspuiting is altijd gelijk.)
Je beschreef dat de pomp is getest bij een gerenommeerd bedrijf. Dat is mooi, maar wàt hebben ze precies getest?
De toerentallen zijn in orde, dus dat hebben ze goed gedaan. Maar wat ik het meest interessant in dezen vind, is de vraag of ze de pompopbrengst bij maximale inspuiting hebben gemeten, liefst bij een hoog toerental. Want dáár zit 't probleem denk ik.
(Hier kan ook een generatiekloofje meespelen: de meeste medewerkers van het bedrijf zullen ver na de productiedatum van de motor geboren zijn; voor hen is het een obscuur antiek ding).
Groet,
Wim.