Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: diesel motor komt niet meer op max toerental.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 16 juni 2019 08:11 #1055248

  • Luc
  • Luc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Jutter
Toen ik laatst ben gaan varen had ik plots problemen met het motorvermogen. Meer dan 700 rpm kreeg ik er niet meer uit. Kon ook niet meer terug naar mijn ligplaats daar ik niet tegen de stroom op kon. Blijven wachten op kerend tij om zo dan terug te keren. Een technieker laten komen die vaststelde dat de pomp defect was. Pomp binnen gebracht en men heeft vastgesteld dat de plunjers versleten waren en de positie van de fuelrack niet meer volgde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 16 juni 2019 08:11 #1055249

Sonador schreef het al: die centrifugaalgewichten zitten de pomp, of eigenlijk: in de peervormige regelaar.
Deze centrifugaalgewichten zorgen er (samen met wat inwendige veren en de stand van de gashendel) voor dat een horizontale regelstang heen-en-weer wordt bewogen.
Die regelstang zit in het smalle pompgedeelte en loopt langs de 6 pomphuisjes.
Deze regelstang is voorzien van vertanding, een tandheugel, die de pomphuisjes verdraait en zo de hoeveelheid in te spuiten brandstof bepaalt. De eindstop van de regelstang (waarmee de maximale pompopbrengst wordt begrensd) zit onder dat pikkie wat ik eerder noemde.

Wim.

Bij de weg: wat een mooie plaatjes uit dat boek!

Edit na jouw laatste bericht: als de plunjers vervangen zijn, is het heel waarschijnlijk dat dat bedrijf òf verkeerde plunjers heeft gemonteerd, òf de plunjers verkeerd heeft gemonteerd, òf de pomphuisjes verkeerd heeft gemonteerd, òf de slag van de regelstang verkeerd heeft ingesteld.
Zeer waarschijnlijk is er daar dus iets misgegaan.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 16 juni 2019 08:15 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 16 juni 2019 08:16 #1055256

  • Luc
  • Luc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Hi Wim. Ik veronderstel dat dit toch allemaal zou moeten nagezien geweest zijn tijdens de revisie. Na eerste revisie heb ik de pomp terug binnen gebracht met vermelding van de problemen. Men heeft de pomp terug open gedaan om na te zien en terug getest. Alles in orde volgens de specialist. Het is een serieuze firma en ik heb vertrouwen in hun werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 16 juni 2019 08:23 #1055260

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Luc schreef :
Jutter
Toen ik laatst ben gaan varen had ik plots problemen met het motorvermogen. Meer dan 700 rpm kreeg ik er niet meer uit. Kon ook niet meer terug naar mijn ligplaats daar ik niet tegen de stroom op kon. Blijven wachten op kerend tij om zo dan terug te keren. Een technieker laten komen die vaststelde dat de pomp defect was. Pomp binnen gebracht en men heeft vastgesteld dat de plunjers versleten waren en de positie van de fuelrack niet meer volgde.

Plotseling geen toeren komt meestal niet door slijtage. Dat gaat langzaam.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 16 juni 2019 08:25 #1055261

  • Luc
  • Luc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Hi Wim. Alles is natuurlijk mogelijk maar men heeft mij verteld dat de originele onderdelen zijn besteld geweest bij Bosh in Duitsland. Als er inderdaad verkeerde onderdelen of verkeerd heeft gemonteerd zou de pomp toch geen 1200 rpm halen ? Als de nokkenas 1200 draait zou de krukas er toch 2400 moeten draaien ?
Ervan uitgaande dat de pomp ok is, zou ik eerder denken dat er iets de schroef belet op volledig vermogen te komen. Maar ik zie niet direct wat het zou kunnen zijn. Een duiker heeft bevestigd dat de schroef clean is, geen obstakels, enz... De schroefas lagers (2) zijn ok. Geen trillingen en lagers lopen niet warm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 16 juni 2019 09:41 #1055280

Geeft die reparateur geen garantie op zijn werk?
Die moet m.i. maar eens op je boot komen want alleen dan kan hij de juiste werking echt beoordelen. Een testbank is en blijft een testbank en hoeft niet altijd de werkelijkheid weer te geven.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 16 juni 2019 09:56 #1055283

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Er komt nu ook al een duiker om de hoek kijken. Wat is er nog meer gedaan? Is de tank al geïnspecteerd op vervuiling of bacteriën? Filters zijn vervangen. Zij de leidingen gecontroleerd?
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 16 juni 2019 10:32 #1055291

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Luc schreef :
Het eigenaardige is dat bij het niet belasten van de motor (schroef dus niet ingeschakeld) de 2400 rpm wel behaald wordt. Weliswaar begint de motor eens rond de 1000 rpm uit zichzelf in toeren op te lopen tot rond 2400.
Dat snap ik niet. Hij draait stationair 600 rpm. Dus komt met moeite naar 1000 rpm en dan gaat het makkelijk naar 2400?
Wat bedoel je met dat het toerental "uit zichzelf" oploopt?

Om brandstofproblemen uit te sluiten zou ik de slangen van de pomp trekken en twee korte slangen in een kanister met diesel hangen. In de aanvoer moet je wel een filter zetten.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 16 juni 2019 10:34 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 16 juni 2019 11:12 #1055304

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Luc schreef :
Hallo allemaal,
In mijn motorboot heb ik een diesel motor Mercedez-Benz OM325 staan. Reeds een oud beestje maar draait nog steeds super goed. Geen overdreven olie verbruik en geen rook vorming (eens op bedrijfs temperatuur)
Laatst heb ik de Bosch injectie pomp moeten laten reviseren. De pomp is op de testbank getest geweest en doet het perfect. Volgens de testwaarden en bevestigd door de firma is de pomp afgesteld op 1200 rpm wat zou overeenkomen met 2400 rpm op de krukas.
Ik heb de pomp terug gemonteerd en de inspuiting timing perfect afgesteld.
De motor start perfect en draait soepel. Na het inschakelen van de schroef, krijg ik bij maximaal gas geven maar een rpm van 1200 terwijl normaal het max 2400 is. Eerst gedacht dat het misschien iets te maken had met afstelling van de commando kabels maar die zijn goed afgesteld. Om zeker te zijn heb ik de kabels afgekoppeld en rechtstreeks gas gegeven met de trottle op de fuel pump. Ook hier bij maximaal gas maar 1200 rpm.
Het eigenaardige is dat bij het niet belasten van de motor (schroef dus niet ingeschakeld) de 2400 rpm wel behaald wordt. Weliswaar begint de motor eens rond de 1000 rpm uit zichzelf in toeren op te lopen tot rond 2400.
De schroef is vrij van enig obstakel en de boot trilt niet bij 1200 rpm.
Voor de injectie pomp eraf is geweest, kon de motor zijn max toerental van 2400 halen. Buiten het demonteren/monteren van de pomp is er niets anders gebeurd aan de motor.
Heeft er soms iemand een idee wat de oorzaak van volgend probleem kan zijn.
Alvast bedankt !

Alles nog eens doorgelezen. Probleem m.i. de verbinding tussen regulateur en inwendige brandstof regelstang.
Ook al omdat het probleem zich plotseling openbaarde voordat de pomp naar de specialist is gebracht.
Een brandstofpomp is niet van het ene moment op het ander zo versleten dat er geen vermogen geleverd wordt. Dat is een proces wat alleen opgemerkt wordt als de motor constant gemonitord wordt. Reeds goed opgemerkt door Jutter.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 16 juni 2019 11:17 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 16 juni 2019 11:21 #1055306

Wellicht ten overvloede, maar heb je olie in de pomp gedaan? De governor zal zijn werk niet goed kunnen doen als er geen olie in zit.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 16 juni 2019 13:43 #1055325

Gijper schreef :
Om brandstofproblemen uit te sluiten zou ik de slangen van de pomp trekken en twee korte slangen in een kanister met diesel hangen. In de aanvoer moet je wel een filter zetten.

Inderdaad niet zomaar aannemen dat als de afsluiter open staat dat dat ook zo is.
Klepje kan blijven hangen, leiding deels verstopt, enz.
Dus check en double check.
...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 16 juni 2019 14:32 #1055331

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
100% zeker dat je je eigen pomp terug gekregen hebt? Niet per ongeluk verwisseld bij het revisiebedrijf?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 17 juni 2019 06:57 #1055533

  • Luc
  • Luc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Hallo beste mensen,
Gisteren nog maar eens bezig geweest met het uitzoeken van toerental probleem.

Met motor in vrijloop (schroef niet ingeschakeld) kunnen de 2400 rpm bereikt worden. Bij instellingen tussen de 600 (stationair) en 900 blijft de motor zijn ingestelde toeren behouden. Bij meer gas geven verhoogd het toerental maar begint de motor uit zichzelf vlugger te draaien. Met wat aan de gashendel te bewegen is dit “op hol slaan” +/- te controleren. Bij 2400 blijft rpm constant. Voor mij toch een bewijs dat de pomp het goed doet. Het fenomeen van uit zichzelf verhogen van toeren is bij dit type van pompen blijkbaar normaal, zoals reeds gezegd geweest door Wim.

Zodra de schroef is ingeschakeld, haal ik maar max 1200. Tot dus ver altijd in achteruit getest. Voor mij ligt er een ander jacht gemeerd, achter is vrij. Gisteren ook eens in vooruit geprobeerd en daar bereik ik 1500 rpm. Zelfde resultaat bij zowel afstand bediening als rechtstreeks op de pomp bediening.
De toeren worden gemeten op de alternator.

Vrijloop van de schroef gecontroleerd. Schroefas dichting (vetkoord) na gezien….misschien te hard aangespannen maar is ok. De schroefas kan zeer gemakkelijk links of rechts rondgedraaid worden….nul weerstand. Schroef is vrij van obstakels en aangroei.


Ervan uitgaande dat de motor ok is en de schroef vrij loopt, schiet er alleen maar de gearbox meer over. Zou dit misschien de oorzaak kunnen zijn ? Gearbox is een Pentagon P33L. Zou er ergens een weerstand kunnen onstaan als de gearbox is ingeschakeld die de motor afremt ?

Wat ik ook opgemerkt heb is als de motor draait en in neutraal staat, kan ik de schroefas vlotjes rond draaien in beide richtingen. Als de motor niet draait en ik zet de gearbox in vooruit/acheruit kan ik ook vlotjes de schroefas in beide richtingen ronddraaien. Is dit normaal ? Ik hoor geen opvallend geluid uit de gearbox.

Bij draaiende motor. Als de gearbox in vooruit wordt gezet, draait de schroef in de goede richting. Bij terug in neutraal zetten blijft de schroefas nog een paar minuten ronddraaien tot ze stopt.
Als de gearbox in achteruit wordt gezet, draait de schroef in de goede richting. Bij terug in neutraal zetten stopt de schroefas bijna onmiddellijk met achteruit draaien en draait nadien nog even in vooruit.
Ik denk niet dat dit normaal is !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 17 juni 2019 07:01 #1055535

  • Luc
  • Luc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Erik.
Ja hoor er is de nodige olie in de pomp

Rob.
100% zeker dat de kraan volledig openstaat.

Rikken.
Het is mijn pomp die ik terug heb gekregen. Trouwens volgens de revisie firma zijn er waarschijnlijk geen andere exemplaren meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 17 juni 2019 07:38 #1055543

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Luc schreef :
Zodra de schroef is ingeschakeld, haal ik maar max 1200. Tot dus ver altijd in achteruit getest. Voor mij ligt er een ander jacht gemeerd, achter is vrij. Gisteren ook eens in vooruit geprobeerd en daar bereik ik 1500 rpm. Zelfde resultaat bij zowel afstand bediening als rechtstreeks op de pomp bediening.

- Als ik het zo lees is je schroef aan de grote kant wat betreft spoed/diameter.
- Voor een juiste test kun je dat alleen al varend doen ! Het benodigde koppel stilliggend aan een steiger is veel hoger dan al varend.
- Het is zeer waarschijnlijk dat deze motor/pomp gebruikt wordt voor verschillende toepassingen. Met name bij continu stationair toepassing wordt de motor op een lager vermogen ingesteld. Hij moet dan immers continu dat vermogen leveren. Als jacht scheepsvoortstuwing wordt de pomp op hogere waardes ingeregeld. Met het idee dat de motor maar kort het extra vermogen moet leveren.
Is de pomp naar de juiste specificatie als voor de toepassing nodig is ingeregeld ?
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 17 juni 2019 08:15 #1055551

Luc schreef :
Hallo beste mensen,
Gisteren nog maar eens bezig geweest met het uitzoeken van toerental probleem.

Met motor in vrijloop (schroef niet ingeschakeld) kunnen de 2400 rpm bereikt worden. Bij instellingen tussen de 600 (stationair) en 900 blijft de motor zijn ingestelde toeren behouden. Bij meer gas geven verhoogd het toerental maar begint de motor uit zichzelf vlugger te draaien. Met wat aan de gashendel te bewegen is dit “op hol slaan” +/- te controleren. Bij 2400 blijft rpm constant. Voor mij toch een bewijs dat de pomp het goed doet. Het fenomeen van uit zichzelf verhogen van toeren is bij dit type van pompen blijkbaar normaal, zoals reeds gezegd geweest door Wim.

Zodra de schroef is ingeschakeld, haal ik maar max 1200. Tot dus ver altijd in achteruit getest. Voor mij ligt er een ander jacht gemeerd, achter is vrij. Gisteren ook eens in vooruit geprobeerd en daar bereik ik 1500 rpm. Zelfde resultaat bij zowel afstand bediening als rechtstreeks op de pomp bediening.
De toeren worden gemeten op de alternator.

Vrijloop van de schroef gecontroleerd. Schroefas dichting (vetkoord) na gezien….misschien te hard aangespannen maar is ok. De schroefas kan zeer gemakkelijk links of rechts rondgedraaid worden….nul weerstand. Schroef is vrij van obstakels en aangroei.


Ervan uitgaande dat de motor ok is en de schroef vrij loopt, schiet er alleen maar de gearbox meer over. Zou dit misschien de oorzaak kunnen zijn ? Gearbox is een Pentagon P33L. Zou er ergens een weerstand kunnen onstaan als de gearbox is ingeschakeld die de motor afremt ?

Wat ik ook opgemerkt heb is als de motor draait en in neutraal staat, kan ik de schroefas vlotjes rond draaien in beide richtingen. Als de motor niet draait en ik zet de gearbox in vooruit/acheruit kan ik ook vlotjes de schroefas in beide richtingen ronddraaien. Is dit normaal ? Ik hoor geen opvallend geluid uit de gearbox.

Bij draaiende motor. Als de gearbox in vooruit wordt gezet, draait de schroef in de goede richting. Bij terug in neutraal zetten blijft de schroefas nog een paar minuten ronddraaien tot ze stopt.
Als de gearbox in achteruit wordt gezet, draait de schroef in de goede richting. Bij terug in neutraal zetten stopt de schroefas bijna onmiddellijk met achteruit draaien en draait nadien nog even in vooruit.
Ik denk niet dat dit normaal is !

Beste Luc,

De meeste verschijnselen die je omschrijft zijn normaal.
Allereerst de Paragon: dat is een mechanische keerkoppeling waarin de remband en de koppelingsplaten hydraulisch worden aangedrukt. Als hij functioneert zoals jij omschrijft, dan is hij in orde. Bij dit soort koppelingen is het helemaal normaal dat de schroef een beetje "meekruipt" in z'n vooruit als de koppeling in z'n neutraal staat.
Als er "iets" in deze keerkoppeling zwaar zou lopen, dan zou dat zich onmiddellijk uiten in het schakelgedrag. Maar dat is gewoon in orde. Kortom: je Paragonnetje is in orde.

Verder met de motor: het gedrag van de (vrachtwagen)regulateur als de motor onbelast draait, is ook helemaal zoals het hoort. Hij regelt keurig het stationairtoerental en het maximumtoerental, en is daar tussenin een beetje zwabberig, precies zoals het hoort. Dus de regulateur-an-sich is in orde.
Bedenk wel, dat als de motor onbelast op 2400 toeren draait, dat er dan toch maar heel weinig brandstof wordt ingespoten, misschien maar 10% van het maximale.
Wat de kern van jouw probleem is, is dat de brandstofpompen kennelijk niet de volledige (100 procents) inspuiting kunnen geven, wat wel nodig zou zijn bij belast 2400 toeren draaien.
Dus samenvattend en concluderend: het regulatordeel van de brandstofpomp is keurig in orde, maar de maximale opbrengst van de 6 pompunits is te laag.
Mogelijke oorzaken daarvoor heb ik al aangegeven in een eerder bericht, maar nogmaals: zeer waarschijnlijk is de eindaanslag van de regelstang te krap gesteld. Kwestie van effe goed afstellen.
Iets minder waarschijnlijk maar toch mogelijk: er is iets misgegaan bij de montage waardoor de overbrenging van de regulateur naar de regelstang niet lekker loopt. Of de 6 draaibare pomphuisjes zijn een tandje verschoven op de regelstang. Of er zit een achtergelaten moertje of ringetje ergens klem. Of er zit een braampje op de regelstang.
(Edit: met de "regelstang" bedoel ik dus de stang met tandheugel die in het inwendige van de brandstofpomp zit, horizontaal gepositioneerd. Als deze stang verschuift, aangestuurd door de regulateur, dan verdraaien de pomphuisjes van de 6 hogedrukpompen. De stand van die pomphuisjes bepaalt op welk moment de inspuiting stopt en daarmee de ingespoten hoeveelheid brandstof. Het begin van de inspuiting is altijd gelijk.)

Je beschreef dat de pomp is getest bij een gerenommeerd bedrijf. Dat is mooi, maar wàt hebben ze precies getest?
De toerentallen zijn in orde, dus dat hebben ze goed gedaan. Maar wat ik het meest interessant in dezen vind, is de vraag of ze de pompopbrengst bij maximale inspuiting hebben gemeten, liefst bij een hoog toerental. Want dáár zit 't probleem denk ik.
(Hier kan ook een generatiekloofje meespelen: de meeste medewerkers van het bedrijf zullen ver na de productiedatum van de motor geboren zijn; voor hen is het een obscuur antiek ding).

Groet,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 17 juni 2019 08:29 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 17 juni 2019 08:20 #1055553

  • Luc
  • Luc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Hallo 3Noreen,
Spoed en diameter van de schroef zijn correct. 4 jaar geleden een nieuwe schroef geplaatst. Nooit geen probleem gehad met behalen van de toeren.
De pomp is volgens de juiste specificaties ingesteld.
Misschien is testen aan de steiger niet zo ideaal maar als ik het al varend moet doen moet ik een getij rivier op met voor het ogenblik veel stroom debiet. Met mijn toerental probleem vind ik dat niet zo veilig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 17 juni 2019 08:31 #1055558

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Berghout-2 schreef :
Je beschreef dat de pomp is getest bij een gerenommeerd bedrijf. Dat is mooi, maar wàt hebben ze precies getest?
De toerentallen zijn in orde, dus dat hebben ze goed gedaan. Maar wat ik het meest interessant in dezen vind, is de vraag of ze de pompopbrengst bij maximale inspuiting hebben gemeten, liefst bij een hoog toerental. Want dáár zit 't probleem denk ik.
(Hier kan ook een generatiekloofje meespelen: de meeste medewerkers van het bedrijf zullen ver na de productiedatum van de motor geboren zijn; voor hen is het een obscuur antiek ding).

Groet,
Wim.

Een zwager van mij maakt/bouwt diesel brandstofpompen voor speciale toepassingen. Ik heb er wel eens bijgestaan als hij zo'n pomp test. Dat is bepaalt geen triviale zaak. Behalve de opbrengst in grammen bij een bepaalt toerental moet ook de druk gemeten worden.

Wat is de kleur van de uitlaatgassen bij 1500 rpm max "gas" in de vooruit stand ?
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 17 juni 2019 08:36 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 17 juni 2019 09:06 #1055568

  • Luc
  • Luc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Hi Wim, bedankt voor je bericht. Mijn pomp is inderdaad een antiek ding en toen ik die afleverde in de revisie shop was men verbaasd dat zo iets nog in omloop was. In vroegere tijden maakte men nog dingen die robuust waren en lang meegaan. Anders dan vandaag !! Maar gelukkig was er nog een bijna gepenioneerde technieker die deze pomp kende en hij heeft de revisie gedaan. De maximale fuel injectie is afgesteld op 6.0 cc. De fabriekswaarden zijn tussen 5.7 en 6.2
Bij de eerste revisie had men de pomp afgesteld op 5.7
Toen ik mijn pomp terug binnen heb gebracht na vastelling dat ik mijn toeren belast niet kon halen, heeft de technieker de max inspuiting afgesteld op 6.0

Terug in contact gegaan met de revisie firma (een Nederlands bedrijf trouwens) en de eventuele regelstang problemen voorgelegd. Met de technieker gesproken die de job heeft uitgevoerd en volgens hem is alles perfect afgesteld.

De revisie shop is ook aan het meedenken aan het probleem. Maar een directe oplossing hebben ze nog niet. Nu hebben ze mij voorgesteld om de injectoren na te zien (gratis !) om toch maar uit te sluiten dat het probleem zich daar zou kunnen bevinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 17 juni 2019 09:14 #1055571

  • Luc
  • Luc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Hi 3Noreen,
Bij warme motor is die haast kleurloos. Zeker niet zwart, blauw of wit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 17 juni 2019 09:17 #1055574

  • Luc
  • Luc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Hi CaptainRob,
Zoals je zelf hebt aangehaald is dit double gecheckd en ben ik zeker dat de leiding en kraantje ok zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 17 juni 2019 09:27 #1055576

Luc schreef :
Hi Wim, bedankt voor je bericht. Mijn pomp is inderdaad een antiek ding en toen ik die afleverde in de revisie shop was men verbaasd dat zo iets nog in omloop was. In vroegere tijden maakte men nog dingen die robuust waren en lang meegaan. Anders dan vandaag !! Maar gelukkig was er nog een bijna gepenioneerde technieker die deze pomp kende en hij heeft de revisie gedaan. De maximale fuel injectie is afgesteld op 6.0 cc. De fabriekswaarden zijn tussen 5.7 en 6.2
Bij de eerste revisie had men de pomp afgesteld op 5.7
Toen ik mijn pomp terug binnen heb gebracht na vastelling dat ik mijn toeren belast niet kon halen, heeft de technieker de max inspuiting afgesteld op 6.0

Terug in contact gegaan met de revisie firma (een Nederlands bedrijf trouwens) en de eventuele regelstang problemen voorgelegd. Met de technieker gesproken die de job heeft uitgevoerd en volgens hem is alles perfect afgesteld.

De revisie shop is ook aan het meedenken aan het probleem. Maar een directe oplossing hebben ze nog niet. Nu hebben ze mij voorgesteld om de injectoren na te zien (gratis !) om toch maar uit te sluiten dat het probleem zich daar zou kunnen bevinden.

Luc,
Het is vriendelijk dat zij die verstuivers/injectoren willen nazien. Maar daar ligt m.i. het probleem niet, anders zou je motor wel roken.

Ik moet mij even verontschuldigen voor een vergissing: bij deze brandstofpompen zijn het niet de pomphuisjes dat draaibaar zijn, maar de plunjers zelf. Deze vergissing heeft geen invloed op de strekking van mijn verhaal.

Gezien alle symptomen die je beschreven hebt, blijf ik er bij dat het probleem in de brandstofpomp moet zitten. Ik kan geen enkele andere oorzaak bedenken die precies die verschijnselen geeft (maar dat kan ook een tekortkoming van mij zijn).

Ik heb een paar bladzijden uit het boek De compressorlooze dieselmotor voor wegverkeer en railtractie van W.F.H.J. Tabernal uit 1935 gescand, dit geeft inzicht in de werking en constructie van de regulateur/pomp. Ik zal ze straks even toevoegen.

Wim.

Edit: Daar komen ze:







Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 17 juni 2019 09:44 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 17 juni 2019 09:42 #1055583

  • Luc
  • Luc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Wim, geen probleem hoor. Logischer wijze zou het probleem door de brandstofpomp moeten veroorzaakt worden. Het is het enige onderdeel dat invloed heeft op de injectie, ervan uitgaand dat al de leidingen, filters, verstuivers, etc in het injectie systeem in orde zijn. Ik denk ook niet dat de verstuivers de oorzaak zijn maar als ze getest worden en in orde zijn kunnen we dat ook weeral uitsluiten. Alvast bedankt voor de documentatie dat je zal opsturen....tof !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 17 juni 2019 11:23 #1055626

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Ik heb geen verstand van motoren, maar hoe is je oliepeil (geschiedenis). Is het peil lange tijd niet veranderd of wel eens gestegen?
Dit met het oog op het op hol slaan.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diesel motor komt niet meer op max toerental. 17 juni 2019 11:35 #1055629

WADnWIND schreef :
Ik heb geen verstand van motoren, maar hoe is je oliepeil (geschiedenis). Is het peil lange tijd niet veranderd of wel eens gestegen?
Dit met het oog op het op hol slaan.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Jugo, ik begrijp waar jij op doelt. Maar het verschijnsel dat Luc's motor onbelast draaiend zijn toerental zelf laat oplopen van 900 naar 2400 toeren, hoort helemaal bij het type regulateur, een vrachtwagenregulateur. Het is geen "op hol slaan", want dan zou hij onbeheersbaar en onbegrensd in toerental stijgen totdat er drijfstangen aan de buitenkant verschijnen. :S
In sommige charterschepen is ooit een vrachtwagenDaf ingebouwd; daar zat dan ook vaak zo'n boschpomp op met dezelfde verschijnselen. Bij goed mariniseren werd dan ook de regulateur vervangen door een RSV-type, en dan ging het beter.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl