Sunday schreef :
Sensor heeft dysplay. Inderdaad: ervaring opdoen met verschillende spoed brengt me al verder. Is er niemand met zo’n ding?
Op mijn sleep/duwboot had ik een uitlaattemperatuurmeter. Ik keek daar vaak op.
De uitlaattemperatuur geeft een nauwkeurige indicatie van de belastingsgraad van de motor.
De belastingsgraad wordt o.a. bepaald door het toerental, de spoed, de vaarsnelheid, de diepgang ter plekke, de tegenwind enz.
Als voorbeeld: als ik nog langer geleden met mijn kleinere sleepboot (6 cil. Deutz) in de vaargeul van de Fluessen voer, dan draaide ik bijvoorbeeld op 1400 toeren, vaarsnelheid 12,5 km/u, uitlaattemp 200 graden.
Als ik dan naast de vaargeul ging varen, met nog maar 20 cm onder de kiel, dan bleef het toerental 1400, de vaarsnelheid zakte naar 11,5 km/u terwijl de uitlaattemp steeg naar 240 graden.
Dat duidt er op dat de motor meer brandstof moest inspuiten om het toerental vast te houden zodra de zuiging toeneemt.
Zeker voor een voortstuwingsinstallatie met verstelbare schroef kun je eigenlijk niet zonder uitlaattemp.meter. Alleen dan kun je de ideale spoed/toerentalverhouding goed kiezen.
De maximale bereikbare of toegestane uitlaattemp. verschilt per motor; ik hield 450 graden voor langdurige belasting en 650 graden voor kortstondige belasting. Op kruissnelheid losvarend hield ik 'm op 210 tot 250 graden, afhankelijk van de haast die ik had.
Overigens zijn uitlaattemperatuurmeters en -gevers te koop bij elke goede maritieme groothandel, Combi-Noord, Cuno, Exalto, Lasaulec, Bakker-IJlst enzovoort. VDO maakt ze zeker.
Groet,
Wim.