Sunday schreef :
Met m’n mooie Deutz luchtgekoelde 6cilinder moet ik nu ook wel dieselmonteur worden. Komt bij dat er een VPP Hundested schroef op zit waarvan de spoed van “mild achteruit” via neutraal (geen spoed) tot volledig vaanstand (en bladen dus volledig dwars) versteld kan worden. Als ik teveel spoed geef bij bepaald toerental dan is dat niet goed voor de motor. Eenmaal in Griekenland nog, met koude motor, deed ik dat en ging de motor dikke roetwolken spugen. Aan de andere kant: tijdens motorzeilen kan ik de spoed aardig vergroten.
Nu schijnt het dat je de inspanning van de motor aardig kunt monitoren met een pyrometer: een temp sensor in de uitlaat. Ik heb dus zo’n ding besteld.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Op onze boot is aanwezig een verstelbare spoed propellor met in de uitlaat, vlak voor de koelwater inspuiting een temperatuursensor in de uitlaat. Deze meet de uitlaatgas temperatuur. Deze temperatuur is directe, snelle en een genoeg preciese aanduiding van de belasting van de motor. Eiegnlijk onmisbaar indien een CPP (continious pitch propellor) aanwezig is. Het is geen wetenschappelijk verantwoorde meting zodat het niet gebruikt kan worden voor een calibratie voor het ijkwezen, maar dat willen wij zeilertjes ook helemaal niet.
Per toerental is in de praktijk gekeken bij welke uitlaatgas-temperatuur de roetgrens van de motor zit tijdens verstellen van de CPP. Daar iets onder gaan zitten en je hebt de optimale instelling.
Motor Perkins 92 pk max 2400 toeren.
Uitlaatgas temperatuur varieert van 120 graden tot 570 graden (stationair tot vol vermogen).
Kruissnelheid bij 1400 toeren 6 knoop op ca. 230 graden, komt overeen met 3,3 liter per uur (empirische data door gemiddeld dieselverbruik op lange tochten met meerdere tankbeurten). Bij vol vermogen volgens opgave Perkins 18 liter/uur.