Tulipe schreef :
Martinwmd schreef :
Philip schreef :
Yanmar olie (waarvan je dus zeker weet dat ie goed is, al was dat toen ik die een keer besteld heb onverbloemde MPM olie)...
Ik wil even reageren op deze opmerking , mpm is voor alle duidelijkheid geen oliefabrikant, zij vullen slechts flessen met olie naar wens van de klant dus in dit geval yanmar, er zijn meer merken die gebruik maken van de diensten van mpm. Dat wil niet zeggen dat als je bij een grossier een fles mpm koopt met 15w40 dat die precies dezelfde samenstelling heeft dan de yanmar of bv de fles die bij de Kia-dealer in het rek staat. Dat wil overigens niet zeggen dat de andere oliën slecht of minder zijn. Maar de cf of ci klassering van olie zegt iets over de kwaliteit maar niets over eventuele dopes of toevoegingen in de olie.
Ik kom zelf uit de Autowereld en heb daar toch wel motoren gezien die kapot gedraaid waren door het gebruik van goedkope olie, Als voorbeeld noem ik een Skoda Octavia 1.2tsi , die na 90.000 km zodanig vervuild was dat de oliezeef verstopt zat en de motor daardoor compleet in de soep draaide. En de man had braaf volgens schema zijn motor ververst met olie van internet die volgens de fles toch aan de specificaties voldeed, ik kan je vertellen , die man had beter iets duurdere olie gekocht.
Maar om een kort verhaal lang te maken, gooi in je motor waar je jezelf prettig bij voelt,wil je op safe spelen koop dan origineel.
Kan je bewijzen dat dat kwam door het gebruik van een olie die wel volgens de specificaties was? Ik zit professioneel in de autowereld en specifiek onderhoud en mechanica, niet marketing en verkoop en ik weet dat dat niet zo is.
Bewijzen niet maar ik heb jaren bij een Seat/Skoda dealer gewerkt en daarbij vele tsi motoren open gehad omdat de distributie kettingen niet van de beste kwaliteit waren en daarbij is mij wel opgevallen dat de meeste auto's die elders onderhoud hadden gekregen of te weinig onderhoud, veel meer vervuiling vertoonden dan die auto's die bij ons onderhouden waren.
Ik zeg ook niet dat goedkope olie per definitie slechte olie is, zeker niet maar de tijd dat olie olie is ligt al jaren achter ons, toen ik 25 jaar geleden in de garage begon hadden we 10w40 in de bulk en dat ging gewoon overal in, zowel benzine als diesel maar tegenwoordig heeft een garagebedrijf een heel rek vol met verschillende oliën . Ik bedoel maar , er is ook nog een tussenweg tussen olie van de Action en olie van de dealer. Ga maar naar een grossier en vraag maar om olie voor je Volvo of Yanmar , dan zoekt die op welke olie voorgeschreven word door zijn olieleverancier en die kun je dan met een gerust hart in je motor gooien want die voldoet dan zeker aan de specificaties van de fabrikant, terwijl die dan toch een stuk goedkoper is dan die van Yanmar zelf.Vraag maar om een 5w30 , die heeft hij waarschijnlijk in wel 5 verschillende smaken, puur omdat de ene fabrikant gewoon andere eisen vraagt dan de andere. De 5w30 van de Action zal misschien in een Peugeot perfect voldoen maar in een Toyota bijvoorbeeld niet
Daarom hebben veel autofabrikanten tegenwoordig hun eigen codering ook nog op de fles staan.
En dat dit in onze motortjes met een ontwerp van misschien wel 40 jaar oud niet zo een vaart loopt daar ben ik het helemaal mee eens, die stammen nog uit een tijd dat olie nog gewoon olie was.