Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nog een keer... olie

Nog een keer... olie 28 apr 2019 12:08 #1041136

Mijn Vetus dieseltje zit nu aan de dik 2350 draaiuren en altijd met goedkope Gamma of Hema olie gevuld.
Nooit problemen . Enige "grotere" klus was een keer verstuivers opnieuw laten afstellen omdat de openingsdruk wat aan de lage kan was . Maar dat heeft weinig met de smeerolie te maken.
ook bij mijn auto's nooit met wat anders gebruikt en nooit motorproblemen gehad .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 28 apr 2019 12:20 #1041139

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6282
Hier wordt vaak verwezen naar dopes als zouden ze heilige dingen zijn die de meerprijs waard is.
In modernere oliën zitten minder dopes dan vroeger (milieutechnische redenen). In synthetische oliën moeten ze speciaal minerale olie toevoegen om dopes hun werk te kunnen laten doen.
Longlife-olie (met oa. dopes die vuildeeltjes vasthouden) geeft meer problemen dan je zou verwachten.

Ieder moet het voor zich uitmaken, maar wie weet welke en hoeveel dopes er in dure of goedkope olie zitten?
En dan heb ik het niet over de soorten dopes in het algemeen, maar specifiek in het busje dat je gekocht hebt. Staat het erop? In procenten met naam en toenaam?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 28 apr 2019 12:22 #1041140

Ook ik gebruik altijd de goedkope olieën, wel met de juiste specificaties, voor zowel mijn auto's, schepen, boten en ouwe tractor.
Bekend is Latol, een bedrijf dat heel veel levert onder allerlei namen voor huismerken. Zij gebruiken exact dezelfde basisolie als Shell, en mengen daar volgens de officiële specificaties additieven/dopes doorheen. Gewoon goed spul!
Een groot deel van de binnenvaart en industrie draait op Latol-olie.

De zware 8 cilinder langzaamlopende Deutz in mijn sleep/duwboot had een apart smeersysteem met een smeerautomaat voor de cilindersmering. Per draaiuur ging daar een halve liter olie doorheen, die goeddeels in het carter belandde; het smeeroliepeil daarin steeg dus steeds.
Voor die cilndersmering gebruikte ik minerale olie van de action zodra die dat ging verkopen.
Ook mijn auto's draaien op action-olie (benzine en lpg).
Ik heb tot nu toe geen enkele aanwijzing kunnen vinden dat deze goedkope oliën niet goed zouden functioneren.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 28 apr 2019 12:23 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 28 apr 2019 13:02 #1041151

Dat de dure oliemerken eigenlijk helemaal niet zoveel duurder zijn kun je zien als je naar de prijs van een 200 litervat van die "dure" olie kijkt.
Die komt meestal nauwelijks boven de €3,- per liter vaak zelfs minder .
Niet zo raar want verpakkingen zijn vaak duurder dan je denkt. Een plastic fles van een liter kost meestal al meer dan €0,50 bij grotere aantallen , een 5 liter kan als snel €1,50 , exclusief opdruk .
Vroeger (70er jaren) heb ik me ook al eens verbaasd over het feit dat een papieren koffiebekertje al bijna 6 cent kostte terwijl je er inclusief koffie maar 10 cent voor betaalde in de automaat.
Er kwam toen nl. commotie van omdat ze de koffieprijs wilden verhogen naar 15 cent vanege de hoegre prijs van die kartonnen bekertjes . De daarvoor gebruikte polystryreen bekertjes kostten nl. nog geen 3 cent maar mochten op een gegeven moment niet meer in het betreffende bedrijf gebruikt worden . ( maar dat is een heel ander en veel ingewikkelder verhaal :whistle: ).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 28 apr 2019 14:09 #1041169

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12002
holtere schreef :
Boeien die centen niet dan kun je het ook overmaken naar een goed doel. Die zijn er dan blij mee en voor jou een plekje verder van het vuur ;)
Wat? Goed doen en dan kou moeten lijden? Mooi niet, ik pas!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 28 apr 2019 15:36 #1041193

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
De diezel's in onze bootjes worden bijna nooit zwaar belast.
Niet in inspanning, en niet in tijd.
Goede smering en koeling zijn belangrijk, maar de goedkopere olie's die voldoen aan de specificaties zullen dit zeker ook bewerkstelligen.
Oliefilters van voldoende kwaliteit zijn ook aanmerkelijk goedkoper te vinden dan wat de merken ervan maken.
Ik betaal wel voor kwaliteit, maar ik wil niet betalen omdat een of ander merk op de verpakking of omhulsel staat.
Via Fer aan goede en goedkopere alternatieven geraakt voor de veel te dure merkproducten.
Tenzij je geld te veel hebt, en dit absoluut aan Volvo Yanmar of Vetus wil doneren lijkt me dat een goede oplossing.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 28 apr 2019 15:47 #1041197

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
ST-5 schreef :
Omdat er 1 motor in de soep draait op andere olie dan van de fabrikant speel je niet op safe?? Neem dan ook de moeite om de motoren te noemen die in de soep zijn gelopen met originele olie.. denk aan de vele Peugeot 1.6hdi motoren (verstopt olieleiding naar de turbo).




Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Verstopte leiding naar de turbo zal wel verstopt olie kanaal in de turbo geweest zijn.
Oorzaak: veelvuldig een motor die nog bloedheet is onmiddellijk stop zetten zonder de turbo met stationair draaiende motor af te koelen..
Olie verbrand in turbo en kanalen raken verstopt met verkoolde verbrande smeerolie.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 28 apr 2019 16:19 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 28 apr 2019 18:15 #1041261

Tulipe schreef :
Martinwmd schreef :
Philip schreef :


Yanmar olie (waarvan je dus zeker weet dat ie goed is, al was dat toen ik die een keer besteld heb onverbloemde MPM olie)...
Ik wil even reageren op deze opmerking , mpm is voor alle duidelijkheid geen oliefabrikant, zij vullen slechts flessen met olie naar wens van de klant dus in dit geval yanmar, er zijn meer merken die gebruik maken van de diensten van mpm. Dat wil niet zeggen dat als je bij een grossier een fles mpm koopt met 15w40 dat die precies dezelfde samenstelling heeft dan de yanmar of bv de fles die bij de Kia-dealer in het rek staat. Dat wil overigens niet zeggen dat de andere oliën slecht of minder zijn. Maar de cf of ci klassering van olie zegt iets over de kwaliteit maar niets over eventuele dopes of toevoegingen in de olie.
Ik kom zelf uit de Autowereld en heb daar toch wel motoren gezien die kapot gedraaid waren door het gebruik van goedkope olie, Als voorbeeld noem ik een Skoda Octavia 1.2tsi , die na 90.000 km zodanig vervuild was dat de oliezeef verstopt zat en de motor daardoor compleet in de soep draaide. En de man had braaf volgens schema zijn motor ververst met olie van internet die volgens de fles toch aan de specificaties voldeed, ik kan je vertellen , die man had beter iets duurdere olie gekocht.
Maar om een kort verhaal lang te maken, gooi in je motor waar je jezelf prettig bij voelt,wil je op safe spelen koop dan origineel.

Kan je bewijzen dat dat kwam door het gebruik van een olie die wel volgens de specificaties was? Ik zit professioneel in de autowereld en specifiek onderhoud en mechanica, niet marketing en verkoop en ik weet dat dat niet zo is.
Bewijzen niet maar ik heb jaren bij een Seat/Skoda dealer gewerkt en daarbij vele tsi motoren open gehad omdat de distributie kettingen niet van de beste kwaliteit waren en daarbij is mij wel opgevallen dat de meeste auto's die elders onderhoud hadden gekregen of te weinig onderhoud, veel meer vervuiling vertoonden dan die auto's die bij ons onderhouden waren.
Ik zeg ook niet dat goedkope olie per definitie slechte olie is, zeker niet maar de tijd dat olie olie is ligt al jaren achter ons, toen ik 25 jaar geleden in de garage begon hadden we 10w40 in de bulk en dat ging gewoon overal in, zowel benzine als diesel maar tegenwoordig heeft een garagebedrijf een heel rek vol met verschillende oliën . Ik bedoel maar , er is ook nog een tussenweg tussen olie van de Action en olie van de dealer. Ga maar naar een grossier en vraag maar om olie voor je Volvo of Yanmar , dan zoekt die op welke olie voorgeschreven word door zijn olieleverancier en die kun je dan met een gerust hart in je motor gooien want die voldoet dan zeker aan de specificaties van de fabrikant, terwijl die dan toch een stuk goedkoper is dan die van Yanmar zelf.Vraag maar om een 5w30 , die heeft hij waarschijnlijk in wel 5 verschillende smaken, puur omdat de ene fabrikant gewoon andere eisen vraagt dan de andere. De 5w30 van de Action zal misschien in een Peugeot perfect voldoen maar in een Toyota bijvoorbeeld niet
Daarom hebben veel autofabrikanten tegenwoordig hun eigen codering ook nog op de fles staan.
En dat dit in onze motortjes met een ontwerp van misschien wel 40 jaar oud niet zo een vaart loopt daar ben ik het helemaal mee eens, die stammen nog uit een tijd dat olie nog gewoon olie was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 28 apr 2019 18:59 #1041279

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Martinwmd schreef :
Ik kom zelf uit de Autowereld en heb daar toch wel motoren gezien die kapot gedraaid waren door het gebruik van goedkope olie, Als voorbeeld noem ik een Skoda Octavia 1.2tsi

Daar noem je ook wel een heel speciaal gevalletje.
Die 1.2tsi blokjes hadden sowieso nogal wat problemen. Er werd bij een vrij beperkte motorinhoud nogal veel vermogen uitgeperst, met alle gevolgen van dien. De distributieriem of -ketting ging ook nogal vaak kapot, geloof ik.

De vergelijking van dat blokje met een scheepsmotortje dat verhoudingsgewijs veel minder vermogen levert voor zijn inhoud en gemiddeld veel lagere toerentallen draait gaat nogal mank.
Laatst bewerkt: 28 apr 2019 19:02 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 28 apr 2019 22:08 #1041320

Wadloper schreef :
Martinwmd schreef :
Ik kom zelf uit de Autowereld en heb daar toch wel motoren gezien die kapot gedraaid waren door het gebruik van goedkope olie, Als voorbeeld noem ik een Skoda Octavia 1.2tsi

Daar noem je ook wel een heel speciaal gevalletje.
Die 1.2tsi blokjes hadden sowieso nogal wat problemen. Er werd bij een vrij beperkte motorinhoud nogal veel vermogen uitgeperst, met alle gevolgen van dien. De distributieriem of -ketting ging ook nogal vaak kapot, geloof ik.

De vergelijking van dat blokje met een scheepsmotortje dat verhoudingsgewijs veel minder vermogen levert voor zijn inhoud en gemiddeld veel lagere toerentallen draait gaat nogal mank.

Het was ook geen vergelijk maar een voorbeeld wat verkeerde olie kan doen.
Ik zeg ook niet dat je perse olie van de dealer moet kopen.
Als je bijvoorbeeld kroon olie koopt en je koopt wat hun voorschrijven voor jouw motor zit je altijd safe, kijk maar eens op hun site dan zul,je zien dat ze voor een Yanmar 3ym30 een ander type 15w40 voorschrijven dan voor een Volvo-penta 2040. Dus ook voor die simpele motoren word er schijnbaar toch al onderschijd gemaakt. En dan betaal je voor een liter misschien 8 ipv 15 euro. Altijd nog iets duurder dan 3 euro bij de Action , maar dan weet je wel dat het de olie is die jouw motor nodig heeft.
Laatst bewerkt: 28 apr 2019 22:10 door Martinwmd. Reden: Laatste zin voegde eigenlijk niets toe
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 29 apr 2019 06:25 #1041329

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Martinwmd schreef :
Het was ook geen vergelijk maar een voorbeeld wat verkeerde olie kan doen.
Ik zeg ook niet dat je perse olie van de dealer moet kopen.
Als je bijvoorbeeld kroon olie koopt en je koopt wat hun voorschrijven voor jouw motor zit je altijd safe, kijk maar eens op hun site dan zul,je zien dat ze voor een Yanmar 3ym30 een ander type 15w40 voorschrijven dan voor een Volvo-penta 2040. Dus ook voor die simpele motoren word er schijnbaar toch al onderschijd gemaakt. En dan betaal je voor een liter misschien 8 ipv 15 euro. Altijd nog iets duurder dan 3 euro bij de Action , maar dan weet je wel dat het de olie is die jouw motor nodig heeft.

wat een onzin wordt hier verkondigd. Yanmar vindt z'n ordinaire minerale 15W40 olie prima voor alle motoren :

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 29 apr 2019 06:59 #1041335

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
CeesS schreef :
Martinwmd schreef :
Het was ook geen vergelijk maar een voorbeeld wat verkeerde olie kan doen.
Ik zeg ook niet dat je perse olie van de dealer moet kopen.
Als je bijvoorbeeld kroon olie koopt en je koopt wat hun voorschrijven voor jouw motor zit je altijd safe, kijk maar eens op hun site dan zul,je zien dat ze voor een Yanmar 3ym30 een ander type 15w40 voorschrijven dan voor een Volvo-penta 2040. Dus ook voor die simpele motoren word er schijnbaar toch al onderschijd gemaakt. En dan betaal je voor een liter misschien 8 ipv 15 euro. Altijd nog iets duurder dan 3 euro bij de Action , maar dan weet je wel dat het de olie is die jouw motor nodig heeft.

wat een onzin wordt hier verkondigd. Yanmar vindt z'n ordinaire minerale 15W40 olie prima voor alle motoren :


Goed lezen Cees, er staat ander type 15W40 en niet een andere viscositeit. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 29 apr 2019 08:31 #1041358

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Helemaal of topic.
Kijk eens naar de inkt voor een printer.
Is bijna het zelfde als olie.
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 29 apr 2019 08:46 #1041359

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Re-Fresh schreef :
Helemaal of topic.
Kijk eens naar de inkt voor een printer.
Is bijna het zelfde als olie.
Nou de risico's zijn wat hoger. Als mijn printertje de geest geeft koopt je voor letterlijk tientjes een nieuwe. Dat is bij een motor wel iets anders helaas :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 29 apr 2019 09:33 #1041377

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
svalk schreef :
CeesS schreef :
Martinwmd schreef :
Het was ook geen vergelijk maar een voorbeeld wat verkeerde olie kan doen.
Ik zeg ook niet dat je perse olie van de dealer moet kopen.
Als je bijvoorbeeld kroon olie koopt en je koopt wat hun voorschrijven voor jouw motor zit je altijd safe, kijk maar eens op hun site dan zul,je zien dat ze voor een Yanmar 3ym30 een ander type 15w40 voorschrijven dan voor een Volvo-penta 2040. Dus ook voor die simpele motoren word er schijnbaar toch al onderschijd gemaakt. En dan betaal je voor een liter misschien 8 ipv 15 euro. Altijd nog iets duurder dan 3 euro bij de Action , maar dan weet je wel dat het de olie is die jouw motor nodig heeft.

wat een onzin wordt hier verkondigd. Yanmar vindt z'n ordinaire minerale 15W40 olie prima voor alle motoren :


Goed lezen Cees, er staat ander type 15W40 en niet een andere viscositeit. B)

Waar zou dat "andere type" 15W40 dan anders kunnen zijn. Enig idee?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 29 apr 2019 09:50 #1041380

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 443
Ik heb antwoord van Yanmar.
Ik had de volgende vraag gestuurd:
Goedendag, In de service manual van de 3YM20 lees ik dat ik qua motorolie een olie met minimale API classificatie van CD moet hebben en een SAE viscositeit van 15W40 of 10W30. Ik wil valideren dat als ik de volgende olie gebruik dat dit ook goed is: www.oliewinkel.nl/auto/4208-motorolie-sl-15w-40.html Deze olie heeft de volgende specificaties: ACEA A3/B3, API SL/CF, MB 229.1, VW 505.00 Dezelfde vraag heb ik voor de keerkoppeling, kan daar de volgende olie voor gebruikt worden: www.oliewinkel.nl/truck/4266-m...motorolie-cf-30.html

Het antwoord:
Beide olie soorten voldoen aan de voorgeschreven specificities.
mocht u verder nog twijfelen aan de kwaliteit kunt u altijd de dichtsbijzijnde dealer raadplegen en naar onze eigen olie soorten vragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 29 apr 2019 09:54 #1041381

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
jij wil 20 liter olie kopen voor je keerkoppeling?
Daar gaat iets van 0,3 liter in en staat 2 jaarlijkse verversing voor. Daar doe je dus 66 olie wisselingen en dus 133 jaar mee...

In veel keerkoppelingen (zoals mijn vorige KM3P) van Yanmar / Kanzaki mag dezelfde multigrade 15w40 olie als de motor zelf. Moet me nog even verdiepen of dat voor de KM2P-1 ook mag maar schat in van wel. Scheelt weer een 20 liter vat in je schuur.
Laatst bewerkt: 29 apr 2019 09:56 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 29 apr 2019 10:58 #1041405

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 443
Het ging om de olie en het principe ;-)

Maar gelukkig is bij Yanmar de vervanging voor olie in de keerkoppeling 1 jaar, dus dan zou het na 66,5 jaar op zijn. Dat moet ik nog halen B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 29 apr 2019 11:03 #1041409

Overigens vervang ik de olie altijd aan het eind van het seizoen zodat de motor gedurende de winter niet in de vervuiling en verzuring van het afgelopen seizoen staat.
Filters in he voorjaar zodat de filters schoon en fris zijn. Vooral oliefilter graag bij wat kouder weer zodat de olie er niet te snel uitloopt. Doekje eronder (MD 2040) en je morst vrijwel niets.
Ik gebruik al sinds jaar en dag "normale" olien van action en Eurol in zowel boot alsook auto's (Landrover V8 en TD5, VW 3 cyinder TDI (3L)). In totaal ongeveer 800.000 KM. Nog nooit problemen mee gehad. Gewoon doen en inderdaad netjes op de kleintjes letten.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 29 apr 2019 11:43 #1041425

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
leejoow schreef :
Ik heb antwoord van Yanmar.
Ik had de volgende vraag gestuurd:
Goedendag, In de service manual van de 3YM20 lees ik dat ik qua motorolie een olie met minimale API classificatie van CD moet hebben en een SAE viscositeit van 15W40 of 10W30. Ik wil valideren dat als ik de volgende olie gebruik dat dit ook goed is: www.oliewinkel.nl/auto/4208-motorolie-sl-15w-40.html Deze olie heeft de volgende specificaties: ACEA A3/B3, API SL/CF, MB 229.1, VW 505.00 Dezelfde vraag heb ik voor de keerkoppeling, kan daar de volgende olie voor gebruikt worden: www.oliewinkel.nl/truck/4266-m...motorolie-cf-30.html

Het antwoord:
Beide olie soorten voldoen aan de voorgeschreven specificities.
mocht u verder nog twijfelen aan de kwaliteit kunt u altijd de dichtsbijzijnde dealer raadplegen en naar onze eigen olie soorten vragen.

In feite is de door Yanmar gevraagde CD classificatie laag in vergelijking met de eisen die aan sommige huidige automotoren gesteld worden.
Dat betekent dat binnen de gevraagde viscositeit vrijwel alle in de handel verkrijgbare oliën (inclusief Action en de bouwmarkten) hier aan voldoen.

Voor de SAE classificatie zie hier :

www.pqiamerica.com/apiserviceclass.htm
Laatst bewerkt: 29 apr 2019 11:44 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 30 apr 2019 05:08 #1041646

douwe schreef :
svalk schreef :
CeesS schreef :
Martinwmd schreef :
Het was ook geen vergelijk maar een voorbeeld wat verkeerde olie kan doen.
Ik zeg ook niet dat je perse olie van de dealer moet kopen.
Als je bijvoorbeeld kroon olie koopt en je koopt wat hun voorschrijven voor jouw motor zit je altijd safe, kijk maar eens op hun site dan zul,je zien dat ze voor een Yanmar 3ym30 een ander type 15w40 voorschrijven dan voor een Volvo-penta 2040. Dus ook voor die simpele motoren word er schijnbaar toch al onderschijd gemaakt. En dan betaal je voor een liter misschien 8 ipv 15 euro. Altijd nog iets duurder dan 3 euro bij de Action , maar dan weet je wel dat het de olie is die jouw motor nodig heeft.

wat een onzin wordt hier verkondigd. Yanmar vindt z'n ordinaire minerale 15W40 olie prima voor alle motoren :


Goed lezen Cees, er staat ander type 15W40 en niet een andere viscositeit. B)

Waar zou dat "andere type" 15W40 dan anders kunnen zijn. Enig idee?

Dat verschil zal hem in de toevoegingen zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 30 apr 2019 05:58 #1041657

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Geen andere dopes, Kroon trekt een veel te grote broek aan door volsynthetische olie als eerste optie aan te bevelen, terwijl Yanmar minerale olie met SD specificatie voldoende vindt.

www.kroon-oil.com/nl/productad...#!/component:504488/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 30 apr 2019 06:16 #1041664

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Martinwmd schreef :
douwe schreef :
svalk schreef :
CeesS schreef :
Martinwmd schreef :
Het was ook geen vergelijk maar een voorbeeld wat verkeerde olie kan doen.
Ik zeg ook niet dat je perse olie van de dealer moet kopen.
Als je bijvoorbeeld kroon olie koopt en je koopt wat hun voorschrijven voor jouw motor zit je altijd safe, kijk maar eens op hun site dan zul,je zien dat ze voor een Yanmar 3ym30 een ander type 15w40 voorschrijven dan voor een Volvo-penta 2040. Dus ook voor die simpele motoren word er schijnbaar toch al onderschijd gemaakt. En dan betaal je voor een liter misschien 8 ipv 15 euro. Altijd nog iets duurder dan 3 euro bij de Action , maar dan weet je wel dat het de olie is die jouw motor nodig heeft.

wat een onzin wordt hier verkondigd. Yanmar vindt z'n ordinaire minerale 15W40 olie prima voor alle motoren :


Goed lezen Cees, er staat ander type 15W40 en niet een andere viscositeit. B)

Waar zou dat "andere type" 15W40 dan anders kunnen zijn. Enig idee?

Dat verschil zal hem in de toevoegingen zitten.

Precies, er zijn veel meer specs dan de viscositeit wat de classificatie c.q soort en ook de kwaliteit van een olie aangeeft. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 30 apr 2019 06:33 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 30 apr 2019 06:32 #1041667

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9637
Als de boot gedoopt is dan hoeft de olie toch niet meer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een keer... olie 30 apr 2019 06:34 #1041670

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
groom schreef :
Als de boot gedoopt is dan hoeft de olie toch niet meer?

:laugh: dat is het probleem, de meeste bootjes zijn niet gedoopt zoals de regels voorschrijven. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl