Het jaarlijks vervangen is een ding dat ik wel aanhoudt: het onderhoudsschema van de leverancier van de motor is wat mij betreft te volgen. Ook in verband met garantie en/of verzekeringswerk.
Los van de olie schrijft Yanmar ook voor dat de impeller eens per jaar gecontroleerd moet worden en indien hij er goed uitziet eens in de vier jaar vervangen moet worden. Ik weet dat hier ook fora over vol geschreven zijn, maar dit scheelt in de jaren dat er geen impeller moet worden vervangen 35 euro (ca. 20 euro voor een impeller en 10 euro besparing op de olie). Dat zijn toch weer 30 euro die ik aan iets anders kan besteden. Die 30 euro zou geen probleem moeten zijn als je een boot hebt, maar al die 30 eurootjes bij elkaar komen toch al snel op best wat geld wat je per jaar kan besparen. Overigens ben ik nog niet uit over de impellerwissel per 4 jaar
Ik spraak laatst iemand die deed elke vier/vijf jaar een oliewissel, want hij had Volvo olie. Als hij zulke goede olie had was het vervangen vast niet nodig... Maar ja, die gebruikt ook siliconenkit om een meter te installeren, want dit werkt ook in de badkamer thuis.
Grappig dat het woord veiligheid zeer vaak in relatie wordt gebracht met duur.. Der motor moet het doen want anders... dus daarom nooit besparen op de olie...
Dat zie ik ook vaak gebeuren, wat mij betreft ook niet per se aan elkaar gekoppeld. Net zoals kwaliteit niet duur hoeft te zijn. Ik vervang de motor omdat hij niet betrouwbaar start, dat doe ik wel in verband met de veiligheid. Daarna moet hij natuurlijk gewoon goed blijven werken.