tuur schreef :
Ik heb ook zo'n oud torretje er in zitten. Voorschrift van de fabrikant: SAE30
In de boot lagen vele kannen 15W40 van de action toen ik de boot kocht. Toen ik de oude olie eruit haalde en verving voor de door de fabrikant aangeraden SAE30 merkte ik zeer duidelijk verschil. Vooral in geluid overigens, maar ook in hoe makkelijk de motor op toeren kwam.
Bottom line: houd je aan de voorgeschreven specs van de fabrikant. Staat er 15W40, gooi dat er dan ook in. Welk merk maakt niet veel uit.
Maar ga zeker geen andere spec olie (5W30 ipv 15W40 bijvoorbeeld)in je torretje gooien. Daar ontstaat wél schade van, niet van een 'goedkoop' merk.
Dat in jouw geval die SAE 30 olie beter leek kwam vrijwel zker doro de temperaturu buiten op dat moment.
SAE 30 zal bij temperaturen tussen 0 en 20 graden vrijwel net zo goed starten als 15W40 maar omdat die SAE30 olie boven de 20 graden al snel dunner wordt zal hij vlotter op toeren komen.
Multigrade olie 15W40 echter zal in de winteer beter starten dan SAE30 en bij hogere tempreaturen langer zijn goede smeereigenschappen houden omdat de viscositeit minder snel daalt dan bij SAE 30 olie.
Dat er veel oude motoren ( 70er jaren en eerder) zijn waar een SAE 30 of andere single grade olie wordt voorgeschreven in de manual komt omdat multigrade zoals 15W40 destijds nog niet zo algemeen was . Bovendien zijn nieuwere motoren wat gevoeliger voor te lage of te hoge viscositeit zoals dat met single grade olie al gauw optreedt. Bij single grade moet je ook vaak in de winter een andere viscositeit gebruiken dan in de zomer en als de zomer erg heet wordt zelfs weer een andere.
Een multigrade als 15W40 heeft gewoon een veel ruimer temperatuurbereik als een single grade en is daarom zeker nooit slechter.
Overigens hebben sommige motrorfabrikanten later ook een herziene manual uitgebracht met multigrade olie i.p.v. single grade of dat via een service bulletin naar de dealers bekend gemaakt.
Ad