Nachtvlinder schreef :
Zie ook wat Wadloper schrijft (handpompje wanneer het alleen over ontluchten gaat...)
Ontluchten. Het kan een drama zijn en het kan lang duren eer je de oorzaak van dat niet volledig kunnen ontluchten achterhaalt.
Dat slangen en (grof)filter zijn vervangen betekent niks voor beter ontluchten. Het betekent slechts dat je moet ontluchten. De fijne stabiele toestand, waarin overal in het brandstofsysteem diesel zit en geen lucht, is verstoord. Je moet alles wèl zo aansluiten dat je geen lekken hebt geintroduceerd. Loop alle koppelingen in de brandstoflijn dus even na.
Wat is op dit moment het probleem? Wil de motor helemaal niet starten? Start de motor wel maar slaat hij na enig tijd weer af? Als je schrijft dat je het hele systeem ontlucht hebt, waarom dan toch een extra pomp?
Als er op alle punten waar je volgens het instructieboekje moet ontluchten diesel uit de nippel kwam een geen luchtbellen meer, moet de motor in principe lopen. Blijft hij niet lopen of loopt het toerental ineens drastisch terug, dan ontsnappen er af en toe luchtbellen uit een plek die nog niet goed ontlucht is.
Zit de opvoerpomp na het groffilter, dan is het groffilter de eerste verdachte. Bij een tank die lager ligt dan het groffilter en geen pompje tussen tank en groffilter is een Delphi-filter bijvoorbeeld niet goed te ontluchten.
Loop dit even na. Heb je een Delphi-filter en ligt de tank lager dan het filter, plaats dan een extra pompje tussen tank en filter. Daarmee kun je in principe je hele brandstofsysteem ontluchten, dus je hoeft dat handeltje op de opvoerpomp ook niet meer te gebruiken.
Je kunt met zo'n pompje ook eerst het groffilter vullen, voor je probeert te starten. Als er geen brandstof in je filterglas te zien is, kan het inderdaad erg lang duren voor je brandstof vanaf de tank heb aangezogen en het systeem gevuld is. Als je goed hebt ontlucht moet dat trouwens wel het geval zijn. De afstand tot de tank doet er dan niks toe.
Ontluchten door de startmotor te laten draaien en zo het bandstofsysteem en filter vol te zuigen, is een slechte zaak, als je een natte uitlaat hebt.
Succes.