douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
Eigenlijk heel logisch . (Vrijwel) elk type pomp kan veel beter persen dan zuigen. Bovendien moet de pomp na een filter ook nog extra onderdruk zuigen vanwege het drukverschil over het filter en de drukval over de aanzuigleiding of eventueel het feit dat de tank lager staat dan de pomp.En tot slot kan er in een zuigleiding altijd via minieme lekjes ( die zo klein zijn dat er geen diesel (vloeistof) door komt of hooguit wat "zweten") lucht aangezogen worden
De beste plek voor een extra opvoerpomp is daarom direct na de tank. aan het begin van de leiding naar het voorfilter.
Ad
Ik persoonlijk zou de pomp toch na het voor(grof) filter installeren.
Filter moet er voor zorgen dat er geen grof vuil in de opvoerpompen komen zodat die naar de knoppen gaan. Is standaard in iedere installatie.
Het gaat hier niet om de opvoerpomp op de motor maar die om de diesel daar naartoe te pompen.dat kan een goedkoop pompje zijn . Het groffilter is er trouwen niet eens zozeer om de diesel volledig schoon te maken ( daar is de poriegrootte van het groffilter eigenlijk te groot voor) maar meer om het eigenlijke fijnfilter te ontlasten en zo een langere standtijd te geven en vooral om water af te scheiden.
Daarom hebben ook lang niet alle scheepsmotoren op jachten standaard een voorfilter .
Wat denk je trouwens waarom zo'n extra opvoerpomp bij auto's altijd direct na of een enkele keer zelfs in de tank zit?
En als er echt veel rotzooit in de tank zit krijg je een heel ander probleem nl. een verstopte dieselleiding.
Ad