Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geheimzinnig onderdeel koelsysteem

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 10 dec 2018 15:53 #1004149

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Yellow Boat schreef :
En rara wat zou dat nou weer zijn : www.intekmarine.com/new_pdfs/d...ling_liquid_msds.pdf
:laugh: :laugh:
Dat zul je dan wel moeten verdunnen.
Je ziet wel , bijna allemaal hetzelfde nl. extra duur zoutzuur. :P
Overigens is dit spul zo te zien alleen voor professioneel grootgebruik gezien de verpakkinggrootte.
Ad

Verdunnen met 80 a 90 % water. En jullie maken er een moeilijke discussie van dus doe ik ook maar weer eens een duit in het zakje. Het spul werkt heel goed als je er goed professioneel mee omgaat ;).
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 10 dec 2018 15:57 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 10 dec 2018 21:00 #1004257

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Yellow Boat schreef :
En rara wat zou dat nou weer zijn : www.intekmarine.com/new_pdfs/d...ling_liquid_msds.pdf
:laugh: :laugh:
Dat zul je dan wel moeten verdunnen.
Je ziet wel , bijna allemaal hetzelfde nl. extra duur zoutzuur. :P
Overigens is dit spul zo te zien alleen voor professioneel grootgebruik gezien de verpakkinggrootte.
Ad

Dat er sprake is van zoutzuuroplossingen weten we nou wel, dat was van meet af aan al bekend.
Een produkt afwijzen als "dure zoutzuuroplossing" is een ding, maar wat is nu je concrete, praktisch advies, waarmee je een positieve bijdrage zou kunnen leveren?
Je kunt er m.i. na demonstratie van je diepgaande kennis nu niet onderuit een concreet recept te geven voor veilig intern reinigen
van je dieselmotor door de amateur, dus soorten toevoegingen, waar verkrijgbaar, hoeveelheiden, enz.
Je verwijst naar de specs, maar daar staat alleen de wettelijk verplichte vermelding van hazardous componenten, wat natuurlijk logisch is.

The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 10 dec 2018 21:07 #1004259

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Misschien kunnen de zuurspecialisten een eigen draadje maken ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 10 dec 2018 21:23 #1004262

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
holtere schreef :
Misschien kunnen de zuurspecialisten een eigen draadje maken ;)

Ja, goed idee, maar ik ben over dit onderwerp wel uitgepraat.

V.w.b. de boiler, hoe is die geplaatst? Op welk nineau?
Ook benieuwd waar je de sensor hebt geplaatst voor het toegevoegde temp metertje.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 10 dec 2018 22:27 #1004272

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
De boiler staat laag, zeg maar gelijk of nog onder de motorfundatie.
De sensor van de temperatuurmeter zit opzij in de warmtewisselaar in een loze plug geschroefd.
Zie nr. 26 op de tekening.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 10 dec 2018 22:57 #1004280

37south schreef :
Yellow Boat schreef :
En rara wat zou dat nou weer zijn : www.intekmarine.com/new_pdfs/d...ling_liquid_msds.pdf
:laugh: :laugh:
Dat zul je dan wel moeten verdunnen.
Je ziet wel , bijna allemaal hetzelfde nl. extra duur zoutzuur. :P
Overigens is dit spul zo te zien alleen voor professioneel grootgebruik gezien de verpakkinggrootte.
Ad

Dat er sprake is van zoutzuuroplossingen weten we nou wel, dat was van meet af aan al bekend.
Een produkt afwijzen als "dure zoutzuuroplossing" is een ding, maar wat is nu je concrete, praktisch advies, waarmee je een positieve bijdrage zou kunnen leveren?
Je kunt er m.i. na demonstratie van je diepgaande kennis nu niet onderuit een concreet recept te geven voor veilig intern reinigen
van je dieselmotor door de amateur, dus soorten toevoegingen, waar verkrijgbaar, hoeveelheiden, enz.
Je verwijst naar de specs, maar daar staat alleen de wettelijk verplichte vermelding van hazardous componenten, wat natuurlijk logisch is.


Nog even dan , van de bouwmarkt gaat prima , via de uitlaat in een emmer en hij drinkt het weer op, uurtje rondpompen , zie foto’s ;





Sorry voor het inbreken :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 10 dec 2018 23:02 #1004281

Ik kan het even niet zo snel terug vinden , maar en de temperatuur meter staat hoog en je krijgt een temperatuur alarm ???
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 10 dec 2018 23:39 #1004284

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
37south schreef :
holtere schreef :
Misschien kunnen de zuurspecialisten een eigen draadje maken ;)

Ja, goed idee, maar ik ben over dit onderwerp wel uitgepraat.

V.w.b. de boiler, hoe is die geplaatst? Op welk nineau?
Ook benieuwd waar je de sensor hebt geplaatst voor het toegevoegde temp metertje.

Tja, dat lijkt geen probleem te kunnen geven. Zelf zou ik geneigd zijn de warmtewisselaar en boiler in serie te zetten, maar dat zal bij de integrale warmtewisselaar wel moeilijk zijn.
Met de temp meter sensor op de aangegeven plek moet wel zo'n beetje de maximale temperatuur in het systeem worden gemeten, en die lijkt niet extreem hoog. Is er afzuiging van de motor ruimte? Dat kan ook nog een bijdrage leveren. Je idee van restrictie van koelvloeistof naar de boiler lijkt mij ook nog niet zo gek.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 11 dec 2018 03:42 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 11 dec 2018 03:36 #1004288

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
@Jeroen-Pion, genoeg over zuur, geweldig dat je blij met je resultaat bent. Het lijkt mij alleen sterk dat je een uur lang circuleert via de uitlaat in een emmer en dan weer opzuigen via de impeller pomp. Na 5 minuten is het mengsel in de emmer al gloeiend heet, althans dat was mijn ervaring toen ik dat lang geleden eens probeerde. Op je fotos laat je alleen het resultaat op losse onderdelen zien. Dat gaat makkelijk genoeg in een bak met zuur.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 11 dec 2018 03:55 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 11 dec 2018 07:27 #1004299

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Ik kan het even niet zo snel terug vinden , maar en de temperatuur meter staat hoog en je krijgt een temperatuur alarm ???
Nee, die meter staat laag. Bij rustig toekeren 70-75 graden bij cruisesnelheid zo'n 75-80 en bij 85 graden alarm....zo min of meer dan he :)

Afzuig motorruimte is meer dan voldoende.
Laatst bewerkt: 11 dec 2018 07:29 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 11 dec 2018 08:03 #1004304

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
holtere schreef :
De boiler staat laag, zeg maar gelijk of nog onder de motorfundatie.

Voor mijn begrip, heb je een schema van hoe de boiler aangesloten zit ? Als ik kijk naar de foto van baasklusje zit de uitgang van de primaire centrifugaal koelpomp aangesloten op de ingang van de boiler. Klopt dit ?
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 11 dec 2018 08:03 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 11 dec 2018 08:05 #1004305

37south schreef :
Dat er sprake is van zoutzuuroplossingen weten we nou wel, dat was van meet af aan al bekend.
Een produkt afwijzen als "dure zoutzuuroplossing" is een ding, maar wat is nu je concrete, praktisch advies, waarmee je een positieve bijdrage zou kunnen leveren?
Je kunt er m.i. na demonstratie van je diepgaande kennis nu niet onderuit een concreet recept te geven voor veilig intern reinigen

Ten eerste bepaal ik zelf wel wanneer en aan wie ik een advies geeft , niet dit forum en zeker niet één persoon.
ten tweede heb ik al vaker in een topic over reinigen van de motor dat soort adviezen over zuren met zoutzuur of andere zuren gegeven en zal dat nu niet opnieuw doen.Dus ga maar eens de zoekfunctie opzoeken.
En ten derde mag uit mijn bijdragen duidelijk blijken dat je net zo goed zelf een zoutzuuroplossing kunt gebruiken uit de bouwmarkt i.p.v. dat dure spul . Daarmee wil ik alleen aangeven dat dat dure spul , net als zoveel "speciaalproducten" meer geldklopperij zijn dan echt bijzonder. Simpelweg omdat op dit forum vaker wordt geklaagd over dure waterportproducten .
En dat laatste was eigenlijk de enige bedoeling van mijn bijdragen.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 11 dec 2018 09:25 #1004317

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Voor mijn begrip, heb je een schema van hoe de boiler aangesloten zit ? Als ik kijk naar de foto van baasklusje zit de uitgang van de primaire centrifugaal koelpomp aangesloten op de ingang van de boiler. Klopt dit ?
Wellicht hetzelfde, zoveel mogelijkheden zijn er niet.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 11 dec 2018 09:32 #1004318

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
De boiler is bij mij parallel met de warmtewisselaar van de motor (Yanmar 2GM20FC) aangesloten. Overigens nooit temperatuurproblemen gehad en de boiler is erg snel warm wanneer we op de motor varen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 11 dec 2018 09:32 #1004319

Hier de tekening van VP voor de Hot Water Outlet op een MD20xx.
Er zit officieel wel een thermostaat in de leiding naar de boiler (onderdeel nr 5).
Dat heb ik niet erin zitten.
Zou ook een te-warm-probleem niet oplossen, wel snellere opwarming geven van een koude motor. Maar weer geen voorverwarming van de motor door de boiler.
Mijn setje spullen voor de aansluiting heb ik bij een VP-dealer gekocht en zelf aangesloten. Een thermostaat zat er niet bij.

Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 11 dec 2018 09:32 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 11 dec 2018 09:48 #1004322

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Bij de weg...ik zag dit spul bij Kniest:
www.georgekniest.nl/catalogus/...-temperatuur-sensor/

Een heel ratjetoe aan spul dat je op de nmea2000/0183 bus kunt aansluiten.
Veel voor de heb natuurlijk maar soms wel nuttig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 11 dec 2018 09:59 #1004325

holtere schreef :
Ik kan het even niet zo snel terug vinden , maar en de temperatuur meter staat hoog en je krijgt een temperatuur alarm ???
Nee, die meter staat laag. Bij rustig toekeren 70-75 graden bij cruisesnelheid zo'n 75-80 en bij 85 graden alarm....zo min of meer dan he :)

Afzuig motorruimte is meer dan voldoende.

Voor een indirect gekoelde motor zou ik zeggen lijkt me prima.

Ik zou eerder zeggen bij deellast blijft de temp wat achter :unsure:

Het temperatuur te hoog alarm is meestal een schakelaar met een bi metaal, even vanuit mijn schermpje hier zou ik die nu verdenken........

Ik weet niet hoe makkelijk jij met een extern thermometerje de koelvloeistof temperatuur kunt meten ?

Vergelijk dat eens met de waarde op de zender.

Andersom kan ook even multimeter over de schakelaar en in de waterkoker, temperatuur meter erin , waterkoker aanzetten en kijken wanneer hij schakelt bij hoeveel graden .
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 11 dec 2018 10:08 #1004328

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Andersom kan ook even multimeter over de schakelaar en in de waterkoker, temperatuur meter erin , waterkoker aanzetten en kijken wanneer hij schakelt bij hoeveel graden .
Dat gaan we doen. Morgen even eruit slopen.
Ik kan niet anders doen dan een voor een alles nalopen...tot nu toe niets :huh:
Inmiddels wel twee kogelkranen voor de boiler besteld. Kan handig zijn maar ik kan er ook mee knijpen eventueel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 11 dec 2018 10:53 #1004339

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Baasklusje schreef :
Hier de tekening van VP voor de Hot Water Outlet op een MD20xx.
Er zit officieel wel een thermostaat in de leiding naar de boiler (onderdeel nr 5).
Dat heb ik niet erin zitten.
Zou ook een te-warm-probleem niet oplossen, wel snellere opwarming geven van een koude motor. Maar weer geen voorverwarming van de motor door de boiler.
Mijn setje spullen voor de aansluiting heb ik bij een VP-dealer gekocht en zelf aangesloten. Een thermostaat zat er niet bij.

Ok. De retour van de boiler komt voor de warmtewisselaar terug en gaat mee richting warmtewisselaar. Zie niet hoe dat de koel capaciteit kan verminderen. De temperatuur van de retour kan nooit hoger zijn dan wat direct uit de motor komt.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 11 dec 2018 11:37 #1004350

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
De temperatuur van de retour kan nooit hoger zijn dan wat direct uit de motor komt.
Nee, zonder meer, je hebt gelijk maar een deel van de pompcapaciteit gaat natuurlijk wel door het vat zonder temperatuur te verliezen, dat deel gaat niet door de koeling!
Er zit trouwens ook nog een klein gat, een soort bypass in het pomphuis. Vermoedelijk om toch wat doorstroming te houden. Al met al een verlies aan flow over je warmtewisselaar en als het toch al krap is zo dat een druppel kunnen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 11 dec 2018 11:55 #1004353

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
holtere schreef :
dat deel gaat niet door de koeling!

De retour komt toch voor de koeling terug ?
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 11 dec 2018 11:56 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 11 dec 2018 12:13 #1004358

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
De retour komt toch voor de koeling terug ?
ehh, daar moet ik eens over nadenken :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 11 dec 2018 13:08 #1004370

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Nu nagedacht (een beetje)
De retouren motor en boiler komen samen binnen bij de pomp, gaan door het blok en worden dan verdeeld achter de thermosstaatklep. Een deel gaat via de naar de warmtewisselaar en een ander deel gaat naar de boiler. Er is ook een bypass gaatje. De waterloop wordt dus verdeeld en het deel van de boiler en de bypass gaat ten koste van het deel naar de koeling. Kost dus koelcapaciteit lijkt me?
Laatst bewerkt: 11 dec 2018 13:09 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 11 dec 2018 13:10 #1004371

holtere schreef :
Andersom kan ook even multimeter over de schakelaar en in de waterkoker, temperatuur meter erin , waterkoker aanzetten en kijken wanneer hij schakelt bij hoeveel graden .
Dat gaan we doen. Morgen even eruit slopen.
Ik kan niet anders doen dan een voor een alles nalopen...tot nu toe niets :huh:
Inmiddels wel twee kogelkranen voor de boiler besteld. Kan handig zijn maar ik kan er ook mee knijpen eventueel.

Water koker een paar keer aan en uit zetten om de temperatuur rustig na boven te brengen

Succes en benieuwd wat je meet :-)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 11 dec 2018 15:31 #1004402

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
holtere schreef :
Nu nagedacht (een beetje)
De retouren motor en boiler komen samen binnen bij de pomp, gaan door het blok en worden dan verdeeld achter de thermosstaatklep. Een deel gaat via de naar de warmtewisselaar en een ander deel gaat naar de boiler. Er is ook een bypass gaatje. De waterloop wordt dus verdeeld en het deel van de boiler en de bypass gaat ten koste van het deel naar de koeling. Kost dus koelcapaciteit lijkt me?

Koelmiddel wordt pas "na" de motor door de bypass naar de koeler gestuurd .
Dus volle flow vanaf de pomp wordt "voor" de motor dus verdeeld naar motor en naar boiler.
Dat deel door de boiler is klein vergeleken met de flow door de motor.
Het koelprobleem (indien aanwezig) zit niet in het circulatie systeem.
Houdt je maar vast aan die 85 graden. Dat zal wel kloppen en is een realistische temperatuur.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 11 dec 2018 15:38 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl