Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geheimzinnig onderdeel koelsysteem

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 11 dec 2018 19:11 #1004474

Baasklusje schreef :
Jeroen-pion schreef :
wie weet denk ik straks OEPS :blush: :blush:

Daar kunnen we je wel even bij helpen hoor.

"water dat door de boiler gaat (parallel aan de warmtewisselaar) gaat niet door die warmtewisselaar".
"de pompopbrengst is constant"
"er gaat dan dus minder water door de wisselaar"

Valt het kwartje al?

De warmteproductie in de motor wordt daar niet hoger van, en ook de warmte-afvoer in de warmtewisselaar hangt alleen af van temperatuurverschil koelvloeistof-buitenwater. Dat verschil wordt niet kleiner van een boiler, eerder groter, omdat de koelvloeistof in de boiler warmte verliest.


Zit nu even op me laptop, fijn iets meer overzicht en even van voren af aan begonnen.....kom ik dit van je tegen BK......je vliegt nu wel een beetje alle kanten weer op he :S

Ik ga hapje eten geen eer aan te behalen ;) probeerde het probleem te snappen en helpen oplossen, helaas de ego's regeren bij voorbaat weer, en lossen niks op :angry:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 11 dec 2018 19:12 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 12 dec 2018 07:02 #1004549

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Zelf wil ik ook een boiler aansluiten op mijn VP2003. Het hier besprokene is leerzaam en heeft me aan het denken gezet. Ik ben benieuwd of de volgende gedachtengang een beetje klopt:

1. Als je de boiler in serie zet met de warmtewisselaar (bijv. er achter), zoals ik geneigd ben te doen, zie ik geen nadelen voor de motorkoeling, alleen een bescheiden toename van koelvermogen.
2. Bij in serie zetten van WW en boiler is de flow door de boiler niet te regelen zodat het gebruikswater uiteindelijk dezelfde temperatuur krijgt als de uitvoer van de warmtewisselaar (bij installatie achter de WW), dus x graden lager dan de invoer, afhankelijk van de flow en temperatuur van het buitenwater.
Deze temperatuur kan te hoog zijn, zeg 75-80 graden. 60-65 graden lijkt voldoende voor gebruikswater.
3. Ik zie geen andere reden om de boiler parallel aan te sluiten, zoals bij VP2030. Dus beperking van de temperatuur van het gebruikswater (veiligheid van warm water gebruiker?) Ik weet het, daar kan ook een mengthermostaat voor gebruikt worden, maar misschien is dit een soort voorzorg door VP, want die mengthermostaten zijn vaak niet standaard aanwezig.
4. De regeling bij parallele aansluiting wordt bepaald door diameter van aansluiting en leidingen, die de flow verdelen tussen de warmtewisselaar en boiler. Hoemeer koelvloeistof door de boiler gaat, hoe minder koeling in de warmtewisselaar plaatsvindt.
5. Bovenstaande zal zijn ontworpen met aanname van gemiddelde temperatuur van buitenwater, dus koelvermogen van de warmtewisselaar. Stel dit is afgestemd op gematigd klimaat met relatief lage temperatuur van het buitenwater.
6. Voor hogere temperatuur van het buitenwater moet meer koelvloeistof via de warmtewisselaar lopen om hetzelfde koelvermogen te krijgen. Je zou dit met de hand kunnen regelen of met een "knijp-thermostaat" in de leiding naar de boiler.
Misschien dat daarom in warmere gebieden zoals tropen wel vaak die thermostaat aanwezig is en in gematigde klimaatzones niet ?????
In feite heft die krijpthermostaat dus een dubbelfunktie a: regeling temperatuur in boiler b: grotere flow via ww bij hoge koelvloeistof temperatuur.
7. Een andere reden die misschien in die richting wijst is het feit dat bij de VP2030 de koelvloeistof onder druk staat om het kookpunt te verhogen. Dat is alleen nodig als hoge bedrijfstemperaturen mogelijk zijn en onder extreme omstandigheden de 100 graden wordt bereikt. Het gebruikswater in de boiler staat niet onder druk en het laatste dat je wilt is dat daar gasbellen vormen in het gebruikswater en de druk oploopt, zodat het een soort snelkookpan wordt. Ver gezocht? Misschien.

Op een vorige boot had ik een oude Perkins 2.5l langzame stamper waar de bedrijfstemperatuur zelden 80 graden bereikte. De boiler stond daar in serie met de warmtewisselaar, vandaar.

Vergeef me als dit allemaal onzin is.

Meningen?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 12 dec 2018 07:22 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 12 dec 2018 07:16 #1004552

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Minimum temperatuur van de boiler moet 600 zijn i.v.m. legionella.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 12 dec 2018 07:17 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 12 dec 2018 07:27 #1004553

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
3Noreen schreef :
Minimum temperatuur van de boiler moet 600 zijn i.v.m. legionella.
Dat lijkt me altijd haalbaar. De zorg is meer te hoge temperatuur, lijkt mij.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 12 dec 2018 08:09 #1004558

Het gebruikswater in een boiler staat wel onder druk, want het is opgewarmd en uitgezet. Een boiler heeft dan ook altijd een overdrukventiel.

Legionella is al genoemd.

Buitenwatertemp: die zal varieren tussen 1 en 25 graden, zo ongeveer.
Het verschil met de koelvloeistof van zeg 90 gr is dan tussen de 89 en 65 graden.
Ik denk dat de thermostaat daar wel raad mee weet en extra maatregelen niet nodig zijn.
Dat mijn motor met boiler nooit te heet wordt bewijst dat wel een beetje.
IJsselmeerwater van 23 graden was nooit een probleem.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 12 dec 2018 08:19 #1004560

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Baasklusje schreef :
Het gebruikswater in een boiler staat wel onder druk, want het is opgewarmd en uitgezet. Een boiler heeft dan ook altijd een overdrukventiel.

Legionella is al genoemd.

Buitenwatertemp: die zal varieren tussen 1 en 25 graden, zo ongeveer.
Het verschil met de koelvloeistof van zeg 90 gr is dan tussen de 89 en 65 graden.
Ik denk dat de thermostaat daar wel raad mee weet en extra maatregelen niet nodig zijn.
Dat mijn motor met boiler nooit te heet wordt bewijst dat wel een beetje.
IJsselmeerwater van 23 graden was nooit een probleem.

Je hebt gelijk, gebruikswater staat onder druk, maar niet door uitzetten, door de drukpomp. Ik pleit niet voor extra maatregelen, probeer alleen te doorgronden waarom VP e.e.a. zo ontworpen heeft.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 12 dec 2018 08:22 #1004563

Parallel verwarmen is wellicht veiliger voor de motor: als je het in serie zou doen en er lekt wat ben je alle koelvloeistof kwijt. Nu kan je met afsluiters (desnoods bovenop de motor, in de aftapgaten) de verwarming isoleren van de koeling en kan de motor gewoon verder. Dat was voor mij iig de reden om 2 afsluiters (na de slang, voor de boiler) erin te zetten.
Afsluiters direct bovenop de waterpomp leek me niet handig (schudden, kwetsbaar).
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 12 dec 2018 08:26 #1004565

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Ik heb al eerder aangegeven dat die zg. hittebestendige drinkwaterslangen aan de boiler opblazen en delamineren bij ons. Gevolg is weer lekkage.
Ik heb het eerste stuk slang aan de boiler door rvs bemantelde slang vervangen in de hoop dit te voorkomen en het lijkt goed te gaan. Onze vorige boot met een MD 2020 had hetzelfde euvel. Boilers kunnen dus heet worden!
Laatst bewerkt: 12 dec 2018 08:27 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 12 dec 2018 08:29 #1004567

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Mee eens dat je door die afsluiters extra veiligheid creert bij calamiteit, maar is toch niet VP standaard?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 12 dec 2018 08:41 #1004570

@ 37south

Als je je boiler parallel zet aan het interne koelcircuits van je MOTOR , en daar een thermostaat in van zeg 60 graden, warmt eerst je motor op, bij 60 graden gaat je boiler mee doen .

Bij 85 of 90 graden opent je thermostaat naar de wisselaar .

Je hebt dan geen last van flow en andere onzin problemen , en weet het nog niet zeker maar VP doet het volgens mij net zo intern gezien
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 12 dec 2018 08:43 #1004571

holtere schreef :
Ik heb al eerder aangegeven dat die zg. hittebestendige drinkwaterslangen aan de boiler opblazen en delamineren bij ons.

Hier niet... zal eens kijken wat voor slang dat is.

@37South: afsluiters zijn geen VP-initiatief.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 12 dec 2018 08:50 #1004574

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Even uit het hoofd gerekend. Om een 20kW diesel te koelen in een warmtewisselaar waarbij de delta T minder blijft dan 250, om de minimum exit temperatuur van 600 te houden heb je een flow van ±70liter minuut nodig. Ga je dat door het leidinkje van 16mm van je boiler persen met een centrifugaal pomp ? Hoe groter het motorvermogen hoe moeilijker het wordt om je boiler in serie aan te sluiten.
Mogelijk is mijn hoofdrekenen wat roestig, ik maak een voorbehoud op rekenfouten.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 12 dec 2018 08:55 #1004575

3Noreen schreef :
Ga je dat door het leidinkje van 16mm van je boiler persen met een centrifugaal pomp ?

Geen idee, maar een goed punt! Die dunne en ook lange (in mijn geval iets van 5 meter) leiding zal zeker niet helpen igv serieel.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 12 dec 2018 10:09 #1004592

3Noreen schreef :
Even uit het hoofd gerekend. Om een 20kW diesel te koelen in een warmtewisselaar waarbij de delta T minder blijft dan 250, om de minimum exit temperatuur van 600 te houden heb je een flow van ±70liter minuut nodig. Ga je dat door het leidinkje van 16mm van je boiler persen met een centrifugaal pomp ? Hoe groter het motorvermogen hoe moeilijker het wordt om je boiler in serie aan te sluiten.
Mogelijk is mijn hoofdrekenen wat roestig, ik maak een voorbehoud op rekenfouten.

Wat bedoel je met die delta T ? Is dat de opwarming van het koelwater of de delta T over de warmtewisselaar tussen binnen- en buitencircuit?
Want als ik uitreken hoeveel water er nodig is om met 20 KW motor dat water 25 graden op te warme
(exclusief de warmte die er in de uitlaat bij komt) komt dat uit op nog geen 12 liter per minuut. Neem ik de uitlaatwarmte mee dan zal die 12 liter/minuut ongeveer 50 graden warmer worden dan de inlaattemperatuur wan het koelwater ( wat trouwens veel te veel is , 30-40 graden is wel het uiterste maximum )
Voor het binnencircuit komt er natuurlijk meer uit dan die 12 liter/minuut omdat antivries een lagere soortelijke warmte heeft dan puur water. Dan kom je voor dat circuit uit op ongeveer 14 liter per minuut.
70 liter per minuut is ook wel heeel veel. Vergelijk maar met een normale keukenkraan , die levert niet veel meer dat ongeveer 10-12 liter per minuut.
Zet je gebruikte formule eens in een post.

ps. Natuurlijk kan ik ook rekenfouten maken maar ik doe het niet met hoofdrekenen in dit geval :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 12 dec 2018 10:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 12 dec 2018 10:13 #1004593

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
3Noreen schreef :
Even uit het hoofd gerekend. Om een 20kW diesel te koelen in een warmtewisselaar waarbij de delta T minder blijft dan 250, om de minimum exit temperatuur van 600 te houden heb je een flow van ±70liter minuut nodig. Ga je dat door het leidinkje van 16mm van je boiler persen met een centrifugaal pomp ? Hoe groter het motorvermogen hoe moeilijker het wordt om je boiler in serie aan te sluiten.
Mogelijk is mijn hoofdrekenen wat roestig, ik maak een voorbehoud op rekenfouten.

70 liter/min? Hangt toch af van koeloppervlak? Mijn circulatiepompje heeft een capaciteit van 15 l/min, mijn heat exchanger heeft een koeloppervlak van 238 sqin (rated voor max 48HP). De VP2003 is 29HP.
Dit meet ik bijv.:

01:35:18.40 $ERXDR,C, 76,C,T1,T,1197,R,R1,R, 7.6,l,F1,R, 10.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*00
01:35:19.50 $ERXDR,C, 76,C,T1,T,1197,R,R1,R, 7.2,l,F1,R, 10.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*04
01:35:20.59 $ERXDR,C, 76,C,T1,T,1194,R,R1,R, 7.5,l,F1,R, 10.2,l,F2,R, 0.0,l,F3*02
01:35:21.69 $ERXDR,C, 76,C,T1,T,1199,R,R1,R, 7.0,l,F1,R, 10.2,l,F2,R, 0.0,l,F3*0A

Dus 76 graden (op thermostat), 1200 RPM, motor in reverse, trekt aan mooring. Dus licht belast. Flow buitenwater: 7.5 l/min, flow coolant: 10 l/min. 10.0 l/min betekent dat de thermostat niet helemaal openstaat.

Ik denk dat het geen probleem zal zijn dit ook door mijn boilertje te pompen, maar ik ga eerst flow daardoor meten.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 12 dec 2018 10:34 #1004597

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231


Dit is hoe een systeem normaal altijd uitgevoerd wordt.
Dus altijd volle flow door de motor.
Er gaat maar een klein gedeelte van de totale flow door de boiler. Die 20 ltr inhoud van die boiler zijn in een poep en een scheet op temperatuur
Bedacht door ingenieurs op dat gebied.
Uiteraard moet er ook nog een expantietankje in het schema staan.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 12 dec 2018 10:50 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 12 dec 2018 10:48 #1004599

Dat lijkt precies het systeem dat VP gebruikt op de MD20xx.
Alleen kan ik uit de werkplaatstekening en de foto van holtere niet goed zien of de aftak naar de boiler voor of na de thermostaat zit. Ik denk erna, maar het is niet goed te zien. Holtere?
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 12 dec 2018 10:49 #1004600

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Nog ter aanvulling: Thermostaat begint te openen bij 74 graden.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 12 dec 2018 10:52 #1004601

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
37south schreef :
Nog ter aanvulling: Thermostaat begint te openen bij 74 graden.

Klopt en tijdens bedrijf staat het thermostaat meestal gedeeltelijk open als alles goed is
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 12 dec 2018 10:57 #1004602

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Yellow Boat schreef :
3Noreen schreef :
Even uit het hoofd gerekend. Om een 20kW diesel te koelen in een warmtewisselaar waarbij de delta T minder blijft dan 250, om de minimum exit temperatuur van 600 te houden heb je een flow van ±70liter minuut nodig. Ga je dat door het leidinkje van 16mm van je boiler persen met een centrifugaal pomp ? Hoe groter het motorvermogen hoe moeilijker het wordt om je boiler in serie aan te sluiten.
Mogelijk is mijn hoofdrekenen wat roestig, ik maak een voorbehoud op rekenfouten.

Wat bedoel je met die delta T ? Is dat de opwarming van het koelwater of de delta T over de warmtewisselaar tussen binnen- en buitencircuit?
Want als ik uitreken hoeveel water er nodig is om met 20 KW motor dat water 25 graden op te warme
(exclusief de warmte die er in de uitlaat bij komt) komt dat uit op nog geen 12 liter per minuut. Neem ik de uitlaatwarmte mee dan zal die 12 liter/minuut ongeveer 50 graden warmer worden dan de inlaattemperatuur wan het koelwater ( wat trouwens veel te veel is , 30-40 graden is wel het uiterste maximum )
Voor het binnencircuit komt er natuurlijk meer uit dan die 12 liter/minuut omdat antivries een lagere soortelijke warmte heeft dan puur water. Dan kom je voor dat circuit uit op ongeveer 14 liter per minuut.
70 liter per minuut is ook wel heeel veel. Vergelijk maar met een normale keukenkraan , die levert niet veel meer dat ongeveer 10-12 liter per minuut.
Zet je gebruikte formule eens in een post.

ps. Natuurlijk kan ik ook rekenfouten maken maar ik doe het niet met hoofdrekenen in dit geval :lol:
Ad

De vraagsteller wil een minimale exit temperatuur van de warmtewisselaar hebben om zijn boiler op 600 te krijgen. De ingangstemperatuur is 850 Verder dacht ik ongeveer 7kW te moeten koelen. Kortom 7000*0,04*0,238=±66,6
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 12 dec 2018 15:10 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 12 dec 2018 11:06 #1004603

37south schreef :
3Noreen schreef :

70 liter/min? Hangt toch af van koeloppervlak?

Ja en nee :huh:
Het debiet bepaalt inderdaad ook de warmteoverdracht in de warmtewisselaar maar ook de temperatuursverhoging van water of koelvloeistof. Die laatste wordt bepaalt door het debiet en de af te voeren warmte . Die is voor de vuistregel ongeveer gelijk aan het motorvermogen ( aan de krukas) voor zover het de koeling van de motor zelf betreft. Daar komt dan nog bij dat ook het uitlaatgas moet worden gekoeld en dat kun je over de duim eveneens stellen als eveneens ongeveer gelijk aan het motorvermogen.
( dit is om een sommetje wat simpeler te maken ,ik reken met 1/3 krukasvermogen , 1/3 motorkoeling en 1/3 uitlaatkoeling , in werkelijkheid liggen de benodigde afgevoerde vermogens iets lager voor ons type scheepsmotoren) .
In ieder geval is 7,5 liter buitenwater bij een 20 KW motor te weinig . Daarmee zal de uitlaat te heet worden omdat het water wel bijna 70 graden warmer worden als waarmee het binnenkomt en dat gaat dus , zeker in de zomer, fout. De motor zelf kan er best mee op temperatuur blijven , dat hangt af van het oppervlak en de uitvoering van de warmtewisselaar maar ook de uitlaat moet niet et warm worden. Dat i dan ook het verschil met een automotor omdat daar immers de uitlaat niet hoeft te worden gekoeld.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 12 dec 2018 11:09 #1004604

Baasklusje schreef :
Dat lijkt precies het systeem dat VP gebruikt op de MD20xx.
Alleen kan ik uit de werkplaatstekening en de foto van holtere niet goed zien of de aftak naar de boiler voor of na de thermostaat zit. Ik denk erna, maar het is niet goed te zien. Holtere?

Staat in je eigen pdf , en te zien op je foto :unsure:

Bij de tekening van Douwe zie ik helemaal geen thermostaat in de boiler leiding, en dan lijkt het op de vp20xx

En gisteren hadden noreen en ik gemist dat het om het thermostaat IN de boiler leiding ging!!

En nu vraag je je af of er een thermostaat inzit???

Wordt steeds grappiger :woohoo:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 12 dec 2018 11:13 #1004605

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
De aftak voor de boiler zit naast de bypass en voor de thermostaat.
Wat Douwe zegt, je hebt altijd de volle flow door de motor. Maar een gedeelde over de warmtewisselaar in geval van boiler.

Laatst bewerkt: 12 dec 2018 11:14 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 12 dec 2018 11:14 #1004606

Jeroen-pion schreef :
Staat in je eigen pdf , en te zien op je foto :unsure:

Bij de tekening van Douwe zie ik helemaal geen thermostaat in de boiler leiding, en dan lijkt het op de vp20xx

En gisteren hadden noreen en ik gemist dat het om het thermostaat IN de boiler leiding ging!!

En nu vraag je je af of er een thermostaat inzit???

Wordt steeds grappiger :woohoo:

Jij bent de draad ondertussen wel helemaal kwijt. Dat helpt jou en ons niet. Misschien eerst even lezen en nadenken?

- het gaat om de thermostaat in de koelvloeistof, niet om eentje in de boilerleiding.
- van die thermostaat is op tekening en foto niet te zien of de aftak voor of na zit. Als dat wel te zien was zou ik dat niet zeggen he.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 12 dec 2018 11:17 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 12 dec 2018 11:15 #1004607

Als ik naar Bk zijn foto kijk en in 1 van de 2 slangen die naar de boiler gaan zit een thermostaat.....

Bk refereert daar nog na met zijn pdf met nummer 5

Is dat dus niet zo
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl