Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schroefas vragen

Schroefas vragen 06 nov 2018 17:56 #994454

Hallo allemaal,

Vandaag met mijn schroefas bezig geweest. Ik heb een nieuwe (2dehands) max-prop gemonteerd, en toen bleek de de as wat te laat in de koker te hangen, en besloot ik ook maar de volvo seal te vervangen.


Ik heb een paar vragen:


1) Het rubber lager in de uithouder heeft geen speling maar voelt wel erg hard aan, moet ik die lager vervangen of lekker laten zitten? Hoort dat zo hard te zijn?
2) bij montage: is boven vermelde lager watergesmeerd? Moet ik er vet op doen of juist niet?
3) de koker zit behoorlijk wat zout aanslag op, ik was van plan die wat schoon te maken van binnen. Goed idee?


4) Mijn flens zit met een soort knijp systeem op mijn as. Zit nergens een boring /spi of zo, is dat niet raar? Er zit wel een soort kuiltje in de as waar denk ik zo een dwarse borgschroef op hoort maar die zit er niet in. Zie foto.


Bedankt,
Bas





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 06 nov 2018 18:05 #994460

1. Buitenlager lijkt ok. Pas als je de as er ca 1 mm in kan bewegen vervangen. Dat hoor je vanzelf.
2. watergesmeerd.
3. schoonmaken kan geen kwaad. Is de foto nog de oude Volvoseal? Ik zie het RVS plaatje niet dat onder de opening van de klemband hoort!
4. Knijpen is ok, werkte toch goed? Spirit had vroeger een conische spi in die verbinding. Misschien daarom een gaatje in de as.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 06 nov 2018 18:06 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 06 nov 2018 18:33 #994467

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Bas, heb je wellicht buiten ruimte om de as te borgen? Tussen uithouder en waar de as de boot in gaat een anode bijvoorbeeld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 06 nov 2018 19:42 #994480

koko schreef :
Bas, heb je wellicht buiten ruimte om de as te borgen? Tussen uithouder en waar de as de boot in gaat een anode bijvoorbeeld?

Voor het geval dat? :-)
Er komt sowiezo een anode op de as erbij hoor. Bedankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 06 nov 2018 19:46 #994481

Bedankt voor het snelle antwoord Thomas! Super.

Oude seal ja.. werkte prima, maar ik zal het met de nieuwe bekijken, ik weet niet hoe het eruit hoort te zien :-)

Motor was behoorlijk slecht uitgelijnd overigens. Dat gaat lekker varen straks, met uitgelijnde motor, en nieuwe schroef :-)

Groet,
Bas

Baasklusje schreef :
1. Buitenlager lijkt ok. Pas als je de as er ca 1 mm in kan bewegen vervangen. Dat hoor je vanzelf.
2. watergesmeerd.
3. schoonmaken kan geen kwaad. Is de foto nog de oude Volvoseal? Ik zie het RVS plaatje niet dat onder de opening van de klemband hoort!
4. Knijpen is ok, werkte toch goed? Spirit had vroeger een conische spi in die verbinding. Misschien daarom een gaatje in de as.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 07 nov 2018 07:36 #994526

Bas van Dijk schreef :
koko schreef :
Bas, heb je wellicht buiten ruimte om de as te borgen? Tussen uithouder en waar de as de boot in gaat een anode bijvoorbeeld?

Voor het geval dat? :-)
Er komt sowiezo een anode op de as erbij hoor. Bedankt

Met de anode gemonteerd tussen de uithouder en opening kan je as nooit onder je boot vandaan schieten mocht de flens falen. De anode houdt je schroefas, met nieuwe schroef dan op zijn plek.

Als je de anode dan ook nog zo monteert dat je as niet uit de volvo penta seal kan schieten zit je helemaal goed. En je as niet kwijt én geen gat in je boot. Wel zo prettig. :)

Het kuiltje in je as is inderdaad voor een borgpen, nu zie ik niet direct op je flens een getapt gat of een mogelijkheid hiervoor. Je kunt er een maken of het zo laten. Een borgpen is wel beter maar niet strikt noodzakelijk. Je kunt in ieder geval niet je as verliezen met de anode tussen de opening en de uithouder ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 07 nov 2018 08:20 #994539

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Precies dat, Jordan ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 07 nov 2018 08:29 #994540

koko schreef :
Precies dat, Jordan ;)

Beedankt Jordan, alles is helemaal duidelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 07 nov 2018 09:23 #994551

Op de Capolavoro 2 anodes:
- een voor de uithouder (1 cm ervoor)
- een voor de seal (binnen).
Voor de kosten hoef je het niet te laten.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 07 nov 2018 09:44 #994556

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Belangrijk is een goed klemspanning van de schroefasflens. Hiervoor zijn ongetwijfeld richtlijnen.

Deze bouten aanhalen met een momentsleutel. Soms ook nog in een bepaalde volgorde.

Zou niet vertrouwen op een zinkanode om het uitlopen van de schroefas te voorkomen. De krachten bij het achteruit slaan van de schroef zijn aanzienlijk. Zijn gelijk aan de stuwkracht van de motor.

Sommige anodes vallen er, na enig verval, soms al vanzelf af. Zeker op een zeewater omgeving.

Een borgbout in de flens is toch wel aan te bevelen.

Groet,

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 07 nov 2018 09:58 #994560

  • De Leste
  • De Leste's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 487
Kijk ook even op het loopvlak van de nieuwe seal op de as, ik zie wat beschadigingen waarschijnlijk van de flens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 07 nov 2018 10:06 #994562

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
brambo schreef :
Een borgbout in de flens is toch wel aan te bevelen.

Voor de verandering ben ik het eens helemaal eens met Bram. Gebruik die borgbout. Anodes op de schroefas als zekering tegen het verlies van de schroefas zijn een Mickey Mouse-oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 07 nov 2018 12:36 #994602

Een anode dient helemaal niet om te voorkomen dat je je schoefas verliest, het is geen Mickey Mouse oplossing, sterker nog, het is helemaal geen oplossing voor dat probleem, nooit de bedoeling geweest zelfs. De daadwerkelijke functie van een anode mag wel duidelijk zijn.

Je kunt jezelf alleen helpen met een handigheidje door hem voor je uithouder te monteren. ALS je schroefas los komt én ALS je anode er nog zit verlies je hem niet. Je verkleint het risico. Nog meer als je een tweede anode zet als stopper voor je seal zoals Baasklusje aangeeft. Het is net waar ieder zich comfortabel bij voelt, zo geldt dat ook voor de borgbout.

Geen borgbout in de flens komt vaker voor dan je denkt en indien je de klembouten goed vast zet is dat helemaal geen probleem. Feit is wel dat een borgbout beter is, maar noodzakelijk zou ik het niet noemen met deze vermogens. Misschien dat het zelfs beter is voor als je iets in de schroef krijgt. Je motor ligt dan niet ondersteboven in het motorruim omdat die de mogelijkheid heeft te slippen onder extreme krachten.

Achja, zoals wel meer blijkt op ZF. Voor alles valt wat te zeggen en alles is te beargumenteren.
Laatst bewerkt: 07 nov 2018 12:39 door JordanP94.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 07 nov 2018 13:05 #994606

De python drive die ik heb geïnstalleerd heeft alleen een klem verbinding,

Als je dat goed monteerd valt je as er never af .

Hoe onzekerder men is over iets waar men geen verstand van heeft hoe vreemder de eigenbedachte oplossingen om lekker te kunnen slapen ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 07 nov 2018 15:55 #994630

Ik heb het een keer mogen meemaken, as uit de verbinding.
Was met de Spirit 32. Net een geheel nieuwe as erin laten zetten door een bekende Yacht Service te M.

Nieuw buitenlager, nieuwe seal, nieuwe as.
De eerdere as zat (af werf) met een conische spi door de klemverbinding als borg.
Nu is conische gaten boren niet ieders werk, dus de Yacht Service had een drietal borgboutjes door de verbinding gemaakt, met een klein puntje in de as, als borg.

Bij de eerste keer flink achteruit (in de sluis van Den Oever) vloog de as uit de klemkoppeling. De anode buiten, voor het lager, hield hem tegen. Anders was én het roer flink beschadigd geweest en wellicht de as eruit (met een straal water uit de seal).

Ik denk dat ik er nog een paar extra anodes bij zet.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 07 nov 2018 16:06 #994635

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
De gespleten flens en de flexibele koppeling zijn van het fabrikaat R&D.

De vertegenwoordiging in Nederland is Dintra in Putten. Mogelijk kunnen die informatie verstrekken over een juiste montage.

www.randdmarine.com/downloads/RandD_Steel.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 07 nov 2018 16:39 #994641

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Baasklusje schreef :
Ik denk dat ik er nog een paar extra anodes bij zet.
Je kunt ook vragen om die flens de volgende keer goed te monteren. :whistle:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 07 nov 2018 17:36 #994655

Baasklusje schreef :
Ik heb het een keer mogen meemaken, as uit de verbinding.
Was met de Spirit 32. Net een geheel nieuwe as erin laten zetten door een bekende Yacht Service te M.

Nieuw buitenlager, nieuwe seal, nieuwe as.
De eerdere as zat (af werf) met een conische spi door de klemverbinding als borg.
Nu is conische gaten boren niet ieders werk, dus de Yacht Service had een drietal borgboutjes door de verbinding gemaakt, met een klein puntje in de as, als borg.

Bij de eerste keer flink achteruit (in de sluis van Den Oever) vloog de as uit de klemkoppeling. De anode buiten, voor het lager, hield hem tegen. Anders was én het roer flink beschadigd geweest en wellicht de as eruit (met een straal water uit de seal).

Ik denk dat ik er nog een paar extra anodes bij zet.

Bordjes op de railing , anodes om de as op de plek te houden ........... leuke stevige boot zon spirit :woohoo:

Nu begrijp ik de 24 uurs wel :P
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 07 nov 2018 17:37 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 08 nov 2018 06:35 #994732

Cave Canem schreef :
Kijk ook even op het loopvlak van de nieuwe seal op de as, ik zie wat beschadigingen waarschijnlijk van de flens

Het stuk wat door de volvo seal loopt zie je niet op de foto omdat de as naar achter is geschoven. Maar ik zal zeker controleren op beschadigingen! Bedankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 08 nov 2018 09:01 #994768

Bedankt voor deze link:

www.randdmarine.com/downloads/RandD_Steel.pdf

Ik heb RandD marine een vraag gesteld hierover.

Het lijkt op de foto in de PDF toch erop dat deze koppeling wel een borgschroefgat heeft?? Zie foto?

Die van mij heeft dat gat ook, alleen loopt dat gat niet door. Is dat ergens anders voor?

Aan de binnenkant die op de as zit is mijn clamp helemaal glad.

Groet
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 08 nov 2018 09:54 #994771

Ik heb al antwoord van ze:

Kruislings aandraaien tot 54nm.
Borgschroef is optioneel, dus sommige modellen wel andere niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 08 nov 2018 09:55 #994772

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Beetje merkwaardige discussie: de klemkracht van een correct gemonteerde koppeling overtreft die van een anode met een factor 100 of meer.
Net zoiets als een duimse meerlijn borgen met een paktouwtje...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 08 nov 2018 10:00 #994773

Aad77 schreef :
Beetje merkwaardige discussie: de klemkracht van een correct gemonteerde koppeling overtreft die van een anode met een factor 100 of meer.
Net zoiets als een duimse meerlijn borgen met een paktouwtje...

Niet helemaal met je eens: De klem op de as moet veel torsie opvangen als de motor de schroef aandrijft. ALS de koppeling losschiet dan is alle torsiekracht gelijk weg, dus vergelijken van klemkracht tussen koppeling en anode is niet echt relevant. De anode moet dan alleen voorkomen dat je hele as in de schatkist van Davy Jones terecht komt. Hoeft er allemaal maar heel even aan te blijven hangen.

Wat niet wegneemt dat het natuurlijk niet goed is als je op je anode moet vertrouwen hiervoor, de koppeling moet gewoon goed vast zitten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 08 nov 2018 10:01 #994775

Aad77 schreef :
Beetje merkwaardige discussie: de klemkracht van een correct gemonteerde koppeling

Dat is de crux: correct gemonteerd. Zelfs een gerenommeerde Yacht Service uit M doet het af en toe niet correct....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 08 nov 2018 12:18 #994795

Baasklusje schreef :
Aad77 schreef :
Beetje merkwaardige discussie: de klemkracht van een correct gemonteerde koppeling

Dat is de crux: correct gemonteerd. Zelfs een gerenommeerde Yacht Service uit M doet het af en toe niet correct....

Wat bij mij dan de vraag oproept: hoe moeilijk kan het zijn/ wat kan er mis gaan?? 4 boutjes aandraaien met een momentsleutel..?

edit: bij nalezen: bovenstaande is niet arrogant of opruiend bedoelt, ik wil gewoon weten waar ik dan op moet letten want het leek mij erg eenvoudig.
Laatst bewerkt: 08 nov 2018 12:25 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl