Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schroefas vragen

Schroefas vragen 08 nov 2018 12:39 #994800

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
anodes om de as op de plek te houden

Ik kan me herinneren dat er wat jaren geleden een nederlands jacht op weg naar de karieb is vergaan door het verlies van de schroefas. Een extra borging in de vorm van een slangenklem binnen om de schroefas of een anode voor de uithouder had dit kunnen voorkomen.



www.sailing-angelique.com/page...x.nl.php?storyid=139
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 08 nov 2018 12:42 door Zeilvis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 08 nov 2018 13:13 #994806

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Zet wat tywraps op tussen de seal en koppeling. Weegt niets, kost niets en voorkomt dat de as verder weg zakt. uiteindelijk gaat het maar om het moment dat je merkt bij lopende motor dat je geen voortstuwing hebt. Die as zal niet veel beschadigen waneer deze niet meedraait. Wel vervelend natuurlijk. Maar ook een zeilboot komt onder zeil en zonder motoraandrijving wel op een ligplaats, toch?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 08 nov 2018 14:22 #994813

Een complete schroefas verliezen is geen zeldzaamheid, niet zelf meegemaakt maar wel van nabij.
Mijn schroefas zit ook alleen geklemd in het stuwdruklager. Geen verdere borging. Nu heb ik dit zelf aangebracht en zit dat dus ongetwijfeld als een huis zo vast :whistle:
Toch, en dat alleen voor de eigen gemoedsrust, zet ik er nog iets op, slangklem of anode, om in het uiterste geval nog een zekering te hebben. Voor de kracht die daar dan op komt ben ik niet bang, de aandrijving is er dan immers al vanaf.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 08 nov 2018 15:31 #994827

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Snap ik allemaal niet.
Als je daar nu werkelijk bang voor bent zet je toch ergens op de as (b.v. vlak voor de uithouder) een stevige rvs ring.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 08 nov 2018 15:34 #994830

Heb geen uithouder. Wel ruimte binnen. Ben geen metaalman, moet dus KISS.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 08 nov 2018 15:44 #994836

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Noballast schreef :
Ben geen metaalman, moet dus KISS.

Heb niet de indruk dat dat jouw van een goede oplossing afhoudt!
Overigens was mijn opmerking in het algemeen bedoeld. Een zinkanode, slangklem, tyraps, zijn allemaal toch geen serieuze oplossingen?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 08 nov 2018 15:48 #994837

zeekraal schreef :
Noballast schreef :
Ben geen metaalman, moet dus KISS.

Heb niet de indruk dat dat jouw van een goede oplossing afhoudt!
Overigens was mijn opmerking in het algemeen bedoeld. Een zinkanode, slangklem, tyraps, zijn allemaal toch geen serieuze oplossingen?

Wat is er serieuser aan een RVS ring? Mijn anode is een RVS ring met een blok zink eraan...
Ik zie het probleem niet zo. Dat ding moet er toch op, en het kan ook helpen om je as niet te verliezen. Prima toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas vragen 08 nov 2018 16:19 #994854

Bij de meeste bootjes moet ook eerst het roer nog afbreken , voor dat de hele as eruit valt

2x heel veel pech heb je dan wel als dat gebeurt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 08 nov 2018 17:24 #994873

Bij de meeste oude bootjes bedoel je.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 08 nov 2018 17:29 #994875

okay Fair point , nou ja ben je dr bang voor koop een oude .........

Zijn er ook nog zat van :P
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 08 nov 2018 18:54 #994917

Je hoor dit soort dingen natuurlijk te engineeren; je gaat niet lukraak tyrapjes zetten onder het motto “baat het niet dan schaadt het niet”! En bij draaiende schroefas is de kans dat een tyrapje breekt natuurlijk groot: draaiende as wordt met kracht naar achteren getrokken.

Dus: uit een RAM assessment schat je de kans en gevolgen van verlies schroefas in. Daar is tie weer:


Voor de kust en IJsselmeerzeilers zou ik het risico op 2B schatten. Niets aan de hand dus voor 99% van ZF.

Voor de wereldreizigers echter waar hulp ver weg is zou ik het risico op 4B schatten: onacceptabel dus!

Om van “as low as reasonably practicable” te spreken dienen we 4B terug te brengen tot in het groene gebeid. Dat kan door de gevolgen van het incident te beperken en/of de kans op het incident te beperken.

Een betere klemkoppeling verkleint de kans op de oorzaak van dit incident natuurlijk, echter we gaan geen nieuwe motor kopen.

Het wordt dus een beveiliging om een reeds losgeschoten schroefas binnenboord te houden.

De vereiste risk reductie factor is 100: voor ALARP moet de likelyhood van 10^-4 immers teruggebracht worden naar 10^-6

Maar kan het tyrapje dat wel? Het moet een betrouwbaarheid van 99% hebben want mag maar eens per 100 keer falen! Is het betrouwbaar genoeg om te functioneren wanneer het moet? Hoe weten we dat? Wat is de kans van “faillure on demand” van het tyrapje?

;)
Laatst bewerkt: 08 nov 2018 19:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 09 nov 2018 16:34 #995176

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5293
Jeroen-pion schreef :
leuke stevige boot zon spirit :woohoo:
leuk wel, mooi ook en varen mooi maar stevig niet zo erg.
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 09 nov 2018 16:35 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 09 nov 2018 18:59 #995225

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7042
@ Nachtvlinder :laugh:

Doet mij een klein beetje denken aan deze reclame:



On topic:

Bij geval van verlies schroefas, bestaan er geen proppen waarmee je het gat tijdelijk kan afsluiten?
Laatst bewerkt: 09 nov 2018 19:01 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 09 nov 2018 19:09 #995232

Tuurlijk bestaan die, Kan toch gewoon zo een houten tapse plug in die iedereen aan boord heeft :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas vragen 11 nov 2018 17:32 #995836

Gaatje voor borgbout geboord en getapt.


Nu een vraag over motoruitlijning maar die stel ik wel in een nieuw draadje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl