Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Weg met die klapschroef !

Weg met die klapschroef ! 21 okt 2018 15:39 #989981

Ik ben klaar met de klapschroef....
Gerammel bij lage toerentallen (speling op de bladen), soms niet uitklappen waardoor eerst achteruit geschakeld moet worden om het geval open te krijgen etc....

Dus op zoek naar een gewone drieblads schroef. Maar eerst de klapper eraf halen!

Tot nog toe bladen verwijderd, moer van de schroef as eraf, geheel al 3keer in de kruipolie gezet, voorzichtig ertegen getikt, zit muurvast.

Nu weet ik dat je de schroef warm kunt stoken, tegelijkertijd met koelen van as en lager met natte handdoek oid.
Maar hoe warm dan? En kan dat met een hobby brandertje?

En dan vervolgens een flinke klap tegen de schroef? Wellicht de klap tegen een stuk hout dat door de sleuf gestoken wordt, zie plaatje, dat dan even met bouten door de blad as gaten vastgeklemd zit?

Of zijn er andere of betere ideeen ?

Bedankt alvast,

Stefan
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 21 okt 2018 15:53 #989987

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Poelietrekker ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 21 okt 2018 15:58 #989988

Ja dat is wel een meer geciviliseerd alternatief, zit alleen een beetje met de vorm waarin de haken moeten komen te staan op het randje as-schroef. Of dat blijft zitten dus....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 21 okt 2018 16:01 #989991

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Je moet er wat druk opzetten met een poelietrekker, eventueel m.b.v. een lijmtang de bekken bij elkaar houden.
Dan met de brander. Kan ook een hobbybrander zijn, dat gaat goed!
Bedenk dat er een hoop warmte in dat koper gaat zitten dus je moet wel even stoken.
Kijk uit, hij kan er dan pardoes afdonderen, leg er iets onder en vang hem niet op :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 21 okt 2018 16:32 #990001

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
ik heb dit voorjaar mijn 17 inch schroef met een hobbybrander er af gekregen. met bonk hardhout erbij om te tikken.

wel wat geduld.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 okt 2018 16:33 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 21 okt 2018 17:52 #990016

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 658
Ik heb ook eens zo'n klapschroef gehad. Bleef zitten ondanks gepast geweld en heetstoken. Totdat er iemand langskwam en vroeg of dat borgboutje er niet uit moest.....

Bleken er twee borgboutjes achter elkaar te zitten. Inbusboutjes. 1 om de schroef te borgen, en tweede om de borgbout te borgen. Ik had er maar 1 losgedraaid. Toen ze allebei loswaren viel de schroef er bijna vanzelf af. Een Gori was het.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 21 okt 2018 18:17 #990017

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6282
En kijk eens naar vaanstandschroeven. Had zelf een J-Prop: super ding!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 21 okt 2018 18:22 #990019

met een hobby brander gaat het opwarmen te langzaam, de as warmt dan samen met de schroef op en duurt het erg lang voordat de schroef meer uitgezet is dan de as.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 21 okt 2018 19:50 #990036

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
met twee creme brulee brandertjes van een euro of 8 bij Blokker gaat t prima..
onder spanning met een poelietrekker en een klap met een mokertje tegen een hardhouten of kunststof blokje...
moet goed gaan.
En daarna een maxprop eronder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 21 okt 2018 20:22 #990041

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 310
Warmstoken en dan een fikse klap met een vuistje. Gaat ie meestal zo los.
BTW, al een bestemming voor de schroef? Misschien heb ik interesse, wat is de maat? En wat voor motor staat er voor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 21 okt 2018 20:31 #990042

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 21 okt 2018 21:05 #990045

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
yannick schreef :
..... en dan een fikse klap met een vuistje.....

Dat vinden (keer)koppelingen en stuwdruklagers vast niet lekker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 21 okt 2018 21:15 #990047

mijn 3 bladsschroef ging er prima af, met poelietrekker en hobbybrander. Je moet wel even geduld hebben. En opletten, bij mij vloog de schroef er letterlijk af!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 22 okt 2018 07:18 #990068

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
En zoek ook nog even naar eventuele borgboutjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 22 okt 2018 07:39 #990072

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
borgboutjes borgen de moer die de schroef op de as houdt.

Mag er toch van uitgaan dat die reeds eraf is.

Of in ieder geval een paar slagen losgedraaid zodat de schroef er niet meteen afvliegt als ie los komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 22 okt 2018 07:59 #990083

Beetje jammer om voor het gerammel de klapschroef te gaan vervangen.
Ik zou de scharnieren van de bladen gaan verbussen zodat alles weer een nette passaat heeft. Voor het verbussen is het niet perse noodzakelijk dat de schroef er afgaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 22 okt 2018 08:02 #990085

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
denk dat het rammelen niet echt door de ruimte in de schroef komt maar meer door drukstoten bij passeren van romp en scheg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 22 okt 2018 08:04 #990086

Aha okay,..het is dus geen gerammel als gevolg van slijtage, meer als gevolg van terugslag/resonantie met andere rompdelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 22 okt 2018 08:49 #990101

Wat de oorzaak is kun je vaststellen door de speling op het gevoel te controleren. Er mag nauwelijks speling zitten op de draaipunten maar ook mag de vertanding niet teveel slijtage vertonen.
Wat ook vaak wordt vergeten is dat die klapschroeven onderhoud nodig hebben en daarom elk jaar of zeker elke twee jaar ( afhankelijk van gebruik) moeten worden gedemonteerd ( sowieso niet onverstandig in de winterstalling wegens diefstal :evil: ) en gesmeerd met speciaal vet ( ik gebruik daar echter meestal siliconenvet voor 0 . dan gaat zo'n klapschroef zeker 2000 draaiuren mee ( zo lang heeft hij het probleemloos gedaan op mijn vorige boot) zonder rammelgeluiden.
Maar uiteraard heeft zo'n ding net als elk bewegend apparaat een begrensde levensduur.

Maar je kunt natuurlijk gewoon een nieuwe kopen.
Die van Radice zijn best te betalen . Hier voor zover ik weet het goedkoopste:
www.segelladen.de/Inhalt-unter...RadicePropeller.html
Maar eventueel ook via een watersportwinkel bij Allpa ( veel duurder) wat de importeur is voor west europa .
Ad:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 22 okt 2018 09:53 #990118

Bedankt voor de reacties allemaal!

Speling komt door ruimte op de asjes en ruimte in de vertanding.
Schroef is 17x10 tweeblads, achter een Yanmar 3GM30.

Ik ga deze vervangen door een gewone drieblads schroef, zeker ook gezien het feit dat ik meer motor- dan zeiluren maak :-/

Volgende week aan de slag met poelietrekker....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 23 okt 2018 11:19 #990452

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 658
Je zou de speling misschien kunnen opheffen met busjes in de schroefbladen, of iets dikkere asjes erin.
Maar als je toch naar een vaste drieblads schroef wilt hoef je die moeite niet te nemen natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 23 okt 2018 15:11 #990501

Stefanvanvee schreef :

Ik ga deze vervangen door een gewone drieblads schroef, zeker ook gezien het feit dat ik meer motor- dan zeiluren maak :-/

Ga je mond spoelen! :angry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 23 okt 2018 17:05 #990542

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
In het verleden een Gori klapschroef verbust maar na 3 jaar was de vertanding versleten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 23 okt 2018 18:42 #990574

Tsja Boarderbas, woon al een tijdje in Maastricht, boot ligt in midden Limburg.
Iedere zomer gaan we op vakantie naar Zeeland cq IJsselmeer cq wadden dus voordat we brugloos kunnen zeilen zijn we minimaal bij Dordt, of Amsterdam.
Vandaar....

En verbussen zou goed kunnen bij deze schroef denk ik, maar ik ben er klaar mee.
Schroef is nog ff nodig voor de maten etc, maar daarna mag hij ook naar een andere liefhebber...
Laatst bewerkt: 23 okt 2018 18:44 door Stefanvanvee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 30 okt 2018 15:05 #992460

Schroef is eraf! Poelietrekker gemodificeerd, was niet lang genoeg.
Uiteindelijk zonder verwarmen eraf gekregen.
Zag op YouTube dat er lange ringsleutels etc worden gebruikt om zo behoorlijke kracht te zetten, meer dan ik zou denken.
Maar uiteindelijk sprong de schroef er mooi af met de poelietrekker.

Bedankt voor de tips :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl