Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Weg met die klapschroef !

Weg met die klapschroef ! 30 okt 2018 15:19 #992463

Mijn polietrekker paste ook niet helemaal... :-)




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 09 apr 2019 20:04 #1036175

Uiteindelijk heb ik bij Kramer schroeven een 15x12 drieblads schroef gekocht, met dubbele anti zing randen, die ze daar ook hebben berekend.
Boot in het water: wat een verschil met de klapschroef! Schakelt vele malen soepeler, haalt het max toerental zo goed als helemaal, kruip snelheid bij stationair is lager. Geen trillingen of geklapper meer, etc.
Helemaal tevreden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Weg met die klapschroef ! 09 apr 2019 20:28 #1036182

  • an3s
  • an3s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
Mooi Stefan!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 09 apr 2019 20:30 #1036183

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Stefanvanvee schreef :
Uiteindelijk heb ik bij Kramer schroeven een 15x12 drieblads schroef gekocht, met dubbele anti zing randen, die ze daar ook hebben berekend.
Boot in het water: wat een verschil met de klapschroef! Schakelt vele malen soepeler, haalt het max toerental zo goed als helemaal, kruip snelheid bij stationair is lager. Geen trillingen of geklapper meer, etc.
Helemaal tevreden!
En zeilen?, lukt dat nu nog een beetje?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Weg met die klapschroef ! 09 apr 2019 21:22 #1036194

De firma Kramer heeft in 2015 mijn drieblads schroef ook herberekend en aangepast incl. anti-zingranden.
Haal nu het volledige toerental, kruipsnelheid is idd lager (prima) en een betere werking achteruit.
Laatst bewerkt: 09 apr 2019 21:24 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Weg met die klapschroef ! 10 apr 2019 07:35 #1036221

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Jollenbaas schreef :
De firma Kramer heeft in 2015 mijn drieblads schroef ook herberekend en aangepast incl. anti-zingranden.
Haal nu het volledige toerental, kruipsnelheid is idd lager (prima) en een betere werking achteruit.

Waarom zou je het volledige toerental willen halen ? De motor moet er juist iets onder blijven als deze max gaat. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Weg met die klapschroef ! 10 apr 2019 07:53 #1036227

svalk schreef :
Jollenbaas schreef :
De firma Kramer heeft in 2015 mijn drieblads schroef ook herberekend en aangepast incl. anti-zingranden.
Haal nu het volledige toerental, kruipsnelheid is idd lager (prima) en een betere werking achteruit.

Waarom zou je het volledige toerental willen halen ? De motor moet er juist iets onder blijven als deze max gaat. B)
Omdat je bij max toerental het max vermogen haalt.
Blijf je er onder, dan haal je het niet.

Wat je bedoelt is waarschijnlijk: bij een te lichte schroef belast je de motor niet genoeg, en haal je dus makkelijk max toerental. Maar als je schroef exact goed is, haal je je max vermogen bij max toerental.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weg met die klapschroef ! 10 apr 2019 08:17 #1036234

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
De eeuwige discussie.
Met een wat grotere schroef is het veel lekkerder varen omdat je toerental lager ligt op 99% van de tochten die je maakt.
Met een exact op het max toerental afgestemde schroef haal je natuurlijk alle pk's uit je motor want die haal je pas bij het maximale toerental.
Boten hebben tegenwoordig hele sterke motoren, veel sterker dan vroeger gebruikelijk was. Vraag me daarom af of je dat dan ook ooit nodig zal hebben. Wij zitten zeker tien procent onder het max toerental en vinden dat het fijnste. Een vaanstand geeft je alle mogelijkheden om het af te stellen zo je wilt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Weg met die klapschroef ! 10 apr 2019 08:29 #1036235

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
It Paradyske schreef :
svalk schreef :
Jollenbaas schreef :
De firma Kramer heeft in 2015 mijn drieblads schroef ook herberekend en aangepast incl. anti-zingranden.
Haal nu het volledige toerental, kruipsnelheid is idd lager (prima) en een betere werking achteruit.

Waarom zou je het volledige toerental willen halen ? De motor moet er juist iets onder blijven als deze max gaat. B)
Omdat je bij max toerental het max vermogen haalt.
Blijf je er onder, dan haal je het niet.

Wat je bedoelt is waarschijnlijk: bij een te lichte schroef belast je de motor niet genoeg, en haal je dus makkelijk max toerental. Maar als je schroef exact goed is, haal je je max vermogen bij max toerental.

Klopt, maar nu gebruik je het woord ¨exact¨en dan heb je gelijk hoor maar vraag me wel af in hoeveel gevallen dit ook werkelijk zo is. Het zijn standaard schroeven voor een range aan toerentallen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Weg met die klapschroef ! 10 apr 2019 08:34 #1036236

svalk schreef :
It Paradyske schreef :
svalk schreef :
Jollenbaas schreef :
De firma Kramer heeft in 2015 mijn drieblads schroef ook herberekend en aangepast incl. anti-zingranden.
Haal nu het volledige toerental, kruipsnelheid is idd lager (prima) en een betere werking achteruit.

Waarom zou je het volledige toerental willen halen ? De motor moet er juist iets onder blijven als deze max gaat. B)
Omdat je bij max toerental het max vermogen haalt.
Blijf je er onder, dan haal je het niet.

Wat je bedoelt is waarschijnlijk: bij een te lichte schroef belast je de motor niet genoeg, en haal je dus makkelijk max toerental. Maar als je schroef exact goed is, haal je je max vermogen bij max toerental.

Klopt, maar nu gebruik je het woord ¨exact¨en dan heb je gelijk hoor maar vraag me wel af in hoeveel gevallen dit ook werkelijk zo is. Het zijn standaard schroeven voor een range aan toerentallen. B)

Ja, precies, iets met willen en kunnen :-).
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Weg met die klapschroef ! 10 apr 2019 09:01 #1036241

svalk schreef :
Het zijn standaard schroeven voor een range aan toerentallen. B)

Dat klopt natuurlijk wel , hoewel je elke schroef ook altijd kunt laten aanpassen. Een vaste zowel diameter als spoed en een klapschroef in ieder geval de diameter (moest ik zelf ook laten doen).
Anders kies je natuurlijk de schroef die het dichts bij ideaal ligt en dan bij voorkeur aan de iets te grote kant.
Echt 20 % te groot of zo heeft nog als nadeel dat je de motor kunt gaan overbelasten als je probeert meer "gas" oftewel diesel te geven dan de motor qua maximum bereikbaar toerental nodig heeft.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Weg met die klapschroef ! 14 apr 2019 05:59 #1037206

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Yellow Boat schreef :
svalk schreef :
Het zijn standaard schroeven voor een range aan toerentallen. B)

Dat klopt natuurlijk wel , hoewel je elke schroef ook altijd kunt laten aanpassen. Een vaste zowel diameter als spoed en een klapschroef in ieder geval de diameter (moest ik zelf ook laten doen).
Anders kies je natuurlijk de schroef die het dichts bij ideaal ligt en dan bij voorkeur aan de iets te grote kant.
Echt 20 % te groot of zo heeft nog als nadeel dat je de motor kunt gaan overbelasten als je probeert meer "gas" oftewel diesel te geven dan de motor qua maximum bereikbaar toerental nodig heeft.
Ad

Een bronzen schroef kun je laten aanpassen, bij de (overigens prima) aluminium vaste schroeven van bv. Radici praktisch onmogelijk, daar staat tegenover dat er een heel gamma aan diameters en spoed beschikbaar is.

Bij een krap vermogen is het onverstandig een te zware schroef te kiezen. In zwaar weer en veel tegenwind lever je dan onnodig veel vermogen (en dus snelheid) in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl