Twist schreef :
De schoongemaakte as ziet er nu zo uit:
Bij het rode pijltje de inslijting van de seal.
Die insluiting zal de levensduur van een nieuwe sealring niet bepaald goed doen , als hij niet al meteen een beetje gaat lekken.
Moet je dus wel wat aan doen.
Iets kleinere diameter kan maar dan moet je wel eerst precies de huidige diameter meten met een goede schuifmaat. Want je weet niet hoever je nu van de norm afzit.
Je kunt ook probelen of je de sealring een klein stukje op kunt schuiven naar een onbeschadigt stukje as door er een , liefst kunststof plaatje onder et legegn , bijv. een kunststof carosseriering die je pas maakt.. een mm of twee is waarschijnlijk al genoeg . Of dat hier mogelijk is hangt af van de constructie in detail en of de seal dan niet tegen de impeller aan komt. Zoiets wordt ook wel gedaan bij de sealringen van een saildrive.
Raar trouwens dat er zo te zien in deze pomp een seal zit die ook nog eens tegen olie af schijnt te moeten afdichten i.p.v. tegen water.Er staat nl. "oil seal" bij i.p.v. "water seal".(zie beneden) .De veerkant zit zo te zien ook aan de "verkeerde kant"en niet aan de waterkant. Er zit immers helemaal geen olie aan de aandrijfkant
![:huh: :huh:](/media/kunena/emoticons/wassat.png)
Op deze manier dicht die seal ook niet zo goed af als andersom met de veer aan de waterkant.
De veer zit nl altijd aan de kant waartegen hij moet afdichten.Misschien schrijft de workshop manual daarom ook voro dat je de seal met vet moet insmeren en mogelijk de ruimte tussen de lagers ook.
Vreemd hoor
![:huh: :huh:](/media/kunena/emoticons/wassat.png)
Voordeel is wel dat je geen seal met een rvs veer nodig hebt zoals eerder geschreven want die komt zo normaliter niet met water in aanraking.
O ja , en voor die lagers afgedichte en met vet gevulde ( eventueel aan een kant en dan de ruimte ertussen met vet vullen) , dus voorgesmeerde lagers gebruikt want jouw pomp zit immers niet direct tegen de motor aan zoals veel koelwaterpompen en krijgt dus niet daar zijn oliesmering vandaan.
Ad