Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30)

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 01 okt 2018 14:03 #983766

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 646
Ik ben bezig om de waterpomp te reviseren.
De as (met daarop nog de lagers) heb ik inmiddels uit het pomphuis genomen.

Hoe krijg ik de lagers van de as af, zonder de boel te slopen?

Ik meen te begrijpen dat je zo'n lager het beste alleen op de binnenste schaal belast voor het verwijderen en in-/op-persen, maar daar kan ik nauwelijks bij.
Zie onderstaande afbeeldingen. Er zit een circlipje (20) en een afstandsbus (8) tussen de twee lagers (17, 18).





Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 01 okt 2018 14:16 #983771

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Als je die lagers toch vervangt maakt het niet uit hoe je ze er af krijgt en wil je ze niet vervangen waarom zou je ze er dan afhalen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 01 okt 2018 15:07 #983792

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5293
precies, gewoon eruit tikken.

Ik zou wel even kritisch naar die as kijken. Als in; of je die nog gaat hergebruiken...
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 01 okt 2018 15:18 #983797

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
In de open bankschroef en het grootste lager eerst er af. Daarna het andere lager. Je gebruikt de lagers niet meer en dan maakt het niet uit hoe je deze lagers er af haalt. Voor het monteren moet je inderdaad alleen druk zetten op de binnenring, anders maak je mogelijk al beschadigingen op de elementen.

Een lagerdeskundige ;)
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 01 okt 2018 16:39 #983840

Voor een gering bedragje heeft bijna iedere gereedschaps winkel een pulytrekkertje.

Met een beetje handigheid te gebruiken voor demoteren als monteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 01 okt 2018 16:57 #983852

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Er zijn meer manieren te bedenken. Maar om alles hier op te noemen hoe en waarom en op welke manier het goed of niet goed is gaat me te ver. Mijn pensioen heb ik bij een lagerfirma opgebouwd en heb ontelbare lagers gemonteerd en gedemonteerd.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 01 okt 2018 17:30 #983884

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Twist,

Pas op met de lagers er af te rammen (tikken), je zou je as krom kunnen slaan. Ga voor een pulley-trekker of slijp je lagers door. Laatste heeft mijn persoonlijke voorkeur. Je slijpt 'm op 45 graden door, buitenkooi kan je niets fout aan doen. Binnenkooi doe je heel voorzichtig. Je zult zien dat als je dichter bij de as komt -dus bijna door je binnenschaal heen- dat het materiaal blauw wordt. Dan stop je met slijpen, pak je een beitel, geeft een paar tikjes en hij wipt er zo af!

Wat je ook nog zou kunnen doen is je lager met gas en zuurstof heet stoken (dus niet met huis-tuin-keuken spul, want dan warmt de as met dezelfde snelheid op) en dan gaat ie er ook zo af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 01 okt 2018 18:02 #983897

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710


Die lagertjes zijn klein dus warmstoken zal alleen gaan met de buitenring er af en dan nog! Niet doen, want als de buitenring er af is gaat demontage gewoon veel slechter. Nu kan je nog verwijderen met druk op de buitenring. Anders heb je alleen de zeer kleine borst van de binnenring voor houvast. Je hoeft me ook niet geloven en lekker verder prutsen. Lagers doorslijpen is echt niet nodig. Leg twee metaalstrips tussen de lages dwars op de bekken van de bankschroef en tik eerst het grootste lager los. Daarna heb je alle ruimte voor de kleine.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 02 okt 2018 13:12 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 01 okt 2018 18:30 #983913

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
De revisie van een kleinere versie koelwaterpomp heb ik al eens beschreven, misschien heb je er iets aan.

Zie www.compromisclub.nl/ctips/201...onderhoud_1GM10C.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 01 okt 2018 18:47 #983920

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
De plaats waar de seal (keerring) gezeten heeft is heel kritisch bekijken.
Eerst goed schoon maken en zitten er groeven in of helemaal glad?
Is de as wat ruw. goed glad maken.
Kan met heel fijn schuur papier.
De roest kan komen van een seal die geen rvs veer had voor de afdichting.
Seal met rvs veer zijn te bestellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 01 okt 2018 19:33 #983950

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Heren, TS wil z'n waterpomp reviseren.
Op Youtube staat een filmpje waar de zaak weer gemonteerd wordt :

Laatst bewerkt: 02 okt 2018 13:13 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 02 okt 2018 06:41 #984059

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954


Om op topic te blijven:
Er zijn bij HBM ook leuke lager treksetjes te koop voor iets van 3 of 4 tientjes.
Werken iets beter dan een pulleytrekker.
Laatst bewerkt: 02 okt 2018 13:09 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 02 okt 2018 07:22 #984077

Ik heb helemaal geen ervaring met lagers of wat dan ook.
Maar ook mijn waterpompje lekte water.
Dus het ding uit elkaar gehaald.
Het huis van de waterpomp steunend in de bankschroef gezet en voorzichtig het geheel er uitgetikt.
Oh ja, vergeet vooral niet om het borgringetje te verwijderen.
Bleef i.d.d de as met lagertjes over.
Eén lager tussen de bekken bankschroef en het asje er uit getikt (met kunststof) hamertje.
Daarna het volgende lagertje. Gaat prima.
Asje zuiver maken met b.v. groen sponsje o.i.d. in ieder geval geen schuurpapier.
En bij het erop zetten van de lagers i.d.d. alleen de binnenring belasten.
Dat is voor leken de ring die sluit/past rond het asje.

Zal wel geheel tegen de gevestigde orde in gaan, maar het werkt wel.
Gert
Laatst bewerkt: 02 okt 2018 07:23 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 02 okt 2018 07:43 #984080

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 646
Dank allemaal voor jullie bijdragen.
Ik heb de as (met lagers en al) even in de accuboor gespannen en met een scotch brite lapje het vuil verwijderd. Ter plekke van de keerring is de as een klein beetje ingesleten. De as moet sowieso nieuw dus.

Daarmee wordt het verwijderen van de lagers ook minder kritisch. Zolang ik het afstandsbusje (en de circlip) er voor hergebruik maar af krijg.
Bij gebrek aan een bankschroef (staat op het verlanglijstje) was ik gisterenavond nog even aan het aanmodderen met lijmklemmen en stukken hout. Ik was even vergeten dat er prachtig stukje gereedschap in onder in een la ligt. Daarmee zal het wel lukken.





Proost en O.E.B. kunnen jullie het wel eens zijn over het soort lager / uitvoering die ik het beste terug monteer? Zou zelf denken rvs met rubber seal.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 02 okt 2018 07:48 #984084

Je kunt de keerring ook ietsje opschuiven.
Hoef je geen nieuwe as te kopen.

Werkte bij mij ook! :)
Laatst bewerkt: 02 okt 2018 07:52 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 02 okt 2018 07:57 #984092

FriendlySailor schreef :
Asje zuiver maken met b.v. groen sponsje o.i.d. in ieder geval geen schuurpapier.

Geen schuurpapier is echt onzin. Wel heel fijn schuurpapier gebruiken ( 600 of nog fijner en , als je eraan kunt komen, daarna polijstpapier 2000.
Zeker niet de as glimmend polijsten want dan slijten de keerringen veel sneller.
Glijvlakken voor keerringen moeten nl een zekere ruwheid hebben om een vloeistoffilm op te bouwen om te smeren(ook met water) en wrijvingswarmte af te voeren.
Die ruwheid bereik je met ongeveer polijstpapier 2000 of eventueel 3000.
Eigenlijk is het nog wat gecompliceerder maar dat is niet direct iets voor DHZers.
Lees in dit boekwerk maar eens desbetreffende pagina's , met name pagina 70.
www.skf.com/binary/83-129139/I...als---10919_2-EN.pdf
Overigens heeft een monteur op Norderney ( bIj fa. Boer , daar wel bekend) het asje van mijn lekkende koelwaterpomp (Vetus motor) ook een keer gladgeschuurd met fijn schuurlinnen wat eigenlijk te grof was . Daarna nooit meer lekkage gehad ondanks al weer honderden draaiuren. Heb toen trouwens wel later een ( na wat zoeken veel goedkopere dan die van Vetus) reserve pomp gekocht maar die zit nog altijd in zijn verpakking .
Tja , als je voorbereid bent op zoiets gebeurt er natuurlijk niks :lol:

Ad
Laatst bewerkt: 02 okt 2018 08:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 02 okt 2018 09:51 #984159

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 646
Yellow Boat schreef :
FriendlySailor schreef :
Asje zuiver maken met b.v. groen sponsje o.i.d. in ieder geval geen schuurpapier.

Geen schuurpapier is echt onzin. Wel heel fijn schuurpapier gebruiken ( 600 of nog fijner en , als je eraan kunt komen, daarna polijstpapier 2000.
Zeker niet de as glimmend polijsten want dan slijten de keerringen veel sneller.
Glijvlakken voor keerringen moeten nl een zekere ruwheid hebben om een vloeistoffilm op te bouwen om te smeren(ook met water) en wrijvingswarmte af te voeren.
Die ruwheid bereik je met ongeveer polijstpapier 2000 of eventueel 3000.
Eigenlijk is het nog wat gecompliceerder maar dat is niet direct iets voor DHZers.
Lees in dit boekwerk maar eens desbetreffende pagina's , met name pagina 70.
www.skf.com/binary/83-129139/I...als---10919_2-EN.pdf
Overigens heeft een monteur op Norderney ( bIj fa. Boer , daar wel bekend) het asje van mijn lekkende koelwaterpomp (Vetus motor) ook een keer gladgeschuurd met fijn schuurlinnen wat eigenlijk te grof was . Daarna nooit meer lekkage gehad ondanks al weer honderden draaiuren. Heb toen trouwens wel later een ( na wat zoeken veel goedkopere dan die van Vetus) reserve pomp gekocht maar die zit nog altijd in zijn verpakking .
Tja , als je voorbereid bent op zoiets gebeurt er natuurlijk niks :lol:

Ad

Het gaat hier ook om de toekomstige reservepomp. Zal hopelijk werkeloos blijven liggen idd. :)

Uit dat boekwerk (pagina 70) van Ad hierboven:
If components with an interference fit will pass over the counterface during installation, the shaft diameter should be reduced by 0,2 mm (0.008 in.). The seal that was originally chosen can still be used without adversely affecting seal performance.

Begrijp ik goed dat de as dus best hergebruikt kan worden wanneer je de oneffenheid wegwerkt? Een iets kleinere diameter maakt voor de seal niet uit. As diameter t/m -110 micrometer volgens tabel 6 (pagina 71)

De schoongemaakte as ziet er nu zo uit:



Bij het rode pijltje de inslijting van de seal.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 02 okt 2018 10:26 #984172

Twist schreef :
De schoongemaakte as ziet er nu zo uit:



Bij het rode pijltje de inslijting van de seal.

Die insluiting zal de levensduur van een nieuwe sealring niet bepaald goed doen , als hij niet al meteen een beetje gaat lekken.
Moet je dus wel wat aan doen.
Iets kleinere diameter kan maar dan moet je wel eerst precies de huidige diameter meten met een goede schuifmaat. Want je weet niet hoever je nu van de norm afzit.
Je kunt ook probelen of je de sealring een klein stukje op kunt schuiven naar een onbeschadigt stukje as door er een , liefst kunststof plaatje onder et legegn , bijv. een kunststof carosseriering die je pas maakt.. een mm of twee is waarschijnlijk al genoeg . Of dat hier mogelijk is hangt af van de constructie in detail en of de seal dan niet tegen de impeller aan komt. Zoiets wordt ook wel gedaan bij de sealringen van een saildrive.
Raar trouwens dat er zo te zien in deze pomp een seal zit die ook nog eens tegen olie af schijnt te moeten afdichten i.p.v. tegen water.Er staat nl. "oil seal" bij i.p.v. "water seal".(zie beneden) .De veerkant zit zo te zien ook aan de "verkeerde kant"en niet aan de waterkant. Er zit immers helemaal geen olie aan de aandrijfkant :huh:
Op deze manier dicht die seal ook niet zo goed af als andersom met de veer aan de waterkant.
De veer zit nl altijd aan de kant waartegen hij moet afdichten.Misschien schrijft de workshop manual daarom ook voro dat je de seal met vet moet insmeren en mogelijk de ruimte tussen de lagers ook.
Vreemd hoor :huh:
Voordeel is wel dat je geen seal met een rvs veer nodig hebt zoals eerder geschreven want die komt zo normaliter niet met water in aanraking.

O ja , en voor die lagers afgedichte en met vet gevulde ( eventueel aan een kant en dan de ruimte ertussen met vet vullen) , dus voorgesmeerde lagers gebruikt want jouw pomp zit immers niet direct tegen de motor aan zoals veel koelwaterpompen en krijgt dus niet daar zijn oliesmering vandaan.
Ad
Laatst bewerkt: 02 okt 2018 10:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 02 okt 2018 10:33 #984173

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Die oneffenheid kun je prima wegwerken. Span het asje in in een boormachinekop, lijm een zeer fijn schuurpapiertje op bv. een verfmenghoutje en beweeg dit ter plaatse van de oneffenheid heen en weer terwijl het asje in de boormachine draait. Yellow boat heeft de optimale korrelgrootte en de te bereiken oppervlakteruwheid een paar posts eerder aangegeven.
Als laatste kun je het asje met bijvoorbeeld koperpoets (Brasso bevat fijn schuurmiddel) licht nabewerken om aan de vereiste oppervlakte ruwheid te komen. Koperpoets neemt op staal de scherpe toppen van het geschuurde oppervlak weg, maar laat de kleine groeven die van belang zijn voor de smeren van de keerring onaangetast.

Zie onderstaande tabel van te globaal te bereiken oppervlakteruwheid met verschillende bewerkingen :

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 02 okt 2018 10:37 #984176

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 646
Er komt geen olie in buurt van de pomp (pulley aandrijving). Dat er een oil seal op Ad's exploded view staat is in die zin verwarrend. In mijn parts catalog heet het ding een rip seal. Uit de pomp kwam nu een Gaco DPSM 12247.
Overigens zit die seal in de pomp met de open kant / de groef naar de impeller toe. Dus daar moet echt wel een rvs veertje in zitten. Of zat die bij mij verkeerd om?

Een stukje opschuiven mbv een kunststof 'spacer' is wel een goed idee. Zal eens kijken of daar de ruimte voor is.

Edit: CeesS heeft ook al weer bijgedragen
Oneffenheden wegwerken zou zo'n 150 euro schelen voor een nieuwe as!
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Laatst bewerkt: 02 okt 2018 10:40 door Twist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 02 okt 2018 11:06 #984190

CeesS schreef :
Die oneffenheid kun je prima wegwerken. Span het asje in in een boormachinekop, lijm een zeer fijn schuurpapiertje op bv. een verfmenghoutje en beweeg dit ter plaatse van de oneffenheid heen en weer terwijl het asje in de boormachine draait. Yellow boat heeft de optimale korrelgrootte en de te bereiken oppervlakteruwheid een paar posts eerder aangegeven.
Als laatste kun je het asje met bijvoorbeeld koperpoets (Brasso bevat fijn schuurmiddel) licht nabewerken om aan de vereiste oppervlakte ruwheid te komen. Koperpoets neemt op staal de scherpe toppen van het geschuurde oppervlak weg, maar laat de kleine groeven die van belang zijn voor de smeren van de keerring onaangetast.

Zie onderstaande tabel van te globaal te bereiken oppervlakteruwheid met verschillende bewerkingen :


Hé , das een mooi plaatje . Kende ik nog niet en meteen gedownload :woohoo:
Bedankt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 02 okt 2018 11:14 #984193

Wanneer zo´n asje 150 Euro kost, is het dan niet handiger er eentje te laten draaien bij een lokale metaalbewerker.

Volvo asjes, zoals in de MD 7 kostten destijd 70 guldens. Ik heb er zo´n 100 van gemaakt uit de reststukjes staf.
Ik heb er nog één, de voorlaatste is Gibraltar een paar jaar geleden in een pompje gegaan.

Onlangs voor het eigen pompje op een 2030 een nieuw asje nodig. (Ze zijn niet meer zo simpel na te maken)
Een lokaal bedrijf vroeg daar 40 Euro voor.

Gelijk maar een paar extra laten maken, wanneer ik ze zelf niet nodig heb, is er wel een ander die ik ermee van dienst kan zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 02 okt 2018 11:34 #984203

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 646
Voor het opschuiven van de keerring laat de pompconstructie geen ruimte.
Omdraaien kan eventueel wel. Maar mag dat zomaar?

Asje bij laten maken zal ik eens naar informeren idd.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 02 okt 2018 11:55 #984206

Twist schreef :
Omdraaien kan eventueel wel. Maar mag dat zomaar?

Een Yanmar monteur zal waarschijnlijk zeggen van niet (wat de boer niet kent , weet je wel :lol: ) maar ik denk dat dat geen probleem is.
Immers , veel druk komt er niet bij de as in een impellerpomp , misschein zelfs een beetje onderdruk dus afdichten zal hij met de veer aan de buitenkant ook wel ( hoe zat die seal er eigenlijk in toen je de pomp uit elkaar haalde?
En met de veer aan de waterkant gaat in ieder geval want aan de buitenkant komt helemaal geen druk waartegen de seal zou moeten afdichten.
Gewoon doen zou ik zo zeggen want dat zou een ideale oplossing zijn , de afdichtende rand zal zo +/- 1,7mm ( net even opgemeten bij een soortgelijk 7mm breed seal) opschuiven. Waarschijnlijk net genoeg want de afdichtlip is ca. 1 mm breed.
Ad
Laatst bewerkt: 02 okt 2018 11:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 02 okt 2018 12:16 #984214

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 646
Hij zat met de veer aan de waterkant. Hij zou na 'verkeerd om terug monteren' met de veer aan de droge kant komen te zitten.

Belangrijkere vraag is wellicht: is onderstaande pomphuis slijtage nog wel acceptabel?




Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl