Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30)

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 02 okt 2018 12:57 #984229

Hangt ervan af hoe diep die groeven gaan.
Maar hoe zat het met de koeling van je motor , was die nog goed en was het uitlaatwater niet te warm ook niet bij vol toeren ( dan ook witte damp in de zomer)?
Dan zou ik me daar weinig sorgen over maken.
Misschien kun je zoiets installeren dan kun je de temperatuur van je uitlaatwater bijhouden en zie je vanzelf wanneer het mis gaat.
www.nasamarine.com/product/ex-...rature-monitoralarm/
En makkelijk te installeren:
www.nasamarine.com/wp-content/...-Exhaust-monitor.pdf
En wie weet komt er eind van het jaar weer een Nasa inkoop actie dan wordt dat ding nog wat goedkoper.
Kost in ieder geval minder dan een nieuwe pomp en zelfs dan een nieuw asje ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 02 okt 2018 13:11 #984232

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Ik vind het toch wel een fors slijtagepatroon. Veel in zanderige omgevingen mee gevaren misschien? De pomp zal in ieder geval minder effectief zijn omdat er via de groeven druk weglekt tussen de impeller en het pomphuis. Ook zal de impeller wellicht extra snel slijten. Of beide zaken ernstig genoeg zijn om de hele pomp te vervangen kan je alleen zelf beoordelen aan de hand van de koelwaterstroom door de motor.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 02 okt 2018 13:15 #984236

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Topic even opgeschoond van niet relevante verwijten over en weer. Gepoogd om de inhoud intact te houden.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 02 okt 2018 13:39 #984254

ilCigno schreef :
Ik vind het toch wel een fors slijtagepatroon. Veel in zanderige omgevingen mee gevaren misschien? De pomp zal in ieder geval minder effectief zijn omdat er via de groeven druk weglekt tussen de impeller en het pomphuis. Ook zal de impeller wellicht extra snel slijten. Of beide zaken ernstig genoeg zijn om de hele pomp te vervangen kan je alleen zelf beoordelen aan de hand van de koelwaterstroom door de motor.

Vandaar mijn advies voor een uitlaat temperatuurmonitor met analoge aanwijzing.
Dan zie je de hoeveelheid koelwater eventueel afnemen doordat dat steeds warmer wordt.
Kan ook een ander merk zijn als je Nasofoob bent :lol: .
www.uw-outdoorwinkel.nl/nl/cn-...ter-pyrometer-detail
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 02 okt 2018 13:45 #984260

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 646
Even wat achtergrond info:
We varen inderdaad wel eens in zanderig/troebel water... hebben tenslotte een droogvallende boot.
De koelwateropbrengst is bij mijn weten altijd ruimschoots voldoende geweest. Geen enkele indicatie van te weinig koelcapaciteit gezien. Wel zelfaanzuig-problemen na droogvallen en zeilen met wat meer helling (zie ook dit draadje) Maar dat bleek (zie gelinkte draadje) verholpen met een andere opstelling van de wierpot.

Tijdens onze vakantie afgelopen zomer hebben we flink veel motoruren gemaakt. Bij een routine inspectie bleek de pomp te lekken via de keerring (ongeveer halve liter per uur). Omdat vakantietijd ook wat waard is viel de beslissing een nieuwe pomp aan te schaffen. Bovendien vind een reservepomp een prettig idee.

Nu dus de oude in de revisie.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 02 okt 2018 13:46 #984261

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Yellow Boat schreef :
Kost in ieder geval minder dan een nieuwe pomp en zelfs dan een nieuw asje ;)
Ad
Maar lost het probleem natuurlijk niet op.
De bodem weer vlak draaien is bij dit type ook niet mogelijk. Dat wordt frezen. Overigens lijken de groeven altijd dieper.
Let ook op het slijtpatroon in het deksel. Dat kun je omdraaien waardoor ook spelng aan de onderkant weer wat minder wordt.
Ik zou het zo houden en goed in de gaten houden of er voldoende koelwater uit de uitlaat blijft komen want dat het beste er af is is wel duidelijk.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 02 okt 2018 14:26 #984283

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Is het toepassen van een speedi sleeve over het asje niet de oplossing voor TS?
Ik heb dat bij mijn saildriveas met een zelfde soort inslijping ook geplaatst en sindsdien geen lekkage meer in de saildrive.
Google op Speedi Sleeve en zoek op de juiste as-diameter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 02 okt 2018 14:29 #984286

zeekraal schreef :
Yellow Boat schreef :
Kost in ieder geval minder dan een nieuwe pomp en zelfs dan een nieuw asje ;)
Ad
Maar lost het probleem natuurlijk niet op.
De bodem weer vlak draaien is bij dit type ook niet mogelijk. Dat wordt frezen. Overigens lijken de groeven altijd dieper.
Let ook op het slijtpatroon in het deksel. Dat kun je omdraaien waardoor ook spelng aan de onderkant weer wat minder wordt.
Ik zou het zo houden en goed in de gaten houden of er voldoende koelwater uit de uitlaat blijft komen want dat het beste er af is is wel duidelijk.

Schreeff ik wat anders dan?
Natuurlijk los je dat probleem zo niet op ( is overigens momenteel nog niet eens een probleem) .
Alleen geef ik een manier aan waarmee aan dat "in de gaten houden" ook echt een objectieve waarde is toe te kennen die je zelfs in een trend uit kunt zetten en niet alleen een subjectieve waarneming .
Of je moet regelmatig met een emmertje gaan uitliteren .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 02 okt 2018 15:14 #984305

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 646
Ik kan terugkomen op mijn eerdere stelling dat verschuiven van de keerring op de as geen optie is.
Ik heb zojuist een alternatieve spacer getekend. Daarmee schuift de keerring 2mm op. De 3D print opdracht is al geplaatst. Ik print ook gelijk een vulring voor aan de andere kant van de keerring. Kosten: 12 euro en 10 cent.

Leuk die speedy sleaves, kende ik niet. Kan later altijd nog eens toegepast worden.

Pomphuisslijtage moet ik gewoon maar accepteren. Als reservepomp zal die het vast wel een tijdje volhouden.

Een koelwatertemperatuurindicatie of -alarm stond al op mijn lijstje en komt ook aan boord.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 02 okt 2018 16:19 #984340

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Yellow Boat schreef :
Schreeff ik wat anders dan?
Nee hoor, net zo min als ik beweerde dat je dat wel deed.
Maar laten we de aandacht richten op een oplossing en niet gaan kissebissen over hoe je iemands woorden moet opvatten.
Iets met een sluis schiet me te binnen. :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hoe krijg ik de lagers van as af (waterpomp 3ym30) 03 okt 2018 12:38 #984572

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 646
Twist schreef :
Pomphuisslijtage moet ik gewoon maar accepteren. Als reservepomp zal die het vast wel een tijdje volhouden.

Pagina 40 uit het Johnson OEM book (pdf hier):





Opvallend vind ik de verhoudingen in uren bij '3. durability'.
Een lip seal mag 3cc per uur lekken bij 1000 draaiuren? Een impeller zou het minimaal 1200 uur uit moeten houden, terwijl een endcover nauwelijks langer meegaat.
Waar haalt Yanmar zijn onderhoudsintervallen vandaan?

De grafiek en de performance geven een wel een mogelijkheid om te kijken hoe goed je pomp het nog doet, ten op zichte van de design spec.

Lagers en nieuwe lip seal (dus niet rip seal, zoals waarschijnlijk door een Jappaner overgenomen in de part catalog :) ) liggen klaar. Nog even wachten op de 3D print van de aangepaste spacer.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl