Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 16 aug 2018 15:28 #969165

De Volvo seal begon deze zomer wat te lekken, soms wat meer, soms wat minder, maar toch altijd wel een halve liter per zeildag. Dat al na 6 jaar, een beetje te vlug. 10 jaar moet kunnen zonder lekken.

Maandag de boot onder de kraan gehangen; de anode vlak voor de uithouder moest eraf om de as voldoende naar achteren te kunnen schuiven. As 15 cm naar achteren geschoven, en toen bleek meteen dat de motor (de klemkoppeling voor de as, achterop de keerkoppeling) een stukje lager zat dan de as.
Zo gauw de as uit de klem werd geschoven wipte hij ca 2 mm omhoog.

Kennelijk waren na 17 jaar de motorrubbers wat ingezakt. Zo gaat dat....
En dan ga je eens kijken naar die rubbers en de bouten. Vreemd genoeg stonden de moeren aan bakboord geheel los op de stelbouten: losgetrild. Wanneer? Geen idee.

Vandaag de flenzen van de keerkoppeling en de klemkoppeling van elkaar losgehaald. Zitten met 4 bouten aan elkaar. Je ziet meteen dat de flens aan de keerkoppeling lager zit dan die aan de as.



De oude Volvo seal is een beetje ovaal geworden, ruim 0,5 mm groter in de vertikaal dan in de horizontaal. Kennelijk vervormd door de erop drukkende as en motor.

Dan de flenzen tegen elkaar schuiven en meten met de voelermaat.
Als ze boven tegen elkaar staan is er onder 0,5 mm ruimte! Da's niet goed genoeg.

Vervolgens de achterste motorsteunen een paar slagen omhoog gesteld. De referentie die je hebt aan de flens op de as is wat variabel. Die as zit in een buigzame Volvo seal binnen en een rubberen buitenlager. Het einde van de as (de flens) kun je ruim 1 cm op en neer bewegen. De vraag is wat de juiste stand is.... een beetje in het midden dan maar.
Motor omhoog gesteld tot de ruimte onder tussen de flenzen kleiner was dan 0,1 mm
Dat zal wel goed genoeg zijn.
Een van de metingen, 0,2 mm:



Iemand nog verbetervoorstellen? Ik ben maar een amateur.....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 16 aug 2018 15:30 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 16 aug 2018 15:52 #969178

Wat doet de motor op de rubbers wanneer belast met stuwdruk in de vooruit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 16 aug 2018 17:14 #969204

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
De schroefas moet gefixeerd!! Die moet vast zitten midden in de schroefas koker zit. In positie houden door een (nieuwe) volvoseal is een beetje gokken(maar door het gewicht vd schroefas altijd te laag), en je bent net zo lekker bezig om het goed te doen.
Meestal kan je met een paar halve wasknijpers tussen de as en koker ea wel goed klem zetten. Of als die ruimte te groot is voor wasknijpers een paar kleine houten kegjes maken.
Op de foto lijkt het dat de afstand tussen de koker en de keerkoppling vrij groot is. Dan moet je eigelijk ook de as nog een keer ondersteunen om het doorhangen tegen te gaan. (Even uit m'n hoofd moet dat bij een vrije aslengte van meer dan 20x de diameter)

De motorsteun rubbers vervangen is waarschijnlijk ook niet verkeerd na 17 jaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 16 aug 2018 17:42 #969210

Het uitlijnen tussen de twee flensen heb ik gedaan met een voelermaat van 0,05 mm.
Om de schroefas is een tijdelijk conische aluminium bus geschoven om deze in het center te houden tijdens het uitlijnen.

Om eventuele uitlijnfouten (zeker tijdens het varen op de motor) en om het koppelings- en de schroefaslagers te beschermen heb ik een Centaflex flexibele koppeling gemonteerd.

Voortaan wil ik elke 10 jaar (Yanmar zegt 5 jaar.....!?) de motorsteunen preventief vervangen.

Laatst bewerkt: 16 aug 2018 21:31 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 16 aug 2018 18:17 #969216

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Kun je meteen een seal zetten met ontluchting, kan dat ijzerdraadje ook van de boot :)
Overigens...overweeg eens zo'n centaflex ding. Ik heb er ook een tussen gezet en je kent de aandrijving niet meer terug zo soepeltjes. Kon er zo tussen zonder zagen e.d de as hoeft niet ingekort!

Laatst bewerkt: 16 aug 2018 18:19 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 16 aug 2018 18:32 #969223

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1013
holtere schreef :
Kun je meteen een seal zetten met ontluchting, kan dat ijzerdraadje ook van de boot :)
Overigens...overweeg eens zo'n centaflex ding. Ik heb er ook een tussen gezet en je kent de aandrijving niet meer terug zo soepeltjes. Kon er zo tussen zonder zagen e.d de as hoeft niet ingekort!



Ik heb bij een sloep trillingsdempers gebruikt tussen de flenzen, goedkope manier van "centaflex ding" maken...
Vangt mooi een klein verschil op, en draait soepel.


Laatst bewerkt: 16 aug 2018 18:33 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 16 aug 2018 19:59 #969281

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
En als ze breken heb je geen aandrijving meer (en hopen dat de schroefaskoker heel blijft).
De Centaflex is axiaal en radiaal doorslagvast: als het rubberlelement breekt (en dat doet het nog al eens) wordt de as vastgehouden en kan je nog steeds varen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 16 aug 2018 20:20 #969288

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Je kan een afdichting met axiaal afdichting plaatsen.
Dan had deze uitlijnfout niet tot lekkage hebben geleid.
Pyi Pss seal of alternatief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 16 aug 2018 20:24 #969290

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1013
Aad77 schreef :
En als ze breken heb je geen aandrijving meer (en hopen dat de schroefaskoker heel blijft).
De Centaflex is axiaal en radiaal doorslagvast: als het rubberlelement breekt (en dat doet het nog al eens) wordt de as vastgehouden en kan je nog steeds varen...

Heeft er bij ons jaren tussen gezeten (10PK Sabb) nooit gebroken, gewoon een beetje stevig in M10/M12 uitvoeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 16 aug 2018 20:40 #969292

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
De vraag van nachtvlinder lijkt mij wel relevant. Moet de motor mooi uitgelijnd staan terwijl hij niet draait, of zou hij juist uitgelijnd moeten staan terwijl hij draait in zijn werk?
En hoe zou je dat dan moeten meten/stellen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 16 aug 2018 20:41 #969293

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
rooiedirk schreef :
De schroefas moet gefixeerd!! Die moet vast zitten midden in de schroefas koker zit. In positie houden door een (nieuwe) volvoseal is een beetje gokken(maar door het gewicht vd schroefas altijd te laag), en je bent net zo lekker bezig om het goed te doen.
Meestal kan je met een paar halve wasknijpers tussen de as en koker ea wel goed klem zetten. Of als die ruimte te groot is voor wasknijpers een paar kleine houten kegjes maken.
Op de foto lijkt het dat de afstand tussen de koker en de keerkoppling vrij groot is. Dan moet je eigelijk ook de as nog een keer ondersteunen om het doorhangen tegen te gaan. (Even uit m'n hoofd moet dat bij een vrije aslengte van meer dan 20x de diameter)

De motorsteun rubbers vervangen is waarschijnlijk ook niet verkeerd na 17 jaar.

maar hoe doe je dat dan als de boot in het water ligt? uitlijnen op de wal gaat toch ten koste van het resultaat? Te water kan je de as niet fixeren met keggen want zonder seal issie lek...
Ik heb de as gewoon ondersteund met een blokje tot de helft van de verticale bewegingsvrijheid en daarna de motor erop aangepast tot ca 0.05mm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 16 aug 2018 20:51 #969299

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
Verbetervoorstel:
- 4x bouten plaatsen en superlicht aandraaien
- noord/west/zuid/oost indicaties maken op beide flenzen
- ook oost en west meten en stellen

Liefst in het water..

En volgens een oud draadje hier ergens op het forum, ook zorgen dat allevier de rubber even zwaar dragen..
Laatst bewerkt: 16 aug 2018 20:52 door FAL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 16 aug 2018 21:15 #969302

FAL schreef :
Verbetervoorstel:
- 4x bouten plaatsen en superlicht aandraaien
- noord/west/zuid/oost indicaties maken op beide flenzen
- ook oost en west meten en stellen

Liefst in het water..

En volgens een oud draadje hier ergens op het forum, ook zorgen dat allevier de rubber even zwaar dragen..

Pffffffff ingewikkeld gedoe hoor , schuiven tot de ruimte tussen de flensen gelijk is .

Op 0,05 is belachelijk bij deze installaties, die van Bk lijkt bijna star te zijn , nou moet de motor niet te veel gaan hobbelen op de rubbers, weg uitlijning .

De flenzen moeten niet onder spanning staan , niet om de flens die kan er tegen , schroef asje druk je zo verkeerd weg vind je lager in de koker niet leuk.

Al dat gedonder , heb ik ook voor een python drive gekozen , die moet je zelfs scheef uitlijnen :woohoo:

Dat terzijde

Dat is het nadeel deze constructies motor beweegt keerkoppeling , een flexibel vangt wat op , schroef as krijgt vaak nog wel wat te voortduren

Ps bakboord zou kunnen , rechts draaiende motor vast en zeker, enkele kartel ring onder de moer zeker bij de steun en lip van de motor ?
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 16 aug 2018 21:30 #969307

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Jeroen-pion schreef :
FAL schreef :
Verbetervoorstel:
- 4x bouten plaatsen en superlicht aandraaien
- noord/west/zuid/oost indicaties maken op beide flenzen
- ook oost en west meten en stellen

Liefst in het water..

En volgens een oud draadje hier ergens op het forum, ook zorgen dat allevier de rubber even zwaar dragen..

Pffffffff ingewikkeld gedoe hoor , schuiven tot de ruimte tussen de flensen gelijk is .

Op 0,05 is belachelijk bij deze installaties, die van Bk lijkt bijna star te zijn , nou moet de motor niet te veel gaan hobbelen op de rubbers, weg uitlijning .

De flenzen moeten niet onder spanning staan , niet om de flens die kan er tegen , schroef asje druk je zo verkeerd weg vind je lager in de koker niet leuk.

?
Ben het met Jeroen eens. Teveel ophef over uitlijning van BK.
Ik denk dat als je de boel los maakt na gedraaid te hebben de boel er weer niet precies bij staat. Motor staat toch op rubbers en komt dus nooit op dezelfde stand terug.
Ik denk dat BK de boel goed had uitgelijnd en dat even bevestigd wilde hebben. Bij deze ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 16 aug 2018 21:33 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 16 aug 2018 22:03 #969315

De hele installatie is natuurlijk zo flexibel als wat:
- de motor staat op 4 soepele rubbers
- het buitenlager is rubber en zit ca 1 meter achter de doorvoer door de huid
- de as heeft in die doorvoer rondom iets van 8 mm ruimte (zie foto hieronder, as 30 mm)
- er zit geen lager in de doorvoerkoker
- de volvo seal kan ook nog 1 cm omhoog en omlaag daar waar de as erin zit.

Dat lijkt me qua uitlijnen iets toleranter dan een installatie met een vast binnenlager en/of een lager in de koker..... Alles kan lekker bewegen in alle richtingen ;-)
Het maakt het uitlijnen ook lastiger, want de ideale stand is moeilijker te vinden.
Daarentegen zijn foutjes niet meteen ernstig qua gevolgen, denk ik.

Stuwdruk: wordt door de motorrubbers opgevangen (en stuwtrek ook ;-) ). Dat is niet anders met een volvo seal en een rubberen buitenlager.

Oost/west (SB/BB) uitlijnen: dat heb ik gemeten. De motor staat keurig recht voor de as. Enige speling bij meten was steeds zuid/onder.

Centaflex, die komt dan in de plaats van de klembus die nu de as vasthoudt? En dan de andere kant rechtstreeks op de flens van de kk? Wat is het voordeel? Uitlijnen moet nog steeds....

De as in de koker (tijdens de bouw):

Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 16 aug 2018 22:09 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 17 aug 2018 04:01 #969329

Uitlijnen moet je dan nog steeds

Nu heb je dus star, alle beweging van de motor , is dus ook een beweging in de as

Of je zou kunnen zeggen de as beperkt door zijn stugheid het hobbelen van de motor

Bij een centflex is de bewegings ruimte tov de as wat meer, verder niet

Bij een vast stuwdruk lager zoals ik heb kan de motor doen wat hij wil zonder aan de as te trekken

Andersom wordt de motor ook met vooruit niet eerst strak in de motor rubbers gedrukt voor de boot vooruit gaat


Minder trilling , minder schroefas geluid , dat zal van star naar flexibel ook wat schelen
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 17 aug 2018 07:10 #969347

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Centaflex, die komt dan in de plaats van de klembus die nu de as vasthoudt? En dan de andere kant rechtstreeks op de flens van de kk? Wat is het voordeel? Uitlijnen moet nog steeds....
Klopt wel zo. Echter een Centaflex mag wel wat meer speling hebben (2%), er zit geen meter of meer as onbeweeglijk vast aan je motor en dat scheelt wel.
Stuwdruk is nog mooier technisch gezien. Moet je wel voorzieningen voor hebben om hem aan te schroeven en is soms ook wel overkill.
Laatst bewerkt: 17 aug 2018 07:10 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 17 aug 2018 07:51 #969367

Ik zal eens opmeten wat de motor voor- en achteruit beweegt bij vol gas aan de palen vooruit en achteruit.
Meer dan 2 a 3 mm verwacht ik niet....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 17 aug 2018 07:52 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 17 aug 2018 10:31 #969426

Baasklusje schreef :
Ik zal eens opmeten wat de motor voor- en achteruit beweegt bij vol gas aan de palen vooruit en achteruit.
Meer dan 2 a 3 mm verwacht ik niet....

Dan heb je hele harde rubbers

Ik denk dat <1 cm in de buurt komt

2 mm never nooit dat hoef je niet te meten :silly:

Maximale uitslag meten ; vaar vooruit naar rompsnheid, keerkoppeling vol in achteruit , meten op dat momentum je hebt een paar seconden ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 17 aug 2018 10:35 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 17 aug 2018 10:43 #969428

en tijdens starten..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 17 aug 2018 16:51 #969501

roozeboos schreef :
en tijdens starten..

Hahahah nee dan niet staat de schroefas stil , in zn werk gaat hij pas duwen of trekken aan de steunen
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 17 aug 2018 18:04 #969520

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1013
Jeroen-pion schreef :
roozeboos schreef :
en tijdens starten..

Hahahah nee dan niet staat de schroefas stil , in zn werk gaat hij pas duwen of trekken aan de steunen

Is nog niet zo gek hoor, als je sommige motoren ziet schudden bij koude start.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 17 aug 2018 18:55 #969527

Dat doen ze , maar naar voor en achter valt vaak wel mee :unsure:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 18 aug 2018 15:15 #969700

@bk ik heb in mei mijn watergesmeerde schroefasafdichting. vervangen. Één cilinder VP, dus die kan best schudden.
Ik heb best een lange schroefas omdat de motor vóór de mast staat ( :blink: ). Onder de boot zit een uithouder waarin de as draait (vlak vóór de schroef). Ik moest de motor opnieuw uitlijnen omdat die helemaal van zijn plaats was geweest. Had dat niet eerder gedaan, maar eitje, eerlijk gezegd.
Vooral op het oog gedaan met ter controle ruwe meting oven/onder/links/rechts.
Alles zit weer keurig op z’n plek en de as trilt ook niet.
Volgens mij dus geen rocket-science
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 18 aug 2018 16:06 #969705

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
bertilbeumer schreef :
Volgens mij dus geen rocket-science
Helemaal waar. En dat quasi vakkundig gerommel met voelermaten: kompleet overbodig. :laugh:
Ik heb in de loop van de jaren best wat motoren uitgelijnd en nooit zo'n ding gebruikt. Als de flenzen aan de ene kant elkaar raken en aan de andere kant niet, is totaal niet belang hoe groot die opening is.
Die moet simpelweg dicht.
Een velletje wit papier er achter, er met een zaklamp er op schijnen en je oog in het zelfde vlak houden. Nauwkeuriger stelmethode is er niet.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl