Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 18 aug 2018 20:36 #969784

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Volgens mij is de motor richten naar de as ook niet het grootste probleem maar tegelijkertijd het gewicht van de motor gelijk verdelen op de rubbers wat het een enigszins lastiger klusje maakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 18 aug 2018 21:30 #969795

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
En volgens een oud draadje hier ergens op het forum, ook zorgen dat allevier de rubber even zwaar dragen..

Yep
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 19 aug 2018 09:12 #969872

Even zwaar dragen op 4 steunen lijkt me geheel onmogelijk.
De motor is achter veel zwaarder dan voor (keerkoppeling, as, fijnfilter, startmotor, brandstofpomp en inspuitpomp allemaal achteraan).

De voorste steunen zitten erg ver naar voren, de achterste net even achter het midden van het geheel (incl koppeling). Ik denk dat de achterste steunen zomaar 2/3 van het geheel dragen. Ze zijn ook anders dan de voorste twee; een stuk zwaarder uitgevoerd.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 19 aug 2018 09:19 #969877

Ik denk dat er bedoeld wordt dat elk van de 4 steunen zo gelijkmatig mogenlijk bijdragen. Uiteraard zal het zwaartepunt van de motor niet in het middel tussen de 4 steunpunten liggen: je ontkomt er dus niet aan dat de druk van elks van de 4 punten zal verschillen.

Bij een 3-punts ondersteuning is deze gelijkmatige verdeling per definitie het geval (een stoel met 3 poten kan niet wiebelen...). Bij de motorsteunen dus zorgen dat de vierde demper niet aan de motor trekt (en ook niet zoveel duwt dat een van de andere steunen niets aan het doen is).

Hoe je dat voor elkaar krijgt mag iemand anders vertellen ;)
Laatst bewerkt: 19 aug 2018 09:20 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 19 aug 2018 09:47 #969889

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Nachtvlinder schreef :
Hoe je dat voor elkaar krijgt mag iemand anders vertellen ;)

Zoals BK al zei: steunen kiezen op basis van de belasting. En dat is iets wat de fabriek bepaald.

Een ander punt is de zijdelingse belasting.
Om te zorgen dat de steunen exact op juiste plaats zitten en elkaar niet tegenwerken zou je eigenlijk een frame moeten maken waar je, volgens de door de fabriekant opgeven maten, de steunen op zet.
Het uitlijnen kan dan veel makkelijker gedaan worden. Immers kun je nu niet meer elke steun apart verplaatsen maar gaat bij het zijdelings verplaatsen van de motor elke steun evenredig mee.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 19 aug 2018 09:48 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 19 aug 2018 10:30 #969900

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Even zwaar dragen op 4 steunen lijkt me geheel onmogelijk.
De motor is achter veel zwaarder dan voor (keerkoppeling, as, fijnfilter, startmotor, brandstofpomp en inspuitpomp allemaal achteraan).
De voorste steunen zitten erg ver naar voren, de achterste net even achter het midden van het geheel (incl koppeling). Ik denk dat de achterste steunen zomaar 2/3 van het geheel dragen. Ze zijn ook anders dan de voorste twee; een stuk zwaarder uitgevoerd.
Nou BK, niet moeilijker maken dan het is :laugh:
Gewoon het gewicht verdelen dus, je snapt dat wel: niet aan een rubber trekken en aan de ander duwen of zo. Daarna met gelijke slagen zo recht mogelijk voor de as zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 19 aug 2018 10:56 #969906

holtere schreef :
Gewoon het gewicht verdelen dus, je snapt dat wel: niet aan een rubber trekken en aan de ander duwen of zo. Daarna met gelijke slagen zo recht mogelijk voor de as zetten.

Tsja, dat heb ik vast wel gedaan.
De voorste 2 steunen heb ik niets aan gedaan, de achterste 2 gelijk op ietsje opgedraaid (minder dan 2 mm) totdat de flenzen fatsoenlijk raakten.
Achterste steunen zijn echt anders, zal er eens een foto van maken.
Ook dikkere bouten en grotere moeren (voor 24mm, achter 26 mm).

Ooit bij een Volvo auto (240) een kapotte motorsteun gehad. Die motor (tikje groter dan de MD2030) staat op 3 rubbers: 2 er midden naast, een ver naar achter, voorbij de versnellingsbak, dus zowat tussen de voorstoelen.
De motor was naast de gebroken steun gaan staan, hele versnellingspook (zo'n lange nog, 70 cm schuin naar achteren) stond erg scheef, tegen de rechter stoel aan. Als je optrok tilde de motor zich helemaal op van de kapotte steun... maar voorzichtig ermee rijden ging wel.
Rechtsvoor de krik onder de auto gezet, omhoog, stapel stenen onder de motor en de krik weer laten zakken. Toen was er genoeg ruimte om de rubberen steun te vervangen ;-)

Een makkie, die motorrubberzooi.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 23 aug 2018 14:35 #971422

Ik zou nog even meten hoeveel de motor naar voren of achteren beweegt als je gas geeft.


In de box, 3000 toeren in de vooruit (max is 3300 toeren): ruim minder dan 1 mm naar voren (bovenkant motorblok)

In de box, 3000 toeren in de achteruit (meer wil niet): ook ruim minder dan 1 mm naar achteren.

Vrijwel niets, dus....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 23 aug 2018 14:36 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo seal vervangen, schroefas-motor uitgelijnd 23 aug 2018 16:47 #971459

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Dat is minder dan de standaard speling op een stuwdruklager. Oftewel uitstekend!
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl