Hallo,
Bij de hermotorisering van pakweg 5 jaar terug is er met de gegevens van de boot, nieuwe motor en keerkoppeling door goed bekend staande bedrijven A en B een schroefberekening gemaakt. Beide kwamen op 16x11 uit. Bij een van beide heb ik de bestaande 16" schroef laten aanpassen en is de spoed verzet.
Echter kwam de afgelopen jaren de boot niet op zijn maximale toerental. Bij 3100 rpm hield het op terwijl max. vermogen pas bij 3600 rpm gehaald zou moeten worden. Ik had dus maar circa 20 van de 27 pk tot mijn beschikking. De boot haalde daar 5,7 tot 6 knopen mee, afhankelijk van omstandigheden.
Nu de boot op de kant staat, blijkt een stukje blad te missen en dus meteen een goede reden om de spoed wat te verzetten. Dit keer bij een bedrijf C dat dichter bij mijn huidige woonplaats ligt.
Dit bedrijf komt echter met een hele andere methode. Zij zeggen 500rpm te kort is spoed 2” verzetten. Ze meten 16x10 bij de oude schroef (geen 16x11!) en willen dus naar 16x8 gaan. Nu is de oude schroef min of meer opgegeven dus moet ik iets nieuws gaan zoeken.
Nu vind ik wel dat 16x11 (volgens bedrijf A en
![B) B)](/media/kunena/emoticons/cool.png)
en 16 x 8 (bedrijf C) wel erg grote verschillen. Dat bedrijf A en B het niet helemaal bij het juiste eind hebben blijkt wel uit de praktijk maar dit verschil vind ik wel erg groot?
Als ik zelf mijn gegevens invul bij vicprop kom ik uit bij ongeveer 16x9 wat meer bij bedrijf C lijkt te liggen.
Wat nu te doen? (behalve een schroef met flexibele spoed kopen)
Zou het niet halen van max toerental nog ergens anders door te verklaren zijn dan te grote spoed? Motor lijkt verder geen issues te hebben en haalt in vrij wel het gespecificeerde toerental van >4000 rpm. Toerental is ook al gemeten met andere apparatuur. Ik heb niet zo’n zin in een motor die straks wel 3600 rpm draait maar ik nog steeds 6 knopen vaar.
[edit]
Oh en als iemand nog een schroef heeft liggen (16x9, RH, 30mm as) zijn PB's zeker welkom